Latest Posts

De ce problemele structurale ale monopostului W14 nu sunt singurele obstacole întâmpinate de Mercedes?

Vizualizări: 12537

După 7 titluri mondiale consecutive, câștigate în perioada hibridă, sezonul 2021 a reprezentat punctul de răscruce între două perioade de dominație în Formula 1. Puterea a fost transferată de partea Red Bull, iar echipa Mercedes a fost învăluită de probleme. În acest articol realizăm un review complet al situației de la Brackley.

Pe 12 decembrie 2021 se desfășura una dintre cele mai tensionate curse din ultimul deceniu, între pilotul etalon Mercedes și pretendentul la tron. Depășirea de titlu mondial a lui Max Verstappen din ultimul tur a fost un moment simbolic. Formula 1 a intrat în era Verstappen.

După un sezon plin de suspans priveam ultimul podium al anului și ne puneam întrebări despre viitorul competiţiei. Titlul mondial a olandezului nu a fost doar o ovație pentru acel sezon, ci va avea rolul sceptrului mitologic. Reperul competiției nu mai era Lewis Hamilton, ci descendentul direct al rivalului statistic, Michael Schumacher.

Înainte de sezonul 2022, Lewis Hamilton a dispărut pentru 2 luni din social media, amenințând cu retragerea din competiție. Britanicul multiplu campion mondial a revenit la Mercedes pentru o nouă campanie de titlu mondial, însă avea să găsească o echipă total schimbată, cu un monopost care avea o valoare tehnică radical diferită comparativ cu predecesoarele.

Schimbările au continuat pe tot parcursul sezonului 2022, însă acesta s-a terminat într-o notă pozitivă, cu o dublă Mercedes în Marele Premiu al Braziliei. Totuși, acest marș spre victoria unică a anului avea și implicații secundare. Rivalii de la Ferrari și Red Bull, echipa considerată apropiată (Aston Martin) se concentrau pentru sezonul următor, iar Mercedes se va trezi la testele de presezon din Bahrain în postura monopostului nr 4 ca viteză pură.

Scuza oficială este reprezentată de greșirea conceptului lui W14, unul rămas extrem, cu sidepods inexistente. Acesta are în continuare un drag destul de mare și, ca rezultat, o eficiență aerodinamică mai mică. Totuși, probleme sunt și în alte departamente, iar în acest articol le vom evidenția.

În perioada 2014-2021, Mercedes părea reperul suprem al competiției, o echipă unită, care poate ieși din orice situație dificilă. Întoarcerea balanței de partea sa în disputa cu Ferrari din 2017 și 2018 a demonstrat exact aceste calități. În momentul actual, echipa nu reușește să redreseze situația. Conceptul Zero Sidepods pare că a ajuns la o finalitate în încrederea echipei, iar în 5-6 curse ar trebui să apară un monopost schimbat, cu elemente aero diferite.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

ANALIZA, Mercedes

După un an și jumătate, echipa alege să oprească dezvoltarea conceptului no sidepods. Diferență enormă între această abordare și cea Red Bull, echipă care a nimerit conceptul încă din prima cursă a sezonului 2022. Acest aspect a fost îndeplinit și de Ferrari, însă echipa italiană a fost împiedicată de celebra Directivă Tehnică 39.

Cauzele legate de prăbușirea dominației Mercedes sunt multiple și cu siguranță nu le cunoaștem pe toate. Avem totuși niște indicii în acest sens pe care le vom include în text. Cea mai mare problemă este cauzată de plecarea mai multor ingineri, atât aero, cât și specializați pe Unitatea de Putere, departament în care Mercedes nu mai este prima echipă, motorul Ferrari are un surplus de aproximativ 10 CP.

Pe partea aero, Mercedes a pierdut peste 20 de ingineri. Cei mai mulți s-au îndreptat spre Aston Martin (în frunte cu Eric Blandin) și spre programul de veliere al celor de la Ineos. Această disciplină este în plină expansiune (este supranumită “Formula 1 Navală”) și copiază regulamentele Formulei 1. Practic, ambarcațiunile trebuie să ocolească viraje, asemenea unui monopost, folosind aerodinamica. La această echipă Ineos a plecat James Allison, alături de alți 6 ingineri. La Aston Martin au fost înregistrate cam același număr de plecări.

Pe partea propulsoare, grupul germano-britanic a fost părăsit de un număr importanți de experți, care s-au îndreptat spre divizia Red Bull PowerTrains. Desigur, Mercedes nu este singura echipă de renume care pierde ingineri. Ferrari a pierdut oamenii din grupul lui Mattia Binotto, alții au plecat la echipele de Moto GP, cei mai mulți la Ducati.

Pe de altă parte, Aston Martin a înfăptuit o adevărată campanie de recrutări. La echipa britanică au ajuns nume importante, cele mai sonore fiind Marco Mattiacci (fost director de curse a Ferrari), Dan Fallows (Red Bull), Eric Blandin (Mercedes), Luca Furbatto (Alfa Romeo) și Andrew Alessi (Red Bull).

Există indicii că Mercedes se confruntă și cu o perioade de instabilitate tehnică, practic este sfârșitul unui ciclu de titluri mondiale. Anumiți oameni sunt mutați între departamente sau aleg chiar ei alte proiecte, cum este cazul lui Angela Cullen, asistenta personala a lui Lewis Hamilton.

De ce problemele structurale ale monopostului W14 nu sunt singurele obstacole întâmpinate de Mercedes?

Cea mai mare problemă din ultimii 2 ani a fost corelarea datelor de pe pistă cu cele din simulator și tunel de vânt. Fenomenul de porpoising a fost descoperit foarte târziu de o echipă care era recunoscută pentru eficiența în cercetare. Schimbările regulamentare din 2022 au anulat cel mai mare avantaj a Mercedes contra celor de la Red Bull, tunelul de vânt mai eficient.

Echipa austriacă deține încă tunelul celor de la Jaguar (unul nou va fi gata probabil în 2025), iar cel actual este prea îngust. Echipa a avut probleme cu înțelegerea conceptului upwash din era anterioară (lățimea prea mică a tunelului afecta dezvoltarea). În acest moment mult mai important este downwash-ul, iar Red Bull a maximizat noul regulament, tunelul de vânt nu mai reprezintă un impediment major.

Ingeniozitatea lui Adrian Newey a jucat un rol major în această ecuație. Britanicul are o experientă uriașă și în universul monoposturilor cu efect de sol, teza sa de doctorat fiind legată de acest subiect. Inginerii Mercedes nu au reușit să împletească partea teoretică cu cea practică, deoarece nu au o experiență atât de vastă.

În această perioadă, echipa din Brackley se confruntă cu o atenție media deosebită, cauzată de posibila plecare a lui Lewis Hamilton la finalul lui 2023. Multiplul campion mondial cere un salariu echivalent cu cel actual, însă Mercedes consideră că acest cost nu se mai justifică. Durata contractului este de asemenea un punct intens de discuție. Hamilton dorește să rămână în Formula 1 până la pragul de 40 de ani.

De ce problemele structurale ale monopostului W14 nu sunt singurele obstacole întâmpinate de Mercedes?

 

În concluzie, Mercedes realizează demersuri pentru a-și contura o nouă structură a echipei, una care să se lupte cu toate armele pentru titlul mondial. Acum câteva zile a fost repatriat James Allison la echipa de Formula 1. Peste 5-6 GP-uri va debuta varianta B a monopostului W14, însă este greu să credem ca noul concept se va putea lupta din start cu Red Bull. În 2024 va debuta un nou regulament, care va include modificări importante față de cel din acest an. Următorul sezon poate reprezenta oportunitatea perfectă pentru Mercedes.

  • Mai multe știri despre Formula 1 vizionați AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: GP24 Media/Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss