Latest Posts

Ultimele detalii despre situația din interiorul Ferrari și presupusa plecare a lui Leclerc

Vizualizări: 32470

Ferrari părea să fie pe o traiectorie ascendentă în sezonul trecut, dar cu toate acestea, directorul echipei, Mattia Binotto, și-a pierdut postul. Noul șef, Fred Vasseur, nu a pierdut prea mult timp și a făcut schimbări majore în operațiune. Ce mergea atât de prost sub conducerea lui Binotto – și cât timp, întreabă ROBERTO CHINCHERO, are Vasseur la dispoziție pentru a rezolva problema?

Când vine vorba de Ferrari, nu există jumătăți de măsură. Când Scuderia câștigă, vorbim de triumfuri, când pierde ne confruntăm cu o tragedie greacă: chiar dacă doar la figurat, actul final se încheie cu sânge pe podea. La Maranello totul este extrem, reflectoarele sunt aprinse asupra echipei 24 de ore din 24, 7 zile din 7, ceea ce pune în evidență fiecare acțiune – totul ajunge la știri atunci când există milioane de fani în roșu dornici să comenteze cele mai mici întâmplări.

Schimbările de directori de echipă nu sunt o raritate în Maranello. Cei care râvnesc la scaunul de conducere – sau pur și simplu sunt de acord să stea pe el o vreme – știu bine în ce se bagă și nu ar trebui să fie prea surprinși dacă capul lor este chemat pe butuci în cazul unei înfrângeri.

În cei patru ani în care a ocupat cârma Ferrari, Mattia Binotto a câștigat foarte puțin: trei mari premii în 2019, patru în 2022. Iar între ele, două sezoane foarte dificile pentru Scuderia, în care directorul echipei a reușit să supraviețuiască promițând o mare revenire atunci când regulamentul tehnic se va schimba.

Ferrari a revenit efectiv la victorii anul trecut, dar nu atât de mult pe cât se spera și, mai ales, a făcut-o doar în prima jumătate a sezonului. Chiar și așa, sosirea lui Fred Vasseur la Maranello a divizat părerile – între cei care ar fi vrut să vadă ciclul Binotto continuând și cei care au considerat că o schimbare în direcția echipei era atât necesară, cât și urgentă. Dar soarta lui Binotto a fost scrisă încă din toamna anului trecut, din cauza unui lanț complex de circumstanțe care poate fi înțeles doar făcând un pas înapoi.

Niciun plan de succesiune

Când, la sfârșitul anului 2018, Binotto a câștigat bătălia internă de la Maranello împotriva figurii polarizante a lui Maurizio Arrivabene, era conștient că se află în fața celei mai mari provocări din viața sa profesională. Puțini oameni cunoșteau realitatea Ferrari ca Binotto, care a intrat în ea imediat după absolvirea studiilor de inginerie, în 1995, ca prim loc de muncă. Ascensiunea lui Binotto a fost remarcabilă: an de an a urcat în grad până la cea mai înaltă poziție în cadrul Gestione Sportiva, sediul central al programului de Formula 1 al Ferrari.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Ultimul pas a fost posibil datorită muncii excelente depuse în rolul de director tehnic, întrucât a supervizat revenirea la competitivitate în 2017-2018, dar trecerea la rolul de director de echipă a însemnat că a trebuit să se confrunte cu o muncă foarte diferită de cea anterioară.

Ultimele detalii despre situația din interiorul Ferrari și presupusa plecare a lui Leclerc

Trecerea de la problemele tehnice la cele manageriale necesită alte calități și, chiar dacă în trecut au existat tehnicieni capabili să joace foarte bine rolul de director de echipă (Ross Brawn, unul dintre cei mai de succes directori tehnici ai Ferrari din ultimele decenii, este cel mai bun exemplu), conducerea unei întregi organizații și nu a unei singure porțiuni a acesteia ridică provocări neașteptate.

Prima anomalie cu Scuderia Ferrari condusă de Binotto a fost decizia de a nu-i numi un succesor. Timp de patru sezoane la Maranello, rolul de director tehnic și cel de director al echipei s-au contopit în aceeași persoană.

Binotto a fost foarte priceput în gestionarea situațiilor dificile, cum ar fi chestiunea spinoasă a unității de propulsie pentru 2019, care a dus la un acord secret cu FIA. Dar chiar și acest succes aparent a avut un preț: rezultate catastrofale în 2020 cu o mașină a cărei aerodinamică fusese concepută în așteptarea unui motor mai puternic. Circumstanțele pandemiei au oferit puțin spațiu de manevră pentru a schimba situația, dar a existat totuși o îmbunătățire foarte ușoară în 2021.

Binotto a reușit să supraviețuiască acestei perioade foarte dificile promițând marea izbăvire în 2022, o întâlnire pentru care Ferrari nu se va găsi nepregătit. Mesajul transmis de Binotto a fost clar: staff-ul tehnic al Scuderiei a pivotat către o concentrare completă asupra mașinii din 2022 cât mai devreme posibil.

În timp ce Ferrari se chinuia să treacă prin două sezoane dificile, conducerea sa s-a străduit să susțină că această stare de lucruri era doar temporară, iar serviciul competitiv normal va fi reluat în noua eră a efectului de sol. Acest lucru i-a permis lui Binotto și grupului său de lucru să renunțe public la 2021, dar a crescut foarte mult așteptările pentru 2022.

De ce a trebuit să plece Binotto?

Începutul excelent al sezonului trecut a fost în conformitate cu obiectivele promise, dar au apărut rapid două probleme care au stat la baza sfârșitului relației dintre Binotto și Ferrari. Așteptările au început să se extindă dincolo de capacitatea echipei de a le îndeplini.

Ferrari a fost în cea mai bună formă în primele trei curse ale sezonului, unde totul părea să decurgă conform planului. După victoria lui Leclerc la Melbourne, s-a vorbit mult, în special în Italia, despre faptul că titlul de campion mondial – care nu a mai fost câștigat de un pilot Ferrari de la Kimi Raikkonen în 2007 – era o posibilitate realistă. Fanii obișnuiți cu dezamăgirile în serie au îndrăznit să viseze încă o dată.

Ultimele detalii despre situația din interiorul Ferrari și presupusa plecare a lui Leclerc

Una dintre caracteristicile epocii Binotto a fost refuzul de a recunoaște sau de a admite eșecurile, pe care directorul echipei le apăra până la capăt sau încerca să le explice chiar și în fața dovezilor de greșeli grave.

Apoi, totul s-a schimbat rapid. Corul din această ultimă tragedie greacă a început să se prefigureze cu groaznicie și suferință la GP-ul Spaniei, unde o defecțiune a unității de putere l-a forțat pe Leclerc să se retragă. Alte manifestări în cursele următoare au dus la decizia de a nu mai utiliza motorul în modurile sale de putere maximă în a doua jumătate a sezonului.

Șapte zile mai târziu, la Monaco, o eroare de strategie senzațională a privat Ferrari de o dublă. Ceea ce a făcut ca această situație să fie și mai dificilă au fost daunele provocate lui Leclerc, pilotul care până în acel moment fusese în mod clar cel mai bun performer al echipei. Ferrari a gestionat complet greșit tranziția de la condițiile de ploaie la cele de uscat, tergiversând atunci când Red Bull l-a adus pe Sergio Perez pentru intermediari și chemându-l pe Leclerc (de la conducere) abia două tururi mai târziu.

Carlos Sainz, văzând că pista era aproape uscată, a refuzat ordinul – cu rezultatul că Leclerc a trebuit să stea în spatele lui Sainz la boxe când amândoi au oprit pentru slick-uri. Acest incident a zdruncinat încrederea lui Leclerc în echipă în două feluri: și-a pierdut încrederea în competența strategică a acesteia și a început să simtă că Sainz avea mai degrabă urechea conducerii decât pe a lui.

Această impresie a fost amplificată la Silverstone, când Ferrari și-a diferențiat strategiile, dar nu a reușit să-l lase pe Leclerc să le maximizeze pe ale sale. Alergând mai repede în primele etape, Leclerc a trebuit să implore echipa să îi ordone lui Sainz să îl lase să treacă; apoi, circumstanțele legate de o perioadă târzie de Safety Car au determinat echipa să îl aducă la boxe pe Sainz pentru a acoperi Mercedes-ul lui Lewis Hamilton și să îl lase pe Leclerc în afara cursei.

Ultimele detalii despre situația din interiorul Ferrari și presupusa plecare a lui Leclerc

Sainz a respins apoi cererea echipei de a-și proteja coechipierul la start. Deși aceasta a fost decizia corectă pentru a se asigura că un pilot Ferrari va câștiga de fapt cursa (deoarece piloții cu pneuri mai proaspete l-au copleșit pe Leclerc), aceasta a făcut ca pitwall-ul să pară slab. Și a amplificat tensiunile dintre Binotto și pilotul său vedetă.

Se crede că Leclerc și managerul său, Nicolas Todt, un om extrem de bine conectat, au început să facă presiuni în privat asupra celor mai înalți responsabili ai Ferrari pentru schimbare, un proces care a luat amploare pe măsură ce echipa a început să piardă teren într-un alt domeniu crucial: dezvoltarea.

Victoria lui Leclerc în Austria, la jumătatea lunii iulie, avea să fie ultima din acest sezon pentru echipă. În cadrul echipei au început să crească îngrijorările că a luat-o pe o cale greșită în ceea ce privește dezvoltarea sau, în cel mai bun caz, că a fost depășită de Red Bull. În weekendul Marelui Premiu al Italiei a efectuat teste consecutive pe circuit între podeaua originală a F1-75 și o nouă specificație introdusă în Franța, cu câteva luni mai devreme. Doar dovezile acestei evaluări au convins echipa că noua podea a reprezentat, până la urmă, o îmbunătățire.

Criticile au început să plouă public de sus. Se produsese o schimbare de regim la Ferrari în timpul mandatului lui Binotto: În decembrie 2020, CEO-ul Louis Camilleri și-a părăsit postul din motive de sănătate, fiind înlocuit în cele din urmă de Benedetto Vigna – care, după ce și-a petrecut primul an concentrat pe partea de mașini de șosea a afacerii, a început să dezvolte un interes apropiat și din ce în ce mai vocal față de Scuderia. După ce a pierdut încrederea noului CEO, precum și a președintelui, John Elkann, soarta lui Binotto a fost pecetluită.

Deși Vasseur are o relație puternică cu Todt prin parteneriatul lor în echipa câștigătoare ART Grand Prix, el este, de asemenea, bun prieten cu Carlos Tavares, puternicul CEO al Stellantis care, împreună cu Elkann, a pus la cale fuziunea istorică dintre Fiat-Chrysler și Peugeot Citroen. Recrutarea lui Vasseur a fost aprobată atât de Vigna, cât și de Elkann, care doresc ca o nouă eră la Ferrari să poarte semnătura lor.

Vasseur anunță schimbările

Se înțelege că Vasseur a fost în cărți pentru rolul de director de echipă la Ferrari în 2018, când au circulat zvonuri că ar fi fost alegerea preferată a președintelui de atunci, Sergio Marchionne. Însă această perspectivă s-a estompat în vâltoarea de evenimente care a înconjurat moartea prematură a lui Marchionne în acel an.

Chiar dacă în F1, Vasseur nu a obținut încă rezultate de o importanță uriașă, el se mândrește cu o experiență vastă în motorsport. La Maranello s-a considerat că era necesar un om al pistei, un organizator cu o cunoaștere profundă a activității desfășurate într-o echipă de curse și cu o mare experiență în gestionarea piloților – cineva care să aibă atât cunoștințele necesare pentru a identifica punctele slabe, cât și puterea de a le corecta.

“Am nevoie de o perioadă de învățare”, a insistat Vasseur în prima sa conferință de presă, care a avut loc la Maranello în ianuarie – dar în câteva săptămâni a învățat în mod clar suficient pentru a începe să remodeleze operațiunile Scuderiei. Primul subiect de pe agenda lui Vasseur a fost echipa de strategie, al cărei șef – Inaki Rueda – a fost alungat la un rol de uzină, în timp ce în locul său a fost numit Ravin Jain.

Ultimele detalii despre situația din interiorul Ferrari și presupusa plecare a lui Leclerc

Echipa de la boxe a fost redusă de la opt la șase persoane, iar șeful operațiunilor de pe pistă, Claudio Albertini (o figură de top în domeniul ingineriei timp de mulți ani), a fost transferat la Ferrari Driver Academy. Directorul sportiv Laurent Mekies a pierdut, de asemenea, o parte din responsabilitățile sale anterioare. Activitățile privind relațiile cu sponsorii și mass-media, precum și managementul piloților, vor intra acum în atribuțiile lui Vasseur, în timp ce Mekies se concentrează doar pe managementul echipei.

Atât pe pistă, cât și în relațiile sale umane și profesionale, Leclerc a adăugat o valoare extraordinară la Ferrari. Nu există nimeni în cadrul scării tinerilor piloți de la Ferrari care să fie pregătit să opereze la nivelul său în cazul în care ar alege să plece.

Vasseur a spus clar că totul este supus reevaluării în timpul domniei sale: el vrea ca Ferrari să fie mai mult ca Red Bull sau Mercedes, vizând îmbunătățirea continuă în toate domeniile. El a subliniat că modificările aduse la configurația strategiei “nu au legătură cu persoana”, ci fac parte dintr-o reevaluare mai amplă a procesului, a comunicării și a tehnologiei.

“Dacă rămâi la același nivel două săptămâni la rând ești mort”, a spus el în timpul testului din Bahrain. “Pentru că toți ceilalți se îmbunătățesc”.

Calea care îl așteaptă pe Vasseur cu siguranță nu este la fel de abruptă ca cea parcursă de Jean Todt în 1993. Ferrari a terminat anul 2022 pe locul al doilea, are un know-how tehnic solid și o structură organizațională rezonabilă. Prima problemă cu care Vasseur va trebui să se familiarizeze va fi presiunea, menită să crească dacă rezultatele nu se ridică la nivelul așteptărilor sau dacă Ferrari nu se confirmă ca pretendent la titlu până la finalul sezonului.

La începutul erei Todt, președintele Luca di Montezemolo a intervenit în momentele dificile pentru a-și confirma public încrederea în grupul de lucru, eliminând presiunea de pe echipă. Este puțin probabil ca Elkann și Vigna să facă acest lucru; până acum, singurele lor intervenții publice au fost mai degrabă de a acumula presiune asupra liderilor echipei decât de a o devia.

O altă provocare semnificativă pentru Vasseur va fi să gestioneze relația dintre Sainz și Leclerc, un cuplu care a avut deja momente critice anul trecut. Orice fricțiune suplimentară aici va alimenta o altă situație care se profilează pe radarul lui Vasseur: reînnoirea contractului lui Leclerc.

Deși înțelegerea lui Leclerc este valabilă până la sfârșitul anului 2024, în realitate, decizia de prelungire sau nu a acestuia va fi influențată de evenimentele din acest an. Dacă SF-23 poate fi făcut fiabil și competitiv în curse, dacă Ferrari îl poate dezvolta eficient pe parcursul sezonului și dacă echipa poate funcționa la un nivel constant ridicat, Leclerc va avea puține motive pentru a-și transfera loialitatea în altă parte. Asta înseamnă o mulțime de “dacă”.

Ultimele detalii despre situația din interiorul Ferrari și presupusa plecare a lui Leclerc

În ultimii patru ani, atât pe pistă, cât și în relațiile sale umane și profesionale cu întreaga echipă, Leclerc a adăugat o valoare extraordinară pentru Ferrari. De asemenea, în mod urgent, nu există nimeni în cadrul scării tinerilor piloți de la Ferrari pregătit să opereze la nivelul său în cazul în care ar alege să plece. Din toate aceste motive, el ar fi o pierdere masivă pentru Scuderia, care ar atrage mânia fanilor, a presei, a sponsorilor și a conducerii superioare.

Pentru Vasseur, așadar, cursa pentru a-l păstra pe Leclerc în roșu a început deja.

  • Mai multe știri despre Formula 1 vizionați AICI.
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: GP24 Media/Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss