IGTC – Porsche cucerește muntele după un final incendiar

Din câte se pare anduranța nu mai termină cu livratul de spectacol și dramă pe muchie de cuțit. După toată nebunia care a fost săptămâna trecută la Daytona, și credeam că mai bine de atât nu se poate, iată ca prima etapă din IGTC ne-a demonstrat încă o dată de ce această disciplină este de departe cea mai spectaculoasă din toată aria motorsportului.

Bathurst 12 Hours, deja o întrecere tradițională din spectrul GT3 și una care reunește la început de an piloți de primă mână de pe toate continentele, și de asemenea locul unde am văzut acum întreg potențialul viitoarei generații. Varietatea nu a lipsit nici ea, având prezente pe grila de start modele de la toți marii constructori, de menționat faptul că, din motive tehnice, s-a rulat cu mașini de generație veche, abia la anul vom vedea și aici variantele Evo sau noile modele introduse anul acesta.

Calificările au fost oarecum cu peripeții, cel mai bun timp fiind obținut de Jake Dennis la volanul modelului Vantage R-Motorsport #62 fiind mai apoi trimis în linia a doua a grilei pentru ca decizia finală să fie excluderea acestuia din Top-ul 10. În aceste condiții Mercedes monopoliza primele două locuri la start urmate în spate de Bentley, Porsche, Audi și Nissan.

Startul s-a dat ca de obicei pe întuneric, cu puțin timp înainte să răsară soarele peste Mount Panorama. Circuitul în sine este unul spectaculos cu linii drepte destul de lungi unde modelele mai rapide ies la rampă dar și viraje strânse de precizie unde, dacă nu ești atent, parapetul de protecție îți poate fura cu ușurință una dintre oglinzile retrovizoare.

Din fericire nu s-au înregistrat incidente la start, primul moment mai delicat intrând în contul modelului KTM X-Bow GT4 #71 care a sters ușor parapentul la scurt timp după start. Cele două Mercedes-uri AMG GT3 din prima linie, GruppeM Racing #999 și Craft Bamboo/Black Falcon #77, s-au distanțat imediat de restul plutonului cu Bentley-ul #107 în urmărirea acestora pe poziția a treia. BMW-ul Walkenhorst #34 avea să fie primul abandon al cursei după ce mașina a fost trasă de mecanici în garaj cu probleme la pompa de ulei, de abia ce răsărise soarele în Australia.

Încă un abandon de marcă urma la scurt timp, doar că acesta în urma unei coliziuni a modelului 911 GT3 R #12 Competition Motorsport. Deși mașină înscrisă la Pro-Am, echipajul era unul destul de puternic și să nu uităm că aceștia erau ocupanții locului secund de anul trecut. Incidentele au continuat cu ieșirea din scenă și a Ferrari-ului HubAuto urmat de Aston-ul #760, ambele în urma unor accidente cu consecințe destul de serioase.

Din grupul fruntaș, Mercedes și Bentley se dovedeau cele mai rapide mașini de pe circuit în timp ce Porsche de exemplu mizau mai mult pe o strategie bazată pe consumul foarte bun al mașinii lor. Prima jumătate a cursei a fost destul de mult fragmentată de neutralizări, în aceste condiții Aston-ul #62 recuperase ceva locuri față de poziția de la start aflându-se și el în lupta pentru podium.

Una dintre aceste neutralizări de care vă vorbesc avea să dea bătăi de cap Mercedes-ului #999, mașina primind un drive-through penalty pentru că executase bine cunoscutele mișcări de încălzire a pneurilor aflându-se în spatele mașinii de siguranță. Din păcate pentru Maxi Buhk care se afla la volan, aceste manevre de “weaving” sunt interzise aici. Unul dintre cele două Nissan-uri înscrise de KCMG, mașina #35 avea să întâmpine și ea probleme tehnice undeva în ora a cincea.

Celălalt model al echipei se menținea în continuare în top 10 unde mai regăsim BMW-ul Schnitzer #42, Porsche-urile #911 și #912 dar și echipajele Audi care au rulat bine dar nu suficient pentru a emite pretenții la locurile fruntașe. Modelul #22 fiind implicat și într-un accident urât când a lovit din spate Mercedes-ul condus de Christina Nielsen. Nici britanicii de la Bentley nu fost scutiți de emoții, pe final însă mașina #108 era în grupul fruntaș și cu șanse chiar la victorie.

Partea a doua a fost mult mai liniștită, pâna la ultimul safety car din ora finală rulându-se de mai bine de patru ore doar sub steag verde. Aceasta avea să devină și cea mai lungă perioadă de rulare fără întreruperi din istoria cursei. Ultimele ore însă urmau să livreze spectacol de cel mai înalt nivel, și chiar în doze mari nerecomandate cardiacilor. În luptă rămâneau în continuare Mercedes-urile #999 și #888, Bentley-ul #108, Porche-ul #912, BMW-ul #42, Nissan-ul #18 și Aston-ul #62.

Alte două favorite care căzuseră la datorie erau modelul Craft Bamboo #77 care cedase oprindu-se pe circuit cu Gary Paffett la volan și Porsche-ul #911 intrat în garaj cu probleme la servo-direcția mașinii. Cum am menționat și mai sus, cele două modele 911 GT3 R înscrise de EBM au rulat pe strategii alternative bazate pe consum. Astfel, când mai era aproximativ o oră și un sfert din cursă modelul #912 intră la boxe din poziția de lider și cu ceva mai mult de opt secunde avans pană la Aston-ul de pe doi. Dennis Olsen îi predă volanul lui Matt Campbell, mașina primind de asemenea și un plin de carburant și patru pneuri noi de la Pirelli.

Timpul rămas de parcurs era cam la limită pentru un rezervor dar nemții știau că mașina lor poate ajunge cu bine la final. Din păcate pentru ei, Mercedes, Aston Martin și chiar BMW care și-au executat schimburile un pic mai târziu au optat pentru a râmâne cu același set de pneuri pentru a recupera ceva timp la boxe. Toate aceste mașini au ieșit în fața Porsche-ului care trebuia să fie atent și la consum până la final. Ultimul care intra la boxe dintre favoriți era Bentley-ul #108, la rându-i cu posibilitatea de a ieși pe un loc de podium.

Din nefericire, pe drumul de ieșire de la boxe, Andy Soucek confundă butonul de anulare al limitatorului de viteză cu cel de oprire al mașinii. Continental-ul se oprește brusc la intrarea pe circuit și pierde destule secunde până la repornire. Este pentru a două oară în această cursă când Soucek încurcă cele două butoane, situație de domeniul tragicomic-ului oarecum. Ajungem acum în ultima oră de cursă cu modelele #62 și #999 luptându-se pentru victorie în timp ce ultima treaptă a podiumului era disputa dintre #42 și #912.

Dar partea cea mai savuroasă abia acum urma să vină. Unul dintre modelele KTM GT4 se oprește pe circuit cu mașina fumegând fapt care atrage după sine intrarea mașinii de siguranță. Acum plutonul era compactat din nou și toată lumea avea din nou o șansă la podium sau chiar victorie. Până la intrarea mașinii de siguranță Matt Campbell reușise să treacă de BMW-ul lui Chaz Mostert, depășire în care cele două modele s-au și atins iar acest incident urma să fie analizat după terminarea cursei.

La momentul restartului top-ul trei era format din Aston Martin, Mercedes și Porsche, dintre care modelul 911 era singura mașină cu pneuri noi. Campbell a trecut mai întâi de Raffaele Marciello pornind apoi cursa de urmărire a liderului. La volanul Aston-ului se afla alt tânăr de mare perspectivă pe viitor, Jack Dennis. Duelul dintre cei doi juniori pentru prima poziție ne-a ținut pe toți cu sufletul la gură, Porsche-ul reușind să se strecoare la propriu prin spațiul dintre Vantage-ul GT3 și parapetul de protecție de pe secțiunea virajată a circuitului.

De aici înainte tânărul junior Porsche a început să se distanțeze revendicându-și steagul în pătrățele la un avans de puțin peste trei secunde. Porsche se impune astfel pentru prima dată la Bathurst, aceasta fiind singura mare cursă de anduranță care le lipsea nemților din palmares. Și pentru locul trei s-a dat o bătălie epică între Marciello și Shane van Gisbergen la volanul Mercedes-ului Vodafone #888. GruppeM a reușit să prindă pe muchie de cuțit ultimul loc pe podium în timp ce van Gisbergen s-a prăbușit la propriu pe asfaltul încins imediat după ce a coborât din mașină.

Lacul cinci a fost ocupat de Schnitzer BMW cu Bentley pe șase iar Nissan-ul KCMG a terminat cursa în garajul echipei, mașina fiind exclusă din motivul nerespectării penalizării primite tot pentru “weaving” în spatele ultimului safety car. A fost o ediție de pomină și anul acesta, poate cea mai spectaculoasă din ultimii ani, când s-a înregistrat și un nou record de tururi parcurse, nu mai puțin de 312.

La scurt timp după încheierea socotelilor pe circuit, a venit și anunțul cum că nu se vor acorda sancțiuni în ceea ce privește incidentul dintre Campbell și Mostert, Porsche fiind acum siguri de victoria obținută. Următoarea etapă din Intercontinental GT Challenge este programată la finalul lunii Martie și tot pe un circuit legendar, Laguna Seca. Așa că pregătiți-vă încă de acum pentru California 8 Hours!

Rezultate complete

Foto – IGTC, Porsche Motorsport, Aston Martin Racing, Mercedes AMG, Audi Sport, Bentley Motorsport, BMW Motorsport

Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului.
Obtineti noua aplicatie GP24 si primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil.
100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.,

Pentru Android: faceti clic aici sau cautati GP24 din aplicatia Google Playstore de pe dispozitiv.
Pentru iOS: faceti clic aici sau cautati GP24 din aplicatia Apple Appstore de pe dispozitiv.

Race Calendar & Standings
  • GP France

    Circuit Paul Ricard, Formula 1

    Organized By: F1 World Championship

    23
    June

  • Robert Kubica

    Williams Mercedes, Formula 1

    #1