Latest Posts

De ce victoria lui Rovanpera în Polonia va rămâne în istorie ca una dintre cele mai bune curse WRC ale sale

Vizualizări: 3619

Kalle Rovanpera a câștigat un eveniment din Campionatul Mondial de Raliuri la care nici măcar nu a fost înscris. Acesta l-a înlocuit pe Sebastien Ogier. Iată cum a devenit finlandezul un superstar al Raliului la Polonia

Kalle Rovanpera a rescris recordurile Campionatului Mondial de Raliuri, devenind cel mai tânăr câștigător, campion mondial și câștigător consecutiv al titlului, iar acum a câștigat un raliu la care nici măcar nu trebuia să participe. Există ceva ce finlandezul zburător nu poate face într-o mașină de raliu?

Este o întrebare valabilă, deoarece Rovanpera și copilotul Jonne Halttunen au sfidat șansele pentru a obține victoria în Polonia, după ce au fost chemați în ultimul moment pentru a acționa ca supersubmarin perfect pentru Toyota în momentul de nevoie.

“Nu mă așteptam la prea multe și, desigur, de fiecare dată când îți pui casca pe cap încerci să dai tot ce ai mai bun”, a recunoscut Rovanpera. “Întotdeauna ai o șansă și trebuie să contezi pe tine, dar știam că va fi dificil. Trebuie să mergi mai departe și să încerci tot timpul”.

Toyota trebuia să îi înlocuiască pe Sebastien Ogier, de opt ori campion mondial, și pe navigatorul Vincent Landais, după ce cei doi au fost excluși din competiție în urma unui accident rutier produs în timpul recunoașterii de marți. Ogier și Landais au fost transportați la spital pentru verificări, împreună cu șoferul și pasagerul mașinii implicate în coliziune, care au evitat răni grave.

Rovanpera schimba bujiile la un jet ski, în timp ce Halttunen își făcea un tatuaj în Estonia, când telefoanele lor au început să sune. Aceasta a declanșat o cursă nebună spre Polonia, cu un avion privat, pentru a concura fără a se supune unui test înainte de eveniment sau a studia meticulos înregistrările video de la bord.

Rovanpera
Kalle Rovanperä (FIN) and Jonne Halttunen (FIN) of team TOYOTA GAZOO RACING WRT race during the World Rally Championship Poland in Mikołajki, Poland on June 29, 2024. // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202406300135 // Usage for editorial use only //

Pentru a împrumuta o analogie fotbalistică oportună, a fost poate echivalentul raliului cu echipa națională a Danemarcei din 1992, care se relaxa pe plajă când a fost chemată să înlocuiască Iugoslavia pentru Campionatul European UEFA din acel an – un turneu pe care avea să îl câștige. Deși Rovanpera este departe de statutul de outsider pe care îl avea Danemarca în 1992, el și-a amortizat în mare parte șansele de victorie după ce a fost supus unei recunoașteri grăbite a etapelor, efectuată cu doar câteva ore înainte de startul raliului, în urma unei derogări speciale din partea FIA.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

“Cred că primul obiectiv ar fi să avem un raliu curat, altfel nu suntem de niciun ajutor pentru echipă”, a prezis Rovanpera înainte de start. “Cel mai dificil lucru va fi să avem ritm fără să învățăm etapele pe un raliu rapid ca acesta. Nu va fi ușor doar cu pacenotes”.

Directorul echipei Toyota, Jari-Matti Latvala, l-a asigurat că “nu se aștepta să lupte pentru victorie”, având în vedere lipsa de pregătire, iar obiectivul era un rezultat în top cinci. Dar un Rovanpera deja obosit (de la vizionarea finalei Cupei Stanley NHL cu o zi înainte de apel) a luptat cu lipsa de pregătire și oboseală pentru a-și face cumva magia.

Această magie s-a desfășurat pe o căldură toridă pe drumurile de pietriș de mare viteză din Polonia, care în mod normal i s-ar potrivi lui Rovanpera, dar evenimentul a fost de fapt o versiune complet nouă a unui raliu care a dispărut din calendar din 2017.

Atunci a ținut prima pagină a ziarelor pentru problemele cu mulțimea, ceea ce a determinat eliminarea sa din WRC. Din păcate, în ciuda eforturilor organizatorilor de a pune în aplicare o serie de măsuri de siguranță stricte, în conformitate cu un plan de siguranță detaliat, pregătit și aprobat cu luni de zile înainte, o minoritate de mii de spectatori a afectat această revenire unică în WRC.

Michele Mouton-“A trebuit să oprim sau să anulăm trei etape înainte ca spectatorii să înceapă să înțeleagă că nu vom renunța”

Problemele legate de controlul mulțimii au fost un subiect important de discuție vineri, iar oficialii au fost nevoiți să anuleze etapele trei (Wieliczki) și șapte (Olecko), în timp ce etapa a șasea (Wieliczki 2) a fost marcată pentru scurt timp cu steagul roșu din cauza problemelor legate de siguranța spectatorilor. Mai mulți oameni s-au ascuns în păduri în timp ce treceau mașinile de siguranță, înainte de a ieși apoi în locuri periculoase.

“Speram ca oamenii să fi învățat câte ceva despre regulile WRC”, a declarat delegatul FIA pentru siguranță, Michele Mouton. “Încă din prima zi, am putut vedea că nu au făcut-o. Mi-am spus că nimic nu s-a schimbat din 2017.

“Siguranța a fost prioritatea numărul unu, așa că a trebuit să facem ceva. Cu ajutorul camerelor de bord și a activității desfășurate de Nicolas Klinger delegat adjunct FIA pentru siguranță, suntem mai eficienți. A trebuit să oprim sau să anulăm trei etape înainte ca spectatorii să înceapă să înțeleagă că nu vom renunța.”

Lăsând la o parte problemele legate de public, celălalt subiect important de vineri a fost abandonul brusc al favoritului raliului Ott Tanak în etapa a doua. După ce a câștigat superspeciala de joi seară, ghinionul l-a lovit pe estonian, care a fost nevoit să se retragă atunci când o căprioară a sărit pe șosea și a fost acroșată la 117 km/h, distrugându-i partea din față a Hyundai-ului.

Rovanpera
Kalle Rovanperä (FIN) and Jonne Halttunen (FIN) Of team TOYOTA GAZOO RACING WRT perform during World Rally Championship Poland in Mikołajki, Poland on June 29, 2024 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202406290214 // Usage for editorial use only //

“A fost pe o linie dreaptă”, a povestit Tanak. “Am verificat că din momentul în care capul căprioarei a ieșit din tufiș și impactul a fost de 0,26 secunde, a fost foarte scurt. Nu a fost timp de panică și, de asemenea, nu a fost timp de reacție.”

Ziua a aparținut unui alt pilot Hyundai, Andreas Mikkelsen, care a obținut victoria în etapa în care Tanak s-a oprit. Profitând la maximum de poziția sa pe șosea, câștigătorul din 2016 al Raliului Poloniei, aflat la debutul său în raliurile pe pietriș cu o mașină de Rally1, a obținut prima victorie de etapă din 2019 de la Rally GB. A urmat un alt triumf în etapa a patra, când Mikkelsen și-a extins avansul în raliu.

Acest avantaj a fost pierdut pentru scurt timp în fața lui Rovanpera în etapa a cincea, înainte ca un timp nominal acordat în etapa a șasea, unde Mikkelsen a fost singurul concurent Rally1 dezavantajat de steagul roșu, să-l ajute să revină la un avans de 1,8s la sfârșitul zilei de vineri.

“Cred că totul se întâmplă mult mai lent pe pietriș decât pe asfalt, deci cred că este mai ușor pentru toată lumea să se adapteze la o mașină pe pietriș”, a declarat Mikkelsen, care a avut probleme în precedentele sale ieșiri pe asfalt la Monte Carlo și în Croația.

“Prima trecere a fost bună, dar a doua trecere am fost mult prea atenți pe etapa lungă și nu am profitat de ceea ce poate face acest echipament pe drumuri accidentate. Sunt obișnuit cu anvelopele Rally2, unde trebuie să ai grijă să nu le dai jos de pe jantă.”

După ce a avut probleme previzibile la prima trecere a etapelor, Rovanpera a fost frustrat că nu a putut lupta în etapa a patra și a oferit o perspectivă asupra luptei cu oboseala pe care a dus-o după nopțile scurte de înghesuială cu informații despre etape: “Este destul de amuzant; aseară mă uitam la un videoclip de bord pe laptop și am adormit pe laptop. Cu această poziție pe șosea, ar trebui să fim cu 10 secunde mai rapizi”.

Poate că a fost un noroc pentru rivalii săi că nu a fost mai rapid; Rovanpera a încheiat ziua de vineri ca cel mai apropiat rival al lui Mikkelsen, după ce a fost mai rapid în a doua trecere, acum că “știa ce urmează”.

În ceea ce privește lupta pentru campionat, ziua de deschidere i-a revenit lui Elfyn Evans. După ce a plecat al doilea pe traseu, pilotul Toyota a ocupat locul trei, la două secunde în spatele lui Mikkelsen.

“În general, am o predictibilitate bună în mașină cel puțin și niciodată nu găsești perfecțiunea în acest joc, dar este consecvent și îmi dă încredere”, a spus Evans după recentele lupte din Portugalia și Sardinia.

Dar mai important, Evans a fost printre corul celor care au cerut ceva pentru a rezolva problemele mulțimii, adăugând: “Să spunem că aceasta a fost deja o preocupare și se pare că este încă realitate, dar cu siguranță trebuie făcut ceva pentru mâine”.

Rovanpera
Kalle Rovanperä (FIN) and Jonne Halttunen (FIN) of team TOYOTA GAZOO RACING WRT race during the World Rally Championship Poland in Mikołajki, Poland on June 30, 2024. // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202406300164 // Usage for editorial use only //

Liderul campionatului Hyundai, Thierry Neuville, a fost cel mai afectat de măturatul carosabilului, pierzând 22s în etapa a doua. La sfârșitul zilei, în timpul căreia a fost împiedicat și de o problemă cu frâna de mână, era al șaptelea și în urma liderului cu 29,8s, în spatele unui Gregoire Munster impresionant (M-Sport Ford) și în fața lui Takamoto Katsuta, care a avut probleme de viteză și încredere la debutul său în Polonia.

Kalle Rovanpera-“Sunt fericit că suntem la capătul buclei. Dar cu această mică pregătire este atât de înfricoșător, nu-mi place deloc

“Per total, nu am fi putut face mai mult”, a rezumat Neuville. “Este frustrant când îi vezi pe acei piloți one-shot care vin și merg cu ușurință mai repede decât tine, dar asta este ceea ce este”.

Dar surpriza zilei de vineri a fost debutantul în Rally1 Martins Sesks, care a intrat în categoria piloților “one-shot” a lui Neuville. Letonul s-a bucurat de ceea ce Richard Millener, directorul echipei M-Sport, a catalogat drept “unul dintre cele mai puternice debuturi din ultima vreme” și a tractat o versiune non-hibridă a Ford Puma, cu 130 CP mai puțin decât rivalii săi, până pe locul cinci, la 7,7 s de lider.

Sesks a fost la doar 0,2s în spatele pilotului M-Sport cu motor hibrid Adrien Fourmaux, care “își trăiește viața etapă cu etapă”, potrivit francezului, după ce a ales The Fast and the Furious ca film pentru ultimele sale replici comice de final de etapă.

“Este incredibil”, a declarat Sesks, a cărui reacție uluită după ce a ratat o victorie în etapa a doua cu 0,3s a aprins rețelele sociale. “Totul este dificil în mașină și asta face ca totul să fie ușor, pentru că totul este dificil și trebuie să te concentrezi pe tot.”

Ritmul lui Sesks a ridicat problema necesității hibridului, dar unitatea de 100 kW urma să aibă întotdeauna un impact mai mic în etapele de mare viteză din Polonia.

Sâmbătă, organizatorii evenimentului au răsuflat ușurați când au redistribuit poliția în zonele forestiere care fuseseră identificate ca puncte negre pentru problemele cu mulțimea. În afară de o oprire de 25 de minute în etapa a noua, ziua a decurs fără probleme, toate cele șapte etape fiind finalizate.

A fost o zi în care Rovanpera a reușit să își demonstreze încă o dată talentul său unic într-o generație. El a câștigat incredibil șase din cele șapte etape, în ciuda lipsei de pregătire, și a încheiat bucla de dimineață cu 0,4s avans față de Evans, în timp ce provocarea lui Mikkelsen de a ține pasul cu duo-ul Toyota a început să se clatine.

Nu a fost ușor pentru Rovanpera, care se lupta cu un amestec de frustrare și teamă pentru a ține pasul cu rivalii. “Nu este suficient, trebuie să fiu mult mai rapid, dar sunt fericit că suntem la capătul buclei”, a suspinat el. “Dar cu această mică pregătire este atât de înfricoșător, nu-mi place deloc”.

Rovanpera
Kalle Rovanperä (FIN) Jonne Halttunen (FIN) of team TOYOTA GAZOO RACING WRT are seen performing during the World Rally Championship Poland in Mikołajki, Poland on June 27, 2024 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202406270982 // Usage for editorial use only //

Pentru a da și mai multă strălucire acestei performanțe, Toyota a optat pentru un pachet predominant de pneuri moi pentru după-amiază, în detrimentul lui Mikkelsen, care a avut trei pneuri dure – o mișcare pe care Rovanpera a descris-o ca fiind o “decizie proastă”, deoarece cauciucul său a început să cedeze. Chiar și așa, Rovanpera a încheiat ziua cu o victorie de etapă care a determinat o recunoaștere “jos pălăria” din partea lui Mikkelsen. Campionul în exercițiu era pe cale să obțină o victorie memorabilă, cu o performanță care a depășit așteptările Toyota.

“Campionii mondiali au ceva în plus față de ceilalți și sunt capabili să se întindă mai mult”, a admirat un Latvala fascinat. “Am văzut asta cu Sebastien Loeb și cu Sebastien Ogier, iar acum cu Kalle, pentru că nu m-am așteptat niciodată ca el să fie atât de puternic aici fără pregătire”.

Rovanpera a preluat un avans de 9,4s față de Mikkelsen în ultima zi, după ce drama a lovit un Evans fără noroc, care a suferit o delaminare a pneului spate drept în etapa 13, împingându-l la 16,1s în derivă și pe locul trei pentru 13 puncte sâmbătă, față de 15 și 18 luate de Mikkelsen și, respectiv, Rovanpera.

Celălalt subiect de discuție de sâmbătă l-a vizat pe Tanak, care a revenit pe circuit după reparații care au fost finalizate în primele ore ale dimineții, după ce Hyundai a adus cu avionul o piesă de schimb. După ce Tanak a alergat în etapele de dimineață, Hyundai a retras tactic mașina pentru a pregăti un atac în puncte pentru Super Sunday.

Neuville a considerat că decizia i-a împiedicat progresul. Belgianul a regretat eroarea din etapa a 15-a, care l-a făcut să piardă două puncte, în timp ce Sesks s-a agățat impresionant de locul cinci cu 0,1s.

“Fiecare mașină pe care o poți avea în față și care curăță drumul este un avantaj, mai ales într-o luptă pentru campionat în care fiecare punct contează cu adevărat – cred că a fost o greșeală, dar asta este”, a mormăit Neuville.

Directorul echipei, Cyril Abiteboul, a adăugat: “Am vrut să-l ușurăm puțin pe Thierry, având o mașină în plus care să facă puțină curățenie dimineața, când a contat. Dar după-amiază, în mod evident, beneficiile sunt mai mici și era foarte clar că nu se va întâmpla nimic care să-l ajute cu adevărat pe Ott în campionat”.

Tanak a revenit duminică pentru a arăta viteza amețitoare pe care ar fi putut-o oferi, câștigând primele două etape în ciuda deschiderii drumului. Prima a fost un efort pur și simplu uimitor, care l-a determinat pe Fourmaux să spună că campionul mondial din 2019 a fost “la un alt
nivel”. Ritmul a fost suficient pentru a salva 11 puncte dintr-un maxim de 12 duminică – un retur decent după ce a parcurs doar opt etape.

În frunte, Rovanpera nu se gândea încă la victorie, dezvăluind că ultimele patru etape au fost cele mai grele din punct de vedere al pregătirii sale grăbite. Dar, în adevăratul stil Rovanpera, nu a fost nevoie să se îngrijoreze și a câștigat penultima etapă înainte de a se îndrepta ușor spre una dintre cele mai bune victorii din cariera sa, cu 28,3s.

“Cu siguranță, nu mă simt atât de diferit acum pentru că am muncit tot timpul și este doar rezultatul muncii grele, dar mai târziu voi realiza”, a declarat el. “Sunt doar destul de obosit în acest moment”.

Rovanpera
Kalle Rovanpera (FIN) and Jonne Halttunen (FIN) of team Toyota Gazoo Racing celebrate on the podium in first place after winning the World Rally Championship in Mikołajki, Poland on June 30, 2024. // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202406300350 // Usage for editorial use only //

Coechipierul său Evans i s-a alăturat pe podium pe locul al doilea pentru un Toyota 1-2, dar numai după ce o pană l-a privat de orice punct din Power Stage-ul final și l-a costat încă un punct, coborându-l de pe locul al treilea pe al patrulea în clasamentul de duminică. Totuși, Evans a obținut un total de 17 puncte și a redus diferența față de liderul campionatului, Neuville, la 15 puncte. Bărbatul de la Hyundai a obținut cinci puncte prin victoria din Power Stage, ocupând locul patru în fața impresionantului Sesks.

Raliul puternic al lui Fourmaux a fost recompensat cu un al treilea podium al sezonului, în ceea ce Millener a salutat ca fiind cea mai bună performanță a pilotului său. Acest loc trei a fost obținut după ce, în etapa 16, Mikkelsen a suferit o pană cauzată de acroșarea unei maluri și a alunecat pe locul șase, în fața lui Munster și a Toyota lui Katsuta.

Dar când ne uităm în urmă la Raliul Poloniei, povestea dominantă a fost că nu trebuie să renunți niciodată la Rovanpera.

 

Rovanpera
Kalle Rovanpera (FIN) and Jonne Halttunen (FIN) of team Toyota Gazoo Racing celebrate on the podium in first place after winning the World Rally Championship in Mikołajki, Poland on June 30, 2024. // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202406300330 // Usage for editorial use only //
  • Mai multe știri despre World Rally Championship găsiți AICI.

 

Sursa: GP24 Media / Red Bull Media House
Photocredit: Red Bull Content Pool
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Red Bull Media House

Latest Posts

Don't Miss