More

    Latest Posts

    WRC Safari Rally: Bunele, relele și o mașină care face istorie

    Vizita WRC, Campionatului Mondial de Raliuri la Raliul Safari a fost pur și simplu raliu în forma sa puristă. Kenya a oferit o luptă brutală și epuizantă de patru zile pentru supraviețuire, dar pe prima treaptă a podiumului a fost un nume cunoscut. O revizuire a cele mai bune, cele mai proaste, punctele de cotitură, loviturile la limită și dezamăgirile de la un raliu Safari sălbatic.

    Top Performers – Kalle Rovanpera și Jonne Halttunen:
    Este greu să găsești un duo mai bun în motorsportul mondial în acest moment decât Kalle Rovanpera și copilotul Jonne Halttunen, după ce au obținut a patra victorie din șase raliuri WRC în acest an. Aceasta a fost cu siguranță cea mai grea victorie a lor de până acum, în virtutea terenului extraordinar de aspru din Kenya, care a făcut ca raliul de weekendul trecut să fie o adevărată performanță de rezistență.

    Pornind primul la drum, Kalle Rovanpera a condus superb. Singura sa defecțiune a venit, în mod ironic, chiar în prima etapă – o proba Super Specială prietenoasă pentru fani în centrul orașului Nairobi. Finlandezul aproape că s-a răsturnat cu GR Yaris, făcând o pană, dar chiar și în acel moment de nebunie a gestionat cu sânge rece situația.

    WRC, Safari
    Kalle Rovanpera, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    Acesta a fost un raliu în care a fost imposibil să conduci tot timpul la maxim; a fost nevoie de un echilibru perfect pentru a face față secțiunilor stâncoase și nisipului adânc de tip “fesh-fesh”. Pe acesta din urmă, Kalle Rovanpera îl cunoaște prea bine după ce și-a văzut speranțele de podium dispărute când a rămas blocat în nisip la evenimentul de anul trecut.

    Kalle Rovanpera s-a asigurat că acest lucru nu se va întâmpla anul acesta, în ciuda faptului că nisipul este și mai adânc și mai greu de parcurs. Acesta nu a fost un raliu în care să fie vorba de un ritm absolut, dar Kalle Rovanpera a reușit totuși să obțină cinci victorii de etapă din cele 19 probe istovitoare. După ce a profitat de pană de cauciuc a coechipierilor și a primilor lideri, Sebastien Ogier și Elfyn Evans, a preluat conducerea și nu a mai privit înapoi.

    Dar abilitatea sa de a găsi un avantaj suplimentar atunci când aruncă o minge curbă este cea care va începe cu adevărat să-i îngrijoreze pe rivalii săi. Când ploile torențiale au transformat savana kenyană într-o baie de noroi, Kalle Rovanpera a prosperat. Finlandezul a recunoscut că activitățile sale extra-curriculare de drift i-au oferit probabil un avantaj suplimentar în condițiile alunecoase, în timp ce l-a spulberat pe coechipierul și cel mai apropiat rival, Elfyn Evans. În cele din urmă, Kalle Rovanpera a obținut o victorie cât se poate de confortabilă în Kenya, cu o diferență de 52,8s față de Elfyn Evans.

    WRC, Safari
    Elfyn Evans, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    În timp ce îndemânarea lui Kalle Rovanpera a fost cheia victoriei, el nu ar fi putut obține un succes atât de răsunător fără o Toyota GR Yaris rezistentă la gloanțe. Marca japoneză a fost supremă, Kalle Rovanpera conducând acasă un 1-2-3-4, cu Takamoto Katsuta al treilea și Sebastien Ogier al patrulea. Dacă Kalle Rovanpera continuă această formă, ar putea fi încoronat cel mai tânăr campion WRC înainte de sfârșitul verii.

    Mențiuni de onoare: Takamoto Katsuta, Maxine Wahome:
    Au fost multe curse remarcabile la Raliul Safari, în timp ce Kenya a testat la limită elita WRC, dar eforturile lui Takamoto Katsuta de la Toyota Gazoo Racing și ale lui Maxine Wahome, care a scris istorie în Kenya, merită un credit uriaș. Unul dintre cele mai simpatice personaje din parcul de service, fostul pilot de circuit Takamoto Katsuta a obținut al doilea podium WRC din carieră cu un frumos loc trei, în spatele lui Kalle Rovanpera și Elfyn Evans. Pilotul japonez devine rapid un maestru al Safari, după ce a obținut primul său podium în WRC cu locul doi la evenimentul de anul trecut.

    În acest an, Takamoto Katsuta și-a pus în evidență talentul în raliurile dificile, iar vineri a apărut ca cel mai apropiat rival al lui Kalle Rovanpera. Raliul lui Takamoto Katsuta nu a fost lipsit de provocări, deoarece și el a suferit o pană și a pierdut controlul asupra locului doi. Dar, după o perioadă de 12 luni în care nu a mai urcat pe podium, cursa a fost una dintre cele mai bune de până acum.

    WRC, Safari
    Takamoto Katsuta, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    Nu se întâmplă prea des ca un pilot de WRC3 să provoace senzație așa cum a reușit Wahome. În vârstă de 26 de ani, profesoara cu jumătate de normă a creat istorie devenind prima femeie care a câștigat o rundă de WRC3 și prima femeie câștigătoare la clasa de sprijin de la Isolde Holderied în Raliul Sanremo 1994.

    Wahome s-a apucat de raliuri abia la Raliul Safari de anul trecut, iar acest eveniment a fost primul ei eveniment la bordul noului Ford Fiesta Rally3 construit de M-Sport Polonia, dar fosta pilotă de motocross a câștigat clasa împotriva unor piloți mai experimentați în noul Ford cu tracțiune integrală. Acesta ar putea fi începutul unei cariere foarte strălucitoare pentru Wahome, care își dorește să concureze în Europa. Succesul ei a fost recunoscut între timp de septuplul campion mondial de Formula 1, Lewis Hamilton, pe Instagram.

    Perechea Hyundai Motorsport , Thierry Neuville și câștigătorul Raliului Sardiniei, Ott Tanak, merită și ei o mențiune, deoarece au condus aproape fără greșeală, dar au fost dezamăgiți de fragilitatea mașinilor lor, în timp ce fiabilitatea mărcii coreene a fost expusă la vedere. Ritmul a fost acolo, dar tendința echipamentului de a se defecta devine o temă recurentă.

    Safari, Rovanpera
    Thierry Neuville, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    Cu toate acestea, Thierry Neuville a reușit să recupereze 15 puncte în ciuda abandonului de sâmbătă, deoarece a recuperat pentru a termina pe locul cinci și a câștigat etapa de putere, obținând cinci puncte bonus. Ott Tanak a ajuns până pe locul patru, dar o problemă la transmisie i-a pus capăt speranțelor de podium, înainte ca o defecțiune la servodirecție să îl scoată definitiv din raliu duminică.

    Echipa săptămânii: Toyota Gazoo Racing:
    Dacă vroiai să cucerești Raliul Safari de weekendul trecut, Toyota a fost în mod clar arma preferată. Marca japoneză a arătat cât de rapid și de fiabil poate fi noul său GR Yaris atunci când este testat la limită, asigurându-și prima clasare 1-2-3-4 în WRC de la Raliul Safari din 1993. Acest lucru nu numai că a subliniat moștenirea mărcii de a domina raliurile dificile, dar a evidențiat, de asemenea, faptul că este cu o treaptă net superioară rivalilor Hyundai și M-Sport.

    Această realizare a fost poate și mai impresionantă dacă ținem cont de faptul că Toyota Gazoo Racing a prezentat unele slăbiciuni la Raliul Sardiniei, la începutul acestei luni, când Elfyn Evans a suferit o defecțiune la radiator și o suspensie ruptă. Niciuna dintre cele patru mașini ale sale nu a urcat pe podium în Italia, așa că blocarea primelor patru locuri în Kenya a fost extrem de impresionantă.

    WRC, Safari
    Kalle Rovanpera, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    Toyota Gazoo Racing nu a fost imună la tot ceea ce a putut face Kenya, deoarece nisipul din Safari a făcut ravagii la motoare și cutii de aer. Dar faptul că niciuna dintre mașinile GR Yaris nu s-a retras este o dovadă a muncii depuse de echipă. “Acum 29 de ani a fost ultima dată când a avut loc la Safari un blocaj în primele patru locuri, așa că, dacă se întâmplă după fiecare 30 de ani, este o situație foarte rară”, a declarat șeful echipei Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala.

    “Pot fi foarte mândru de echipă și de piloți, munca pe care au depus-o este cu adevărat uimitoare. Piloții au condus exact așa cum trebuie să fie condus acest tip de raliu. “Cred că este vorba doar de munca pe care am depus-o. Pot să vă spun că, după shakedown, piloții s-au întors și au avut senzația că motoarele erau destul de fierbinți. Am fost un pic speriați după shakedown, dar toată munca depusă de echipă a dat roade. “Nu este o chestiune de noroc, ci de cât de bine te pregătești.”

    Hyundai Motorsport și M-Sport Ford au suferit defecțiuni mecanice în timpul evenimentului care au provocat abandonuri. Având în vedere succesul echipei Toyota Gazoo Racing, echipele vor lucra cu siguranță pentru a-și rezolva problemele de fiabilitate.

    WRC, Safari
    Ott Tanak, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    Moment de suferință:
    Ott Tanak de la Hyundai Motorsport a început raliul în forță, dar a pierdut 36,4s din cauza unei defecțiuni bizare a manetei de viteze, care a necesitat o reparație pe șosea, grație unui suport de roată și a unei cleme jubilee. După ce a coborât pe locul 11, a urcat pe locul 4, doar că o defecțiune la transmisie i-a pus capăt speranțelor de podium.

    A fost o temă recurentă pentru Hyundai Motorsport , deoarece Thierry Neuville rula în forță și era în cursă pentru un podium atunci când un alternator s-a defectat. A reușit să îl repare, dar nu a putut împiedica apa să îi inunde motorul, ceea ce l-a costat patru minute când a început să plouă sâmbătă după-amiază.

    Legendele WRC Sebastien Loeb și Sebastien Ogier au fost, de asemenea, lipsiți de noroc la revenirea lor în campionat cu M-Sport Ford și, respectiv, Toyota Gazoo Racing. Sebastien Loeb a câștigat etapa a doua, dar un incendiu la motor l-a scos din raliu în timp ce se afla pe locul cinci și la doar 15,9s de lider. Vechiul său rival Sebastien Ogier conducea raliul până când o pană de vineri l-a costat două minute, punând capăt efectiv șanselor sale de a câștiga raliul în doi ani consecutivi.

    WRC, Safari
    Sebastien Ogier, Safari Rally – Kenya 2022. Photocredit: Red Bull Content Pool

    Escapade norocoase:
    Raliul lui Kalle Rovanpera ar fi putut fi complet diferit dacă nu ar fi reușit să își recupereze GR Yaris din acest moment în timpul Super Specialei de joi. Gus Greensmith de la M-Sport Ford a avut și el norocul de a ieși nevătămat după ce a rămas blocat în Ford Puma timp de trei minute, în urma unei rostogoliri cu viteză redusă. Britanicul a fost nevoit să dea cu piciorul în parbriz pentru a se scoate pe el și pe copilotul Jonas Andersson, în timp ce comisarii care se uitau la el au refuzat să îl ajute. Cei doi și-au pus niște ochelari de protecție și au continuat după ce mașina, fără parbriz, a fost redresată.

    Entuziasmul lui Oliver Solberg pentru tot ce era mai rău în Raliul Safari a fost contagios. Între timp, echipa M-Sport Ford a adoptat o abordare de tipul “dacă o strici, o repari”, șeful de echipă Malcolm Wilson punându-i la treabă pe Gus Greensmith și Adrien Fourmaux pentru a-i ajuta să-și repare mașinile avariate.

    Mai multe știri despre World Rally Championship găsiți AICI.

    Sursa: Motorsport Network

    Photocredit: Red Bull Content Pool


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss