Latest Posts

Călătoria “dureroasă” din spatele inovației Hybrid din WRC.

Vizualizări: 29283

În calitate de companie selectată să furnizeze kiturile hibride pentru WRC, Campionatul Mondial de Raliuri din 2022, presiunea a fost pusă pe Compact Dynamics la deschiderea sezonului de la Monte Carlo.

Având nevoie să trateze în mod egal toți cei trei producători, nu a fost un proces simplu, dar primul său mare test a fost un succes răsunător care este de bun augur pentru viitor. Dacă ați urmărit recent Campionatul Mondial de Raliuri, atunci Compact Dynamics probabil că v-a intrat în conștiință. Asta pentru că este organizația responsabilă pentru dezvoltarea probabil celei mai mari inovații tehnice care a lovit raliurile de o generație încoace.

Compact Dynamics a fost însărcinată cu producerea kiturilor hibride foarte importante utilizate de Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport și M-Sport Ford, care stau la baza noilor reglementări Rally1 intrate în vigoare anul acesta. Trecerea la puterea hibridă și la un combustibil 100% sustenabil, care impune echipelor să construiască mașini complet noi, reprezintă primul pas al WRC către un viitor mai ecologic.

Înființată în anul 2000, Compact Dynamics și-a desfășurat activitatea în domeniul sistemelor de propulsie hibride în ultimele două decenii. Firma germană, deținută de gigantul în industria tehnologiei automobilelor Schaeffler, a proiectat sistemele KERS originale pentru mașinile de Formula 1 ale BMW și Honda din 2009 (deși cea din urmă nu a intrat niciodată în acțiune, proiectul fiind preluat de Ross Brawn, care a ales să ruleze fără KERS).

WRC

De asemenea, ei au produs sisteme de propulsie hibride pentru mașinile LMP1 ale Audi în Campionatul Mondial de Anduranță între 2012 și 2016 și a lucrat, de asemenea, cu echipa de Formula E înainte de plecarea sa din sezonul trecut. Acum se ocupă de WRC, despre care directorul general al Compact Dynamics, Oliver Blamberger, spune că este cel mai mare proiect al său de până acum.

„Aș spune că este cel mai complex proiect de care ne-am ocupat”, spune Blamberger, a cărui companie a dezvoltat, de asemenea, soluții tehnologice pentru industria aeronautică, ceea ce dovedește versatilitatea sa și subliniază semnificația afirmației sale.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

„Proiectul WRC a fost foarte interesant și foarte solicitant. Nu suntem responsabili doar de motorul electric și de electronica de putere, ceea ce suntem obișnuiți să facem în WEC, F1 și Formula E, ci și de sistemul de ambreiaj, de ambreiajul de siguranță și de sistemul de baterii. Întregul sistem hibrid este în responsabilitatea Compact Dynamics”.

„În Formula 1 am furnizat doar o singură echipă, BMW sau Honda, dar pentru WRC furnizăm toate echipele și, prin urmare, cred că WRC este cel mai important proiect pentru Compact Dynamics. De asemenea, suntem foarte mult în atenția publicului și toată lumea este conștientă de noi. Cred că putem câștiga foarte mult în domeniul motorsportului cu acest proiect, dar putem pierde și foarte mult dacă nu avem performanțele așteptate”.

WRC

 

Pe hârtie, amploarea sarcinii este evidentă. Călătoria pentru Compact Dynamics a început prin câștigarea unei licitații FIA, în aprilie 2020, pentru a furniza tuturor echipelor WRC kituri hibride obligatorii de 100 kW. După ce a definit o specificație mai detaliată pentru sistem, alături de FIA, în mai 2020 a început munca în mod serios pentru a proiecta, dezvolta și fabrica un sistem personalizat, compatibil cu toți cei trei producători WRC și capabil să reziste unora dintre cele mai dure drumuri din motorsport.

La această întreprindere deja monumentală s-a adăugat impactul pandemiei COVID-19 și un timp de execuție foarte scurt, cu mai puțin de un an pentru a finaliza primul prototip pentru testare. Acest prototip a fost construit în baza unui briefing strict din partea FIA, care prevedea ca puterea hibridă să fie furnizată cu ajutorul pedalei de accelerație, mai degrabă decât prin apăsarea unui buton de tip KERS.

Lunile de dezvoltare au avut ca rezultat un kit de 100 kW care, atunci când este cuplat la un motor cu combustie turbo de 1,6 litri, livrează 500 de cai putere în rafale scurte atunci când lucrează alături de un motor electric de 12.000 rpm, conectat la arborele de propulsie. O putere suplimentară de 130 CP poate fi livrată prin intermediul unui sistem hibrid de supraalimentare, care nu durează mai mult de 10 secunde, inițiat de pedala de accelerație.

Aceste impulsuri devin disponibile numai dacă se poate recupera suficientă energie atunci când nu se apasă accelerația sau când se frânează puternic. Puterea suplimentară este furnizată prin utilizarea a trei hărți de motor omologate personalizate, selectate de echipe, în funcție de tipul de etapă și de condiții. În modul complet electric, mașina are o autonomie de 20 km, în timp ce bateria sa de 3,9 kWh, care funcționează până la 750 volți, poate fi conectată și reîncărcată în parcarea de service în 30 de minute. Pentru a proteja echipajul în cazul unui accident, unitatea hibridă poate rezista la un impact de 70G.

Deși sistemul este poate neobișnuit și complex, prin modul în care piloții desfășoară puterea folosind doar accelerația, Blamberger crede că aceasta este direcția corectă pentru WRC. „Acest lucru a fost în documentul inițial de licitație că trebuie să fie activat de accelerație și nu ar exista un buton de apăsare pentru a trece”, spune Blamberger. „Până la urmă, toți producătorii folosesc WRC sau alte serii de curse ca platformă publicitară. Prin urmare, le recomand să aducă sistemul electric cât mai aproape posibil de cel mai recent sistem din mașina de șosea”.

Pe de altă parte, unul dintre primele obiective pentru a realiza această performanță tehnică a fost ca Compact Dynamics să găsească un partener pentru baterii. Aceasta a optat pentru un parteneriat cu firma austriacă Kreisel, o potrivire perfectă din multe puncte de vedere, compania aflându-se la o distanță relativ scurtă, de 200 km, peste granița bavareză. La fel ca și Compact Dynamics, Kreisel are o pasiune pentru sporturile cu motor. Compania furnizează baterii pentru a fi utilizate în mașinile din Campionatul Mondial de Rallycross și a dezvoltat propria mașină electrică de raliu Skoda, capabilă să concureze în arena Rally2.

WRC

Cunoștințele Kreisel în materie de baterii, combinate cu pedigree-ul grupului motopropulsor hibrid al Compact Dynamics, au însemnat că proiectul a pornit cu dreptul. Dar aceasta a fost doar o piesă dintr-un mare puzzle care trebuia finalizat contra cronometru. “Prima mare provocare a fost calendarul foarte limitat”, spune Blamberger. „Am câștigat licitația abia în aprilie 2020 și am început dezvoltarea cu FIA în mai/iunie. Așteptarea era clară: să avem primele sisteme pe bancul de testare în primul trimestru al anului 2021”.

„Timpul de dezvoltare a fost mai mic de un an și a fost, desigur, foarte solicitant. Aveam electronica de putere de bază și motorul de bază, așa că aveam o bază de la care să pornim. Kreisel a procedat la fel – aveau un sistem de răcire a bateriei care era deja dovedit și în funcțiune. Să aduci toate aceste componente împreună pentru prima dată într-o mașină, și pentru trei mărci, face ca viața să nu fie foarte ușoară – mai ales că FIA a decis să nu aibă o mașină-masculă. Nu am avut șansa de a testa sistemul în prima sa etapă într-o mașină-masculă pentru a ne da seama de sistem”.

„A fost de ajutor faptul că FIA a fost un fel de moderator și, împreună cu echipele, au stabilit cerințele și specificațiile. Am aliniat specificația pentru mașină și se potrivește la toate cele trei tipuri de mașini”.

După cum explică Blamberger, acest lucru nu a fost lipsit de dificultăți: „Fluxul de lucru de la Toyota este diferit de cel de la Ford, deoarece Toyota Gazoo Racing este o echipă direct de la Toyota, iar M-Sport Ford este mai degrabă o echipă client de la Ford. Fluxul de lucru și procesele sunt diferite, dar Compact Dynamics este obișnuită să lucreze cu clienți diferiți și, prin urmare, avem o modalitate bună de a trata toți producătorii în mod egal”.

„Am livrat primele sisteme direct către Toyota Gazoo Racing, M-Sport Ford și Hyundai Motorsport. De exemplu, pentru a pune sistemul într-un Ford, comunicarea dintre sistem și Ford este diferită de cea dintre Toyota și sistemul hibrid. Acest lucru a fost foarte dureros în prima etapă, dar în cele din urmă am reușit împreună ca echipă și am văzut sisteme foarte stabile la Monte Carlo pentru deschiderea sezonului WRC în ianuarie”.

WRC

Au existat numeroase momente de nervozitate, în timp ce Compact Dynamics a văzut cum munca sa de luni de zile a fost pusă în lumina reflectoarelor în timpul testelor cu fiecare dintre producătorii WRC. Acest salt de credință a însemnat că propriile sale procese și testele interne pe bancă au fost supuse unei examinări intense. „Ceea ce am făcut a fost să avem o procedură de testare în trei etape”, adaugă Blamberger. „Primul test constă în aducerea laolaltă a motorului și a sistemului electronic cu ambreiajul de siguranță, iar apoi avem un profil de testare care a fost aliniat cu FIA și cu echipele”.

„A fost un fel de scenariu de cel mai rău caz, iar apoi am testat cu acest profil. Apoi aducem toate componentele împreună – motorul, electronica de putere și bateria – și facem un test suplimentar al sistemului în raport cu acest profil. Acest lucru a fost făcut înainte de primul test într-o mașină”.

„A fost foarte ciudat. În trecut, Compact Dynamics era furnizor doar pentru o singură echipă, de exemplu Audi. Bineînțeles, Audi ne cerea să ne alăturăm testelor pe bancă și celor de pe circuit. Nu am mai procedat niciodată așa, să avem trei producători diferiți și să îi tratăm pe toți în mod egal. Acesta a fost un aspect important, deoarece nu putem fi în favoarea Ford și să dezavantajăm Hyundai, de exemplu. Trebuie să-i tratăm pe toți în mod egal, așa că am avut toate testele în desfășurare cu echipele”.

Testele efectuate împreună cu echipele s-au dovedit a fi de neprețuit pentru a perfecționa produsul pentru competiție, asigurându-se în același timp că siguranța acestuia respectă standardele FIA. Toate cele trei echipe au suferit accidente grele notabile în timpul testelor – cel mai mare dintre acestea s-a întâmplat cu Thierry Neuville de la Hyundai Motorsport, a cărui mașină a ajuns într-un râu, pe fundul unei râpe, în timpul unui test cu i20 N în Franța.

În mod remarcabil, atât belgianul, cât și copilotul său Martijn Wydaeghe au evitat răni grave, în timp ce integritatea structurală a kitului hibrid Compact Dynamics a trecut cu brio. În ciuda faptului că mașina a fost blocată în albia unui râu timp de două zile, nicio apă nu a pătruns în unitate – care a rămas nevătămată.

„Compact Dynamics este obișnuită să se dezvolte pentru a se alinia la dorințele clientului, iar impactul forței g a componentelor trebuie să fie îndeplinit”, spune Blamberger. „Avem proceduri solide de testare la stres, avem un test de vibrații, de exemplu, pe care îl putem testa în cadrul companiei și, prin urmare, suntem încrezători că sistemul va îndeplini această cerință”.

„Dacă mă uit în urmă la amploarea pagubelor de pe mașina Hyundai Motorsport în teste, acesta a fost un accident foarte puternic. Mașina a luat-o la vale și a aterizat într-un râu – nu a fost ușor să scoatem mașina. Mașina a fost parcată în râu timp de două zile, dar după ce am scos mașina, nu mai aveam apă în sistemul hibrid. Acest lucru a fost impresionant și m-a făcut să fiu foarte încrezător că nu vom avea nicio problemă la Monte Carlo”.

WRC

După ce a trecut acest test important, Blamberger spune că a fost încrezător că experiența echipei sale va ieși în evidență, la prima sa experiență de alergare în cadrul unui eveniment. „Nu am avut mari griji”, spune el. „Aveam suficientă experiență, încredere în noi înșine și încredere în experiența noastră, așa că eram convins că vom rezolva orice problemă la Monte Carlo și vom oferi tuturor echipelor șansa de a avea la dispoziție o mașină capabilă să câștige”.

Când a început luna ianuarie și echipele au coborât în etapele muntoase din principat, sistemul hibrid a fost analizat cu atenție. Problemele de început sunt ceva obișnuit odată cu apariția unei noi tehnologii și toate cele trei echipe au întâmpinat probleme de diferite grade. Cea mai mare parte a acestor defecțiuni s-au concentrat în jurul software-ului care furnizează puterea hibridă, Hyundai Motorsport părând să sufere cel mai mult.

Dar, pe măsură ce weekendul a avansat, echipa de cinci tehnicieni Compact Dynamics de pe teren a reușit să ofere soluții pentru toate echipele, în timp ce legendele care se întorceau, Sebastien Loeb și Sebastien Ogier, au furat spectacolul cu o luptă titanică pentru victorie. Au existat momente în care piloții au fost lipsiți de puterea hibridă, chiar și viitorul câștigător al raliului, Loeb, lovit de o problemă la Ford Puma-ul său în timpul etapei a șaptea, dar, în general, sistemul a funcționat fără probleme.

„În general, a fost bine”, spune Tim Jackson, inginerul șef de dezvoltare de la M-Sport Ford. “După cum vă puteți imagina, lucrăm destul de strâns cu Compact Dynamics de ceva vreme și, în perioada premergătoare evenimentului, și-au intensificat în mod corespunzător și asistența la eveniment. A fost destul de bine, am avut doar o singură problemă la mașina lui Seb în timpul uneia dintre etape, dar în afară de asta nu au existat surprize, ceea ce a fost foarte bine.

„Evident, am făcut o cantitate bună de kilometri în teste, dar totuși raliul are 350 de km, așa că, în marea schemă a lucrurilor, nu cred că a fost o surpriză performanța pe care am obținut-o. A fost destul de mult în linie cu ceea ce ne așteptăm”. Blamberger a fost la fel de impresionat de rezultatele din primul weekend, dar și mândru de echipa sa pentru că a găsit soluții la inevitabilele probleme inițiale care au apărut la Monte Carlo.

„Să spunem că problemele sunt foarte individuale, în funcție de configurația și situația echipei și a pilotului”, spune el. „Am avut o echipă de cinci persoane la Monte Carlo, plus un expert de la Kreisel, pentru a găsi soluții de rezolvare. Asta am făcut în mod corespunzător”.

WRC

„Pentru Hyundai, am stabilit oameni dedicați pentru a oferi expertiză doar pentru Hyundai și am găsit o soluție pentru a îmbunătăți software-ul. Același lucru a fost valabil și pentru Toyota și M-Sport. În viitor, ne propunem să avem trei experți la fiecare raliu, câte unul pentru fiecare echipă și să avem un suport de la distanță la Compact Dynamics și la Kreisel dacă avem probleme pentru alt suport. Dacă ai probleme, trebuie să creezi rapid soluții și asta este ceea ce echipa mea a învățat în ultimii 10 ani într-un mod foarte puternic. La ceremonia de premiere, m-am bucurat că totul a decurs bine și că oamenii sunt mulțumiți”.

Următoarea provocare cu care se va confrunta sistemul hibrid Compact Dynamics vine în acest weekend, când va concura la temperaturi negative în Raliul Suediei. Kitul a fost supus cu succes testelor în aceste condiții, dar nimic nu poate înlocui faptul de a vedea cum se comportă tehnologia odată ce este supusă unui raliu de trei zile.

Pentru viitorul imediat, presiunile ar trebui să se relaxeze asupra Compact Dynamics, deoarece nu există planuri de a dezvolta în continuare sistemul hibrid în această etapă. Dezvoltarea este înghețată până la sfârșitul anului 2024. Iar dacă ne luăm după evenimentele de la Monte Carlo, cel mai important subiect de discuție va fi, din nou, probabil, lupta din față, mai degrabă decât noul kit – ceea ce este exact cum ar trebui să fie.

  • Mai multe știri despre World Rally Championship găsiți AICI.
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: Rally Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss