More

    Latest Posts

    Bătălia epică cu Loeb, care a declanșat cariera lui Ogier în WRC.

    Legendele Campionatului Mondial de Raliuri Sebastien Ogier și Sebastien Loeb se vor lupta din nou în Raliul Portugaliei din acest weekend, la 12 ani după ce tânărul pretendent Sebastien Ogier s-a impus și și-a asigurat prima victorie din carieră. În timp ce WRC se pregătește să sărbătorească sezonul aniversar de 50 de ani în Portugalia, Sebastien Ogier reflectează asupra semnificației acelei victorii.

    „Acum am un nou rival”
    Acestea au fost cuvintele rostite de către Sebastien Loeb, pe atunci sextuplu campion mondial, în 2010, după ce a pierdut un duel dur în Raliul Portugaliei în fața lui Sebastien Ogier – în timp ce tânărul pretendent la tronul Campionatului Mondial de Raliuri a obținut o victorie inaugurală. A fost o premoniție la fel de precisă ca și stilul de pilotaj precis al lui Sebastien Loeb, care avea să-l ajute pe francez să înregistreze în carieră nouă titluri mondiale și 80 de victorii în raliuri până în prezent.

    Portugalia 2010 a marcat apariția unei noi ordini mondiale și a unui nou adversar pentru Sebastien Loeb. A fost precursorul mai multor dueluri intense și uneori controversate, până când Sebastien Loeb a decis să se retragă din activitatea de pilot WRC cu normă întreagă după cea de-a noua campanie în care a câștigat al nouălea titlu în 2012.

    Loeb

    Doisprezece ani și câteva cicatrici de luptă mai târziu, Sebastien Loeb și Sebastien Ogier rămân probabil cele mai venerate două nume din WRC. Sebastien Ogier a preluat ștafeta WRC deținută anterior de Sebastien Loeb la sfârșitul anului 2012 pentru a se asigura că dominația lui Sebastien a continuat, câștigând opt din următoarele nouă titluri mondiale cu Volkswagen, M-Sport Ford și Toyota Gazoo Racing.

    Dar, într-o ciudată întorsătură a sorții, această rivalitate a fost reaprinsă acum că Sebastien Ogier i s-a alăturat lui Sebastien Loeb ca pilot WRC semi-retras. Cei doi, care nu sunt încă pregătiți să renunțe complet la activitățile de curse, s-au angajat amândoi în programe de sezon parțial în 2022. După ce s-a retras ca pilot WRC cu drepturi depline cu cel de-al optulea titlu mondial în 2021, Sebastien Ogier a rămas parte din echipa Toyota Gazoo Racing în cel de-al treilea GR Yaris al echipei, în timp ce Sebastien Loeb a făcut echipă cu M-Sport Ford pentru evenimente punctuale cu Ford Puma.

    Cei doi au creat titluri în ianuarie după ce s-au implicat într-una dintre cele mai clasice dispute din toate timpurile din WRC. Aceasta a fost decisă în favoarea lui Loeb doar într-o confruntare de etapă finală, când o pană pentru Sebastien Ogier în penultima etapă a consacratei deschideri a sezonului pe asfalt l-a forțat pe acesta să renunțe la conducere.

    Acum, când cei doi sunt pregătiți să se alinieze din nou în primele lor ieșiri în WRC de la Monte Carlo în acest weekend, pentru un potențial Great Gravel GOAT Showdown în Portugalia, în timp ce WRC sărbătorește cel de-al 50-lea sezon, este pertinent să ne amintim că în urmă cu 12 ani, pemacadamul iberic, a început legenda WRC a lui Sebastien Ogier. Aceasta a declanșat o afinitate cu raliul care până în prezent a adus cinci victorii în 2010, 2011, 2013, 2014 și 2017, un record al evenimentului pe care Sebastien Ogier îl împarte cu Markku Alen.

    Loeb

    Indiferent de disciplină, fiecare pilot își amintește de prima sa victorie. Iar Sebastien Ogier nu face excepție, mai ales că această victorie importantă a venit în urma unei lupte directe cu cel mai de succes pilot pe care l-a văzut vreodată WRC.

    „A fost un moment uriaș pentru mine personal și pentru cariera mea”, a declarat Sebastien Ogier presei înainte de Portugalia. „Acest tip de pas este crucial pentru a merge mai departe și pentru încrederea ta. Încă îmi amintesc bine această victorie și mai ales că s-a întâmplat după una dintre marile lupte pe care le-am avut cu Sebastien Loeb”.

    A fost o victorie care se anunța. Sebastien Ogier și-a cultivat rapid reputația de „next big thing” al raliurilor și a obținut o primă șansă la WRC în 2009 cu Citroen Junior Team, după ce a câștigat titlul Junior WRC la prima sa încercare în 2008. În acel an, el a condus un Citroen C2 susținut de FFSA, organismul francez de conducere a sporturilor cu motor, și a obținut victorii impresionante în Mexic și în Iordania, pe lângă specialitatea lui Loeb din Germania.

    În primul său an la volanul lui C4 WRC, Sebastien Ogier și-a făcut un nume, în ciuda unui început inconsecvent de viață la nivel înalt în raliuri. Parcursul în rollercoaster a fost însă punctat de un prim podium revoluționar, Sebastien Ogier terminând pe locul al doilea, după Mikko Hirvonen de la Ford, la celebrul Raliu Acropolis din Grecia. Acolo i-a surclasat pe colegii de echipa de la fabrica Citroen, Sebastien Loeb și Dani Sordo, care s-au retras și, respectiv, au terminat pe locul 11.

    Loeb

    O serie consistentă de trei clasări în primele șase locuri în ultimele cinci raliuri din 2009 l-a pregătit pe Sebastien Ogier pentru a ieși și mai repede din blocuri pentru cel de-al doilea sezon al său cu Citroen Junior Team în 2010. În cea de-a patra etapă din Noua Zeelandă, Sebastien Ogier părea destinat să obțină prima victorie, dar a fost învins de o înfrângere, când un derapaj în ultima etapă i-a permis viitorului său șef de echipă de la Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala, să câștige cu 2,4 secunde.

    Sebastien Ogier a tras un foc de avertisment rivalilor săi și chiar lui Sebastien Loeb, care a terminat pe locul trei. Când WRC s-a reunit din nou în Portugalia, Sebastien Ogier știa că a dovedit că poate câștiga în WRC. „Cu câteva săptămâni înainte, am pierdut prima mea victorie cu două secunde în Noua Zeelandă și știam că am început cu adevărat să fiu acolo să mă lupt în față, povestește Sebastien Ogier. „Dar a fi capabil și a face cu adevărat sunt lucruri diferite”.

    În condițiile în care Sebastien Loeb conducea campionatul, acesta avea să se confrunte cu dezavantajul deschiderii drumurilor de pietriș uscate și prăfuite. În timp ce această artă unică de limitare a daunelor s-a dovedit a fi unul dintre punctele forte ale lui Sebastien Ogier, pe atunci o poziție favorabilă pe șosea era muzică pentru urechile sale. Sebastien Ogier știa că trebuie să facă acest avantaj să conteze și, ulterior, a condus la maxim – ajungând să aibă un avans de 26,6s față de Sordo, care pierduse timp din cauza unei depășiri la o intersecție. Sebastien Loeb și-a încheiat ziua de șosea cu 44,8s în derivă.

    Cu toate acestea, situația avea să se schimbe sâmbătă. Așa cum dictează regulamentul campionatului, Sebastien Ogier va trebui să deschidă drumurile în virtutea faptului că era liderul raliului la finalul primei etape. Era timpul ca Sebastien Loeb să riposteze și a făcut-o, luându-i 22s lui Sebastien Ogier pe bucla de dimineață pentru a trece pe locul doi în clasamentul general.

    Loeb

    Sebastien Ogier a stăvilit pierderea de timp în fața lui Loeb la atac după-amiaza, dar hârtia albastră de contact fusese aprinsă. Se desfășura o luptă tensionată pentru victorie. Odată ce echipajele s-au întors în parcul de service, avansul lui Sebastien Ogier se redusese la 21,1s, cu cinci etape de duminică rămase de parcurs. Lupta dintre junior și maestrul WRC nu a fost pierdută de șeful de atunci al Citroen, Olivier Quesnel, care a făcut legea în termeni clari la conferința de presă de la sfârșitul zilei.

    „Obiectivul meu este să obțin ambele campionate, astfel încât mâine ei (Ogier și Loeb) să poată conduce”, a declarat Quesnel. „Dar va fi interzis să iasă de pe șosea – nu vreau să văd ce s-a întâmplat în Noua Zeelandă. Am fost de acord că pot conduce, dar dacă unul dintre ei va ieși de pe șosea voi fi foarte supărat. Iar când sunt supărat, nu este bine”.

    În timp ce o reamintire a ceea ce s-a întâmplat în Noua Zeelandă a fost probabil ultimul lucru pe care Sebastien Ogier și l-a dorit, dorințele lui Quesnel au fost în cele din urmă îndeplinite – deși numai după ce piloții săi s-au angajat într-o luptă necruțătoare. Un Sebastien Ogier sub presiune, care a deschis din nou drumul, a văzut cum Sebastien Loeb a continuat să îi mănânce avansul. Dar tânărul pretendent a oferit o mostră a abilităților de deschidere a drumului care se vor dovedi atât de valoroase în anii următori și a reușit cumva să păstreze conducerea.

    Cei doi aveau să se alinieze unul împotriva celuilalt în fața unei mulțimi adunate la Estadio Algarve, construit pentru turneul de fotbal Euro 2004 al UEFA, pentru o ultimă explozie în jurul super-specialei de macadam special construite. În ciuda unei atenționări despre cum se mai putea destrăma totul, când Petter Solberg și-a accidentat Citroen C4-ul său privat pe proba strânsă, Ogier nu numai că a condus curat, dar l-a devansat pe Sebastien Loeb cu 0,2s pentru a câștiga raliul cu 7,9s, după ce a absorbit două zile de presiune necruțătoare din partea etalonului de referință al WRC.

    Loeb

    „Este un sentiment fantastic și sunt foarte, foarte fericit”, a declarat atunci Sebastien Ogier. „Nu a fost ușor cu Sebastien în spatele meu, care m-a împins tot timpul, dar și noi am forțat tot raliul și nu am făcut nicio greșeală”. Înfrângerea i-a confirmat lui Loeb că există un nou pretendent la tronul său și o recunoaștere a faptului că există o nouă forță în campionat. „Am încercat tot raliul să îl înving, dar a fost pur și simplu prea rapid”, a declarat Sebastien Loeb. „La a doua trecere prin etape era de neatins. Acum am un nou rival”.

    Reflectând la etapa de astăzi, Sebastien Ogier spune că acesta a fost momentul în care și-a dat seama că lupta pentru titlul WRC este un obiectiv realist. „El a trebuit să deschidă drumul în prima zi, iar eu am putut profita de avantaj și am reușit să preiau conducerea”, spune el. „Apoi, în următoarele două zile a trebuit să merg la maxim fiind primul pe drum și, bineînțeles, el mă prindea și mă ajungea”.

    „La final, am reușit să rămân în față cu mai puțin de 10 secunde, așa că a fost o victorie intensă și unul dintre acele momente pe care nu le voi uita niciodată. A fost important să scriu în sfârșit în cartea de istorie cu o primă victorie și apoi am putut să țintim următoarea țintă. A fost un pas important și din acest moment am vizat campionatul mondial”.

    O altă victorie în raliuri a venit în Japonia, Sebastien Ogier terminând 2010 pe locul patru la general, în timp ce Sebastien Loeb a obținut al șaptelea titlu mondial. Dar rivalitatea dintre Sebastien Ogier și Sebastien Loeb avea să mai dureze doar un sezon întreg în 2011, când Sebastien Ogier a fost promovat la echipa de uzină alături de Sebastien Loeb.

    Loeb

    Acel sezon care a produs bătălii intense și puncte de foc în timp ce cei doi se luptau pentru supremație, cel mai notabil dintre acestea venind în Germania, unde un Sebastien Ogier furios a sfidat ordinele echipei Citroen pentru a staționa în spatele lui Loeb și pentru a asigura un rezultat de 1-2.

    În schimb, a continuat să forțeze, apropiindu-se de rivalul său înainte ca Sebastien Loeb să facă o pană. Citroen a obținut 1-2, dar nu în ordinea dorită, ceea ce a provocat dezbinare în tabăra de piloți. Totuși, a produs o replică emblematică din partea lui Sebastien Ogier la finalul etapei: „Bineînțeles că nu pot să mă bucur când coechipierul meu are o problemă, dar cel puțin astăzi am văzut că există dreptate în sport”.

    Sebastien Ogier a părăsit Citroen la finalul sezonului și a petrecut anul 2012 într-o Skoda Fabia S2000 condusă de Volkswagen Motorsport, în timp ce dezvolta noul Polo WRC. Acest lucru a însemnat că nu a avut niciodată speranța de a lupta pentru victorii, deși a obținut puncte în șapte raliuri și a terminat pe un remarcabil loc cinci în Sardinia.

    Din 2011, au existat momente trecătoare în care cei mai de succes piloți de raliuri s-au confruntat la apogeul puterilor lor, iar duelul epic de la Monte Carlo din ianuarie a fost probabil cel mai bun dintre toate. Acest weekend oferă potențialul unei a doua porțiuni în Portugalia, deși Sebastien Ogier a minimalizat deja posibilitatea unei repetări la Monte Carlo.

    Loeb

    „Cred că a fost cu siguranță o perioadă specială să avem doi piloți ca aceștia care domină seria unul după altul”, adaugă Sebastien Ogier. „Spun adesea că această rivalitate a fost aproape făcută mai mare de către mass-media decât este în realitate, deoarece nu am concurat unul împotriva celuilalt atât de mult timp”.

    „În 2011, acela a fost cu adevărat singurul sezon în care am luptat împreună pentru un campionat. Chiar și atunci îmi lipsea un pic de experiență pentru a fi la fel de puternic cum am fost mai târziu în cariera mea. Bineînțeles că mă bucur, întotdeauna mi-a plăcut să mă lupt cu el. Am avut câteva lupte frumoase de-a lungul carierei noastre și este plăcut să văd că fanii sunt entuziasmați de el în acest weekend”.

    „La sfârșitul zilei, așa cum a spus Seb, suntem foarte asemănători și am avut cariere similare în ceea ce privește realizările. Este întotdeauna plăcut pentru jurnaliști și fani să discute cine a fost cel mai bun, iar această discuție va continua mult timp”. Indiferent ce se va întâmpla în Portugalia în acest weekend, Ogier va avea mereu amintirea acelui duel din 2010 în soarele Algarve și a acelui prim triumf asupra compatriotului său, care în mod crucial i-a dat convingerea că poate călca pe urmele lui Sebastien Loeb.

    • Mai multe știri despre World Rally Championship găsiți AICI.

    Sursa: Motorsport Network

    Photocredit: Rally Fans Romania


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss