Japoneza Juju Noda va fi cea mai tânără pilot de pe grila de start atunci când va aborda W-Series în acest an. Dar cât de bună este mult-prezentata tânără de 16 ani?
Juju Noda, fiica lui Hideki Noda, de trei ori pilot de Formula 1 și fost pilot de Formula 1 și fost pilot de IndyCar, a pornit de la o vârstă fragedă pe drumul spre celebritate.
După ce a început să facă karting la vârsta de patru ani, a testat pentru prima dată o mașină F4 când avea doar nouă ani. La vârsta de 11 ani, a câștigat o cursă cu mașini de Formula 3, în seria Formula Under-17 Challenge Cup, organizată de și desfășurată exclusiv pe circuitul internațional Okayama. În acest proces, Juju Noda nu a dus lipsă de titluri, câștigându-și un fel de reputație de “copil minune” – unii observatori sugerând chiar că ar putea deveni prima femeie pilot care să obțină un loc în F1 de la Giovanna Amati, în urmă cu trei decenii.
Dar, în ciuda unei baze timpurii în sporturile cu motor pe care chiar și unii dintre actualii piloți de Grand Prix ar putea să o invidieze, cele două sezoane de curse în campionatul danez F4 nu s-au ridicat la înălțimea promisiunilor de la începutul carierei sale, creând mai multe întrebări decât răspunsuri atunci când vine vorba de evaluarea potențialului lui Juju Noda.
Având în vedere acest lucru, sezonul de debut al lui Juju Noda în W-Series este unul important în ceea ce privește impulsul carierei sale. Câștigarea titlului împotriva unor adversare mult mai experimentate este probabil prea mult de cerut, dar va trebui să arate suficiente sclipiri de ritm, așa cum a făcut-o în Danemarca, pentru a-i reduce la tăcere pe cei care se îndoiesc.
În 2020, Juju Noda și tatăl ei, Hideki Noda, au optat să intre în F4 danez, unde vârsta minimă pentru piloți este de 14 ani, pentru a gusta pentru prima dată cu adevărat din cursele din străinătate. Dar, în loc să concureze cu una dintre echipele locale, Juju Noda a fost însoțită în țara scandinavă de echipa Noda Racing, deținută de familie și formată din ingineri și mecanici japonezi, tatăl ei, Hideki Noda, supervizând întreaga operațiune.
Juju Noda a ocupat pole position-ul în toate cele trei etape ale sezonului afectat de COVID-19, dar rezultatele sale în curse au fost ceva mai neregulate. După ce a câștigat cursa inaugurală, a urcat pe podium doar de două ori în celelalte opt curse, ocupând locul șase în clasament – nu a fost ajutată de descalificarea de pe locul trei pentru “utilizarea de pneuri neomologate” în a doua cursă a anului, ceea ce a lăsat-o și pe ultima poziție a grilei de start pentru cursa următoare.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
„Am reușit să stabilesc cei mai rapizi timpi în toate cursele, ceea ce mi-a dat multă încredere”, a reflectat Juju Noda într-un interviu acordat la sfârșitul anului 2020. „Cu toate acestea, au fost și curse în care nu am putut câștiga chiar dacă am fost rapid și mi-am dat seama că a fi rapid nu este suficient pentru a câștiga de unul singur.
„Am experimentat o mulțime de lucruri bune și rele și a fost un sezon în care am crescut din punct de vedere mental. Au fost momente în care m-am lovit de obstacole care nu ar fi existat dacă ar fi fost Japonia, dar sunt sigur că le-aș fi experimentat în cele din urmă, așa că mă bucur că am reușit să le experimentez din timp”. Aceste „obstacole” par a fi o referire voalată la numeroasele dispute cu organizatorii seriei și chiar cu echipele și piloții rivali, mulți dintre aceștia nefiind, fără îndoială, încântați că au fost depășiți de o fată de 14 ani care pilota pentru o echipă „străină”.
Într-adevăr, într-un articol pentru Autocar Japan, Juju Noda a afirmat că a fost implicată într-o serie de incidente „nerezonabile” pe circuit, lucru pe care l-a pus pe seama faptului că era singura pilotă non-daneză din pluton, precum și a sexului său. Planul era ca Juju Noda să concureze în seria F4 din SUA în 2021 și, într-adevăr, Noda a apărut la prima etapă de la Road Atlanta cu echipa Jay Howard Driver Development.
Dar după ce a stabilit cel mai rapid timp în antrenamente, Juju Noda s-a retras din calificări și s-a anunțat brusc că nu va mai participa la acest weekend. Câteva săptămâni mai târziu, s-a anunțat că Juju Noda va concura în Danemarca pentru un al doilea sezon pentru echipa familiei. Nu a fost oferită nicio explicație oficială a despărțirii dintre Juju Noda și JHDD, dar o sursă bine plasată a fost martoră la un „meci de țipete” care a avut loc între Hideki Noda și Howard, cel mai probabil ca urmare a unui dezacord privind modificările pe care echipa japoneză a lui Juju Noda dorea să le facă la mașină.
Al doilea sezon al lui Juju Noda în Danemarca a fost mai greu decât primul. Cele mai bune rezultate ale sale au fost un cvartet de locuri doi, deși a pierdut o victorie la Padborg Park în urma unui conflict cu Emerson Fittipaldi Jr. pentru care s-a considerat că a fost vinovată. Faptul că a fost descalificată cu totul și nu doar penalizată a părut a fi o dovadă în plus a fricțiunilor pe care echipa japoneză le are atât cu organizatorii, cât și cu echipele rivale.
Rezultatul final a fost clasarea pe locul șapte în clasament și o incertitudine iminentă cu privire la următoarea mișcare a lui Noda după ceea ce poate fi descris ca fiind un an plin de vânătăi. Unele teste din afara sezonului în mașinile de F3 au dus la speculații cu privire la un salt ambițios pe scara monoposturilor, dar răspunsul real a venit în cele din urmă atunci când Juju Noda și-a făcut apariția într-un test de pre-sezon W-Series la Barcelona, un precursor al anunțului de săptămâna trecută privind includerea ei în linia de piloți din 2022 a campionatului exclusiv feminin.
Juju Noda a petrecut, de asemenea, ceva timp în timpul iernii în simulator sub tutela campionului din 2010 al Formulei Nippon și actualul pilot SUPER GT Joao Paulo de Oliveira. Motorsport.com a vorbit cu brazilianul pentru a afla părerea sa despre adevăratul potențial al lui Juju Noda.
Sim training with JP Oliveira. pic.twitter.com/9sWyMIsR9l
— Juju Noda (@JujuNoda_Racing) December 16, 2021
„Este cu siguranță talentată”, a spus de Oliveira. „Dar eu spun de obicei că talentul nu este totul. Ea va trebui să se confrunte cu multe lucruri: să trăiască în afara Japoniei, să vorbească o limbă diferită și să fie într-un loc unde se va confrunta cu multe adversități. Va arăta cât de bine poate face față la toate. Este vorba mai ales despre asta, dacă va reuși sau nu”.
„Este greu de spus cât de bună este ea, rezultatele ei de până acum au fost puțin neconcludente. În W-Series se va confrunta cu niște fete care au mult mai multă experiență decât ea, ceea ce este greu. Dar fiecare pilot trebuie să se confrunte cu asta la un moment dat în cariera sa”.
Merită să ne oprim asupra acestui ultim punct – Juju Noda nu numai că va fi cel mai tânăr pilot de pe grilă, dar va fi și unul dintre cei mai puțin experimentați. Va trebui să învețe majoritatea circuitelor de la zero, în timp ce se va lupta cu rivali care, în unele cazuri, au petrecut deja doi ani în campionat. Faptul că W-Series împarte o factură cu F1 înseamnă, de asemenea, că există un timp de antrenament foarte limitat în care ea poate acoperi diferența de experiență.
Poate că cel mai greu lucru va fi că, pentru prima dată în cariera sa, Juju Noda va fi în centrul atenției, fiecare mișcare a sa pe pistă fiind urmărită îndeaproape de privirea fraternității F1. Și în timp ce tatăl ei va fi, fără îndoială, acolo pentru a-i oferi sprijinul atât de necesar, ea va trebui să se obișnuiască să lucreze cu echipa pusă la dispoziție de serie și nu cu proprii ei oameni.
Vestea bună este că faptul că a fost numită ca parte a Academiei W-Series, garantându-i astfel un loc în serie pentru două sezoane, îi va elimina o parte din presiunea imediată de a performa și îi oferă luxul de a trata acest proiect ca pe unul de doi ani. În concluzie, ar fi greșit să ne așteptăm ca Juju Noda să lumineze campionatul în acest an. Obiectivele ei ar trebui să fie să își consolideze încrederea și să progreseze pe parcursul anului și, sperăm, să afișeze câteva dintre sclipirile de viteză care i-au permis să acapareze titlurile în copilărie.
Dar, fără îndoială, dacă se poate adapta bine la provocările care o așteaptă, o așteaptă un viitor strălucit. „Este încă atât de tânără și are tot viitorul în fața ei”, a adăugat de Oliveira. „Să urce în W-Series, va fi interesant. Acolo poate începe să își demonstreze cu adevărat valoarea și să deschidă o fereastră cu totul nouă de oportunități pentru cariera și viitorul ei. Știu că are talent și văd determinarea în ea. Voi face tot ce pot pentru a o ajuta”.
- Mai multe articole din categoria GP24 Racing Ladies pot fi găsite AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.