WEC – Victorie în premieră Rebellion pe circuit după șapte sezoane de WEC

Întrecerea de la Shanghai, un pic mai scurtă sezonul ăsta, ne-a oferit suficient spectacol pe circuit cât să merite ora destul de matinală la care s-a dat startul, plus o premieră în istoria scurtă a competiției. Premiera în cauză reprezintă prima victorie pe circuit a unui prototip privat de la startul WEC din 2012.

LMP1

Dacă EoT-ul din super sezonul trecut nu a avut impactul pe care și l-ar fi dorit structurile private, pentru această nouă stagiune WEC și ACO au venit cu un nou concept, success handicap, practic aceeași Mărie cu altă pălărie. După primele două runde de la Silverstone și Fuji unde Toyota a zdrobit concurența, au urmat acum și consecințele acelor performanțe năucitoare. Conform acestui nou regulament cele două modele TS050 Hybrid au fost încetinite cu 2.74 de secunde, aceasta constituind penalizarea maximă care se poate aplica.

Bineînțeles că pe un circuit cum este cel din Shanghai cu ale sale două linii drepte foarte lungi, un astfel de handicap se poate dovedi decisiv. Așa a și fost în realitate, iar după calificări aveam pe primele trei locuri Rebellion Racing, la primul lor pole position de la P1, cele două prototipuri Ginetta și mai apoi Toyota completând clasa.

Startul a fost destul de ciudat, Norman Nato aflat la volanul modelului Rebellion este imediat depășit atât de cele două mașini Ginetta cât și de Toyota #8 și este foarte aproape de a fi înghițit și de plutonul de la P2. Ginetta preia conducerea cu ambele mașini în față urmată de cele două Toyote și abia apoi Nato care începea să recupereze timpul pierdut la start.

După prima rundă de realimentări Toyota #8 preia conducerea recuperând la boxe deficitul de pe circuit. Apoi însă vine și anunțul din partea organizatorilor, Toyota #7 împreună cu cele două Ginette sunt penalizate pentru start furat și astfel se elucidează și misterul startului atât de slab din partea lui Nato. Încet, încet Rebellion recuperează terenul pierdut și se instalează în curând la conducere de unde aceștia vor domina restul cursei pentru ca în final să obțină prima victorie pe circuit a unei echipe private de la înființarea WEC încoace.

Spun pe circuit deoarece aceștia s-au mai impus și sezonul trecut la Silverstone dar la masa verde după descalificarea ambelor prototipuri japoneze. Chiar și cu deficitul evident de viteză pe liniile drepte, Toyota a reușit totuși să le țină piept celor de la Ginetta pentru a completa podiumul. De data aceasta nimeni de la clasă nu a mai întâmpinat probleme majore iar cursa per total a fost una destul de liniștită cu o singură neutralizare FCY după o explozie serioasă de cauciuc.

Dacă mă întrebați pe mine, cel mai emoționant moment nu cred că a fost vitoria în sine ci mai de grabă trăirile lui Hugues de Chaunac din ultiele minute când directorul Oreca pur și simplu a izbucnit în acrimi mai ceva ca un copil în fața acestei realizări senzaționale. Bine, mulți o să numească acestă apropiere dintre Toyota și celelalte echipe una artificială, ceea ce și este, dar altă cale pentru a egala cele două abordări total diferite nu există.

LMP2

Și aici am avut parte de o premieră, una mică ce-i drept dar oarecum semnificativă. Aici din pole pleca modelul Cool Racing #42 care era însă depășit imediat de Jackie Chan DC Racing #37 pentru prima poziție. Începutul de cursă ne-a oferit duelurile bară la bară dintre Jota Sport #38, mai întâi cu Signatech #36 pentru ultimul loc pe podium și mai apoi cu Cool Racing pentru poziția secundă.

De menționat cei de la United Autosports care au intrat primii la boxe, primii din tot plutonul de mașini iar această mutare mai ciudată la prima vedere nu i-a încurcat deloc pe parcurs, din contră chiar. Pentru modelul #42 plecat din pole urmau din păcate probleme electrice care au făcut ca aceasta să fie singurul abandon al întrecerii.

Altă echipă de la clasă care a avut un parcurs mai dificial au fost nimeni alții decât câștigătorii de la Fuji, Racing Team Nederland. Mașina pleacă ultima din grilă după unele probleme din calificări având parte și de un contact ușor cu Ferrari-ul Red River Sport de la Am. Ambele ies în decor dar fără să lovească vreo barieră de protecție și de asemnea scăpăm și de un eventual accident în lanț.

Jota #38 preia conducerea și domină restul cursei aducând prima victorie pentru Goodyear de la implicarea lor la această clasă. Podiumul este completat de celălalt prototip rulat de aceștia, modelul #37, în timp ce locul trei le revine în final celor de la United Autosports care nu au avut de suferit din pricina strategiei decalate. S-au scurs trei curse din sezon și avem până acum trei câștigători diferiți la P2, un start destul de interesant dacă mă întrebați pe mine.

GTE-Pro

Din câte se pare GTE-Pro, chiar dacă rămasă doar în șase mașini, tot reușește cumva să ne ofere curse demne de urmărit. Chiar dacă plecat din pole, Porsche-ul #92 pierde imediat poziția de lider în dauna Aston-ului #95, Aston Martin care s-au pregătit foarte bine în pauza competițională și vin acum cu o mașină mult mai capabilă.

Prima oră de cursă am avut un pluton destul de strâns, Ferrari fiind de asemenea în cărți pentru un eventual podium iar mai târziu chiar victoria. Primul duel mai încins l-am avut după prima rundă de pituri și chiar pe breteaua de ieșire de la boxe când Porsche-ul #92 și Ferrari-ul #51 se împing reciproc pentru întâietate. Mai târziu Porsche-ul este penalizat fiind mașina care venea de pe slowlane și trebuia să se alinieze în spatele Ferrari-ului.

Mare parte din cursă urma să fie condusă de Aston-ul #95 urmată de #51, iar pentru locul trei era duelul dintre cele două Porsche-uri și Aston-ul #97. Ghinionul îi lovea pe cei de la Aston Martin la intrarea în ultima oră când mașina de la conducere se alege cu o explozie de cauciuc pe stânga-spate, acea explozie de care vă vorbeam mai sus și care a adus singurul FCY al cursei.

Conducerea este astfel preluată de Ferrari-ul #51 care avea undeva la 15 secunde avans pe ultimul stint față de locul secund. Celălalt model Vantage al englezilor se chinuie și el un pic cu pneuri îmbătrânite și nu reușește să țină piept celor două modele 911 RSR care îl depășesc pe rând. Și Ferrari-ul de la conducere suferea din prisma ritmului în comparație cu Porsche, dar reușește să-și mențină avantajul și trece primul linia de sosire cu ceva mai mult de șapte secunde avans fașă de modelul #92 de pe doi.

Și cum anduranța în general ne-a obișnuit cu destule descalificări post-race în ultima perioadă, Ferrari-ul suferă de aceeași soartă după ce mașina este găsită cu o gardă la sol mai mică decât minimul de 50mm impuși de regulament. Porsche bifează o nouă dublă după cea de la Silverstone și i-a un avans consistent la general, mai ales în clasamentul constructorilor.

GTE-Am

Și la clasa mezină am avut destule de urmărit plus un pic de suspans pe final pentru deciderea învingătorului. Aici primul din grilă a plecat Porsche-ul Project 1 #56, iar ca o mică paranteză fiind și singura clasă unde mașina plecată din pole și-a păstrat poziția și după start. Ghinionul lor că urmau să fie penalizați pentru un contact cu Aston-ul #98 iar finalul i-a regăsut doar pe poziția a cincea.

Aici ostilitățile au fost în mare dominate de Aston-ul TF Sport #90 și de celălalt Porsche al celor de la Project 1. Pentru locul trei am avut un duel la cuțite între Aston-ul #98 și Ferrari-ul AF Corse #83, liderii de la general. În final Vantage-ul de uzină se impune pentru a completa podiumul cu Porsche-ul Project 1 #57 pe locul secund. Victoria părea să le scape celor de la TF Sport când mașina intră la boxe în ultimele minute pentru un splash foarte rapid. Din fericire revenirea pe circuit îi aduce tot pe primul loc de unde reușesc și victoria impunându-se ca una dintre mașinile care cel mai probabil se va bate la titlul clasei.

Următoarea etapă va fi o cursă de 8 ore marcând reîntoarcerea Bahrain-ului în calendarul mondialului de anduranță. Este programată la jumătatea lunii Decembrie și în funcție de rezultate poate face mai bune sărbătorile de iarnă, depinde de caz bineînțeles.

Rezultate complete

Sursa: Cosmin Milcu/GP24.ro
Photocredit: WEC, Rebellion Racing, Ginetta, Toyota Gazoo Racing, Oreca, United Autosports, Jota Sport, Porsche Motorsport, Ferrari Races, Aston Martin Racing, TF Sport

Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports.

Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
With the New GP24 App youreceive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

Race Calendar & Standings