A sosit perioada din an când uităm de prezentul Formulei 1 și ne concentrăm pe trecut, pe topuri, pe statistici. Dechidem acest sezon de topuri cu tradiționul clasament al sezonului 2022. Pentru a nu crea un text prea lung vom analiza doar primii 10 piloți ai sezonului 2022, însă avem și alți 2 remarcați care ar fi putut prinde loc în clasament.
Trebuie să afirm că acest top a fost realizat după o lungă analiză. Păstrează totuși o doză de subiectivitate, deși la bază este una obiectivă bazată pe reprezentația pe pistă și nu neapărat pe clasamentul final. Sezonul 2022 a fost unul senzațional, însă unul în care am observat mari decalaje între grupul fruntaș (Mercedes, Red Bull, Ferrari) și echipele de mijlocul clasamentului.
O să încercăm să vedem lucrurile în ansamblu, în funcție de factorul tehnic, dar și de ghinioane sau erori operaționale ale echipei. La fiecare pilot va fi notat momentul cel mai bun din sezon, dar și cel mai slab.
Aproape de top
Sosit la Haas cu o lună înainte de testul final din Bahrain, danezul s-a acomodat extrem, de repede cu monopostul și a deschis sezonul cu un incredibil loc 5 la Bahrain. Treptat, monopostul american a fost scufundat spre fundul clasamentului, însă, parcă de nicăieri, danezul a marcat cea mai mare surpriză a deceniului în Brazilia, unde a obținut pole-ul în condiții mixte.
A fost un sezon cu suișuri și coborâșuri pentru Magnussen, dar punctele pozitive sunt mai multe și mai importante decât cele negative. Pilotul danez a reușit să câștige duelul direct din echipă și i-a provocat cel mai probabil plecarea din Formula 1 lui Mick Schumacher. Când un pilot, care nu este de cel mai înalt rang, vine din Indy și te învinge categoric de la prima cursă, atunci există o problemă.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Cea mai bună performanță: Calificări MP al Braziliei
Cea mai modestă evoluție: MP al Olandei
Alexander Albon
Pilotul tailandez a reușit câteva curse incredibile cu cea mai slabă mașină de pe grilă. Cu o eficiența aero remarcabilă, dar un nivel de downforce foarte scăzut, monopostul albastru a avut șanse la puncte doar pe circuitele unde nivelul de downforce nu este esențial. În sine, doar Spa și Monza s-ar încadra în acest tipar, dar Albon a extins aria de performanța a monopostului. Cu o strategie cu o singură oprire, Albon a reușit o clasare pe locul 10 în Australia, performanță descrisă de unii analiști drept un miracol.
O altă performanță a venit pe atipicul circuit de la Miami, unde s-a clasat pe locul 9 și a adus alte 2 puncte echipei. Mai mult decât atât, Albon a dominat categoric duelul intern de la Williams, la echipa britanică fiind unul dintre cele mai mari decalaje între coechipieri. Tailandezul a avut și câteva curse de uitat, cum ar fi cea de la Monaco unde l-a blocat pe Leclerc, chiar dacă i-au fost arătate 16 steaguri albastre.
Cea mai bună performanță: MP al Australiei
Cea mai modestă evoluție: MP al Monaco
10. Sebastian Vettel
Aflat la ultimul sezon din carieră, Seb nu a avut o ultimă cursă excelentă, însă, per total, a doua parte a sezonului a fost foarte solidă. A început anul cu o mașină foarte slabă, dar conceptul B a asigurat un nivel de downforce bun, un control remarcabil al pneurilor, însă cu un deficit pe zonele de accelerație. Putem selecta câteva evoluții bune ale lui Vettel (Imola, Barcelona, Azerbaijian, Japonia, Austin), momentele mai puțin bune având ca motiv și monopostul Aston Martin.
În duelul intern din echipă, Vettel a fost un pilot clar mai rapid decât Lance Stroll. Din păcate, strategia echipei l-a privat pe Vettel de un loc 9 în Abu Dhabi și, implicit, de locul 6 la constructori.
Cea mai bună performanță: MP al US
Cea mai modestă evoluție: MP al Australiei
9. Esteban Ocon
Ocon a avut un sezon foarte bun cu Alpine. Chiar dacă nu este un pilot de nivelul de vârf al Formulei 1, el a dovedit că este matur și constant. Monopostul Alpine nu a fost un etalon din punct de vedere al fiabilității, însă dacă se află în sweet spot reprezintă vârful grupului median. Francezul a reușit o performanță deloc neglijabilă pe ploaie la Suzuka, terminând pe locul 4, în fața piloților Mercedes, un loc 5 în Austria și poziția a 6-a la Jeddah fiind alte curse solide.
În clasamentul general a terminat în fața lui Fernando Alonso. Chiar dacă spaniolul poate produce vârfuri de formă mai mari (mai ales în calificări), Esteban are poziția din clasament
Cea mai bună performanță: MP al Japoniei
Cea mai modestă evoluție: MP al Monaco
8. Fernando Alonso
Nici Alonso nu a avut un sezon senzațional, însă are un argument esențial sunt cele 7 DNF-uri, cele mai multe de pe grilă. În zilele de grație, Alonso a avut vârfuri importante, peste cele ale lui Ocon, însă fiabilitatea monopostului Alpine a fost îngrijorătoare. Spaniolul rămâne un pilot complet, care poate reuși performanțe importante.
O linie întâi în Canada, un loc 5 în Brazilia (peste piloții Red Bull), o cursă de recuperare incredibibă în Spania și o evoluție remarcabilă în Mexic până la uzualul DNF. Acestea sunt performanțele spaniolului din acest an.
Cea mai bună performanță: Marele Premiu al Spaniei
Cea mai modestă evoluție: Marele Premiu al Miami
7. Carlos Sainz
Sainz nu a avut sezonul așteptat la Ferrari. Începutul a fost unul greu, fiind dominat de coechipierul Charles Leclerc. De asemenea, problemele din primul tur de la Imola și Barcelona nu i-au făcut cinste. Apoi, situația la Ferrari s-a echilibrat, iar Sainz a marcat primul pole și prima victorie la Silverstone. Succesul a venit într-un mod contextual, după ce a greșit în primele tururi, a fost depășit de Max Verstappen, dar olandezul a avut probleme la podea. Ultima mutare a venit înainte de finalul cursei, când Ferrari nu au acționat bine strategic și Leclerc a fost victimă sigură cu pneuri hard vechi.
O performanță solidă s-a înregistrat în Franța unde a plecat din ultima linie și a terminat pe locul 5 după o cursă bună de recuperare. Spre finalul sezonului a urmat o nouă perioadă modestă pentru spaniol. La Singapore nu a putut păstra ritmul lui Perez și Sainz, pierzând în medie 0.3s/tur. La Suzuka s-a răsucit în primul tur pe acea ploaie torențială. Leclerc a reușit performanțe mai solide, însă Sainz nu a fost un pilot lent, iar diferențele pe parcursul sezonului s-au cifrat în jurul valorii dintre Verstappen și Perez.
Cea mai bună performanță: MP al Franței
Cea mai modesta evoluție: MP al Spaniei
6. Sergio Perez
Mexicanul ocupă un loc mai bun decât Sainz pentru că vârfurile lui au fost mai clar definite, iar rata de erori a fost mult mai mică. Pilotul Red Bull a început foarte bine sezonul cu un pole la Jeddah. Victoria de la Monaco i-a adus un nou contract cu Red Bull, însă de atunci nu a mai înțeles foarte bine RB18. De la un caracter inițial subvirator, monopostul a evoluat în direcția lui Max Verstappen. Au urmat câteva curse grele pentru Checo, însă de la Spa lucrurile au început să se regleze.
Victoria din Singapore în care a condus toate tururile este un vârf important pentru Perez. De asemenea, a avut o contribuție decisivă la câștigarea titlului lui Verstappen încă de la Suzuka, după ce a pus presiune pe Leclerc în ultimele tururi, iar monegascul a greșit în penultimul viraj. Checo nu se poate compara cu Max Verstappen ca valoare, însă acest binom este capabil să câștige multe titluri mondiale dacă relațiile dintre piloți vor decurge bine.
Cea mai bună performanță: MP al Statului Singapore
Cel mai modestă evoluție: MP al Franței/MP al Țărilor de Jos
5. Lewis Hamilton
Este un sezon de uitat pentru Lewis. Pilotul Mercedes a avut un sezon marcat de ghinion, însă, în același timp, a avut vârfuri remarcabile de formă. Din păcate pentru el, nu s-a aflat în locul potrivit la timpul oportun, iar George Russell a dovedit o constanță incredibilă și niște performanțe mai mari. Sezonul a început greu pentru Hamilton și Mercedes, însă Lewis a reușit să ajungă pe podium încă din prima cursă după abandonul dublu al celor de la Red Bull.
Treptat, problemele mașinii cu fenomenul de porpoising au fost rezolvate, iar echipa campioană mondială de 8 ori a revenit în lupta pentru victorii. Hamilton a avut performanțe bune în Canada, Marea Britanie, Franța și Ungaria, de fiecare dată fiind pe podium. În Franța a dat primele lupte adevărate cu Max Verstappen din acest sezon, însă cele mai bune șanse vor veni în Mexic și Brazilia, de asemenea curse solide pentru Lewis.
Cea mai bună performanță: MP al Franței
Cea mai modestă evoluție: MP al Statului Singapore
4. Lando Norris
Un pilot limitat de monopostul său, dar în unele momente cel mai rapid pilot din grupul al doilea valoric, Lando Norris s-a făcut remarcat și în acest sezon. Acesta a reușit să îl domine categoric pe Daniel Ricciardo și a marcat singurul podium al sezonului pentru o echipă în afara top 3. În calificări a reușit frecvent să le pună mari probleme monoposturilor Mercedes, dar în cursă a fost grevat de un monopost care nu reprezenta un etalon în vreo zonă a circuitului și are probleme cronice la frânare.
Britanicul a avut performanțe solide la Jeddah, Melbourne, Imola, Singapore și Abu Dhabi, marcând în două rânduri cel mai rapid tur din cursă. Probabil cea mai slabă cursă a fost cea din Canada, unde s-a chinuit în pluton și a încheiat pe un modest loc 15.
Cea mai bună performanță: MP Emilia Romagna
Cea mai modestă evoluție: MP al Canadei
3. George Russell
La primul sezon pentru Mercedes, Russell a surprins plăcut și a adus singura victorie și singurul pole din sezon pentru echipa germană. Cu un coechipier de valoarea lui Lewis Hamilton, George Russell a arătat că se apropie cel mai mult de adversarul său (față de Sainz cu Leclerc și Perez cu Verstappen). Chiar dacă norocul și șansa au fost de partea sa, Russell și-a fructificat șansele, ajungând pe o poziție mai bună în topul sezonului decât septuplul campion mondial.
Momentele sale în care a performat senzațional sunt vaste (Jeddah, podium în Australia, cursă incredibilă la Imola, un nou podium în Spania, pole în Ungaria, loc 2 în Olanda, victorie în Brazilia). Am menționat doar cele mai importante. În calificări, ecartul dintre coechipierii Mercedes a fost unul minor pe tot parcursul sezonului. Russell nu este un pilot care să exceleze la vreun capitol în stilul său de pilotaj, însă nici nu are vreun punct nevralgic. De asemenea, el a demonstrat încă din perioada Williams că se poate descurca destul de convingător cu monoposturi mai slabe.
Cea mai bună performanță: Marele Premiu al Braziliei
Cea mai modestă evoluție: Marele Premiu al Statului Singapore
2. Charles Leclerc
Monegascul a fost pilotul etalon de la Ferrari, însă în lupta pentru titlu s-a lovit de neajunsurile echipei proprii și de performanțele binomului Max Verstappen-Red Bull Racing. Cel mai rapid pilot pe un singur tur, dar nu atât de abil în ritm de cursă și greșind sub presiune, Leclerc mai are lucruri de îmbunătățit pentru a duce o luptă roată la roată cu Max Verstappen sau Lewis Hamilton.
Din păcate, echipa (Monaco, Silverstone), fiabilitatea (Barcelona, Baku) și greșelile personale (Franța) i-au anulat câteva victorii superbe, însă monegascul a avut vârfuri importante în sezon (Bahrain, Australia, Austria, Italia, Austin, Abu Dhabi). Rămâne cu 3 victorii și o cifră incredibilă de 11 pole-uri.
Cea mai bună performanță: MP al Australiei
Cea mai modestă evoluție: MP al Regiunii Emilia Romagna
1. Max Verstappen
15 victorii, 7 pole-uri, 17 podiumuri sunt cifrele legendare ale lui Max Verstappen din acest sezon. Complet, cerebral, constant și rapid, Max Verstappen a câștigat titlul mondial într-o manieră categorică. Niciun adversar nu a avut vreo șansă reală la titlu. Din iulie de la MP al Franței și până la finalul sezonului, olandezul a cedat doar 2 victorii altor piloți. Binomul Verstappen-Red Bull este imbatabil.
Ca momente stelare avem o listă lungă din care ne putem alege. O să selectez doar cele mai faimoase: Jeddah, Imola, Miami, Canada, Ungaria, Belgia, Olanda, Italia, Japonia, COTA, Mexic, Abu Dhabi. Destul de puține, nu e așa? Cred că ar mai fi mers niște curse pe această listă, însă mă voi opri aici, consider că sunt suficiente. Despre cele mai slabe curse ale lui Max Verstappen nu putem exclama că au fost dezastruoase. În UK a avut daune la monopost. În Singapore a rămas fără etanol. În Brazilia s-a chinuit cu pneurile…
Cea mai bună performanță: Marele Premiu al Belgiei (victorie chiar dacă a plecat de pe locul 15, doar în primul stint nu a condus cursa)
Cea mai modestă evoluție: Marele Premiu al Statului Singapore
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.