Latest Posts

Rudolf Caracciola – Primul star al echipei Mercedes

Vizualizări: 48211

Rudolf Caracciola este un nume puțin cunoscut în prezent. În zilele noastre, pilotul reprezentativ al mărcii germane, este cu siguranță, Lewis Hamilton. Vorbind strict de Formula 1, înainte de el, au fost Juan Manuel Fangio și Stirling Moss (considerat în epocă, un locotenent al argentinianului). Accidentul cu 82 de morți de la Le Mans, din 1955, a oprit perioada de dominație a celor de la Mercedes, care avea să se retragă la finalul aceluiași an, din competiția supremă. Odată cu întoarcerea acestora în F1, în 2010, Mercedes a avut în garajul propriu, personalități legendare (precum Michael Schumacher), piloți capabili să obțină titluri mondiale (Nico Rosberg) sau piloți tineri, în ascensiune, care pot obține performanțe extraordinare pe circuit (George Russel). Aceste nume, sunt obturate însă de personalitatea lui Rudolf Caracciola, pilotul emblematic al celor de la Mercedes în perioada interbelică, favoritul lui Alfred Neubauer și unul dintre cei mai rapizi și constanți piloți din istoria motorsportului.

Rudolf Caracciola s-a născut pe 30 ianuarie 1901, într-o familie cu descendenți italieni (din Sicilia). Pasiunea pentru curse, și-a făcut simțită prezența destul de repede. De la vârsta de 14 ani, a hotărât să își urmeze pasiunea, obținând permisul de conducere, înainte de vârsta legală (18 ani).

 Ca mulți piloți din perioada respectivă (precum Tazio Nuvollari sau Achille Varzi), Rudolf a participat în competiții de motociclism, câștigând curse în întrecerile de anduranță. În 1922, face tranziția către monoposturi, reușind un loc 4, în marele premiu al Germaniei din desfășurat pe Avus (unul dintrel cele mai rapide și periculoase  circuite al acelei perioade).

 Prima asociere oficială cu cei de la Mercedes avea să vină 4 ani mai târziu. Rezultatul? Primul succes și intrarea definitivă în cărțile de istorie. Pe același circuit de la Avus, pilotul german avea să câștige cursa. Povestea din spatele acestei victorii, este una impresionantă. Rudolf a calat motorul mașinii Mercedes, la start. Astfel, a pierdut peste un minut, comparativ cu concurența. Datorită unei ploi torențiale, germanul a reușit să recupereze tot decalajul față de adversari și să învingă.

Caracciola

 Datorită acestei performanțe, avea să își câștige renumele de „regele ploii”. Un precursor al lui Senna sau Schumacher, în acest domeniu. Însă Rudi (așa cum era numit în rândul prietenilor), nu avea să exceleze doar în acest domeniu. În regim de cursă, a fost poate cel mai rapid pilot al epocii, având similitudini cu Alain Prost. Prin urmare, el nu poate fi încadrat doar într-o anumită categorie de pilotaj. Asemenea lui Gilles Villeneuve, el a fost superior oricărei încercări de încadrare într-un anumit tipar.

De asemenea, Caracciola a fost deosebit de versatil. Pe lângă întrecerile moto, de la începutul carierei, și participările în campionatul european (echivalentul campionatului mondial de F1 de astăzi), el a concurat și în cursa de 24h de la Le Mans (1930), în celebra întrecere de la Mille Miglia, pe care a și câștigat-o în 1931 și de asemenea în numeroase întreceri, care nu făceau parte din competiția oficială europeană.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Un succes deosebit, a avut și în întrecerile de Hill Climb, fiind triplu campion al acestei discipline (atât cu mașini de GP, cât și cu supercaruri). Așa cum am menționat deja, relația sa cu Mercedes și implicit cu Alfred Neubauer, a fost una foarte strânsă. Cu excepția a 2 sezoane (1932-1933), în urma retragerii constructorului german din motorsport, (retragere datorată colapsului în care se afla Germania, după prevederile Tratatului de la Versailles și al crizei economice mondiale, începută în 1929), Caracciola a pilotat doar pentru echipa sa de suflet.

Rudolf Caracciola - Primul star al echipei Mercedes

 Această colaborare avea să fie una extrem de fructuoasă. Ea avea să aducă 3  campionate europene (1935, 1937, 1938), numeroase victorii și recorduri doborâte. Caracciola avea să dezvolte o relație deosebită și cu circuitul de la Nürburgring, unde avea să câștige 9 curse de-a lungul timpului, unele succese fiind de poveste (ex. 1931). Și  în prezent, el deține recordul pentru cele mai multe victorii în MP Al Germaniei (6), performanță care nu a putut fi doborâtă nici măcar de Schumacher.

Pe lângă Nürburgring, el a avut afinități și pentru Monza (2 victorii în 1934 și 1937) sau Bremgarten, unde a repurtat 3 succese (1935, 1937, 1938). Caracciola a obținut victorii și la Spa sau Monaco (în ciuda evenimentului din 1933), Franța sau Spania. În cursele de GP, a obținut peste 27 de victorii. O performanță remarcabilă, pentru acei ani.

 Pe lângă succesele obținute, motorsportul putea să îi încheie și raporturile cu viața. Într-o eră în care siguranța, era ceva iluzoriu (sublimă dar lipsește cu desăvârșire), după cum ar fi spus Caragiale, Rudolf a avut 3 accidente majore. Primul dintre ele, a fost la Monaco în 1933. În urma acestuia, el a rămas cu un picior mai scurt cu 5cm și un șchiopătat destul de vizibil.

Următoarele 2, aveau să fie după perioada sa de glorie. Invitat în 1946, la Indy500, (pilotul german a mai participat în SUA și la Vanderbilt Cup, în 1937), Caracciola avea să sufere un accident în antrenamente, de pe urma căruia avea să stea în comă câteva zile, în urma unor răni suferite la nivelul capului. Ultimul dintre accidentele mari, cel de la Berna, din 1952, avea să îi pună capăt carierei.

Rudolf Caracciola - Primul star al echipei Mercedes

La mijlocul anilor 30, Rudi a fost implicat și într-o rivalitate serioasă cu Bernd Rosemeyer, noul star al celor de la Auto Union (Audi, Horch, Wanderer, DKW ). Această dispută, poate fi explicată din mai multe unghiuri. În primul rând, Rosemeyer era principalul candidat la statutul de pilot numărul 1 al Germaniei.

Caracciola a avut dispute și cu Tazio Nuvollari, Luigi Fagioli sau Achille Varzi, însă aceștia nu îi puneau în pericol, integritatea la nivel național. În al doilea rând, era o rivalitate între constructori: între Mercedes și Auto Union. Fiecare echipă încerca să prevaleze în detrimentul celeilalte, într-o epocă în care Hitler și implicit partidul nazist al acestuia, vedeau în motorsport un bun mijloc de propagandă, atât pentru mase, cât și pe plan extern.

 Rivalitatea dintre cei 2, avea să se termine într-un mod tragic. Pe 28 ianuarie 1938, Rosemeyer avea să își piardă viața în urma unei tentative de a bate recordul de viteză pe autostradă, înregistrat de Caracciola (432.7 km/h). În ciuda relației nu tocmai ideală, care a fost între cei 2, Rudolf a fost destul de întristat de pe urma acestui incident: „Am pierdut un prieten, iar ei au dat vina pe mine pentru asta. A fost groaznic”.

 O altă rivalitate cu un conațional, a fost cea cu Hermann Lang, de data aceasta din postura de coechipieri. În 1939 (sezonul care nu s-a terminat niciodată), Caracciola a acuzat echipa Mercedes că îl favorizează pe Lang, în tentativa de a obține titlul european. Până la urmă, în acel an, nu avea să fie desemnat nici un campion, datorită războiului. 1939 a fost marcat și de moartea lui Richard Seaman la Spa, într-o cursă în care și eroul acestor rânduri, a scăpat ca prin minune fără zgârieturi, în urma unei răsuciri în La Source.

Rudolf Caracciola - Primul star al echipei Mercedes

 Caracciola a avut de-a face și cu regimul național socialist al lui Adolf Hitler. Pilotul german l-a cunoscut personal pe dictator, însă acesta nu i-a produs o impresie foarte favorabilă: „Nu l-am văzut în stare să conducă Germania”, cum avea să declare el după terminarea conflagrației mondiale. De asemenea, el nu a fost membru al partidului nazist, și nu a participat în război: „Nu am crezut în victorie. Nu am împărtășit entuziasmul tinerilor care luptau pentru ea.”

Stintul său la Mercedes, a fost marcat de relația pe care a avut-o cu Alfred Neubauer. O legătură aproape părintească, care cu greu își poate găsi un corespondent, în toată istoria competițiilor auto. O relație asemănătoare, poate fi găsită doar în cazul  celor  dintre  Jackie Stewart și Ken Tyrrel, Jim Clark și Colin Chapman sau Michael Schumacher și Ross Brawn.

 Neubauer avea să îl pună pe omul care a adus „Săgeților Argintii”, 3 titluri de campion, obținute într-o manieră destul de ușoară, într-o clasă proprie, deasupra celorlalți piloți cu care a lucrat. În viziunea lui, doar Fangio se putea apropia de talentul acestuia. Putem observa ce impact covârșitor a avut Rudi, asupra echipei Mercedes, impact care reiese din afirmațiile lui Neubauer.

Rudolf Caracciola - Primul star al echipei Mercedes

Caracciola a murit destul de prematur, la vârsta de 58 de ani, în Elveția. Se mutase acolo, încă de la începutul anilor 30, anticipând parcă, traseul pe care avea să îl urmeze Germania. Rudolf a fost probabil cel mai complet pilot al perioadei interbelice.

A fost un deschizător de drumuri, pentru ceilalți piloți germani și  a lăsat în urma lui, o statistică impresionantă (în stilul lui Schumacher), o echipă față de care a oferit totul și numeroase performanțe, care vor rămâne pentru totdeauna în analele motorsportului, chiar dacă multe dintre ele, fie sunt analizate subiectiv, fie sunt documentate foarte puțin, având în vedere ecartul mare din timp, care s-a scurs de atunci.

 El a fost, este și va fi, un personaj unic, care deși nu a pilotat oficial în campionatul mondial de F1, își are locul în galeria piloților excepționalii, așa cum au fost Ascari, Clark, Gilles Villeneuve, Senna sau Schumacher. Ar fi fost interesant, dacă el s-ar fi născut mai târziu. Însă probabil că nu ar mai fi obținut aceleași performanțe. A fost omul potrivit, la momentul potrivit. Pilotul emblemă al celor de la Mercedes….

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Timofte
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Timofte

Latest Posts

Don't Miss