ART Banner Womans Day Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner SysAdmin Banner Manohar Banner
More

    ART Banner Womans Day Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner SysAdmin Banner Manohar Banner

    Latest Posts

    GP24 Inside – Geoff Kingston și povestea unei victorii legendare

    Dragi cititori și pasionați ai sportului cu motor, GP24 vă aduce în premieră o nouă serie cu interviuri în exclusivitate, evenimente care și-au pus amprenta asupra istoriei motorsportului și multe altele. GP24 Inside își propune să vă stârnească și mai mult apetitul pentru acest sport și pentru oamenii care i-au scris istoria de-a lungul timpului.

    În acest prim episod ne vom concentra atenția asupra lui Geoff Kingston, unul dintre mulții ingineri de excepție pe care i-a dat Marea Britanie, și relatările acestuia cu privire la proiectul Jaguar XJR-9 LM și victoria istorică de la Le Mans 1988.

    Apetitul lui pentru sportul cu motor s-a declanșat încă din fragedă pruncie când tatăl său îl ducea la curse pe faimosul Silverstone, circuit în apropierea căruia a și crescut. El a avut și o carieră ca pilot în cursele moto, din păcate un accident încheiat destul de urât la forțat să pună casca în cui la doar 27 de ani. Deși îi plăcea să piloteze, a fost de asemenea atras și de latura inginerească a lucrurilor, la 18 ani devine cursant la un birou de proiectare și cu lecțiile învățate se alătură unei echipe de curse ce rula modele Formula Ford 1600 în calitate de mecanic.

    „Eram destul de priceput cu cheile, lucrasem la motociclete încă de la 11 ani”

    Cariera lui a mers mai departe obținând apoi un post de proiectant la Toleman Motorsport, un constructor F1 între 1981 și 1985. Adevărata oportunitate s-a ivit când acesta i-a fost prezentat lui Tony Southgate, designer auto care urma să-l facă asistentul său și împreună să aducă Jaguar din nou în lumina reflectoarelor. Din relatările lui Geoff descoperim că Southgate era genul de persoană care te încuraja mereu să gândești singur lucrurile și nu spunea niciodată „uite așa se face”, în preajma lui trebuia să înveți observând singur ce se petrece în jurul tău.

    Și acum să trecem un pic în revistă aventurile celor de la Jaguar în era Group C. Modelul XJR-5 este rulat din 1983 de Group 44 în IMSA unde face impresie bună și obține și ceva rezultate încurajatoare. În 1985 se pune în mișcare proiectul XJR-6, prototip care urma să ruleze în WSCC prin intermediul TWR (Tom Walkinshaw Racing) și program din care urma să facă parte și Geoff Kingstone.

    „Tony m-a trimis la Silverstone cu o grămadă de desene ale mașinii, urma să i le înmânez lui Tom Walkinshaw. Acolo mă regăseam la capătul pistei de aterizare când apare și elicopterul care îl transporta pe Tom, era parcă o scenă desprinsă din filme. I-am dat desenele acestuia care și-a continuat drumul către Coventry unde întâlnirea cu Sir John Egan probabil a fost decisivă pentru adoptarea proiectului”

    Kingstone a lucrat ca asistent al lui Southgate la proiectele Jaguar din 1985 până în 1989, el se ocupa cu designul și proiectarea tuturor pieselor de șasiu cu excepția motorului. Primele șasiuri XJR-6 au fost gata până la finalul lui 1985 pentru a lua cu asalt următorul sezon. O victorie promițătoare a venit chiar pe terenul de casă de la Silverstone dar din păcate la Le Mans toate cele trei mașini înscrise au abandonat până la finalul cursei.

    S-au făcut modificări importante pe parcursul iernii mărindu-se capacitatea motorului de la 6.2 la 7.0 litri și puterea crescând de asemenea de la 650 la 720 de cai. Acestea urmau să fie noile XJR-7 respectiv XJR-8 pentru IMSA. Îmbunătățirile au fost mai mult decât inspirate, TWR Jaguar zdrobind concurența și câștigând opt din cele zece curse ale acelui sezon. Le Mans a fost iarăși de neatins mașinile britanicilor suferind din nou de pe urma problemelor tehnice.

    Pentru anul următor noi upgrade-uri erau aduse și cu ele un nou nume, XJR-9. De asemenea activitatea celor de la Group 44 se încheia aici iar TWR urma să preia și programul din IMSA. Noul model era un adevărat monstru cu o aerodinamică complexă și viteze de vârf amețitoare. Testele în tunelul de vânt au fost făcute la Imperial College în Londra, primul loc din regat unde se puteau rula teste cu tunelul de vânt.

    „Tony m-a pus în temă cu lucrarea. Am desenat modelele, le-am trimis la asamblare, le-am ridicat mai apoi, am construit modelul și l-am dus în tunelul de vânt pentru teste. Tunelul ne oferea apăsare aerodinamică, drag, centru de presiune și eficiența configurației.”

    Erau trei variații aerodinamice: Sprint Group C pentru circuitele tipice Europene unde aveai nevoie de forță de apăsare dar atent cu un ochi și la eficiență, configurația pentru Le Mans care era și mai rapid în acele vremuri fără cele două șicane de pe linia dreaptă și care nu necesită foarte multă apăsare, și pachetul pentru circuitele stradale din IMSA unde îți trebuia toată apăsarea pe care puteai să obții. În cazul Le Mans de exemplu, viteza de top din realitate era destul de apropiată față de cea prezisă în teste.

    „Mașina putea să atingă lejer 378 km/h pe linia dreaptă Mulsanne și 354 km/h înainte de Indianapolis”

    Pentru Le Mans 1988 au fost pregătite nu mai puțin de cinci prototipuri XJR-9 dintre care unul a și obținut marea victorie cu echipajul format din Jan Lammers, Johnny Dumfries și Andy Wallace. Lammers este cel care a dus modelul #2 la finish, cursă încheiată cu o cutie de viteze blocată în treapta a patra.

    „Era clar că modelele 962 erau mai rapide în viraje, dar imediat ce se intra pe Mulsanne avantajul nostru în linie dreaptă ieșea la iveală. Este un secret legat de mașina câștigătoare pe care nu multă lume îl cunoaște: avea viteză de vârf superioară celorlalte modele ale echipei.”

    Acel an a fost unul de poveste pentru Jaguar, un nou titlu obținut în campionat plus victoriile de la Le Mans și Daytona. Felina britanică era din nou în vârful lanțului trofic iar Geoff Kingstone era unul dintre principalii responsabili pentru aceste rezultate.

    În prezent Geoff este implicat în industria cinematografică lucrând în cooperare cu cei de la Warner Bros pentru designul unui vehicul ce va apărea într-un film important, iar de trei ani încoace este implicat și în British GT Championship lucrând cu un model McLaren GT4 aparținând directorului Uki Media & Events, Graham Johnson.

    Însă proiectul de care este cel mai mândru, așa cum el însuși ne relatează, este reproiectarea modelului MG 2006 din BTCC a lui Colin Turkington pentru West Surrey Racing. Geoff Kingston este fără urmă de îndoială un nume greu în lumea motorsportului, un om care și-a pus amprenta pe toate proiectele la care a lucrat și care în continuare mai are multe de oferit.

    Sursa: Cosmin Milcu/GP24.ro

    Photocredit: Jaguar

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Avatar

    ART Banner Womans Day Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner SysAdmin Banner Manohar Banner

    Latest Posts

    License-1 License-2 Your Banner Nankang-1 Nankang-2

    Don't Miss

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Avatar