Latest Posts

Analiză: Ce date avem despre fiecare echipă înainte de testele din Bahrain?

Vizualizări: 19088

Perioada de launch-uri s-a terminat. Echipele livrează ultimele componente în Bahrain pentru startul noului sezon și pentru testul oficial ce va avea loc la finalul acestei săptămâni. În acest articol realizăm o retrospectivă a evenimentelor desfășurate până în acest moment și o avanpremieră tipizată a testului oficial.

“Voi avea mult de muncit cu acest monopost, pare diferit de oricare, cred că echipa a greșit conceptul” Michael Schumacher, Ferrari F310 (1996)

“Mașina este foarte rapidă. Abia aștept să înceapă sezonul” Ayrton Senna, Williams FW16 (1994)

“Nu avem niciun indiciu despre felul cum o să fie acest sezon. Vedem la primul GP” Jenson Button, Brawn BGP 001 (2009)

Mai sus v-am prezentat cele 3 tipuri de declarații după o prezentare de monopost. Practic o echipă de Formula 1 are anumite indicii despre propriile concepte, însă datele despre inovația rivalilor lipsesc cu desăvârșire. Astfel, se creează o presiune psihologică. Membrii echipei continuă să găsească soluții inovatoare, gândindu-se că monopostul mai are nevoie de îmbunătățiri. De cele mai multe ori, întrebările au un răspuns la finalul primului GP.

Pe lângă factorii tehnici arhicunoscuți care contribuie la performanța unui monopost (nivel de downforce, eficiență aero) această eră se remarcă printr-un element care poate fi decisiv, controlul fragilelor pneuri Pirelli. Un monopost poate fi foarte eficient aero și cu un nivel mare de downforce, avantajul din calificări este pierdut de problemele cu pneurile (exemplu McLaren anul trecut).

Desigur, mai sunt multe elemente în această ecuație (eficiența pe frânare, performanța PU-ului, răcirea optimă a monopostului). Astfel, este imposibil să ne pronunțăm încă de acum despre un monopost, poate va fi devreme și după primul GP. Un termen limită cred că este pauza dintre Australia și Azerbaijian.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Acest articol se dorește a fi unul în care precizăm update-urile din ultimele zile despre fiecare echipă în parte. Ordinea va fi schimbată, vom realiza un top 10 (realizat descrescător) al launch-urilor din această perioadă. Pentru o ordine cât mai corectă vom ține cont de următorii factori: monopost prezentat (variantă 2023 sau machetă), spectacolul oferit, anunțuri majore.

10) AlphaTauri

Launch-ul AlphaTauri nu a fost deloc unul demn de Formula 1. Singurele puncte marcate sunt cele în privința anunțurilor majore. Echipa secundă a celor de la Red Bull a anunțat că brand-ul lor de haine se va regăsi și pe piața americană din acest an. De asemenea, Alpha a anunțat și noul parteneriat cu Orlen, companie petrolieră poloneză. Monopostul prezentat a fost doar o machetă grafică a vechiului concept cu noul livery.

Peste câteva zile, noul AT04 a efectuat primele sale tururi. Monopostul împrumută anumite elemente de pe Red Bull și Ferrari, iar echipa se declară optimistă că 2023 va însemna un pas înainte.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului AlphaTauri poate fi accesat AICI.

Alpha Tauri

9) Williams

Williams a fost în aceeași situație cu AlphaTauri, însă echipa britanică a ales un spectru de lumini mai intens la prezentare oficială, iar ceremonia a fost una mai bine planificată decât în cazul Alpha, a cărui launch s-a desfășurat în miezul nopții din Europa. Williams a anunțat și noul parteneriat cu Gulf Oil, care ar trebui să aducă echipei o situație financiară mai bună.

Înainte de shakedown, Williams si-a prezentat adevăratul monopost pentru acest sezon. FW45 împrumută anumite elemente de pe monoposturile Ferrari si Red Bull din 2022. Cele mai mari modificări sunt in zona aripii față, cu un nas complet diferit față de FW44. De asemenea, sidepod-urile au fost revizuite, cu un undercut mai vizibil si guri de admisie diferite.

Nici partea din spate nu este aceeași. Aripa spate are un aspect diferit. Șeful tehnic Dave Robson a declarat ca monopostul este o evoluție din toate punctele de vedere față de predecesorul și își va păstra conceptul expus din 2022, unul low drag si eficient aero. Oricum, echipa trebuie să găsească și downforce-ul necesar, iar aceasta misiune nu va fi una ușoară.

Noul team principal, James Vowles, va avea multe probleme de rezolvat în cadrul unei echipe tehnice supradimensionate și ineficiente. Acesta va avea susținere și din partea celor de la Mercedes. George Russell a declarat că după părerea sa James este cea mai bună variantă de a restructura Williams. Pe plan financiar, situația este una satisfăcătoare, iar despărțirea de Nick Latifi nu a condus spre un colaps.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Williams poate fi accesat AICI.

Williams

8) Haas

Haas a fost prima echipă care și-a prezentat monopostul din acest an. Varianta inițială a VF-23 nu a coincis cu realitatea, acela nu a fost adevăratul monopost. Aceeași situație, echipa a scos monopostul pe circuitul de la Silverstone, iar VF-23 împrumută și în acest an elemente regăsite pe Ferrari.

Monopostul are suspensii push rod atât pe fată, cat si pe spate, sidepod-urile sunt extrem de asemănătoare cu cele de pe F1-75 din 2022, aripa față are niște adâncituri in partea din mijloc, iar zona Shark Fins (o parte din F-duct care are rolul de a stabiliza fluxul de aer ce curge spre aripa spate) a fost mărită, rezultă rol aerodinamic.

Echipa s-a declarat mulțumită de concept și încrezătoare într-un nou sezon solid. Din punct de vedere financiar, Haas este o echipă prosperă cu un buget la nivelul competiției. Pentru prima oară, echipa americană va putea cheltui tot bugetul pus la dispoziție în acest sezon. Haas va avea și un nou sponsor principal, MoneyGram.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Haas poate fi accesat AICI.

Analiză: Ce date avem despre fiecare echipă înainte de testele din Bahrain?

7) Red Bull

Red Bull a organizat cea mai fastuoasă prezentare a noului sezon (nu neapărat a monopostului). La gala desfășurată în New York, Red Bull a promovat câțiva sportivi pe care îi sponsorizează, a difuzat mai multe videoclipuri cu monoposturile echipe, iar în final a anunțat noul parteneriat cu Ford din 2026. Foarte puține lucruri despre monopostul RB19, care și în acest moment este ținut în secret.

Mai multe surse au declarat că noul monopost ar arăta diferit față de adversari, însă în acest moment totul este la stadiul de zvon. Piloții echipei s-au declarat încrezători că RB19 ar putea să le aducă încă un titlu (sau titluri). “Ferește-te de omul tăcut. Căci în timp ce alții vorbesc, el privește. Și în timp ce alții acționează, el plănuiește. Și când în sfârșit se odihnesc… el lovește.”

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Red Bull poate fi accesat AICI.

Analiză: Ce date avem despre fiecare echipă înainte de testele din Bahrain?

6. McLaren

McLaren nu a convins deloc până în acest moment. Monopostul (varianta 2023) MCL60 a fost prezentat într-un launch desfășurat la Woking care a durat 25 de minute și nu a avut nimic special, doar câteva interviuri. Nici monopostul nu este unul care ar putea să pună probleme echipelor fruntașe, având o înfățișare comună regăsită la majoritatea monoposturilor (sidepods Red Bull, admisie Red Bull, răcire laterală-louvres Ferrari).

Nici conducerea echipei nu s-a arătat mulțumită de noul monopost, iar surse din interior afirmă cu McLaren ar fi mulțumită să își păstreze locul 5 la constructori. Un pachet generos de upgrade-uri ar trebui să sosească la Baku, fiind întârziate de problemele cu tunelul de vânt. Tunelul McLaren ar trebui să fie finalizat la finele anului, iar până atunci echipa utilizează unul pentru care plătește o taxă.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului McLaren poate fi accesat AICI.

McLaren

5. Alfa Romeo Sauber

Alfa Romeo are un design senzațional în ultimul sezon de colaborare cu Sauber, iar monopostul arată satisfăcător, cu aceleași elemente inspirate de la RB18. Launch-ul a fost unul interesant, cu știri destul de interesante despre parteneriatul cu Audi. Noul CEO, Andreas Seidl, a declarat că echipa ar putea să se lupte pentru locurile 4-5 la constructori, însă adversarii par mai bine pregătiți în acest an.

Noul CEO are misiunea să aducă Sauber pe un trend ascendent până în 2026 și să unească departamentele pentru a conlucra armonios. Un nou zvon indică despre interesul Sauber pentru Carlos Sainz Jr. din 2024 sau 2025. Surse Autosport indică faptul că au început negocierile între părți.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Alfa Romeo Sauber poate fi accesat AICI.

Analiză: Ce date avem despre fiecare echipă înainte de testele din Bahrain?

4. Aston Martin

Aston Martin este echipa ce își pune cele mai mari speranțe în acest sezon. Cu un concept total diferit față de precedentul și cu Fernando Alonso în echipă, Aston țintește spre o bătălie cu Alpine pentru locul 4 la constructori. Planurile conducerii sunt foarte mari, iar echipa s-ar putea bate la titlu după ce noul tunel aero va fi finalizat (2024-2025).

Monopostul are un design plăcut, iar pe hârtie arată foarte bine. Avem în față un concept care împrumută anumite elemente de la Red Bull, Mercedes, Ferrari, însă nu într-o formă brută ca celelalte echipe. Desigur că încă nu putem să dăm conceptul ca o certitudine, dar șansele de reușită sunt mari.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Aston Martin poate fi accesat AICI.

Analiză: Ce date avem despre fiecare echipă înainte de testele din Bahrain?

3. Alpine

Alpine ar putea realiza încă un pas în față spre obiectivul expus, acela de a se lupta la titlu în următorii ani. Launch-ul din acest an a fost unul spectaculos, la care a participat Zinedine Zidane, legenda clubului Real Madrid de fotbal. Noul monopost are un design futurist, iar în primele trei GP-uri va fi colorat în rozul BWT.

Noul concept, intitulat A523, se aseamănă cu predecesorul și reprezintă o rafinare al acestuia. Nasul monopostului are o formă diferită (cu rol de a ajusta fluxul de aer spre lateral). Flaps-urile aripii față au fost ridicate, comparativ cu sezonul trecut. De menționat că noile sidepod-uri ale celor de la Alpine sunt de inspirație Red Bull.

Conceptual, suspensia față a rămas la fel ca în 2022 (pushrod). În schimb, suspensia spate a fost radical modificată (s-a trecut la aceeași soluție adoptată pe cea față, renunțându-se la conceptul pullrod). Directorul tehnic Matt Harman a argumentat această decizie prin motive de natură de simplitate și de greutate (aparent noua obsesie a echipelor din F1). Astfel, Alpine este una din cele 2 echipe (alături de Ferrari) care se află sub noua limită (sau vechea) de 798kg și va folosi balast suplimentar.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Alpine poate fi accesat AICI.

alpine

2. Ferrari

Ferrari țintește titlurile din acest sezon. Launch-ul echipei a fost organizat la Fiorano. Echipa tehnică și anumiți invitați au ocupat locurile din tribună, în timp ce piloții și Fred Vasseur au fost intervievați despre planurile echipei din acest sezon. În fața fanilor Ferrari se întrezărește un nou an de speranță, poate fi primul titlu mondial la piloți din 2007 și primul la constructori după 2008.

Noul monopost (scos apoi pe circuit) este în mare parte o rafinare a conceptului din 2022. SF-23 neutralizează toate punctele negative sesizate de echipă în sezonul trecut (toate update-urile au fost expuse în articol, nu le mai reluăm acum). Un aspect care merită precizat este apariția unui S-Duct situat sub gurile de admisie. Practic este o nouă gură de admisă care are evacuarea în lateral. Acesta are rolul de a crește apăsarea punții din spate și ar putea aduce un beneficiu de aproape 0.2s/tur.

Astfel, situația Ferrari este una clară. Dacă Red Bull nu reușește să conceapă un monopost revoluționar, Scuderia va fi cel puțin în lupta pentru titlul mondial. Oricum este greu să anticipăm în acest moment.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Ferrari poate fi accesat AICI.

Analiză: Ce date avem despre fiecare echipă înainte de testele din Bahrain?

1. Mercedes

Putem spune că Mercedes a câștigat bătălia din acest an în privința livery-urilor. W14 a fost votat în toate clasamentele drept cel mai frumos monopost care va ieși pe circuit în Bahrain. Launch-ul nu a fost la nivelul celui Red Bull ca diversitate și spectacol, însă acest eveniment nu contează în clasamentul final.

Noul monopost W14 este o evoluție masivă a precedentului. Echipa nu alege o cale potolită, ci creează un monopost diferit, care ar trebui să se lupte pentru titlul mondial cel puțin pe hârtie. Cu suspensia, carcasa motorului, suspensia și aripa față total schimbate, Mercedes prezintă curajul de a alege o nouă cale. Nu înseamnă că este cea așteptată de echipă.

În presa britanică au apărut informații că monopostul rulat la shakedown ar fi suferit avarii la motor și nu a putut fi rulat pe întreaga distanță. Carcasa motorului ar putea să nu fie una ideală, iar echipa să fie nevoită să o reprofileze. Alte date indică probleme la aprindere. De asemenea, ar fi reapărut fenomenul de porpoising (sau bouncing după alte surse). Nici declarațiile nu au fost cele mai optimiste. Toto Wolff a declarat că sunt șanse puține ca W14 să lupte la victorii în primele 3 etape ale sezonului, echipa fiind nevoită să aștepte update-urile de la Baku.

Link-ul către articolul dedicat prezentării monopostului Mercedes poate fi accesat AICI.

Mercedes

În concluzie, situația din paddock nu este deloc una certă. Toate echipele plasează priviri spre creațile rivalilor pentru a vedea noutățile aduse. Între 23 și 25 februarie se vor desfășura testele de la Bahrain, iar la finalul sesiunii ar trebui să avem mai multe răspunsuri…

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss