Latest Posts

Rewiew teste 2023: Până la urmă care monopost a fost cel mai rapid?

Vizualizări: 12322

3 zile de acțiune, 25 de ore, 3992 de tururi. Acesta este rezumatul sesiunii de teste din sezonul 2023. Un maraton continuu de testare și inovare din care putem extrage câteva concluzii, însă nu avem o imagine clară. În acest articol prezentăm cele mai importante aspecte.

Nu este atât de simplu să alegem adjectivele potrivite pentru sesiunea de teste din acest an. A fost foarte antrenantă după o perioadă îndelungată de pauză, însă dacă s-ar fi desfășurat în mijlocul sezonului cred că ar fi fost considerată foarte plictisitoare. Toate elementele au fost în locul potrivit, însă tururile rapide din final au lipsit cu desăvârșire pentru toate echipele. Astfel, este foarte greu de expus situația și vom încerca să o aflăm din timpi (cei relevanți), date de telemetrie și declarația celor implicați. Totul în acest articol.

Este foarte greu să dăm un pronostic asupra timpului de Q3 din acest an. În primul rând, compozițiile rulate au fost diferite. Sergio Perez a efectuat tururi etalon cu soft C4. Aceeași mutare și din partea Ferrari. Mercedes a încercat C5. Timpul obținut contează foarte puțin dintr-un sigur aspect, compozițiile pe care se va rula în GP vor fi C1-C2-C3. Nici vorbă de compozițiile soft din teste (C4, C5).

Enigma pneurilor: Cât de jos se va coborî în final?

Pentru a realiza o estimare trebuie să privim cu atenție toate datele pe care le avem. În ecuație vom pune doar pneurile disponibile pentru GP (C1-C2-C3). Mario Isola a explicat în mijlocul zilei de sâmbătă că diferența dintre C1 și C2 se situează în jurul valorii de 0.5s/tur. Între C2 și C3 avem 1.2s/tur. Datele care se referă la C4 și C5 nu au fost făcute publice, însă într-o estimare neoficială diferența dintre C3 și C4 este de 0.5-0.6s/tur, probabil asemănător și între cele mai moi pneuri.

Rewiew teste 2023: Până la urmă care monopost a fost cel mai rapid?

Este imposibil de precizat mapările și greutatea de combustibil pe care o avea Sergio Perez. Datele de telemetrie indică o viteză în speed trap de 318km/h. Max Verstappen a atins în ziua de vineri 322km/h, iar aripa spate utilizată (spoon medium drag) a fost identică. Sunt indicii că timpul de pole al lui Leclerc din 2022 poate fi depășit, însă este improbabil că vom coborî sub 1.30.0.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Datele despre pneuri nu se opresc aici. Conform, directorului Pirelli, cursa ar trebui să fie abordată printr-o strategie cu 2 opriri, iar pneul soft C3 va fi folosit doar în calificări. Rata de degradare este imensă, 0.2s/tur pentru C3, 0.12s/tur pentru C2 și 0.07s/tur pentru C1. Datele nu sunt exacte, mai pot apărea mici modificări. Oricum, pneurile din acest an sunt o evoluție comparativ cu anterioarele. Presiunile din pneuri sunt mai mici în medie cu 2 psi , suprafața de contact a pneului este mai mare, iar monoposturile sunt mai rapide. O să vorbim mai mult despre acest subiect în prewiew.

Ce monopost arată cel mai bine: Red Bull, Ferrari sau Mercedes?

Orice om abilitat în aspectele legate de Formula 1 ar trebui să recunoască faptul că Red Bull RB19 s-a dovedit cel mai rapid monopost în testele din acest an. Piloții au fost mulțumiți de conceptul din acest an și i-au adus nenumărate ovații. “Cred că este cel mai plăcut monopost pe care l-am pilotat vreodată. În primul tur am avut o surpriză, era atât de agil. Reprezintă o evoluție masivă a precedentului și abia aștept să îl pilotez la prima cursă”, constata Max Verstappen.

Rewiew teste 2023: Până la urmă care monopost a fost cel mai rapid?

Echipa a avut doar câteva probleme cu RB19 în acest test. O scurgere de ulei a afectat sesiunea de vineri a lui Max Verstappen, iar un sensor aero a căzut de pe partea din spate a monopostului pilotat de Perez în sesiunea de sâmbătă dimineață, provocând un steag roșu. Sergio Perez a avut câteva probleme de calibrare a monopostului, însă roadele s-au văzut sâmbătă. Vineri, mexicanul a fost lovit de subvirare în virajele lente, după remedieri problema a persistat doar în virajul 10.

Echipa a efectuat câteva modificări la beam wing și suspensie în ziua de sâmbătă. Zona aripioarelor arată diferit, având o formă dreaptă, în comparație cu cea circulară din zilele precedente.

Ferrari pare un monopost inversat comportamental. Scuderia a avut cea mai rapidă mașină în speed trap, are o prestație bună la intrarea în viraje, însă trecerea prin curbe și ieșirea este mai lentă decât la monopostul Red Bull cu mai mult downforce. Pentru o imagine mai relevantă ne vom folosi de telemetria monoposturilor și vom compara cele mai bune tururi ale lui Perez și Leclerc.

Monegascul are un ascendent pe linia de start-sosire și oprește ceasul la 327 km/h, mexicanul atinge doar 319km/h (cu 3 mai puțin decât în ziua precedentă). Partea electrică a celor de la Ferrari pare că intră în clipping mai devreme decât finalul linii drepte. Mexicanul frânează mai bine și are o trecere cu 9 km/h mai mare în virajul 1, trece mai bine și prin 2. Leclerc se revanșează în 3 apoi balanța se mută în ambele direcții pe accelerarea spre 4.

Nu putem extrage nimic în parcursul următoarelor 3 viraje. Pilotul Red Bull are o trecere mai bună prin virajul 8, la fel și în curbele 9, 10, 11, la o diferență medie de 5km/h. Leclerc preia inițiativa și domină parcursul în jurul virajului 12. Monopostul Red Bull eclipsează și ultimele 2 viraje (3 și 4km/h diferență). Ferrari este monopostul mai rapid pe zonele de accelerație.

Rewiew teste 2023: Până la urmă care monopost a fost cel mai rapid?

După aceste date, situația constă în felul următor. Red Bull are un nivel de downforce mai mare și o tracțiune mai bună. Ferrari este monopostul mai rapid pe zonele de accelerație de orice fel. Acestea sunt date preliminare, însă confirmate și de Charles Leclerc: “Au fost 3 zile destul de dificile, suntem rapizi pe linile drepte, avem o eficiență aero superioară, însă ne lipsește ceva downforce”. Pe monopostul roșu au apărut 2 aripi spate, una medium drag și alta high drag, cea de dimensiuni mai mari având probleme cu DRS-ul.

Scuderia se află într-o poziție satisfăcătoare. Timpul lui Carlos Sainz a fost realizat în condiții de asfalt fierbinte, în comparație cu temperaturile mai mici întâmpinate de Sergio Perez. Fenomenul de bouncing nu a mai fost vizibil pe parcursul turului, însă Scuderia pare că nu găsește echilibrul punților pentru un management optim al pneurilor. Stinturile au fost scurte și nu foarte relevante.

Mercedes a avut 3 zile de teste mai dificile decât Ferrari. Problemele au fost numeroase în ziua de vineri. Acestea au culminat cu problema hidrulică a lui George Russell care a țintuit monopostul german în boxe. Sâmbătă, echipa a reglat setup-ul (au fost aduse și modificări la suspensia față), însă setările nu sunt finalizate. Lewis Hamilton a declarat că monopostul W14 păstrează câteva dintre defectele monopostului precedent, iar una dintre ele ar fi rezistența la înaintare mai mare.

În comparație cu Ferrari și Red Bull, Mercedes a avut o prestație modestă în speed trap cu doar 315km/h (cu 12 mai puțin ca Ferrari). Monopostul W14 nu a existat pe zonele de accelerație, însă a avut o prestație foarte bună în viraje. 1,2, 4, 5, 6, 7, 12 au fost virajele câștigate de Mercedes. Încă este foarte devreme să vorbim de certitudini…

Ce prestații au avut celelalte echipe?

Aston Martin este cel mai agresiv concept de pe grilă. Monopostul verde pilotat de Fernando Alonso abordează fiecare viraj cu hotărâre și pare că nu acceptă jumătăți de măsură. Linile drepte s-au dovedit punctul nevralgic (315km/h în speed trap), însă nu avem date despre maparea motorului. Alonso s-a declarat mulțumit de concept, care în acest moment este favorit la clasa secundă (locul 4 în clasamentul general).  Mai este mult până departe…

Rewiew teste 2023: Până la urmă care monopost a fost cel mai rapid?

Alfa Romeo este una dintre echipele care s-a evidențiat în aceste zile. Valtteri Bottas a efectuat 118 tururi în ziua de sâmbătă. Acesta a indus și un steag roșu după o problemă a cutiei de viteză, însă spre seară a reușit al treilea timp al sesiunii. Monopostul pare unul stabil și echilibrat, cu o prestație satisfăcătoare în oricare tip de viraj. Din nou, viteza pe linia dreaptă a fost punctul nevralgic, nu avem date dacă motorul a fost rulat restrictiv.

McLaren este surpriza negativă a acestui start de sezon. Andreas Stella, directorul tehnic al echipei a declarat: “Nu pot să spun că sunt mulțumit de monopost. Nivelul de downforce este bun, însă nu avem eficiență aero destulă. Cred că partea de mijloc a clasamentului va fi foarte încărcată. Sunt multe monoposturi cu aceeași valoare”.

Monopostul nu este încă foarte stabil, iar nivelul de subvirare a fost unul important și le-a pus probleme piloților. Problema frânelor nu pare eradicată în totalitate. Echipa din Woking speră că update-urile care vor fi livrate în GP-ul de la Baku vor aduce o undă de speranță.

Haas se dovedește un monopost care ar putea să se lupte pentru vârful clasei secunde cel puțin în primele GP-uri. Input-urile luate de la Ferrari par că dau roade, iar echipa americană intră cu speranță în noul sezon. Nu au existat multe probleme tehnice. Singurul incovenient s-a dovedit probleme cu accelerația din ziua de sâmbătă. Monopostul pare calibrat în viraje și suficient de rapid în zonele de accelerație datorită motorului Ferrari.

Rewiew teste 2023: Până la urmă care monopost a fost cel mai rapid?

Alpine A523 a fost privit ca un monopost care ar putea să le creeze probleme echipelor fruntașe. Deocamdată trebuie să recunoaștem că ne-am hazardat. Situația nu este atât de roz ca monopostul cu însemne BWT, însă echipa a recunoscut în multiple rânduri că nu au simțit nevoia să efectueze tururi cu puțin combustibil. Stabilitatea a fost punctul forte al monopostului, viteza pe linile drepte a fost bună (322km/h în speed trap), dar datele lipsesc cu desăvârșire. Astfel, atenția se mută spre GP unde ar trebui să cunoaștem adevăratul potențial.

Un anunț apărut sâmbătă în lumea Formulei indică spre faptul că noua conducere Red Bull nu se mai declară mulțumită și nevoită să coordoneze 2 echipe în Formula 1, iar echipa AlphaTuari nu aduce profitul așteptat. Astfel, aceasta ar trebui să își mute sediul în Marea Britanie, altfel va fi vândută. Posibilii cumpărători interesați ar putea fi Michael Andretti, Hitech GP, Honda, Porsche sau Mumbai Falcons, grupul indian care îl sponsorizează pe Jehan Daruvala.

În teste, AlphaTauri se dovedește a fi un monopost cu puțin drag, eficiență aero bună, însă îi lipsește ceva downforce în viraje. Prestația prin virajele cruciale 10 și 11 a fost una satisfăcătoare, iar monopostul pare să fie o evoluție importantă a precedentului.

Terminăm cu Williams, care pare că a făcut mulți pași în față. Conceptul din acest an păstrează schița din trecut cu un concept eficient aero. Monopostul este foarte stabil în virajele de toate felurile, însă se observă o lipsă de downforce. Oricum este un bun punct de plecare în tentativa de a scăpa de ultimul loc la constructori.

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss