Raluca Sarvaș – curajul de a infrunta munții

Despre femei se spune că sunt ființe sensibile, dar nu și în pădure, în munți. De-a lungul proiectului Gp24 Ladies am descoperit împreună că femeile, aceste ființe sensibile sunt curajoase, puternice, dar, în special pasionate. În articolul zilei 26 am adus-o alături de noi pe Raluca Sarvaș alături de care am povestit despre ce înseamnă să înfrunți munții în etapele de off-road.

De unde pasiunea pentru motorsport?
Pană în 2012 a fost o pasiune vizuală să îi spun așa, pasiune insuflată de tatăl meu împreuna cu care urmăream toate cursele de Formula 1, mergeam că și spectatori la diferite etape de raliuri (fiind născuta și crescută în Tulcea îți dai seama că nu ratam nici o etapa ținută acolo) nu prea ratam în general tot ce era de văzut la TV legat de Motorsport și când puteam eram prezenți și live oriunde că era clar că acea senzație de bucurie combinata cu ceva emoție nu se putea compara cu cea din fata televizorului.

Dar povestea frumoasa legata de legătură mea cu Motorsportul a început la sfârșitul lui August 2012 când am ajuns (nu chiar întâmplator dar nici pe departe dintr-o dorința arzătoare) să particip că și spectator la o etapa de Off-road organizata de clubul din Cluj. Pe vremea aceea fratele meu împreuna cu fratele prietenei mele participau la acea etapa, prietena mea participa și ea și uite așa m-au luat cu ei să văd cum e. Și a fost super! Drept urmare la următoarea cupa care avea loc la 2 săptămâni după primul contact cu acest sport, împreuna cu prietena mea, Magda Danciu am participat că și echipaj, pe atunci fiind singurul echipaj feminin.

A fost cât se poate de surprinzătoare prestanța noastră în ideea în care eram cât se poate de începătoare amândouă și am fost pe locul 7 din vreo 20 de echipaje la clasa noastră. Abia apoi am început să studiem fenomenul atât la nivel de pregătire(că și copilot trebuie să înveți și să exersezi destul de mult că să poți citi bine un roadbook la fel cum trebuie să și exersezi diferite abordări ale mașinii / condusului în teren din punctul de vedere al pilotului) cât și la nivel de dotări mașina și multe altele. În rolul meu de copilot am avut multe de învățat și nu a fost chiar simplu mai ales când vedeam în roadboack un azimut :)))).

Dar mi-a plăcut și m-a atras foarte mult, drept urmare nu m-am lăsat păgubașă, având noroc să găsesc în aceasta comunitate mulți oameni cu experiența dispuși să mă și să ne ajute/ îndrume cu tot ce trebuia. Și de atunci și până în prezent nu cred să fi ratat nici o etapa din campionat, fie că și concurent sau parte din organizare sau pur și simplu susținător al acestui fenomen.

Ce înseamnă lumea off-road-ului?
Prietenie combinata cu pasiune din care nu lipsește munca și provocarea. Toate făcute în natura de oameni frumoși. Cum să nu îți placă? Dar cel mai important din punctul meu de vedere este atmosfera, atmosfera pe care rar o găsești în alta ramura a Motorsportului. Nu suntem o comunitate foarte mare, dar suntem oameni frumoși, cum am spus mai sus.

Pentru mine Off-roadul a devenit o familie care îmi este foarte draga. Că în orice familie mai sunt și situații neplăcute dar mereu s-au rezolvat și la final S-a reușit mai mereu să rămânem prieteni în continuare. Și asta cred că pe termen lung contează extrem de mult în a rămâne în acest sport, în aceasta comunitate numita de mine, familie. Și că o paranteza, destul de importanta pentru mine, aici în aceasta lume și datorita acestui fenomen mi-am întâlnit/descoperit/găsit cum vrei să îi zici nu doar pasiunea pentru acest sport și mulți prieteni ci și jumătatea care e cu siguranța jumătatea pereche

Cu aceasta ocazie îi mulțumesc atât lui pentru tot (Marius Pop) cât și celor care la începutul începutului m-au învățat tot ce trebuie, cu care am făcut echipa, rămânând ulterior într-o frumoasa și strânsă relație de prietenie (Silviu Bulugioiu & Corb 44 – clubul din care fac parte, Costin Fântâna, Răzvan Vișoiu, Magda Danciu, Horațiu Bîrleanu, Adrian Cernea, Dorin Toma) și bineînțeles tuturor celor cu care am reușit să leg prietenii frumoase și pe care nu îi enumăr că sunt prea mulți dar se știu ei.

De ce ai ales aceasta ramura? Consideri că este că o eliberare?
Din suflet am ales aceasta ramura, cum am povestit la început, off-roadul nu a fost nici pe departe o pasiune de mic copil, pur și simplu a devenit o pasiune pe măsură ce am ajuns să cunosc și să înțeleg acest sport.

Cred că orice îți place cu adevărat și ai șansă să pui și în practica acel ceva îți da un sentiment inegalabil, un sentiment care te eliberează de tot ce nu îți place dar inevitabil ai parte. Viața nu e mereu compusă din evenimente plăcute așa că personal mă consider norocoasa că am avut șansă să iau contact cu acest sport și mai mult de atât, să îl practic și să experimentez tot ce implica el.

Cum descrii tu curajul văzut din mășînă de Off-road?
Fiind un sentiment tare plăcut venind din suflet, nu prea îl percep că pe un curaj ci mai degrabă că pe un sentiment natural devenit firesc. În același timp este foarte adevărat că sunt momente în timpul unei curse care îți pot da emoții destul de variate, unele de ușoară teama (dacă te prinde noaptea în pădure) altele de nervi/ confuzie (când nu găsești o poziție în roadboack :)))), de bucurie (când ai o prezență de spirit și iei o decizia buna înaintea celorlalți alegând trasa buna așa reușind să depășești alte echipaje).

În ce mă privește frica nu e o caracteristică a mea în nici un domeniu, nici măcar ocazional dar e foarte adevărat că nu am eu nici un merit pentru asta, e ceva moștenit din familie. Așa suntem noi mai curajoși.

Mâncați adrenalina pe pâine. Ce sentimente te încearcă la linia de start?
Am emoții, recunosc. Chiar am emoții înainte de fiecare cursa. Cred că e firesc să fie așa pentru că niciodată nu știi cum vă fi, nu știi dacă vă fi o cursa ușoară, nu știi dacă ești în cea mai bună forma în ziua respectiva, nu știi ce te așteaptă în pădure în funcție de mulți factori cum ar fi de ex de starea vremii și tot așa. E clar că sunt emoții dar în același timp e și un sentiment de bucurie și atunci toate astea combinate, la finalul zilei de cele mai multe ori au că rezultat zâmbete și voie buna.

Noroiul este elementul de baza al acestei ramuri. Crezi că asta o face cu adevărat speciala?
Adevărat că atunci când zici Off-road te gândești imediat la noroi dar uite că în multe concursuri nu prea avem parte de el. E chiar funny că înainte de fiecare ieșire/concurs toată lumea se roagă să ploua chiar dacă în combinație cu frigul nu prea mai e așa plăcut dar dacă e noroi e tot ce ne dorim. Dar chiar și așa nu cred că noroiul face că off-roadul să fie o ramura speciala a motorsportului, ci mai degrabă atmosfera pe care o creează, o atmosfera care nu are cum să nu îți placă și să nu te atragă. E ceva ce trebuie să simți pe pielea ta, doar așa se poate înțelege cu adevărat.

 

Aceasta lume a motorsportului este predominate de prezentele masculine. Cum sunt văzute femeile în aceste posturi?
Eu zic că foarte bine. Chiar suntem puține femei în aceasta lume a motorsportului dar eu îl văd că pe un avantaj, e un prilej să arătam că suntem și în acest domeniu o prezența altfel, o prezența care nu se uita ușor, o prezența cu care domnii ar trebui să se mândrească și implicit să o aprecieze la valoarea reala. Nu e o lipsa de modestie dar chiar cred că aceste prezente feminine dovedesc atât putere cât și curaj și în același timp dau și o frumusețe în plus motorsportului. Și poate cel mai frumos este că multe sunt și mame și asta le face și mai tari :))).

Motorsportul presupune și experiențe mai puțin plăcute.Cum reușești să treci peste?
Cu nervi pe moment :))))) și cu drag mai încolo. Sunt situații stresante uneori, unele care te solicita fizic și altele psihic iar când cele doua se mai și combina, bine nu îți poate fi pe moment pentru că uneori pot apărea tensiuni între pilot și copilot pe fondului stresului și oboselii dar să știi că trec destul de repede, uneori de la sine fără prea mari eforturi. E un sport de echipa și dacă nu exista armonie între membrii echipajului atunci clar nu vă exista nici performanța.

Drept urmare situațiile neplăcute exista dar și facem tot ce putem să dispară cât mai repede, alta varianta nu exista pentru că e un sport care este făcut doar din plăcere și pasiune, un sport care în mare parte a lui este susținut financiar din resurse personale. Asta e un alt aspect din păcate caracteristic al acestui sport, fiind practicat 90% în pădure și destul de greu accesibil spectatorilor atunci e foarte greu să obții sponsorizare, expunerea fiind destul de mică.

Exista sponsori ai campionatului, exista sponsori al unor echipaje dar în mare parte fiecare susține din propriul buzunar toată cheltuiala care o implica participarea în Campionatul Național, organizarea unui concurs sub egida FRAS sau o oricărei tip de participare/organizare. Drept urmare asta e încă o dovada că cei care practica/organizează acest sport sunt foarte pasionați și atunci când apar tensiuni/situații neplăcute e în interesul tuturor să se rezolve cât de repede.

Cursa s-a încheiat. Ce sentimente aduce linia de finish?
Relaxare. Cum am povestit mai sus fiecare zi dintr-un concurs poate fi foarte diferită fata de alta și atunci oricum ar fi e clar că atunci când ai ajuns la finish ai o mulțumire/ bucurie și implicit intervine relaxarea și nu doar cea psihică ci și cea fizica uneori:))). Chiar și atunci când ajungi la finish nervos/supărat din varii motive ( greșeli de copilotaj, greșeli în roadboack, decizii nu chiar bune ale pilotului de abordare a traseului, probleme la mașina etc) tot simți o relaxare că a trecut ziua rea și dai tot ce poți a doua zi că să recuperezi.

Ce ne poți spune despre sezonul 2019?
A fost un sezon interesant, un sezon un pic experimental în care s-au făcut mai multe modificare ale regulamentului, au apărut mai multe clase fata de anii trecuți, Anul asta cred că o să fie chiar frumos pentru că din greșeli se învață și doar așa putem evolua.
Pentru mine personal anul 2019 a fost un an de pauza că și concurent dar, în schimb a fost un an de implicare în organizare, la toate etapele ocupându-mă de licențele one-event, ajutând unde a fost nevoie în organizarea secretariatelor.

Care sunt planurile pentru sezonul 2020?
Planurile sunt atât participarea în întreg campionatul împreuna cu un prieten drag care este novice la nivel de competiții dar nu și novice în ale Off-roadului cât și implicarea în organizarea acestor tipuri de evenimente( licențe one-event, secretariat).

La asta se adaugă și dorința de a continua să ajung împreuna cu prietenul meu și cei dragi noua (Gașcă deja consacrata de Off-road) la diferite competiții internaționale așa cum s-a întâmplat în ultimii 3 ani. Până acum doar la nivel de susținere din partea mea dar cine știe cum vă fi pe viitor ?:)))

Iți mulțumim pentru răspunsurile acordate.
Și eu îți mulțumesc pentru acest interviu și în același timp mulțumesc atât celor care m-au ajutat să înțeleg și să învăț acest sport cât și celor care m-au susținut în a putea să am aceasta șansă.
Și bine-nțeles haideți la Off-road că e tare frumos și vă garantez că nu o să fiți dezamăgiți. În prima faza că spectatori și mai apoi când aproape garantat îți intra microbul în sânge că și concurenți.

Sunt destule clase pentru toți doritorii în funcție atât de buget cât și de pregătirea personală. Mai pe scurt, e loc pentru toată lumea și dacă ești pasionat de Motorsport e păcat să nu încerci și aceasta ramura. Noi cu siguranța vă așteptăm cu mare drag!

Din pădure revenim pe asfalt și vom descoperi împreună lumea arbitrajului.

Sursa: GP24 Author, Ana Maria Florea
Photocredit: M-Pictures.be / Iulian Georgescu / IasiRally.ro

„Vă mulțumim pentru vizualizare și vă invitam să ne apreciați materialele printr-un like la pagina noastră pe Facebook și, de asemenea, vă invitam să ne lăsați o recomandare pe pagina de Facebook, dorind în permanenta să ne îmbunătățim munca. Vă mulțumim”

Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports.

Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

Race Calendar & Standings
  • GP of Germany

    Hockenheimring

    28
    July

  • GP of Hungary

    Hungaroring

    04
    August

  • GP of Belgium

    Spa Francorchamps

    01
    September

  • GP of Italy

    Monza

    08
    September