More

    Latest Posts

    Sebastian Vettel și marii piloți de Formula 1 din istorie

    20 noiembrie 2022. Cvadruplul campion mondial Sebastian Vettel se retrage din Formula 1. Cu bune, cu rele, Vettel rămâne favoritul multor inimi și probabil este acceptat în unanimitate faptul că Seb și-a pus amprenta pe istoria acestui sport. În acest articol dorim să facem o radiografie a performanțelor lui Vettel și să încercăm să îl punem între marii piloți din istoria Formulei 1.

    Trebuie să precizez că acest articol despre Vettel este unul pur subiectiv. Acesta a fost realizat după articolul lui Kevin Turner (partea statistică), cu unele completări personale.

    Încă de la începuturi, în motorsport s-au făcut comparații între piloți. Bordino, Antonio Ascari, cine a fost mai rapid dintre ei? Probabil Ascari, dar cine din epocă a fost mai rapid decât el…

    Urmează perioada Săgeților Argintii. Aici avem o comparație între Nuvolari, Caracciola, Varzi și Rosemeyer. Ușor de spus, nu? Păi nu prea. Trecem mai departe cu anii 50 și duelul Fangio-Ascari. Cvintuplul campion mondial recunoștea ferm “Ascari a fost mai rapid și mai bun decât mine”…

    Ne întoarcem la prezent. Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial cu Red Bull între 2010 și 2013, se va retrage din Formula 1 cu 53 de victorii și 57 de pole position-uri din cele 299 de starturi în marile premii ale campionatului mondial.

    Aceste statistici îl plasează automat într-un grup de elită al marilor piloți – este imposibil să ai noroc să ajungi la un asemenea nivel de succes – dar unde se situează el mai exact în panteonul legendelor din Formula 1?

    Vettel

    Acum, când cariera ilustră a germanului în F1 se apropie de sfârșit – dacă nu cumva Lewis Hamilton are dreptate în privința revenirii lui Vettel într-o zi! – pare a fi momentul potrivit pentru a analiza deceniul și jumătate petrecut la vârful sportului, impactul său, punctele forte și punctele slabe.

    Pentru a avea o analiză cât mai corectă vom împărți această analiză în două părți. În prima vom studia câteva statistici relevante, apoi vom lua calitățile de bază pe care trebuie să le aibă un pilot și vom pune un punctaj specific. Menționez încă o dată că punctajul va fi unul subiectiv, apreciat de felul cum am văzut Formula 1.

    Statisticile de bază

    Cele 53 de victorii ale lui Vettel îl plasează pe locul al treilea în topul tuturor timpurilor, după Hamilton și Michael Schumacher, în timp ce cele 57 de pole-uri îl plasează pe un clar loc patru, cu Hamilton, Schumacher și Ayrton Senna la mai multe. Cele patru titluri mondiale ale lui Vettel au fost depășite doar de Schumacher, Hamilton (ambii cu șapte) și Juan Manuel Fangio (cinci), punându-l alături de Alain Prost.

    Vettel

    Desigur, carierele (și sezoanele) sunt mai lungi acum – Fangio a luat startul în doar 51 de campionate mondiale – astfel încât rata de reușită oferă o modalitate mai bună de a compara piloții din diferite epoci.

    Cu excepția anomaliei Indianapolis 500, care a contat pentru puncte în perioada 1950-60, doar 15 piloți au obținut până acum o rată de victorii de 15% sau mai mult în campionatul mondial. Vettel este unul dintre aceștia, dar se află mai jos pe listă decât în topul victoriilor.

    Vettel

    Nici măcar rata de reușită nu spune întreaga poveste. Ea nu poate lua în considerare timpul petrecut în mașini necompetitive sau puterea epocii în care au concurat piloții, astfel încât trebuie luați în considerare și alți factori.

    După cum a dezvăluit anterior Autosport, F1 a fost cea mai competitivă în unele părți ale epocii Cosworth DFV din anii 1970 și în anii 2000, înainte de reglementările turbo-hibride, în special în timpul înghețării motoarelor din 2007. Acest lucru întărește argumentele lui Jackie Stewart și atât pentru Hamilton, cât și pentru Vettel.

    În schimb, diferențele (atât între mașini, cât și între piloți) au fost mult mai mari în anii 1950, ceea ce slăbește argumentele pentru Fangio și Alberto Ascari. Asta nu înseamnă că nu ar trebui să fie în dezbatere – nu poți bate decât pe cine este acolo – dar merită luat în considerare atunci când se analizează ratele lor incredibile de reușită.

    Reperele epocii

    Haideți să stabilim unde a fost Vettel în această epocă. În primul rând să definim ce înseamnă “reperele epocii”. Prin această expresie evidențiem piloții care au fost etaloane în perioade diferite ale Formulei 1. În lista următoare putem observa că există o tranziție între anul 1950 și prezent, iar un pilot a performat din momentul în care predecesorul său nu a mai fost în vârf de formă. În paranteză se află momentul în care s-a făcut tranziția.

    În ordine, aceștia au fost Juan Manuel Fangio (retragerea sa în 1957), Stirling Moss (Accidentul de la Goodwood – 1962), Jim Clark (Accidentul de la Hockenheim – 1968), Jackie Stewart (retragerea din 1973), Niki Lauda (destul de greu de spus. Prost era văzut ca etalon și înainte de 1984, dar simbolic lăsăm retragerea austriacului după titlul din 1984), Alain Prost (între el și Senna nu avem o tranziție, a fost era Senna-Prost), Ayrton Senna (Imola 1994), Michael Schumacher (retragerea din 2006) și Lewis Hamilton.

    În lista all time greats mai trebuie adăugați Alberto Ascari, care a fost etalonul între 1952 și 1953, dar alegerea proiectului Lancia a fost urmată de accidentul de pe Monza din 1955; Gilles Villeneuve, pilot Ferrari care și-a petrecut cea mai bună perioadă a carierei în mașini groaznice, apoi, când a nimerit un monopost rapid, a lovit fatal parapetul de la Zolder în 1982. Max Verstappen pare etalonul noii epoci, însă prefer să fiu rezervat în a-l pune pe listă.

    Vettel nu se ridică la nivelul lui Hamilton și Alonso de-a lungul perioadei sale în F1, deși s-ar putea argumenta că este al treilea cel mai puternic pilot al generației sale. Are sens să îi selectăm pe acești trei, deoarece, până la ascensiunea lui Verstappen, ei au câștigat toate titlurile de la sfârșitul erei Schumacher, cu excepția a trei dintre ele – Kimi Raikkonen, Jenson Button și Nico Rosberg fiind interlopii. Vettel trebuie să fie plasat deasupra lor, chiar dacă oricare dintre cei trei l-ar putea învinge în ziua lor.

    Vettel

    Deși puțin prea lipsit de experiență în 2009 și confruntat cu o sarcină prea mare pentru a-l prinde pe Button, Vettel a bătut în cuie oportunitățile Red Bull ulterior, cucerind patru titluri consecutive. Dominația sa asupra coechipierului Mark Webber s-a extins în timp, pe măsură ce Red Bull s-a mobilizat în jurul său, până în punctul în care Vettel a câștigat 13 curse față de zero pentru Webber în 2013, iar el s-a adaptat bine la stilul de condus contraintuitiv necesar pentru a obține cele mai bune rezultate din conceptul de difuzor suflat.

    În ceea ce privește partea negativă, Vettel a fost mai des deranjat de coechipierii săi decât Hamilton sau Alonso. După ce a câștigat titlul, s-a luptat alături de Daniel Ricciardo în 2014, în primul an al erei hibride. Vettel l-a depășit apoi confortabil pe Raikkonen când amândoi erau la Ferrari (deși poate nu la fel de mult ca Alonso acolo în 2014) înainte ca Charles Leclerc să-i smulgă poziția preeminentă în 2019-20.

    Înfrângerile colegilor de echipă suferite de Hamilton (în fața lui Button în 2011, Rosberg în 2016 și probabil George Russell în 2022) și Alonso (în fața lui Button în 2015 și posibil Esteban Ocon în acest sezon) nu sunt la fel de grele ca cele suferite de Vettel în 2014 și 2020.

    Trebuie remarcat faptul că Alonso nu a fost în F1 în 2019-20 și că atât el (2005 și 2006), cât și Hamilton (2007) au fost în fruntea listei înainte de sosirea lui Vettel, ceea ce subliniază pretențiile lor ca fiind principalii piloți post-Schumacher. Robert Kubica (2008) și Ricciardo (2014 și 2016) sunt singurii alți piloți care au fost în fruntea listei în această perioadă, Verstappen fiind o forță în creștere în ultimii ani, în timp ce conduce următoarea generație.

    Puncte forte și puncte slabe

    Toate cele mai mari nume din Formula 1 au în CV-ul lor curse mari, iar Vettel nu face excepție. Poate că nu are atâtea curse de tip “swashbuckler” împotriva șanselor ca Alonso sau exemple de răsturnare a unei curse ca Hamilton, dar victoria lui Vettel în 2008 în GP-ul Italiei pentru Toro Rosso rămâne una dintre cele mai bune curse pe timp de ploaie și a fost capabil de o dominație zdrobitoare, cum ar fi succesul din 2013 în GP-ul Indiei.

    Vettel

    Vettel are chiar un avantaj în fața lui Hamilton, deoarece a câștigat pentru trei echipe diferite, față de cele două ale britanicului. În timp ce stabilirea unei relații pe termen lung și galvanizarea unei echipe a devenit din ce în ce mai mult norma pentru fruntașii din F1, faptul de a demonstra capacitatea de a lucra cu oameni și mașini noi și de a continua să câștige, contează cu siguranță în favoarea lui Vettel.

    O slăbiciune în lupta roată la roată a fost uneori o critică nedreaptă adusă lui Vettel în timpul fastului său la Red Bull. El a demonstrat în numeroase ocazii, poate cel mai memorabil în cursa sa de pe locul 24 pe locul 3 în GP Abu Dhabi 2012, că este capabil să lupte în pluton. De asemenea, ar trebui să fie considerat ca făcând parte din generația – alături de Alonso, Button, Hamilton și Raikkonen – care a îmbunătățit calitatea luptei pe pistă, după unele mișcări dubioase ale unor predecesori ai lor.

    Cu toate acestea, atunci când Vettel a mers roată la roată cu Hamilton în luptele lor pentru titlu din 2017 și 2018, pilotul Mercedes a fost cel care a ieșit de obicei cel mai bine, iar Vettel a greșit în momente cheie, fiind pus sub presiune.

    Vettel a făcut, de asemenea, o eroare de judecată la începutul GP-ului din Singapore 2017, declanșând un accident cu mai multe mașini, și a arătat o slăbiciune prin ieșirea în decor în timp ce conducea GP-ul Germaniei 2018, conducând campionatul și cu 13 locuri în fața lui Hamilton pe grilă.

    Au existat și câteva momente de ceață roșie, în care judecata sa de obicei sănătoasă a ieșit pe fereastră. Atât ciocnirea sa din 2010 din GP-ul Turciei cu coechipierul Webber, cât și contactul cu Hamilton în spatele mașinii de siguranță în GP-ul Azerbaidjanului din 2017 au fost inutile – și costisitoare.

    Vettel

    Mai recent, a dovedit că este capabil să își revină după ultima perioadă dificilă de la Ferrari cu câteva rezultate bune la Aston Martin. Și și-a păstrat calmul în fața unor provocări semnificative, cum ar fi mișcarea recentă a coechipierului Lance Stroll în cursa de sprint de la Interlagos.

    Unde se află Vettel în topul all time al Formulei 1?

    Foarte puțini piloți pot pretinde că au evoluat. Moss și Stewart punctează pentru creșterea nivelului de profesionalism, Lauda, Prost și Senna au adus o etică a muncii și o analiză incredibilă, lucru pe care Schumacher l-a continuat, precum și ridicarea ștachetei de fitness.

    Vettel nu are un echivalent, deși faptul că a fost primul pilot care a câștigat curse și titluri pentru Red Bull îi conferă un loc special în istoria F1. La fel ca Hamilton, maturitatea sa tot mai mare și încrederea de a susține ceea ce crede spre sfârșitul carierei sale ar putea însemna, de asemenea, că are un impact asupra unor subiecte mai largi decât motorsportul.

    Pe circuit, Vettel nu a fost chiar pilotul definitoriu al epocii sale. Acest lucru îl plasează imediat în lotul foarte bun al marilor piloți, în spatele celor 11 mari piloți enumerați mai sus. Verstappen se află pe o traiectorie care îl va plasa cu siguranță și pe el în față.

    Alonso trebuie, de asemenea, să fie considerat mai sus pe lista tuturor timpurilor, plasându-l pe Vettel pe locul trei în cadrul generației sale. Acest lucru înseamnă să se lupte cu cei ca Jack Brabham, Nelson Piquet și Nigel Mansell în rândul celor mai buni piloți de pe locurile doi și trei din epocile lor – nu este nicio rușine.

    Compararea în timp este întotdeauna dificilă și foarte controversată, indiferent cât de obiectivă este încercarea. Într-un fel, compararea piloților de pe locurile doi și trei din perioadele lor necesită chiar mai multe nuanțe decât cea a piloților de top, necesitând o evaluare a decalajelor dintre ei și reperele de referință, precum și o privire asupra competitivității generale a epocii. Primul aspect îl afectează probabil pe Vettel în această dezbatere, în timp ce al doilea îl ridică.

    Având în vedere toate cele de mai sus, Vettel se situează probabil între primii 20-30 de piloți de F1 din toate timpurile.

    Acest lucru nu trebuie privit în niciun caz ca un compliment pe dos. Aproape 800 de piloți au luat startul într-o probă de campionat mondial, 113 au câștigat și doar 34 au luat titlul de campion mondial. Asta fără a lua în calcul zecile de piloți care au încercat să reușească, dar nu au reușit.

    Vettel este un fan al sportului care cunoaște foarte bine acest sport – câți alți piloți de Formula 1 ar apărea cu propria mașină dintr-o epocă anterioară celei în care concurau, așa cum a făcut Vettel la Silverstone cu un Williams FW14B?

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
    Sursa: GP24 Media / Motorsport Network
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    GP24 Media / Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss