More

    Latest Posts

    Mesajul lui Rovanpera din spatele răsturnării de situație din ultimul proba.

    După ce Kalle Rovanpera a dominat Raliul Croației, o alegere greșită a pneurilor în ultima zi a părut să fi anulat toată munca grea a lui Kalle Rovanpera și l-a lăsat cu un munte de urcat înainte de PowerStage. Faptul că a ieșit învingător, cu toate acestea, a risipit cu siguranță orice îndoieli persistente că finlandezul este omul de bătut în WRC 2022.

    Pe casca de protecție a lui Kalle Rovanpera sunt scrise cuvintele “Full Send”. Se pare că această abordare a fost cea care i-a permis noii vedete a Campionatului Mondial de Raliuri să obțină cumva o victorie împotriva așteptărilor într-o cursă palpitantă din Raliul Croației.

    Fanii de raliuri sunt pur și simplu răsfățați în acest sezon, deoarece drumurile asfaltate unice din Croația au servit o a doua confruntare în etapa finală în trei evenimente, după ce în ianuarie a avut loc o confruntare între Sebastien Loeb și Sebastien Ogier la Monte Carlo. Poate că debutul dramatic al Croației în WRC în urmă cu 12 luni, când Sebastien Ogier l-a învins pe coechipierul său de la Toyota Gazoo Racing, Elfyn Evans, cu 0,6 secunde – a treia cea mai apropiată marjă de victorie din istoria WRC – a fost un semn de bun augur. Cu toate acestea, nimeni nu ar fi putut prezice punctul culminant care s-a desfășurat.

    Rovanpera, Kalle

     

    Mama Natură a jucat un rol principal în această ultimă piesă de teatru sportiv de primă mână, deoarece condițiile de umezeală și ceață perfidă au afectat cele trei zile. Puțini l-ar fi considerat favorit pe viitorul câștigător, Kalle Rovanpera, având în vedere cunoștințele sale limitate despre drumuri, după ce anul trecut, la Zagreb, a rezistat doar cinci kilometri înainte ca un accident uriaș să determine o retragere rapidă.

    Cu toate acestea, tânărul în vârstă de 21 de ani a fost de atunci într-o călătorie care a distrus cărțile de recorduri, devenind anul trecut cel mai tânăr câștigător din istorie al WRC, grație triumfurilor dominante din Estonia și Acropolis. Iar Kalle Rovanpera cu specificația 2022 pare a fi un upgrade al acestuia – o versiune mai matură, mai sigură pe sine, mai pragmatică, mai rece și poate cel mai important, uluitor de rapidă.

    Kalle Rovanpera a ridicat din nou ștacheta după ce a dominat majoritatea evenimentului până când ultima ofertă a zeilor vremii, în penultima etapă, a spulberat un avans impunător de 28,4s pentru a stabili un final de tribună. Aici a fost momentul în care Kalle Rovanpera a apelat la un atac maxim “full send” pentru a depăși un deficit de 1,4s și a smulge victoria de la Ott Tanak de la Hyundai Motorsport cu 4,3s. Acest lucru i-a lăsat pe spectatori și chiar și pe cei din propria sa echipă Toyota Gazoo Racing stupefiați.

    Rovanpera, Kalle

    Un astfel de final de tribună a fost tonicul perfect pentru a trezi WRC-ul din somnul de opt săptămâni de la triumful dominant al lui Kalle Rovanpera pe zăpada din Suedia, în februarie. Într-o ciudățenie ciudată, pauza dintre Suedia și Croația a fost mai lungă decât freneticul intersezon în care echipele au ars uleiul de la miezul nopții pentru a-și pregăti noile bestii hibride pentru noua eră Rally1 care a început la Monte Carlo.

    Pauza le-a permis celor de la Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport și M-Sport-Ford să aibă timp prețios pentru a-și odihni trupele și pentru a-și dezvolta noile mașini hibride. Pentru Hyundai Motorsport, în special, acest lucru a fost muzică pentru urechile lor. Aceasta a permis mărcii coreene, care a ieșit semnificativ în urmă la Monte Carlo, dar care a dat semne de recuperare în Suedia, o oportunitate de a se reseta.

    Vremea neprielnică iminentă a dominat o mare parte din discuțiile dinaintea evenimentului, șoferii prezicând că ploaia va crea condiții de drum foarte dificile, de care vor beneficia cei care vor porni primii la drum. „Există o mulțime de tăieturi pe raliu, iar unele sunt ca niște pietriș, așa că este poate mai rău uneori decât noroiul, pentru că este ca o mulțime de pietre pe drum”, a declarat Adrien Fourmaux de la M-Sport Ford. „Vom avea, de asemenea, multe trasee cu noroi, așa că va fi foarte dificil”.

    Rovanpera, Kalle

    Acea predicție de dinaintea evenimentului a fost absolut corectă, deoarece combinația dintre vreme și piloții care au tăiat colțuri aducând mizerie pe șosea va oferi un teren propice pentru pene, creând dureri de cap în parcul de service din Zagreb.

    După un shakedown uscat joi, așa cum era prevăzut, vineri a venit vremea ploioasă. Esapekka Lappi, de la Toyota Gazoo Racing, a fost primul abandon în Rally1, după ce a acroșat un bolovan uriaș folosit ca dispozitiv anti-cut. Impactul a fost suficient pentru a smulge colțul din dreapta față al GR Yaris-ului său, punând capăt zilei finlandezului înainte ca aceasta să fi început cu adevărat. El a revenit sâmbătă arătând ce ar fi putut fi, adunând patru victorii de etapă.

    Mai rău avea să vină pentru Toyota Gazoo Racing, deoarece Evans, disperat după un rezultat după abandonurile din Monte Carlo și Suedia, a suferit prima dintr-o serie de pene pentru echipaje. Stânga față a galezului s-a desprins de jantă, ceea ce l-a costat 1m20s. După ce și-a revenit pentru a câștiga proba a treia, a suferit o a doua pană în partea stângă față în etapa a patra și nu și-a mai revenit.

    Rovanpera, Tanak

    Pierre-Louis Loubet, noua semnătură a celor de la M-Sport Ford, a fost următorul care a avut probleme cu pneurile, având ghinionul de a avea ambele roți din față, ceea ce l-a redus la o cursă în șenile. Din fericire, avea la el două piese de schimb, dar o a treia pană în etapa a doua a însemnat un sfârșit prematur al primei sale zile de revenire în WRC, după ce a suferit o fractură de șold după ce a fost lovit de un șofer care circula cu viteză excesivă la Paris în octombrie anul trecut.

    Colegul său de echipă Gus Greensmith a fost primul care și-a testat cu adevărat norocul în aceste condiții, după ce a ieșit în decor pe o curbă la dreapta în etapa de deschidere, ceea ce a dus la o cursă spectaculoasă pe un mal de iarbă, evitând cu greu un copac. El și-a revenit, dar fără splitterul față.

    Adrien Fourmaux nu a fost la fel de norocos, deoarece dimineața dificilă a celor de la M-Sport Ford s-a înrăutățit când francezul a fost surprins de o zonă umedă în etapa a treia. El a pierdut partea din spate a Puma-ului său înainte de a trece printr-un gard viu, oprindu-se în grădina din spate a unei proprietăți rezidențiale și oprindu-se chiar în fața unei statui de rață din beton.

    Atât el, cât și copilotul Alexandre Coria au scăpat nevătămați, dar avariile la șasiu au scos Puma din raliu complet, ceea ce a însemnat un al treilea abandon consecutiv. Echipajul s-a întors la parcul de service, dar nu după ce proprietarul proprietății le-a oferit celor doi o brânză locală pentru a o încerca.

    Rovanpera, Kalle

     

    În timp ce rivalii săi au fost afectați de condiții și de pene, în față, Kalle Rovanpera a profitat de cea mai curată suprafață de drum datorită poziției sale. Câștigând trei din cele patru etape de dimineață, finlandezul a fost pur și simplu într-o altă ligă, perfecționând cantitatea de tăieturi de luat. El a continuat să câștige șase din cele opt etape de vineri, devansându-l pe Thierry Neuville de la Hyundai Motorsport cu 1m04s, după o performanță pe care șeful Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala, a declarat că a fost “cea mai bună pe care a avut-o vreodată într-un World Rally Car”.

    Neuville a apărut ca fiind cel mai apropiat contracandidat al lui Kalle Rovanpera și a încheiat vineri dimineața la doar 12,5s în urma lui, dar aici s-au năruit speranțele de victorie ale belgianului. O defecțiune la alternator după etapa a patra i-a obligat pe Thierry Neuville și pe copilotul Martijn Wydaeghe să împingă i20 N în dificultate pe 800 de metri până la parcul de service, unde s-au prăbușit pe podea de epuizare. Pentru a înrăutăți situația, ei s-au înregistrat cu o întârziere de patru minute și au suferit o penalizare de 40 de secunde.

    Această chestiune nu se încheiase. O nouă penalizare de un minut, o amendă de 1.900 de euro și două zile de serviciu public au fost dictate de comisarii FIA pentru cei doi, după ce mașina a fost înregistrată conducând cu 156 km/h pe o porțiune de drum limitată la 80 km/h. Aceasta i-a coborât pe cei doi pe locul patru și l-a ridicat pe coechipierul Ott Tanak pe locul doi, la 1m23s în spatele lui Kalle Rovanpera. Ott Tanak fusese întârziat de o pană și de o problemă cu un hibrid.

    Rovanpera

    Craig Breen de la M-Sport Ford a ocupat locul trei după o zi de vineri solidă, cu excepția unei pierderi de timp de 10s pentru o depășire, care l-a avut în fața lui Oliver Solberg de la Hyundai Motorsport, Elfyn Evans și Gus Greensmith. Asta a fost, până când acesta din urmă a luat patru pene în după-amiaza care l-au scos din cursă.

    Dominația lui Kalle Rovanpera a fost întreruptă sâmbătă, când a devenit al șaselea pilot care a suferit o pană în partea stângă față a pneurilor de ploaie, în timp ce ploaia și ceața puternică au redus vizibilitatea la 10 metri pe alocuri. Aceasta a șters 54,5s care l-au impulsionat pe Ott Tanak, care acum se află la doar 16,8s în derivă. Campionul mondial din 2019 a întors șurubul asupra finlandezului, apropiindu-se la 13.0s, înainte ca Kalle Rovanpera să răspundă cu o cursă fulminantă în ultima etapă a zilei.

    „Aceasta este replica mea! A fost o etapă bună – trimitere completă”, a declarat Kalle Rovanpera, în timp ce a deschis un avans de 19,9s față de Ott Tanak înainte de ziua de duminică. Craig Breen a rămas pe locul trei, considerându-se norocos că a ieșit prin ceață înaintea lui Thierry Neuville. În ciuda unei pierderi de putere a motorului, pilotul Hyundai Motorsport s-a apropiat la 4,9s de irlandez”.

    „Mă bucur doar că am ajuns la final”, a spus Craig Breen. „Au fost cele mai proaste condiții pe care le-am văzut în viața mea și nu puteam vedea absolut nimic. Copilotul meu, Paul Nagle, a făcut o treabă excelentă. Mă ținea mereu la curent cu ceea ce trebuia să văd”.

    Rovanpera, Tanak

    Ceața a reprezentat etapa a 15-a, organizatorii anulând testul din cauza vizibilității scăzute, în timp ce prima etapă a zilei a fost, de asemenea, anulată după un accident de mare viteză al lui Oliver Solberg, care s-a încheiat cu un incendiu la Hyundai i20N. Din fericire, pilotul și copilotul Elliott Edmondson au scăpat nevătămați. Incendiul l-a promovat totuși pe Evans pe locul cinci în fața coechipierului de la Toyota Gazoo Racing, Takamoto Katsuta, ultimul dintre cei care au concurat la Rally1.

    Și așa a venit ziua de duminică, care părea să fie una calmă. Kalle Rovanpera, echipat cu pneuri dure, și-a extins avansul la ceea ce părea a fi un avantaj inatacabil de 31,1s în condiții de carosabil uscat, cu trei etape înainte de final, în timp ce pariul de a monta pneuri moi părea să se fi întors împotriva lui Ott Tanak. Dar urma o întorsătură de situație, sub forma unor nori gri închis. Kalle Rovanpera și Ott Tanak au fost singurii piloți care au luat pneuri de ploaie în pachetul lor, câte două fiecare, dar echipa meteo a Hyundai avea informații pe care Toyota Gazoo Racing nu le avea.

    „Informațiile noastre privind vremea au fost că este înnorat, dar nu ar trebui să plouă”, a declarat Latvala. „Dar acest pariu pe care l-a făcut Hyundai Motorsport, se pare că poate au informații diferite”.

    Rovanpera, Kalle

    Aceasta l-a determinat pe Ott Tanak să ia softs, un pneu mult mai bun pentru a face față ploii, în cazul în care informația echipei sale se adeverește. La penultima etapă, Hyundai Motorsport zâmbea. Ott Tanak a trecut cu brio prin ploaia torențială, transformând o diferență de 28,4s într-un avans de 1,4s, în timp ce Kalle Rovanpera, care se zbătea, părea dezamăgit. Între timp, restul concurenților de la Rally1 s-au strecurat pe slick-uri în condiții extrem de dificile. Aici, Neuville a reușit să ia un avans decisiv față de Craig Breen, după ce l-a depășit pe pilotul M-Sport Ford pentru locul trei duminică dimineața devreme.

    Scena a fost pregătită pentru o confruntare și încă o întorsătură, deoarece ultima etapă de putere a fost scăldată în soare. Dar Kalle Rovanpera a fost contra, știind că pneurile sale hard nu vor fi de ajuns pentru softs-ul lui Ott Tanak pe un drum uscat, dar plin de noroi. Nu a existat decât un singur lucru – încă o doză de Kalle Rovanpera în „full send mode”, finlandezul executând inimaginabilul pentru a-l învinge pe Tanak.

    Aduceți fețele uimite în taberele Toyota Gazoo Racing și Hyundai Motorsport. „Cred că acesta este unul dintre cele mai dificile weekenduri cu siguranță, au fost condiții foarte grele și toată lumea a avut probleme”, a declarat Kalle Rovanpera. „Să conduci până la ultimul viraj cu viteză maximă, a fost frumos să câștig”.

    Toyota

    „Când am văzut imaginile de la power stage, cât de noroios a fost și știind că Ott Tanak avea pneuri soft, am fost destul de sigur că va fi dificil să îl egalez, dar am decis să încerc oricum, pentru că întotdeauna trebuie să încerci”. Latvala a adăugat: „Este un copil minune. A fost o performanță uimitoare. Nu am crezut că poate câștiga etapa și raliul. Nu știu de unde a scos acea viteză. Nu am cuvinte pentru a descrie pilotajul”.

    Ott Tanak a apreciat și el prestația lui Kall Rovanpera, după ce a obținut primul său podium din Finlanda, în octombrie anul trecut. „Nu are nimic de-a face cu norocul, ci doar cu viteza pură și performanța lui Kalle Rovanpera”, a declarat Ott Tanak presei. „A fost tot ce am putut face mai bine”. În timp ce eroismele lui Kalle Rovanpera au furat spectacolul, Thierry Neuville a făcut tot posibilul să arunce la gunoi locul trei când a intrat larg într-un șanț, aruncându-și i20N-ul aproape că s-a răsturnat.

    Din fericire, a șchiopătat până la sosire cu o pană în față și una în spate, cu 46,3s în fața lui Craig Breen, Elfyn Evans fiind un solitar, dar important, al cincilea. Așadar, ce s-a învățat din Raliul Croației? Răspunsul este simplu: Kalle Rovanpera este pilotul de bătut pentru titlul mondial din acest an.

    • Mai multe știri despre World Rally Championship găsiți AICI.

    Sursa: Motorsport Network

    Photocredit: Rally Fans Romania


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss