Latest Posts

Top 10 monoposturi de pe grilă după primele 3 curse ale sezonului (I)

Vizualizări: 11579

Weekend-urile din Bahrain, Arabia Saudită și Australia au reușit să ne ofere o imagine de ansamblu asupra platoului din Formula 1 înaintea pauzei de primăvară datorată anulării Marelui Premiu al Chinei. În acest articol prezentăm prima parte dintr-un top 10 al celor mai convingătoare monoposturi cu analiza monopostului Red Bull RB19.

În Formula 1, declarațiile și statisticile (cel puțin unele dintre ele) despre monoposturi ar trebui privite cu mari rezerve. Înaintea sezonului, tabloul ierarhic era complet schimbat, dacă priveam strict cuvintele din presă. Realizând o analiză scurtă, situația din prezent nu este atât de diferită față de cea de la finalul sezonului 2022. Aston Martin reprezintă singura diferență uriașă, iar avansul în timp pe tur depășește baremul de 2 secunde.

De asemenea, în partea de mijloc a plutonului s-au mai produs câteva modificări. Haas are un nou start de sezon senzațional, cu Nico Hulkenberg într-o formă senzațională. Una peste alta, fiecare echipă are capacitatea să puncteze, chiar dacă în cazul Williams, Sauber sau AlphaTauri este nevoie și de o doză de noroc. Grosso Modo, suntem în primul sezon după 2009 când toate echipele au punct după primele trei curse.

1. Red Bull Racing RB19

Echipa etalon din 2022 își continuă perioada de glorie. RB19 a fost gândit ca o evoluție masivă a predecesorului său, iar regulamentul tehnic din 2023 a evidențiat avantajele sale tehnice în raport cu concurența, mai ales că greutatea mașinii este acum una optimă. Echipa tehnică coordonată de Adrian Newey, una în care există o colaborare benefică între departamente, a reușit să contrabalanseze efectele pedepsei pentru depășirea limitei bugetare din 2021.

A fost creat un monopost cu un concept asemănător, însă care eradichează punctele slabe ale RB18. Fluxul de aer este direcționat în mod perfecționat prin canalele venturi de sub podea, componentă cea mai complexă de pe grilă, însă cu clase peste concurență. Puntea față este gândită în detaliu. Conceptul aripii anterioare nu este atât de agresiv ca în cazul Ferrari și Mercedes, reușind să colaboreze cu suspensia față îmbunătățită.

Top 10 monoposturi de pe grilă după primele 3 curse ale sezonului (I)

Sidepod-urile cu o înclinație extremă se pliază la fel de eficient pe concept și direcționează fluxul de aer spre zona coke bottle și aripa spate. Puntea posterioară este la fel de complicată, pe lângă eficiență are și un aspect vizual special.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Zona beam wing are o altă formă, una ovală, iar aripioarele ating difuzorul. Colaborat cu o aripă spate potrivită, efectul este distrugător pe linile drepte. Fără DRS, diferența dintre Red Bull și Mercedes a fost de 6-7km/h în Australia. Cu DRS deschid ecartul urca la aproape 15km/h. Cu monopostul Red Bull folosind sistemul de reducere a drag-ului, iar monopostul nr 44 fără DRS, diferența a fost enormă, 35km/h. Mai mulți analiști comentau că monopostul Red Bull prezintă un concept cu DRS Triplu.

Suspensia a fost doar puțin modificată și prezintă același concept, care aduce beneficii pe mai multe planuri, fiind punctul cel mai dominant în comparație cu Ferrari, Mercedes și Aston Martin. Practic, aceasta produce un drag doar minor și are un efect important în ceea ce privește tracțiunea, fiind setată moale. Cele două suspensii permit o balansare facilă a echilibrului punților, însă au efect negativ asupra frânării (mașina este mai tăioasa la limită și pot apărea blocări ale pneurilor) și aducerii pneurilor în fereastra optimă la temperaturi scăzute.

Astfel, acest monopost reușește să impresioneze în toate punctele de măsurare, fiind etalonul în virajele rapide, pe linile drepte și pe tracțiune. Aston Martin AMR23 are un mic avantaj față de Red Bull pe zonele de viteză lentă, însă această problemă a fost rezolvată în Australia prin abordarea unei aripi spate mai generoase decât Ferrari și Mercedes. Cu toate acestea, RB19 a fost în medie cu 5.4km/h mai rapid decât Ferrari și 6.2km/h decât Mercedes.

Un punct important de discuție este cel legat de garda la sol. În era post 2022, acest detaliu este crucial. Garda la sol mai mică conferă un avantaj în privința nivelului de downforce, însă nu este atât de simplu rulajul acesteia. Ferrari și Mercedes s-au lovit de porpoising în locurile denivelate. În Australia au reușit să aducă mașina aproape de asfalt, iar ecartul până la Red Bull s-a diminuat masiv.

Unitatea de putere Honda prezintă un deficit de aproximativ 8CP (după măsurătorile radar din Australia) comparativ cu Ferrari. Acest avantaj este neutralizat de eficiența aero mai bună a monopostului Red Bull (din motivele evidențiate mai sus), în contrast cu celebrul citat al lui Enzo: “Aerodinamica este pentru cine nu știe să construiască motoare”.

Verstappen Cursă

În ritm de cursă, același RB19 este etalon cert, cu o degradare a pneurilor mult mai liniară decât în cazul Mercedes sau Ferrari. În Australia, diferența absolută de timp dintre echipele fruntașe a fost una minoră, însă Max Verstappen a putut menține pentru mai multe tururi acel prag.

Singura problemă este cauzată de fiabilitate. Scăderea în greutate a fost posibilă și prin schimbarea materialelor in care sunt produse componentele. Până acum cele mai mari obstacole au fost la cutia de viteze, transmisie și ERS, componente ale PU schimbate de piloți. Totuși problemele tehnice nu par atât de grave, mai ales că avem exemplul de anul trecut când acestea au fost eradicate rapid. Pauza de primăvară oferă răgaz pentru schimbări.

Echipa a anunțat că va aduce un pachet de upgrade-uri în Baku, care va îmbunătăți monopostul cu alte 2 zecimi în comparație cu Ferrari și Mercedes, echipe ce aspiră că vor reuși să ajungă la același nivel cu Red Bull spre finalul sezonului. În altă ordine de idei, echipa austriacă adună puncte pentru a transforma lupta pentru titlurile mondiale din acest an într-o simplă formalitate.

Top 10 monoposturi de pe grilă după primele 3 curse ale sezonului (I)

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: GP24 Media/Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss