More

    Latest Posts

    Ce înseamnă plecarea lui Ott Tanak de la Hyundai Motorsport pentru piața piloților din WRC

    Sezonul prostesc al Campionatului Mondial de Raliuri 2023 a fost trimis în viteză după ce Ott Tanak a anunțat cu bombă că va părăsi Hyundai Motorsport la sfârșitul anului. Dar care este contextul plecării lui Ott Tanak și ce va însemna mai exact pentru lotul WRC 2023?

    La câteva ore după ce a terminat al patrulea la Raliul Spaniei, Ott Tanak a anunțat că și-a exercitat o opțiune din contract pentru a-și încheia contractul cu Hyundai Motorsport cu un an mai devreme. Este o mișcare îndrăzneață din partea campionului mondial din 2019 și una care va declanșa o serie de potențiale schimbări în linia de piloți din parcul de service.

    Tanak, Hyundai

    Contextul anunțului bombă al lui Ott Tanak
    Înainte de a evalua componența plutonului din 2023, este pertinent să înțelegem cum s-a derulat această situație. Viitorul lui Ott Tanak în WRC a fost incert de câteva luni, în ciuda faptului că deține un contract pentru 2023 cu marca sud-coreeană. Ott Tanak a precizat în anunțul său de duminică seara că plecarea sa este o decizie personală.

    Ieșirea lui Ott Tanak, în vârstă de 35 de ani, nu este o surpriză totală, având în vedere nemulțumirea sa crescândă, vizibilă în mai multe ocazii în acest sezon. Este drept că frustrările au fost evidente încă din 2021, după ce problemele de fiabilitate i-au împiedicat eforturile pentru titlu.

    Hyundai Motorsport, după propria recunoaștere, a fost cu câteva luni în spatele rivalilor săi WRC Toyota Gazoo Racing și M-Sport Ford cu dezvoltarea noii sale mașini i20 N pentru 2022. Nașterea sa nu a fost ajutată de o iarnă de răsturnare care l-a văzut pe șeful echipei Andrea Adamo, care l-a ademenit pe Ott Tanak la Hyundai Motorsport în 2020, să plece în decembrie.

    Tanak, Hyundai

    Plecarea a creat o lipsă de conducere într-o perioadă critică, iar până în acest moment echipa nu a anunțat încă în mod oficial un nou director de echipă. În schimb, șeful grupului motopropulsor, Julien Moncet, a fost instalat ca director adjunct al echipei și lider de facto.

    Când i20 N a apărut pe scenă la Monte Carlo, era departe de a fi un produs finit. Nu era fiabil și se străduia să se ridice la nivelul omologilor GR Yaris și Puma. Hyundai Motorsport a reușit să transforme i20 N într-o mașină câștigătoare, iar Ott Tanak a reușit să îmblânzească mașina pentru a înregistra victorii în Sardinia, Finlanda și Belgia. Cu toate acestea, o serie de probleme de fiabilitate s-au dovedit a fi călcâiul lui Ahile al lui i20 N, care l-a lăsat pe Ott Tanak frustrat.

    Ott Tanak a criticat în mod deschis nu numai echipamentul său, ci și managementul echipei, declarând că Moncet nu ar fi trebuit să devină șeful echipei după victoria sa de la Ypres din august. „El [Julien] este un tip grozav care se ocupă de motor, a fost întotdeauna un tip care se ocupă de motoare și, evident, Hyundai Motorsport are un motor grozav, așa că asta ar trebui să facă în opinia mea”, a spus el când a fost întrebat dacă Moncet ar trebui să devină șeful echipei”.

    Tanak, Hyundai

    „În rest, depinde de conducere să stabilească cum am putea continua. Potențialul mașinii este uriaș, au făcut o treabă grozavă la început proiectând-o, dar acum pentru a o pune la punct este nevoie de un alt efort bun, dar este nevoie de un efort de echipă, toți împreună și pentru asta lucrăm”. Tot în Belgia, Moncet a lăsat să se înțeleagă că Ott Tanak ar putea părăsi echipa, atunci când a spus: „Nu am avut timp să mă gândesc la asta: Eu nu fac contracte. Dar spun asta, chiar dacă un pilot are un contract, el poate pleca, la fel ca în fotbal”.

    Zvonurile care sugerau că Ott Tanak ar putea părăsi Hyundai Motorsport au început să circule înainte de Raliul Finlandei din august, dar până la Raliul Acropolis din Grecia din septembrie era clar că o ieșire era o eventualitate realistă. Hyundai Motorsport a ales să nu aplice ordinele de echipă pentru a-i permite lui Ott Tanak, pilotul său cel mai bine plasat în cursa pentru titlu împotriva lui Kalle Rovanpera de la Toyota Gazoo Racing, să schimbe locul cu liderul raliului, Thierry Neuville.

    În timp ce Hyundai Motorsport a înregistrat un prim 1-2-3 istoric, Ott Tanak a criticat lipsa ordinelor de echipă. „Dacă vrei să lupți pentru campionatul de piloți, atunci a fost greșit, iar dacă vrei să ai un PR bun, este decizia corectă”, a spus el. „Depinde din ce perspectivă privești. Perspectiva mea este că vreau să lupt pentru campionat, dar este păcat că nu am putut să o facem într-o luptă corectă. Perspectiva mea este că vreau să lupt pentru campionat, dar este păcat că nu am putut să o facem într-o luptă corectă” Ott Tanak

    Tanak, Hyundai

    Și întrebat dacă va mai pilota pentru echipă și anul viitor, răspunsul a fost un enigmatic „vom vedea la anul”. Acesta poate fi tradus acum ca un „nu” Janne Ferm. În ciuda unei relații uneori glaciale cu coechipierul Thierry Neuville, belgianul a spus că își dorește ca Ott Tanak să rămână la echipă anul viitor, atunci când a fost întrebat despre linia de start din 2023 în conferința de presă de după evenimentul Raliul Spaniei.

    „Ceea ce îmi place este să îl am pe Ott Tanak ca coechipier, deoarece este cel mai puternic coechipier pe care l-am avut vreodată”, a declarat Thierry Neuville. „Face o provocare suplimentară pentru mine, dar este și motivant pentru mine”.

    Tanak, Hyundai

    Așadar, ce îi rezervă viitorul lui Ott Tanak?

    Declarația de plecare a lui Ott Tanak nu a oferit prea multe în ceea ce privește planurile sale de viitor, în afară de un comentariu de genul: „Simt că mă aflu într-o etapă a carierei mele în care trebuie să mă angajez într-o nouă provocare”.

    Nu există niciun semn de întrebare în jurul abilității jucătorului de 35 de ani. El se numără printre piloții de elită ai campionatului și, în orice caz, cota sa a crescut în acest an, în urma eforturilor herculene de a ghida complicatul i20 N către trei victorii în acest an. Poate că printre cele mai mari dintre cele 17 victorii de raliu obținute până în prezent se numără triumful din acest an din Finlanda, unde l-a învins pe noul campion Kalle Rovanpera în mod cinstit.

    Pentru a rămâne în prima ligă WRC, opțiunile lui Ott Tanak par să fie limitate la Toyota Gazoo Racing și M-Sport Ford. Speculațiile potrivit cărora ar putea reveni la M-Sport Ford, echipa care i-a lansat cariera în WRC în 2011, au continuat să se audă de câteva săptămâni. Dar se pare că ar trebui să se schimbe ceva drastic la echipa Ford în ceea ce privește finanțarea pentru a-l aduce pe Ott Tanak, așa cum a subliniat directorul echipei, Richard Millener, în Noua Zeelandă, la începutul acestei luni.

    Tanak, Hyundai

    „Bineînțeles că vorbim cu toți cei pe care îi putem”, a declarat Millener pentru colegi noștri de la publicație Autosport. „Ott Tanak este o persoană incredibilă, dar odată cu succesul său vine și un cost, iar dacă acest lucru este realizabil pentru noi este un lucru care este discutabil. Cred că ar fi destul de complicat pentru noi să o facem. Cu siguranță nu există nimic substanțial de spus despre zvonuri. Ar fi grozav să îl avem înapoi în echipă, dar în acest moment cred că zvonurile fac mai mult decât realitatea”.

    O altă destinație teoretică este și o altă fostă vânătoare a lui Ott Tanak, Toyota Gazoo Racing, cu care a câștigat titlul mondial în 2019, care ar crea astfel o super echipă WRC. Directorul echipei, Jari-Matti Latvala, a declarat în mai multe rânduri că dorește să păstreze actuala componență a echipei, formată din Răzvan Oprea, Elfyn Evans și Takamoto Katsuta, iar Sebastian Ogier, de opt ori campion mondial, și Esapekka Lappi vor împărți a treia mașină de uzină.

    Toyota Gazoo Racing nu și-a anunțat încă lista de piloți pentru 2023, iar înainte de Raliul Spaniei de la sfârșitul săptămânii trecute, Latvala a dezvăluit că mai mulți piloți s-au interesat de locuri pentru anul viitor. El a explicat, de asemenea, că, în cele din urmă, este decizia Toyota Gazoo Racing și nu a sa atunci când vine vorba de alinierea piloților. Un anunț este, totuși, așteptat în jurul Raliului Japoniei, luna viitoare.

    Tanak, Hyundai

    „Nu am confirmat linia de piloți pentru anul viitor, dar aș mai spune că, dacă câștigi toate campionatele, mai are rost să schimbi ceva?”, a declarat Latvala după ce echipa sa a adăugat titlul constructorilor la coroanele de pilot și copilot în Spania. Întrebat înainte de raliul din weekendul trecut ce părere are despre faptul că sediul Toyota Gazoo Racing a dezvăluit un interes pentru a-l semna pe Ott Tanak, el a răspuns: „Va trebui să discutăm cu atenție care sunt beneficiile”.

    „Am spus mai devreme că Ott este un pilot rapid și că este unul dintre cei mai rapizi. Cred că el și Kalle sunt cei mai rapizi din campionat, dar este bine pentru echipă și pentru campionat? Acestea sunt lucrurile pe care trebuie să le discuți. Cred că lucrul bun la Toyota Gazoo Racing este că avem o bună comunicare și discuții și cred că putem discuta și să fim mulțumiți de o decizie. Ar fi grozav să îl avem pe Ott Tanak înapoi în echipă, dar în acest moment cred că zvonurile fac mai mult decât realitatea” Richard Millener

    Acest anunț ar putea fi și un adio din partea lui Ott Tanak. El a lansat o curbă a sa înainte de Raliul Noii Zeelande, recunoscând că ar putea lipsi în totalitate din sezonul 2023 din motive personale legate de familia sa. De asemenea, ar putea fi de conceput că Ott Tanak are opțiuni pentru a continua să concureze în altă parte prin intermediul propriilor sale conexiuni de raliu.

    Tanak, Hyundai

    Cum va afecta plecarea lui Ott Tanak piața piloților?
    Plecarea lui Ott Tanak înseamnă că Hyundai Motorsport se află pe piața pentru cel puțin doi piloți, după ce a ales deja să nu-și reînnoiască contractul cu starul în ascensiune Oliver Solberg, care împărțea anul acesta al treilea i20 N cu Dani Sordo.

    Hyundai Motorsport a explicat că și-a schimbat traseul pentru 2023 declarând că dorește să aducă piloți experimentați pentru a duce lupta cu rivalii săi. Această schimbare de politică a scos în evidență o tendință îngrijorătoare la nivelul întregului WRC. Rezerva de piloți experimentați este din ce în ce mai mică și va continua să facă acest lucru dacă piloților mai tineri nu li se oferă o oportunitate de a se dezvolta.

    Se pare că opțiunea cea mai favorabilă pentru Hyundai Motorsport este să apeleze la unul dintre foștii săi piloți și campionul european de raliuri WRC2 și 2021 în exercițiu, Andreas Mikkelsen. Norvegianul este un fost câștigător de raliuri WRC cu Volkswagen, iar acreditările sale ar bifa multe cutii la operațiunea de la Alzenau. Rapoartele din Spania indică, de asemenea, că lui Dani Sordo i s-a oferit un acord pentru a participa la până la opt raliuri anul viitor, ca parte a unei conduceri comune pentru a treia sa mașină.

    Tanak, Hyundai

    Moncet de la Hyundai Motorsport a declarat, de asemenea, pentru Autosport înainte de Raliul Spaniei, că fostul pilot Citroen și Toyota Gazoo Racing Kris Meeke se află pe lista lor scurtă. Nord-irlandezul a fost înregistrat ca fiind dornic să se întoarcă la WRC într-un rol part-time, dar a fost absent din campionat de la singurul său sezon la Toyota Gazoo Racing în 2019. Câștigătorul de cinci ori în raliuri a fost activ ca pilot de teste pentru Skoda Motorsport în acest an și nu duce lipsă de timp de ședere.

    Un alt fost pilot Hyundai Motorsport, Hayden Paddon, se pare că s-ar potrivi, în timp ce echipa îl are în cărți și pe actualul pilot WRC2, Teemu Suninen. Finlandezul are experiență în WRC și a fost chemat să îl înlocuiască pe Ott Tanak la Raliul Monza anul trecut. Interesant este faptul că Thierry Neuville l-a enumerat pe Elfyn Evans de la Toyota Gazoo Racing ca fiind un pilot pe care și-ar dori să-l vadă la echipă. Acest lucru ar necesita totuși unele schimbări la Toyota Gazoo Racing, dar ar putea fi de conceput dacă Ott Tanak ajunge să aterizeze la marca japoneză.

    Elfyn Evans a fost întrebat despre viitorul său înainte de plecarea în Spania, închizând orice sugestie că ar fi în mișcare pentru anul viitor. De asemenea, M-Sport Ford nu și-a făcut încă cunoscută nici linia de piloți pentru anul viitor 2023. După cum am explicat mai devreme, ar părea o exagerare ca Ott Tanak să ajungă la operațiunea Dovenby. Aceasta îl are pe Craig Breen sub contract pentru anul viitor, dar dorește să aducă un pilot experimentat pentru a-l sprijini pe irlandez, care a avut probleme de formă în acest an.

    Tanak

    „La fel ca anul acesta”6, a spus Craig Breen când a fost întrebat despre viitorul său la conferința de presă premergătoare Raliului Spaniei. „A fost un contract pe doi ani la început și este destul de stabil ce se va întâmpla anul viitor. Evident, rezultatele trebuie să fie mai bune. Asta e de la sine înțeles. Au fost câteva luni foarte problematice în raliuri. Nu este nevoie de mari schimbări în abordare Este ușor să spui asta. Rezultatele au fost opusul a ceea ce ne dorim. Vrem doar să trecem cu bine de acest weekend și să ne revenim cu un impuls în joc”.

    Există, de asemenea, o dorință ca Sebastien Loeb, de nouă ori campion mondial, să joace din nou un rol part-time anul viitor. Au fost purtate discuții inițiale cu Oliver Solberg despre un viitor pilot cu echipa, ceea ce ar părea o potrivire bună pentru cei doi, având în vedere istoricul M-Sport Ford de cultivare a tinerelor talente. Se înțelege că suedezul ar avea sponsori dornici să rămână asociat cu fiul campionului mondial din 2003, Petter Oliver Solberg.

    Echipa are deja tinere talente în Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet și Adrien Fourmaux în cadrul stabilimentului său, astfel încât ar putea fi un sezon secundar ocupat pentru echipă, în cazul în care aceasta dorește să își remanieze linia de start.

    • Mai multe știri despre World Rally Championship găsiți AICI.
    Sursa: Motorsport Network
    Photocredit: Red Bull Content Pool

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss