Latest Posts

Ultima parte a unui interview special cu fostul mare pilot de curse, Doru Sechelariu.

Vizualizări: 28894

Doru Sechelariu este omul care a adus pentru o lungă perioadă de timp steagul României pe marile podiumuri ale Motorsport-ului mondial.

Sechelariu

6. La doar 15 ani, ai concurat în Singapore în Formula BMW, pe Marina Bay Circuit, unul dintre cele mai spectaculoase circuite din Formula 1 la momentul actual. Cum a fost pentru tine, încă copil la acea vreme, să concurezi pe un circuit atât de important, pe un circuit pe care a avut loc simultan etapă a Marelui Circ? Cum a fost intreaga experiență asiatică?

A fost o experiență minunată.Am comentat cursa de Formula 1 de la Singapore împreună cu Dan Alexandrescu și Victor Bonifaciu, de la Singapore. Îmi amintesc că am fost întrebat cine îmi doresc să câștige cursa și am spus numele marelui campion iberic, Fernando Alonso. Acesta a și reușit să câștige datorită unei manevre de pariuri, care a provocat un mare scandal la ceva timp după eveniment. A fost o cursă uimitoare, am fost foarte bine tratat.

Totuși, după cea mai bună cursă a mea de până atunci, a urmat accidentarea de la tenis, dar pot spune că atunci am aflat gustul victoriei în automobilism. Am fost foarte mulțumit de serviciile echipei Meritus și de respectul pe care mi l-a arătat proprietarul echipei, Peter Thompson. A fost o onoare să îl cunosc și chiar am simțit că și el îmi împărțea sentimentul. Această cursă reprezintă un moment foarte frumos din viața mea!

Sechelariu

7. Doru, în prezent ai 29 de ani și au trecut 11 ani de la momentul la care ai renunțat la Motorsport. Din punct de vedere al experienței acumulate, consideri că eforturile financiare depuse de familie au meritat? Tatăl Doru Sechelariu și-ar îndruma copiii spre o carieră în Motorsport?

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Cu siguranță mi-aș dori pentru copiii mei o cariera in motorsport, deși nu am momentan copii. Nu știu dacă i-aș îndruma, dar mi-aș dori. Daca aș vedea că există pasiune pentru mașini, pentru condus,i-aș susține până într-un punct, dar nu aș ajunge să iau împrumuturi de la bănci, asa cum familia mea a făcut pentru mine. Nu aș dori să periclitez viitorul familiei. Părinții trebuie să își susțină copiii până într-un anumit punct, iar aceștia trebuie să înțeleagă că poate fi în joc și viitorul lor în afara acestui sport.

Ar trebui să se ia o marjă de eroare, să se gândească că reușita lor nu e sigură, deci susținerea în motorsport trebuie să fie limitată până la un punct critic. Viitorul în motorsport este foarte nesigur. După o cursă foarte bună, poate urma declinul. Nu știi niciodată la ce să te aștepți, iar rezultatele nu le poți controla, ele depinzând mult de monopost. Poate dacă ar fi cetățeni ai unei țări cu istorie si potențial în acest domeniu, cu societăți mari care investesc în automobilism, ai unei țări în care există interes pentru acest domeniu, susținerea mea ar crește.

În România nu a fost niciodată interes pentru Motorsport, sponsorii români nici nu își doresc să se implice, dar poate nici nu ar putea dezvolta un potențial suficient. Pe scurt, încă nu avem cultura Motorsport-ului. Suntem prea săraci pentru acest sport atât de costisitor.Dând timpul în urmă, am trăit ceva inedit, ceva cu care puțini oameni se pot lăuda. Sentimentele pe care le-am trăit când am câștigat la Singapore în Formula BMW Asia în 2008 sau când am făcut podium la Monza în Formula BMW Europa 2009 nu le-am mai retrăit vreodată, deci da, pot spune că investițiile au meritat din perspectiva aceasta.

Sechelariu

8. Omul învață din greșeli, iar după cum spunea Albert Einstein : „Dacă cineva n-a greșit niciodată, înseamnă că n-a încercat să facă nimic nou.”. Ce mesaj i-ai transmite micului Doru Sechelariu? Ai regrete în ceea ce privește cariera ta de pilot sau crezi că puteai face unele alegeri mai bune?

În primul rând, în ceea ce mă privește pe mine, m-aș fi pregătit mai mult fizic. Încă din karting ar fi trebuit să învăț mai multă mecanică și să pun în aplicare cunoștințele acumulate. Un pilot trebuie să dețină un nivel de informații la fel de ridicat cu cel al mecanicului său, fiindcă este necesar să înțeleagă cum funcționează mașina, principiile , lucru imposibil fără cunoștințe în domeniu. Regret că nu am aprofundat cunoștințele. Aș fi putut să îmi câștig existența din acest domeniu, de exemplu făcându-mi o echipă de karting.

Munca mea era motorsportul. După atâția bani investiți, să nu îți poți câștiga existența din acest domeniu e frustrant. Am realizat cât de important este să fii propriul tău mecanic. De asemenea, mi-ar fi plăcut să fi învățat mai multe limbi străine, în special limba germană. În scoala nu conștientizam importanța cunoașterii mai multor limbi străine, însă Dan Alexandrescu, care era un vorbitor de 7 limbi, a ținut să știu cât mai multe. M-a constrâns să vorbim doar engleză, iar mai apoi doar italiană între noi.

Cum am fost la Fisichella, deja eram familiarizat cu italiana, deci cu această limbă nu aveam mari probleme. Este extrem de benefic pentru cariera unui pilot să cunoască cât mai multe limbi străine. Datorită faptului că în Motorsport sunt implicați oameni din toate țările, comunicarea devine mult mai facilă dacă ai cunoștințe în mai multe limbi, îți poți impune părerea în staff-ul tehnic al echipei cu care participi mai bine, ei înțelegând mai profund Explicațiile pe care le dai cu privire la setările mașinii.Este normal să existe regrete, copil fiind, este de înțeles că poți face un număr mai mare de greșeli datorită imaturității.

Mi-aș transmite, bineînțeles, să am mai multă încredere în mine, să risc totul la nevoie. Când am luat podium la Monza, puteam face mai mult, chiar să câștig cursa. Felipe Nasr era un prieten foarte bun și chiar l-am invitat la mine, la Bacău. Ca o paranteză, Motorsportul leagă și prietenii. M-am distrat foarte bine cu Felipe. Cariera sa în Motorsport a continuat, a pilotat în Formula 1 pentru Sauber, a fost și în Indycar, Formula E, iar în tot acest timp am păstrat legătura. Ne distram toată ziua cu kart-urile pe circuit, dar și în afara lui.

Concuram cu kart-urile pe circuitul de la Bacău, ajungând să ne întrecem chiar și pe iarbă. Lăsam după noi un peisaj asemănător cu invazia extratereștrilor din filmele SF.  L-am și inițiat în artele culinare românești, cu sarmale, tot ce trebuie. A fost încântat. Revenind, la Monza am ajuns în spatele lui și al colegului său, Daniel Juncadella, pe poziția 3, plecând în cursă de pe poziția a noua. În 2 tururi le-am luat 200 de metri și mă pregăteam să îl depășesc pe Juncadella. Acesta, ca un laș, a aprins ledul de ploaie, făcându-mă să cred că are probleme la motor.

Nu am riscat totul ca să îl depășesc pe exterior. El trebuia să termine minim pe poziția a 2 a pentru a deveni vicecampion, era presiune multă pe el,dar și pe mine, nemaiavând nicio clasare pe podium pâna la ultima cursă, de aceea a și apelat la asemenea gesturi nesportive. Poate dacă îl depășeam, aș fi reușit să îl depășesc și pe Felipe, fiindcă cei doi mergeau ca un trenuleț, Daniel primind plasă aerodinamică de la Felipe. Oricum, cred că dacă terminam pe 2 sau aș fi câștigat cursa aceea, cariera mea ar fi arătat diferit.

În motorsport se caută piloți egoiști, siguri pe ei și care ar apela la orice tertip pentru a câștiga. De pildă, acesta este tiparul pe care îl aplică doctorul Helmut Marko,căutătorul de talente a lui Red Bull de peste 20 de ani, care a și găsit pilotul care se încadrează perfect, Max Verstappen.

Sechelariu
17 October 2008. Shanghai, China. Formula BMW Pacific Rd14&15. Doru Sechelariu (ROM) Mahara. This image is copyright free for editorial use © BMW AG

9. Sezonul precedent de Formula 1 a fost unul absolut impresionant, de-a dreptul fantastic, ținând spectatorii cu sufletul la gură până în ultimul tur. Cum a arătat sezonul 2021 a Marelui Circ în perspectiva unui fost pilot? Crezi că România va avea curând un pilot de Formula 1?

Nu cred că vom avea curând un pilot de Formula 1. Nu cred că vom avea vreodată, ca să fiu mai precis.De când mă uit la Formula 1, și mă uit de aproape 20 de ani, acesta a fost cu siguranță cel mai frumos sezon. datorită dezinteresului statului roman, nu cred că vom avea vreodată un pilot în formula 1. Un sezon fără precedent, nu s-a mai întâmplat vreodată să fim ținuți în suspans până în ultimul tur.

Datorită faptului că Mercedes a reușit spre finalul campionatului să dezvolte o mașină mai performantă în curse decât cea Red Bull și atuului pe care îl are Hamilton în protejarea și conservarea pneurilor, nu credeam că tânărul olandez va putea ține ritmul cu britanicul. Am anticipat Pole-ul lui Max, chiar am și pariat cu un prieten pe acest lucru. Mai mult, am dus pariul mai departe și am pariat pe câștigarea campionatului de către Max cu el.

De asemenea, am mare încredere în Leo Borlovan. Pe plan național, chiar pot spune că el este unul dintre piloții mei favoriți la nivelul seniorilor și este un pilot cu care ne mândrim. Am rămas mereu impresionat de modestia si caracterul frumos al pilotului Leo Borlovan! De asemenea, îmi pun speranța în cei doi juniori, Bogdan și David Cristofor, care sunt foarte talentați, talentul lor fiind confirmat de rezultatele bune obținute pe plan national și international.

Datorită faptului că mass-media nu promovează suficient motorsportul, eu nu îl cunoșteam pe Filip Ugran, deci o mare bilă neagră pentru presa românească. Sunt mândru că a ajuns în Formula 3, dar îmi pare rău că datorită lipsei de sponsori, nu a putut continua.

Sechelariu

10. Cariera ta de pilot a fost una absolut impresionantă și mă bucur că am putut să le ofer oamenilor șansa de a-l cunoaște pe omul Doru Sechelariu. Pentru mine a fost o adevărată onoare să te cunosc și cred că tinerii piloți ar trebui să găsească un model în tine. Te rog să transmiți un mesaj pentru toți iubitorii Motorsportul-ului din România și unul pentru tinerii care visează la o carieră in acest domeniu.

Tinerilor piloți le transmit să aibă încredere în ei, în persoana lor. Să nu se îndoiască niciodată de talentul lor, indiferent de impasul în care ar fi. De asemenea, este important să practice acest sport cât timp le face plăcere. Dacă se simt epuizați, îi sfătuiesc să își ia o pauză de câteva saptamâni în care să se detașeze complet de acest fenomen. Cu siguranță vor exista momente în care vor ajunge la epuizare, iar în astfel de clipe nu își pot atinge maximul, vor ajunge la regres și nu la progres dacă vor continua antrenamentele pe pistă.

Din experiența mea, le recomand ca în acele situații să nu caute zecimile de secundă pe care nu le găsesc, fiindcă nu le vor găsi în acea zi. Doar o pauza îi poate ajuta. Psihicul e extrem de important, tinerii piloți trebuie să aibă grijă de școlarizare, care mai apoi va fi extrem de importantă. Dacă au norocul să se fi născut într-o familie înstărită, să își concentreze toată atenția către sportul pe care îl practică.

Să învețe cât mai multe limbi străine, să nu piardă nopți, să aprofundeze cunoștințele mecanice și să ajunga să își pregătească singuri materialul de concurs, fără a avea nevoie de ajutorul mecanicului. Să își asculte părinții și să fie recunoscători pentru șansa unică pe care o au, aceea de a fi piloți de curse.

Altfel, le va părea foarte rău mai târziu și cu acest sentiment nu se vor împăca niciodată. Doar când ajungi să te maturizezi, îți poți da seama ce șansă unică a trecut pe lângă tine și nu ai fructificat-o la maxim. Mult succes tuturor copiilor care practică acest sport!

Pe această cale, doresc să mulțumesc familiei mele pentru toată susținerea acordată, antrenorului și mecanicului meu, Vladimir Bortov, fiului său Dmitri Bortov și managerului meu, Dan Alexandrescu, Dumnezeu să-l odihnească.

Mai multe știri despre Piloți din România găsiți AICI.

Sursa: Amalia Hategan - ABC News Romania
Photocredit: Arhiva Personală - Doru Sechelariu
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Amalia Hategan - ABC News Romania

Latest Posts

Don't Miss