La Melbourne, lucrurile păreau să fie din nou mai liniștite la Red Bull, dar aparențele sunt înșelătoare – iar Toto Wolff continuă să facă eforturi intense cu Jos și Max Verstappen…
După senzaționalul transfer al lui Lewis Hamilton la Ferrari, este posibil să apară o a doua adevărată bombă în “silly season” pentru 2025. Zvonurile conform cărora Max Verstappen ar putea trece de la Red Bull la Mercedes continuă să circule – iar Toto Wolff nu mai face niciun secret din faptul că este foarte interesat de triplul campion mondial.
Un interviu pe care Wolff l-a acordat postului de televiziune australian Fox Sports în marja cursei de weekend de la Melbourne a stârnit o mare vâlvă mediatică. Întrebat dacă Verstappen este alegerea sa numărul unu pentru 2025, șeful echipei Mercedes a răspuns: “Da, când vezi nivelul la care performează”.
Wolff și tatăl lui Verstappen, Jos, au fost deja fotografiați în Arabia Saudită în timpul unei conversații. Doi bărbați care nu au fost întotdeauna pe aceeași lungime de undă. Când Verstappen s-a ciocnit cu Hamilton la Silverstone 2021 și cursa de duminică s-a încheiat pentru el la spital, în timp ce Hamilton a câștigat Marele Premiu de acasă în ciuda unei penalizări (și a sărbătorit în consecință), starea de spirit dintre Wolff și Verstappen a fost la cel mai scăzut nivel.
Restul sezonului 2021, cu escaladarea totală la sfârșitul sezonului în jurul finalului legendar al campionatului mondial de la Abu Dhabi, nu a făcut prea mult pentru a repara relația. Max Verstappen a fost cândva aproape să ajungă la Mercedes când nu era încă campion de Formula 1, ci “doar” un talent în devenire în Formula 3.
2014: Discuții între Wolff și Jos Verstappen
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
“Îl văzusem pe Max în Formula 3 și era foarte bun”, își amintește Wolff. “Am o relație bună cu tatăl său, așa că ne-am întâlnit la Viena și ne-am gândit la ce am putea face. Nu puteam să îi ofer un cockpit de Formula 1. Așa că i-am spus: “Hai să facem Formula 2 împreună – pe atunci era încă GP2 – plătită integral, iar apoi îți garantez un cockpit pentru anul viitor”.”.
Asta ar fi fost pentru 2016. Dar Jos Verstappen a anulat, declarând: “Am o ofertă de la Red Bull și este valabilă imediat”. Asta “însemna că am fost eliminați”, regretă Wolff astăzi și spune: “Știam că nu puteam concura cu asta”. Un an și jumătate mai târziu, Verstappen a fost în echipa A și a câștigat la Barcelona. “Iar astăzi este triplu campion mondial”.
Wolff întinde covorul roșu pentru familia Verstappens
Wolff nu lasă niciun dubiu că acum, după aproape zece ani, ar întinde covorul roșu pentru Verstappen la Mercedes. Și subliniază că își dorește cu adevărat ca schimbarea să funcționeze: “Este o relație care trebuie să se întâmple la un moment dat! Dar nu știm când”.
Un lucru este clar: Wolff nu lasă în prezent nicio piatră neîntoarsă pentru a-i curta pe Verstappen. Nu există încă negocieri concrete. Dar, chiar și după Australia, au avut loc deja discuții informale. Baza de dialog între Wolff și Jos Verstappen este corectă – din nou. Vechile fisuri au fost acum umplute.
Disputa de la Silverstone din 2021 este rezolvată
A fost nevoie de timp pentru ca rănile din 2021 să se vindece. Cu toate acestea, potrivit informațiilor Motorsport-Total.com, odată ce vechile diferențe de opinie au fost spulberate, a avut loc o discuție confidențială între șeful echipei Mercedes și tatăl managerului în Singapore. De atunci, baza de dialog a fost din nou intactă.
Iar Wolff nu numai că le-a semnalat soților Verstappens, în cadrul discuțiilor personale, că este hotărât să facă posibil acest transfer senzațional, dar a făcut-o și public. Mercedes are în prezent singurul loc vacant într-o echipă de top pentru 2025, spune el. “Cu excepția cazului în care Max decide să plece. Atunci, locul nu ar mai fi liber la noi”.
În principiu, planul este de a “supraveghea îndeaproape piața” și apoi poate decide “spre vară” cine ar putea deveni coechipierul lui George Russell în 2025. Dar el sună aproape obsedant când califică: “Depinde și de ceea ce face Max”. Cu alte cuvinte, dacă Verstappen vrea să vină, o înțelegere ar putea fi încheiată foarte repede.
Marko speră: “A revenit liniștea”
La Red Bull, Helmut Marko speră că nu se va ajunge la asta: “Max vrea să mai câștige câteva campionate mondiale. Atâta timp cât Red Bull Racing îi oferă o mașină absolut capabilă să câștige – și calmul a revenit – nu există niciun motiv ca el să ne părăsească”, spune austriacul într-un interviu acordat Sky.
Dar calmul ar putea fi miezul problemei, pentru că, chiar dacă Red Bull a dat o impresie mai calmă în exterior, două săptămâni mai târziu, după escaladarea internă din Arabia Saudită, consecințele afacerii Horner și lupta de putere asociată pentru controlul grupului și al programului de Formula 1 sunt departe de a se fi încheiat.
De ce nu vrea Marko să-l ia pe Alonso
Chiar în această săptămână, Ralf Schumacher, expert Sky, a declarat că este la curent cu discuțiile dintre Christian Horner, șeful echipei Red Bull, și Flavio Briatore, managerul lui Alonso. Trebuie să știm că: A pune un al doilea “personaj alfa”, așa cum este Alonso, alături de Verstappen a fost ceva ce Helmut Marko a vrut mereu să evite în trecut.
În ochii consultantului de motorsport de la Red Bull, Verstappen este o garanție a succesului pentru Red Bull, iar un al doilea mare calibru nu ar mai câștiga niciun campionat mondial, dar ar putea aduce neliniște în cadrul echipei. Alonso, în special, are reputația de a fi pasionat de a juca pe tastatura politică dacă crede că acest lucru îi va oferi un avantaj.
Potrivit informațiilor Gp24, discuțiile dintre Horner și Briatore îl ocolesc pe Marko. Nici măcar Jos Verstappen nu a aflat de la Horner personal, ci de la Briatore. O provocare. În general, Marko încearcă să calmeze lucrurile, el presupune că Verstappen va rămâne. Dar: “S-au întâmplat deja atât de multe în acest an…”
Horner este acum și autorizat să semneze
Cu toate acestea, cercetările efectuate de Gp24 au dezvăluit următoarele: În trecut, când Dietrich Mateschitz era încă în viață, Horner nu putea semna cu un pilot la Milton Keynes fără a avea semnătura lui Marko. Între timp, clanul thailandez Yoovidhya l-a autorizat pe Horner să fie singurul semnatar autorizat pentru Red Bull Racing.
Soții Verstappen s-au poziționat în mod clar pe plan intern ca “Team Marko”. Faptul că austriacul în vârstă de 80 de ani este în prezent lipsit de putere de către Horner îi nemulțumește atât pe Jos, cât și pe Max. Max și-a exprimat și el acest lucru între timp. Dacă Marko este concediat, “atunci avem o problemă”, a lăsat să se înțeleagă în Arabia Saudită.
Aceasta este mai mult decât o simplă amenințare: contractul lui Verstappen este valabil până în 2028 și a fost semnat în mai 2022. De atunci, însă, olandezul a avut o clauză suplimentară scrisă în el: Dacă Marko pleacă, el poate pleca înainte ca contractul său să se încheie efectiv în 2028. Inițial, acest lucru a fost doar un zvon, dar între timp a fost confirmat.
În spatele scenei însă, războiul de tranșee continuă. Managerul lui Verstappen, Raymond Vermeulen, nu a zburat înapoi în Europa după Marele Premiu al Australiei, ci în Dubai. Nu se știe ce a făcut acolo. Dar este interesant de remarcat că Chalerm Yoovidhya, noul om puternic al grupului Red Bull de la moartea lui Dietrich Mateschitz, locuiește în Dubai.
Melbourne: Se vorbește despre un presupus adio al lui Verstappen
De asemenea, interesant: La Melbourne au circulat zvonuri potrivit cărora Verstappen și-ar fi anunțat plecarea de la Red Bull la finalul weekendului de cursă. Dar sunt multe discuții în padocul Formulei 1 în aceste zile, iar în cele din urmă nu s-a întâmplat. Poate că Vermeulen s-a întâlnit cu Yoovidhya în Dubai pentru a lăsa să se înțeleagă că Verstappen va pleca dacă Horner rămâne?
Deocamdată, asta rămâne o speculație. Cert este că Verstappen a fost inițial destul de supărat după abandonul de la Melbourne. Echipa nu a furnizat încă nicio informație despre cauza exactă a defecțiunii sale la frâne. Există speculații în unele cercuri că un șurub ar fi uitat pur și simplu să fie strâns.
Indiferent dacă acest lucru este adevărat sau nu, defecțiunea nu face nimic pentru a spori încrederea lui Verstappen în Red Bull Racing. Horner relativizează situația: Verstappen a fost “amabil” la boxe la Melbourne, iar faptul că a fost supărat a fost “o reacție firească”. S-a retras din cursă, dar nu a dat vina pe echipă”.
Va avea Mercedes un motor mai bun în 2026?
Toate acestea se întâmplă într-o situație în care Wolff, îi întinde covorul roșu tatăl lui Verstappen. Șeful echipei Mercedes spune: “Factorul declanșator pentru ca Max să se gândească poate la alte opțiuni, este faptul că au neliniște în echipă. Acum trebuie să îi oferim timpul de care are nevoie pentru a se gândi, fără a-l pune sub presiune”.
Timp care este folosit. Lui Verstappen i se spune că Red Bull Powertrains este în întârziere cu unitatea de propulsie pentru 2026. Mercedes poate sublinia faptul că au fost net superiori din punct de vedere tehnologic cu ultimul format nou de motor din 2014. Chiar dacă Red Bull are în prezent cea mai bună mașină: Cine poate spune că acest lucru va fi valabil și în 2026?
Horner joacă, de asemenea, un rol în această linie de gândire. El a fost cel care a jucat un rol cheie în cadrul Red Bull la sfârșitul verii anului 2022, provocând prăbușirea parteneriatului cu Porsche. Red Bull Powertrains se confruntă acum cu provocarea enormă de a trebui să construiască ea însăși, pentru prima dată, o unitate de propulsie de Formula 1.
Surer: Verstappen ar fi mai bine să rămână unde este
La rândul său, expertul în Formula 1 Marc Surer, îl sfătuiește pe Verstappen să rămână la Red Bull. El îl citează ca exemplu de avertizare pe Fernando Alonso, care a plecat de la McLaren-Mercedes la sfârșitul anului 2007, în ciuda unui contract existent, deoarece în cadrul echipei izbucnise “războiul stelelor” cu Lewis Hamilton și un conflict cu Ron Dennis, șeful echipei de atunci.
La Renault, Alonso a “câștigat apoi două curse, dar asta a fost tot. Ar fi trebuit să se țină de cuvânt atunci și să rămână la McLaren, atunci ar fi devenit probabil din nou campion mondial. A făcut o greșeală uriașă”, spune Surer într-un interviu.
El nu crede “că Verstappen ar face o astfel de greșeală. Un pilot de curse își dorește întotdeauna să fie în cea mai bună mașină. Ar fi foarte, foarte neobișnuit ca Max Verstappen să schimbe mașina”. Pe de altă parte, expertul Sky, Ralf Schumacher, “își poate imagina o schimbare. Personalitatea lui Max s-ar potrivi foarte bine la Mercedes”.
Dar Toto Wolff crede că și alții ar face la fel: “Există câteva opțiuni care sunt foarte interesante pentru noi”, spune el, numindu-l, printre altele, pe Andrea Antonelli, junior în Formula 2, pentru viitorul pe termen lung. Și pe termen scurt? “Există Fernando, bineînțeles, care este foarte interesant. Carlos, foarte bun. Sunt câțiva”, zâmbește șeful echipei Mercedes.
Și adaugă la Sky: “Max Verstappen este întotdeauna o problemă – și va fi întotdeauna o problemă. Dar mai întâi trebuie să lucrăm la mașina noastră și să o facem mai rapidă”. În ceea ce privește situația de la Red Bull, Wolff spune doar: “Nu pot să judec cu adevărat care este starea de spirit acolo și care este ultima situație”. Și probabil că speră ca starea de spirit să rămână proastă …
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.