More

    Latest Posts

    Alonso vs Hamilton – O rivalitate istorică

    La finalul anului 2006, Fernando Alonso era la apogeul carierei sale. Cu un an înainte devenise cel mai tânăr campion mondial din istoria F1 (surclasând recordul lui Emerson Fittipaldi din 1972). Odată cu obținerea celui de-al doilea titlu, spaniolul părăsea echipa Renault și venea în garajul celor de la McLaren. Acolo îl aștepta un nou coechipier, un debutant necunoscut încă publicului larg. Acel tânăr pe atunci în vârstă de 22 de ani era Lewis Hamilton. Istoria urma să se scrie, iar rivalitatea dintre cei doi începută atunci nu s-a stins nici în prezent.

     Până să ajungă coechipier cu britanicul, Alonso avea 5 sezoane de F1 în spate. A luptat pe circuit cu piloți precum Kimi Raikkonen, J.P. Montoya, Ralf Schumacher, Rubens Barrichello, David Coulthard, Jarno Trulli și desigur, Michael Schumacher. Alonso se poate lăuda chiar și cu un titlul obținut pe pistă în fața pilotului german. Fani mai subiectivi vor menționa abandonul lui Michael de Suzuka care a venit în ajutorul pilotului Renault. Însă la rândul său și Alonso a avut o problemă asemănătoare în Italia, scorul fiind egal din acest punct de vedere.

    Alonso

     Pe de altă parte, Lewis Hamilton era campionul seriei GP2. Un rezultat remarcabil (evoluția din Turcia, fiind referința sezonului), însă nimeni nu se aștepta să îi pună probleme serioase celebrului său coechipier. Debutul său la McLaren, a fost facilitat și de alegerea ciudată a lui Montoya de a părăsi F1 pentru NASCAR, la mijlocul sezonului 2006. Cel puțin în teorie, britanicul avea un rol de pilot suport pentru Alonso. 

    „L-ați ales pe Hamilton, pentru că nu vreți să câștigați campionatul.”

     Cam aceasta ar fi declarația acidă a spaniolului, făcută lui Ron Dennis la începutul lui 2007. Ulterior, povestea se cunoaște. Un sezon controversat în interiorul echipei McLaren, acuzații de favorizare a coechipierului, celebrul dosar SpyGate, incidentul din Ungaria (singura dată în istorie, când o echipă a făcut contestație împotriva propriului pilot). Lista poate continua la nesfârșit. 

    Rezultatul a fost pe măsura sezonului. Descalificare din clasamentul constructorilor, o amendă de 100 de milioane de dolari pentru echipa lui Ron, titlul la piloți pierdut în fața lui Raikkonen, datorită unui singur punct. La general, cei doi rivali aveau să termine la egalitate (109-109), însă Hamilton a avut mai multe pole-uri decât Alonso, obținând astfel locul secund. Speculând, putem concluziona că ibericul ar fi câștigat campionatul dacă nu ar fi fost acea penalizare cu 5 poziții la Hungaroring. 

    Alonso

     Însă și Lewis a dat cu piciorul titlului mondial, care putea fi obținut chiar în sezonul de debut, în urma greșelii din China. Putem concluziona deci că problema nu a fost neapărat la nivelul piloților, cât la nivelului echipei. Dacă ar fi existat o gestionare a situației mai bună de către Ron Dennis, McLaren, ar fi câștigat lejer atât titlul la piloți, cât și cel la constructori. 

     Deși era debutant în 2007, Hamilton a avut posibilitatea să testeze într-o manieră foarte serioasă un monopost de F1. Se estimează că ar fi făcut în jur de 30000 de km în teste (echivalentul a 100 de GP-uri) până la cursa din Australia. Pe lângă asta, el a folosit în GP2 anvelopele Bridgestone (utilizate de McLaren în 2007), spre deosebire de Alonso, care a mers în perioada Renault cu Michelin. Însă acest avantaj nu îi știrbește cu nimic din merite lui Hamilton, autor al unui debut cu mult peste așteptări.

     După acest sezon plin de controversă, rivalitatea dintre cei doi a intrat în penumbră. Alonso a revenit la Renault. Lewis a obținut primul titlu într-o manieră dramatică în fața lui Felipe Massa la Interlagos. În 2010, spaniolul a venit la Ferrari, în 2 sezoane fiind aproape de titlu cu un monopost inferior celui de la McLaren sau Red Bull. Vettel a câștigat tot în perioada respectivă. În 2013, la sugestia lui Niki Lauda, Lewis Hamilton a făcut transferul carierei.

    Alonso

    6 titluri mondiale obținute cu Mercedes, recordurile lui Schumacher, au căzut unul câte unul, recorduri care păreau intangibile la un moment dat. Dacă Hamilton a luat decizia carierei, Alonso și-a pus capăt periplului la vârf, revenind din nou la McLaren, care tocmai ce încheiase un parteneriat cu Honda. Pentru iberic, totul a mers prost de la bun început. Un accident misterios în testele de la Barcelona (s-a speculat atunci și varianta unei electrocutări în monopost) a fost introducerea unui sezon dezastruos. 

    Au urmat 3 sezoane la fel de oribile. Un nou accident grav, de data asta în Australia, în urma unui contact cu Esteban Gutierrez. Această versiune a lui Fernando Alonso a reprezentat apogeul frustrării. Mesaje radio sarcastice, uneori chiar disperate la adresa echipei (ex. GP2 engine) vin în ajutorul acestui argument. Dezgustat, spaniolul și-a anunțat retragerea temporară la finalul lui 2018.

    Alonso

    Fosta lui echipă de suflet, Renault, actuala Alpine i-a oferit o nouă șansă în 2021. Acum 2 ani aproape nimeni nu ar mai fi crezut că securea războiului dintre iberic și Hamilton ar putea fi dezgropată. S-a întâmplat însă din nou în Ungaria, unde datorită defensivei lui Alonso în fața pilotului Mercedes, Ocon a putut câștiga cursa. 

    În 2022, în urma acroșajului de la Spa, în care Lewis a fost proiectat în aer, Fernando a izbucnit: „Ce idiot! Nu știe să conducă decât atunci când este primu!”.Ulterior, dublul campion mondial avea să își ceară scuze, considerând că remarca sa a fost făcută „în căldura momentului”. Un lucru este cert: ambii sunt piloții etalon al acestei generații. 2 piloți care s-au luptat cu pasiune atât pe circuit, cât și în afara lui. Drept dovadă, că nici după 15 ani, animozitatea dintre ei, nu a încetat, replicile dintre cei doi, ajungând și pe rețelele sociale.

    Alonso

    Cu siguranță, totul se datorează acelui sezon tensionat. Alonso nu a putut să treacă nici în prezent peste acele episoade tulburi, simțindu-se nedreptățit. Cariera lui în F1, și cel mai probabil încă cel puțin 2 titluri (2007 și 2008 dacă rămânea la McLaren) au fost afectate. Hamilton a fost primul pilot care a reușit să îl pună în dificultate în adevăratul sens al cuvântului (și Trulli a reușit o prestație mai bună în 2004, doar că asta s-a datorat din cauza problemelor tehnice)

     O comparație între cei doi, este foarte greu de făcut. Statistic vorbind, spaniolul nu ar avea vreo șansă. Cifrele însă nu spun tot adevărul întotdeauna. Un lucru este cert:. Cu excepția sezonului 2009, britanicul a avut mereu un monopost care a fost în top 3 ca performanță. Ibericul a avut cam întotdeauna niște monoposturi net inferioare calității sale ca pilot.

    Fernando Alonso poate fi comparat cu Stirling Moss sau Gilles Villeneuve. Cu un pic mai multă șansă, el ar fi putut rescrie istoria F1. Actuala sa formă (la 41 de ani), aduce cu cea a unui Fangio modern. Dintre toți piloții de pe grilă el pare pilotul cel mai dedicat, pilotul care își pune cel mai mult sufletul în pilotaj. 

    Alonso

     Spre deosebire de el, Lewis Hamilton a avut alegeri mult mai pragmatice. Declarațiile sale cu tentă politică, nu au mulțumit neapărat toți fanii F1. Pe de altă parte, a fost un deschizător de drumuri pentru persoanele de culoare, în acest sport. Erou național în Marea Britanie, singurul lucru care îi mai lipsește lui Lewis este cel de-al 8-lea titlu mondial.

     Acest campionat, ar veni la pachet cu statutul de cel mai titrat pilot din istorie. Recordul lui Michael Schumacher ar fi depășit după 19 ani. Niște cifre impresionante, în timp ce spaniolul încă vânează cel de-al 3-lea titlu și eventual, Tripla Coroană a Motorsportului.

     Concluzionând, rivalitatea celor 2 a început în 2007. Probabil că scânteile declanșate atunci nu vor fi stinse niciodată pe deplin. Piloți cu o valoare apropiată (un plus pentru Alonso în regim de cursă, un plus pentru Hamilton în calificări), diferența dintre ei s-a făcut la nivelul alegerilor, a hotărârilor luate.

    Alonso

     La apusul ambelor cariere, trebuie să ne bucurăm în primul rând de prezența lor pe circuit. Sunt legende ale acestui sport, personaje unice, care și-au lăsat profund amprenta asupra „Marelui Circ”. Ca o părere personală, aceste episoade mai „încinse” dintre ei fac foarte bine spectacolului de pe circuit. Pentru că în duelurile directe, ambii oferă totul…

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
    Sursa: GP24 Media / Ionut Timofte
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    GP24 Media / Ionut Timofte

    Latest Posts

    Don't Miss