După o pauză de 3 luni, „Marele Circ” își deschide din nou porțile, pentru un sezon 2023, în care sperăm că spectacolul, competiția și andrenalina vor fi la cote maxime. În acest an, avem schimbări din punct de vedere al calendarului (un număr record de 23 curse) și din punct de vedere al piloțillor. De asemenea, s-au făcut ajustări și în ceea ce privește regulamentul. Sesiunea de teste din Bahrain a „lămurit”, anumite necunoscute, însă rămân în continuare, multe semne de întrebare referitoare la performanțele echipelor. În România, deocamdată doar cei de la Digi au anunțat că vor transmite F1 în acest sezon. Despre toate aceste aspecte, vom discuta în rândurile care urmează.
Sezonul 2023 (cel de-al 74-lea din istoria competiției) debutează destul de repede. De la MP al Australiei din 2002, nu am mai avut un start atât de timpuriu. O explicație pentru această „grabă“, ar fi numărul record de curse din acest an. În acest sezon, avem o locație nouă (Las Vegas) și o reîntoarcere în calendar: MP al Qatarului.
Etapa din Orientul Mijlociu nu a fost organizată în 2022, datorită desfășurării Cupei Mondiale în această țară. Deși inițial, cursa de anul acesta era prevăzută să se desfășoare pe un alt circuit, MP al Qatarului va avea loc tot la Losail. De menționat, că la fel ca în ultimi ani (mai exact din 2020), GP-ul Chinei nu va face parte din calendar. Astfel, vom avea o „vacanță de primăvară” de 4 săptămâni, între cursa din Australia și cea din Azerbaidjan.
10 echipe și 20 de piloți (posibil chiar mai mulți), vor lua startul pe parcursul sezonului. Avem 2 debutanți în F1 (Oscar Piastri și Logan Sargeant) și un pilot care este la primul său sezon complet (campionul din Formula E, Nick de Vries). Așteptările fanilor sunt mari, în ceea ce îi privește pe Piastri și de Vries. Este posibil ca australianul să fi ales greșit oferind „cioara din mână” Alpine, pe „vrabia de pe gard” McLaren.
În orice caz, echipa din Woking a fost surpriza neplăcută a testelor. De partea cealaltă, în cazul lui Nick, la Alpha Tauri are posibilitatea de a aduna experiență în F1. De performanțele olandezului, depinde și locul lui Yuki Tsunoda la echipă, în 2024. În cazul lui Sargeant, este greu să ne facem o idee foarte clară. Având în vedere țara de origine a proprietarilor F1, era necesar un pilot din Statele Unite, care să funcționeze ca un vector de imagine pentru fanii americani.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Nume sonore au părăsit „Marele Circ” la finalul anului trecut. Cel mai celebru dintre ele, este cel al lui Sebastian Vettel. Cvadrupul campion mondial a hotărât să renunțe la sportul care i-a oferit atât de multe satisfacții. Roadele muncii sale la Aston Martin, s-ar putea să fie culese de Fernando Alonso. AMR23 a fost revelația testelor din Bahrain. După spusele lui Toto Wolff, analiza celor de la Mercedes a evidențiat faptul că echipa lui Lawrence Stroll, are „șanse la locul 2″.
Pe lângă Vettel, nu îl vom vedea pe grila de start în 2023, și pe „cel mai zâmbăreț pilot de pe grilă”. În cazul lui Daniel Ricciardo este mai degrabă o retragere temporară. Pilotul australian nu a părăsit însă F1, devenind pilotul de teste al celor de la RedBull. O situație asemănătoare, găsim și în cazul lui Mick Schumacher. Fiul legendarului Michael Schumacher, a fost „racolat” de Mercedes, pentru un același rol pe care îl are Ricciardo la RedBull.
Rămâne de văzut, dacă decizia lui Günther Steiner de a semna un contract Nico Hulkenberg în locul lui Mick, se va dovedi una inspirată. „Ciorba reîncălzită” Hulkenberg, încă are potențialul de a oferi rezultate bune la nivel înalt (evident, în afară de podiumuri). Campionul ironiilor de pe rețelele sociale, Nicolas Latiffi nu a mai găsit un loc în F1 și pentru sezonul curent. În cazul său, fără a ne hazarda prea mult, putem spune că șansele de a reveni în F1, sunt aproape zero.
Sesiunea de teste din Bahrain, ne-a oferit o perspectivă bună (dar nu completă), asupra performanțelor actualelor monoposturi. Așa cum poate era de așteptat, RedBull este în continuare mașina etalon a competiției. Ferrari pare a avea un plus pe liniile drepte, însă stabilitatea în viraje, este departe de cea a companiei producătoare producătoare de băuturi energizante. Locul 3 va fi ocupat probabil, de către Mercedes.
În ceea ce privește „plutonul secund”, Aston Martin are cele mai mari șanse să se impună. Evoluția echipei Alpine încă ascunde multe necunoscute, însă cu siguranță pe parcursul sezonului, va fi acolo în lupta pentru locurile 7-10. Locul 5 la constructori din sezonul precedent, va fi doar o amintire cel mai probabil, pentru cei de la McLaren. „Garajistul britanic” a oferit publicului o prestație cu mult sub așteptări.
Urmează să vedem, dacă aceste probleme vor fi rezolvate pe parcursul anului. În schimb, Alfa Romeo, AlphaTauri, Williams (deși în continuare cu un deficit semnificativ de apăsare aerodinamică) și Haas, au făcut progrese. Monoposturile din acest an, sunt o evoluție clară a celor de anul trecut. Echipele s-au adaptat la noile schimbări din regulamentul tehnic, oferind o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește performanța.
Un rol semnificativ în acest departament, îl vor oferi și pneurile. Ca o noutate, raportat la sezonul precedent, o nouă anvelopă își va face apariția în garajul fiecărei echipe: cea de compoziție C1. Având în vedere asfaltul abraziv din Bahrain, această compoziție (echivalentul hard-ului), va fi utilizată încă din prima etapă.
În ceea ce privește testele, RedBull și Aston Martin au arătat cel mai bine, din punct de vedere al „grijei” față de cauciucuri. Pentru cursa inaugurală, compania italiană, a venit cu 3 compoziții: deja amintitul C1, C2 (medium) și C3 (soft). Pe lângă ele, vom avea și C4 (supersoft), C5 (ultrasoft) și C6 (hypersoft), care vor fi utilizate de-a lungul sezonului. Raportul celor de la Pirelli, referitor la prima etapă a anului, poate fi consultat aici: https://gp24.ro/avancronica-marele-premiu-al-bahrain-pirelli-program-tv/
Din punct de vedere al transmisiei, F1 se va vedea la Digi Sport (antrenamente, calificări și cursă). Cei de la Prima Sport și Orange Sport, nu au anunțat încă nimic. Probabil că situația se va lămuri până la startul sesiunilor de mâine (până acum, cele 2 televiziuni au avut parte de aceeași echipă de comentatori).
Concluzii: Max Verstappen este în continuare favorit pentru obținerea unui al treilea titlu mondial. Ar trebui însă ca Ferrari să îi ofere o opoziție mai serioasă. Nu trebuie scoși din calcul, nici cei de la Mercedes. Cu toate progresele făcute, cei de la Aston Martin nu mi se par capabili de a purta o luptă pentru titlu (cel puțin în acest sezon).
Calendarul este unul diversificat (lăsând la o parte etapele din America și parțial cele din Orientul Mijlociu), care se va desfășura pe 5 continente (Asia, Australia, Europa, America de Nord, America de Sud). La orizont, se preconizează un sezon spectaculos. Rămâne de văzut dacă previziunile noastre, vor deveni și realitate…
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.