După o pauză de un sezon, mondialul de anduranță se întoarce în Bahrain cu o cursă de 8 ore pe final de an marcând tot odată jumătatea sezonului. În ultima perioadă am avut parte de ceva noutăți din partea WEC, cum ar fi înlocuirea etapei de la Sao Paulo cu COTA sau aunțarea calendarului pentru sezonul 2020-2021 când vom avea în premieră etape la Monza și Kyalami, iar durata minimă a curselor este de șase ore, etapele de patru ore din sezonul actual nefiind primite cu ochi buni de către fani.
De asemenea avem vești noi și din tabăra Hypercar, ACO anunțând numele oficial al noii clase, LMH, foarte puțin surprinzător să fim corecți, și de asemenea alte câteva rectificări ale regulamentului care pare că nu va mai vedea vreodată o variantă finală.
LMP1
Rebellion își arată din nou “mușchii” pe fondul handicapului de performanță adjudecându-și pole-ul într-o primă linie a grilei 100% privată cu Ginetta #5 pe poziția secundă iar cele două Toyote doar în linia secundă la start. Startul pe de altă parte a fost favorabil prototipurilor japoneze, Charlie Robertson abordează startul un pic prea optimist la volanul modelului Ginetta scăpând mașina de sub control în virajul trei și acroșându-se cu Bruno Senna.
Toyota profită de greșeala lui Robertson și trece la conducere cu ambele modele TS050 Hybrid, echipajul #7 instalându-se în frunte de unde urma să conducă autoritar toate cele opt ore. Din păcate nu am avut parte de foarte mult spectacol, Toyota dominând fără drept de apel în ciuda handicapului de performanță iar tripleta Conway/Lopez/Kobayashi câștigă categoric terminând cele opt ore la un tur distanță față de mașina soră.
În ciuda eforturilor susținute, Rebellion nu au mai reușit să repete rezultatul din etapa trecută mulțumindu-se doar cu ultima treaptă a podiumului și încheind anul într-o notă pozitivă zic eu, conștienți și ei de faptul că Toyota rămâne în continuare aproape imbatabilă.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Pentru Ginetta însă a fost din nou o cursă dezamăgitoare, ambele prototipuri ale echipei abandonând cu probleme tehnice. Primul care pică pe front este modelul #5 oprit pe circuit cam pe la jumătatea cursei fără propulsie. Modelul soră continuă dar nu foarte mult abandonând și el în a doua parte a cursei tot cu probleme tehnice.
Pentru Team LNT încă mai este mult până departe, sperăm că va fi mai bine în a doua parte a sezonului. La jumătatea stagiunii Toyota este în fruntea ierarhiilor atât la constructori cât și la piloți unde echipajul #7 conduce clasamentul după două victorii din patru etape disputate. Următoarea etapă e programată în Texas la finalul lui Februarie, COTA care se întoarce doar pentru acest sezon fiind din nou scoasă din cărți începând cu era Hypercar.
LMP2
La clasa mezină, care va fi fără urmă de îndoială încetinită pentru a nu pune probleme noilor hypercar-uri, am avut o altă dominație categorică de partea celor de la United Autosports care plecați din pole au controlat toată cursa, rare fiind ocaziile când aceștia nu s-au aflat în fruntea clasei. Echipajul Hanson/Di Resta/Albuquerque a fost imbatabil, prototipul lor Oreca 07 rulând parcă pe șine toate cele opt ore. Ca și mențiune generală, am avut o întrecere lipsită de evenimente majore, câteva neutralizări din cauze minore și un singur safety car după incidentul de la vârf din primul tur.
Celelalte două poziții de pe podium au fost disputate în familie de cele două prototipuri rulate de Jota/Jackie Chan DC Racing încălțate de GoodYear. Printre noutățile recente este și alegerea celor de la GoodYear în calitate de unic furnizor la această clasă începând cu sezonul viitor în WEC și cu 2021 în ELMS. Întorcându-ne la cursa noastră, în final ordinea a fost #38 pe doi și #37 pe trei în timp ce și locurile din afara grilei au fost la mare bătaie între G-Drive, Signatech Alpine si Racing Team Nederland.
Clasamentul a fost din nou încheiat de cei de la Cetillar Racing al căror șasiu Dallara este evident că nu poate ține pasul cu Oreca. La general echipajul Jackie Chan DC Racing #37 este la conducere urmați de United Autosports și Racing Team Nederland pe trei. Spre deosebire de clasa mare aici situația este mult mai strânsă și nu poți paria pe nimeni cu certitudine.
GTE-Pro
Din nou clasa Pro a fost deliciul cursei cu dueluri în trei iar mai apoi în doi, la începutul și la finalul cursei. Deși plecate din prima linie a grilei, cele două Porsche-uri 911 parcă au pierdut un tempo la start fiind ambele depășite de Ferrari-ul #51 după o manevră aproape la limita regulamentului.
Aston Martin erau și ei acolo, clasa oferindu-ne de departe cel mai interesant spectacol de urmărit. Ambele modele 911 sunt lovite de probleme tehnice unul după altul în interval de câteva tururi distanță. Prima care cade este mașina #92 care iese din cărți chiar de la conducere în timp ce sora #91 ajunge la rându-i la boxe doar câteva minute mai târziu.
Ambele reparații sunt făcute la foc automat dar având în vedere nivelul de competiție al clasei un tur deficit este practic imposibil de recuperat chiar și în patru ore cât mai erau de rulat. Aston și Ferrari rămân să-și dispute careul de ași, fanii prezenți în tribune asistând la dueluri fulminante între cele patru modele pe finalul cursei.
Poziția întâi era disputată între Aston-ul #95 și Ferrari-ul #71, cel din urmă rulând la coada grilei în prima parte a cursei dar recuperând încet, încet în partea a doua. Până la urmă mașina este lovită de ghinion când primește un drive through pe final pentru părăsirea boxelor cu rotirea în gol a riților, lucru interzis de regulament. Din păcate WEC nu este IMSA din acest punct de vedere.
Astfel danezii din modelul Vantage #95 se aleg cu victoria lăsându-și rivalii pe locul secund iar ca simetria să fie perfectă locul trei a fost ocupat de Aston-ul #97 cu Ferrari-ul #51 pe patru. Cele două Porsche-uri au completat clasamentul, modelul #92 terminând la general chiar în spatele câștigătorului de la Am, altă mașină care a avut o cursă perfectă.
La general Aston Martin sunt în fruntea ierarhiei atât la constructori cât și la piloți urmați de Porsche iar Ferrari cu o mașină îmbătrânită încă se prezintă destul de onorabil.
GTE-Am
Și la Am am avut o adevărată desfășurare de forțe, în cauză fiind aici echipajul #57 al celor de la Team Project 1 care a condus autoritar mare parte din cursă cu un Ben Keating pe val în începutul cursei. Mașina pleca prima din grilă și se impunea imediat după start urmând un schimb triplu din partea lui Keating cu un total de aproape trei ore petrecute în cockpit și cu tur rapid după tur rapid.
Carismaticul american a predat mai apoi mașina colegilor Larry ten Voorde și Jeroen Bleekemolen care au continuat galopul de forță revendicându-și fără emoții prima victorie a echipei din sezon. Pe doi la clasă a terminat surprinzător Aston-ul #98 care de data aceasta nu a mai fost scos din cursă din primul tur și a reușit să-și demonstreze pe undeva adevărata valoare.
Ultima treaptă a podiumului a fost revendicată, dar nu fără emoții, de Porsche-ul #86 Gulf Racing care pentru puțin timp s-a văzut și la șefia întrecerii. Spun fără emoții pentru că mașina încasează o penalizare pe final după o revenire pe circuit haotică care din fericire nu a declanșat vreun accident în masă. Aici am avut un incident mai serios de partea Porsche-ului Proton #88 care iese în decor cel mai probbil pe fondul unor picături de ploaie apărute la un moment dat. A fost o cursă foarte dificilă pentru ambele modele Proton care nu au chiar cel mai fericit sezon până acum.
Altă echipă care a rulat bine dar urmărită de ghinion a fost TF Sport nevoiți să abandoneze din cauză că modelul lor Vantage GTE se pare că înghițea mai mult carburant decât ar fi trebuit. La general după patru etape ordinea atât la echipe cât și la piloți este Project 1 #57 urmați de AF Corse #83 și AMR #98. Este încă devreme să nominalizăm pe cineva pentru finalul sezonului care ne va mai aduce multe surprize cu siguranță.
Pentru moment luăm o mică pauză atât de la WEC cât și de la anduranță pentru a ne bucura de finalul de an, dar acțiunea se întoarce cât de curând iar GP24 vă pregătește o surpriză importantă la început de 2020.
Sursa: Cosmin Milcu/GP24.coPhotocredit: WEC, Toyota Gazoo Racing, Ginetta, Oreca, United Autosports, Ferrari Races, Aston Martin Racing, Porsche Motorsport
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.