More

    Latest Posts

    Probleme cauzate în continuare de bordurile supraînălțate.

    Limitele pistei sunt problema de care motorsportul nu pare să poată scăpa. Dar utilizarea așa-numitelor „borduri supraînălțate” ca mijloc de descurajare nu a făcut decât să înrăutățească problema, iar un număr tot mai mare de voci doresc să se ia măsuri.

    Dacă Marele Premiu al Austriei din 2022 ne-a învățat ceva, este faptul că este dificil să controlezi limitele pistei. Atât cursele de Formula 1, cât și cele de susținere au fost presărate cu multiple avertismente pentru mașini conduse în afara circuitului definit, până la punctul în care rezultatele generale riscau să fie modificate semnificativ. Bineînțeles, orice pilot va exploata un avantaj disponibil și va forța limitele a ceea ce este acceptabil. Dar, în egală măsură, nu va pune în mod deliberat în pericol puncte potențiale. Concluzia evidentă este că ceva nu a funcționat așa cum era prevăzut.

    Dacă acceptăm că acoperirea circuitului cu bariere dure este o opțiune care nu este preferată, atunci trebuie să existe un sistem practic care să garanteze că un pilot rămâne pe circuitul desemnat, permițând în același timp să se țină cont de greșeli sau de incidente în cazul în care depășirea limitelor pistei este inevitabilă.

    Problem, Borduri

    După cum subliniază un purtător de cuvânt al FIA, există și o problemă de siguranță care trebuie luată în considerare aici. Toate barierele și zonele de fugă sunt specificate pentru a fi adecvate pentru viteza mașinii în acel loc atunci când se află pe circuit. Dacă o mașină se deplasează cu viteza de cursă mai aproape de o barieră decât este prevăzut, atunci eficiența acestor măsuri în cazul unui accident va fi redusă. Există o serie de modalități de abordare a acestei probleme, dincolo de observarea și raportarea activă. Dar una dintre cele mai comune soluții, care este utilizată de peste 25 de ani, a devenit recent subiectul unor critici reînnoite după un val de incidente dramatice.

    Bordură combinată sau „bordură supraînălțată” este un blister rotunjit rigid, cu o înălțime maximă de 12 cm, care este plasat în spatele unei borduri inferioare de 80 cm lățime care mărginește calea ferată. Scopul său principal, atunci când a fost introdusă, a fost în mod special acela de a aborda problema șoferilor care depășesc limitele pistei și obțin un avantaj. Dacă treceți peste unul, în special într-un monopost cu suspensie dură, veți fi în cel mai bun caz inconfortabil și veți risca să vă deteriorați vehiculul.

    Fostul pilot de Formula 1 și comentator TV Karun Chandhok a dezvăluit, atunci când a fost întrebat, că nu i-a plăcut de la început. Astăzi, el crede că pot funcționa în locul potrivit și citează în mod special ieșirea din virajul 1 al Red Bull Ring ca exemplu în acest sens. Dar, de asemenea, nu lasă nicio îndoială că ar dori să le vadă eliminate.

    Problem, Borduri

    Ceea ce este clar este că problemele legate de borduri depășesc cu mult faptul că trebuie să se ocupe de consecințele efectelor lor preconizate. În cazul în care bordurile mai înalte sunt lovite sau sunt lovite cu o lovitură fulgerătoare, ele funcționează ca un factor de descurajare. Dar dacă este lovită frontal sau dacă este lovită în lateral, atunci rezultatul poate fi mult mai dramatic.

    Căutând pe YouTube se pot vedea numeroase clipuri cu mașini care se prăbușesc catastrofal după ce au lovit aceste borduri, dar toate se încadrează în două grupuri care pot fi clasificate ca fiind „pierdere de control” și „lansare”. Pentru a înțelege ce nu merge bine, trebuie să analizăm modul în care energia unui vehicul în mișcare îi afectează comportamentul.

    O schimbare foarte rapidă, de mare amploare, cauzată de o mașină rapidă sau de o bordură înaltă, va transmite o cantitate mare de energie în structura mașinii și șoferului – creând efectiv un impact direct și violent.

    Fiecare obiect în mișcare are un impuls, o forță care încearcă să îl mențină în mișcare în linie dreaptă cu o viteză constantă. Acesta este motivul pentru care o mașină lăsată să se deplaseze liber va merge în viteză până când rezistența aerului, panta și frecarea o vor încetini treptat. Acesta este, de asemenea, motivul pentru care o mașină se deplasează în linie dreaptă, cu excepția cazului în care o nouă forță, de exemplu, prin roțile directoare care se rotesc, o face să schimbe direcția.

    În mod critic, impulsul crește dacă obiectul devine mai greu sau dacă viteza crește. Atunci când lovește o bordură, impulsul va încerca să facă mașina să continue în linie dreaptă. Dar dacă nu poate, atunci mașina va fi deviată. Acest lucru va reduce puțin viteza, dar impulsul rămas va încerca apoi să o facă să continue să se deplaseze în noua direcție.

    În toate cazurile, trebuie să se ia în considerare mărimea și rata de schimbare. În cazul unei borduri joase sau al unei mașini lente, va exista doar o ușoară deviere de la traiectoria inițială, într-un mod relativ ușor. Dimpotrivă, o schimbare foarte rapidă și de mare amploare, datorată unei mașini rapide sau unei borduri înalte, va transmite o cantitate mare de energie în structura mașinii și șoferului – creând efectiv un impact direct și violent. O mașină rapidă care lovește o bordură mare va avea un impuls mare, cuplat cu un impact mare și o schimbare mare de direcție.

    Problem, Borduri

    În cele mai multe cazuri, lovirea bordurii combinate creează doar o problemă de moment. Dar există un număr îngrijorător de cazuri în care a declanșat un accident într-o manieră unică pentru acest tip de construcție. Un astfel de incident a fost coliziunea din Formula Regională Europeană dintre coechipierii din echipa Prema, Dino Beganovic și David Vidales, la Monza în 2021. Ambele mașini au ieșit de pe pistă și au tăiat prin a doua șicană, dar în timp ce reintrau, Vidales a intrat direct în capătul unei „borduri supraînălțate”.

    Sub podeaua mașinii sale a fost împinsă în sus cu suficientă forță pentru a arunca roțile din față în afara suprafeței pistei pentru o perioadă semnificativă de timp, înainte de a atinge din nou momentan solul, chiar înainte de a ateriza și de a ricoșa în Beganovic. Deși mașina lui Vidales nu a ajuns în aer în întregime, a fost complet scăpată de sub control, spaniolul fiind incapabil să conducă. Nici impactul când nasul a revenit în cele din urmă pe Pământ nu poate fi fost nesemnificativ. Acesta este un exemplu de „pierdere a controlului”.

    Problema mai spectaculoasă apare atunci când viteza sau unghiul de impact cu bordura înseamnă că mașina este lansată și ajunge complet în aer. Două exemple recente demonstrează acest lucru – accidentul în care au fost implicați piloții de Formula 2 Roy Nissany și Dennis Hauger la Silverstone și accidentul recent din Campionatul Mondial de Anduranță al lui Henrique Chaves, tot la a doua șicană de la Monza.

    Problem, Borduri

    În timp ce ciocnirea din F2 a fost cauzată de Nissany, care l-a împins agresiv pe Hauger pe iarbă în apropierea șicanei Club, pe o traiectorie care a făcut ca mașina pe trei roți a norvegianului, acum fără vină, să sară de pe bordură și să-l lovească pe agresorul său protejat de Halo, situația lui Chaves a fost cauzată de o problemă la frâne.

    Coada Aston Martin-ului său TF Sport s-a întors, iar mașina a alunecat și a lovit bordura în partea laterală, deviind mașina în sus, departe de sol, într-un unghi de urcare. Energia din cadrul impactului a fost suficientă pentru a smulge imediat ușa, dar impactul a fost și mai grav din cauza podelei de sub liftul generator.

    Orice suprafață plană rigidă care trece prin aer, astfel încât marginea sa de atac să fie mai înaltă decât marginea de ieșire, va devia aerul în jos. Datorită legilor lui Newton, știm că orice acțiune are o reacție egală și opusă, astfel încât, prin întoarcere, suprafața plană este împinsă în sus.

    Problem, Borduri

    Acest efect în cazul mașinilor poate fi văzut mai clar cu o problemă care a ajuns pe prima pagină a ziarelor la Le Mans în 1999, când, în mod notoriu, Mercedes AMG F1 CLR a decolat de trei ori din cauza ridicării nasului. Mașina lui Peter Dumbreck a reușit să urce atât de sus în timpul cursei, încât bariera care se întinde de-a lungul pistei a fost ușor de trecut.

    Motivul inițial pentru care mașinile au început să decoleze în aceste două cazuri poate fi diferit, dar odată ce aerul are o cale liberă spre partea inferioară a mașinii, efectul este același. Chaves a zburat cu o mică pierdere de viteză înainte, apoi a suferit un al doilea impact la aterizare, înainte ca Aston-ul să se rostogolească și să alunece până la oprire.

    De asemenea, timpul de zbor al mașinilor lansate poate fi prelungit prin „călătoria” pe o pernă de aer în apropierea solului. În mod ironic, în aeronautică, de unde provine termenul, acest lucru se numește “efect de sol”. Având în vedere beneficiile de bază în materie de siguranță pe care se intenționează să le aducă bordurile combinate – împiedicând mașinile care se deplasează rapid să treacă mai aproape de barieră decât este prevăzut – este la fel de ironic faptul că, prin aceasta, ele pot face ca un vehicul să parcurgă o distanță mare cu o pierdere redusă de viteză, așa cum se așteaptă în mod normal în timpul unui accident.

    Problem, Borduri

    Accidentul suferit de Abbie Eaton în 2021 în Seria W pe Circuit of The Americas ilustrează cel mai bine cât de grav poate fi un impact cu energie ridicată. Mașina ei a trecut peste o bordură cu o forță suficientă pentru a fractura două vertebre, în timp ce, la aceeași reuniune, Christian Weir a suferit leziuni similare în cursa F4. Sean Geleal a fost, de asemenea, rănit într-o cursă F2 la Barcelona în 2020.

    „Bordurile sunt puse acolo pentru a încerca să limiteze limitele pistei, dar dacă acest lucru se face în detrimentul rănilor, a unor potențiale răni care pot schimba vieți, atunci este inacceptabil” – George Russell în 2021

    Cu siguranță, numai luarea în considerare a acestei potențiale consecințe trebuie să fie considerată un argument cheie împotriva utilizării continue a bordurilor combinate. O piesă de mobilier standard de pe marginea pistei care poate provoca în mod unic răni grave și care poate schimba vieți nu poate avea un loc viabil în motorsportul secolului XXI.

    După cum a spus directorul GPDA, George George Russell, la Austin, anul trecut: „Bordurile sunt puse acolo pentru a încerca să limiteze limitele pistei, dar dacă acest lucru se face în detrimentul rănilor, care pot schimba vieți, atunci este inacceptabil”.

    Întrebarea este: cum poate FIA să avanseze dacă atât supravegherea limitelor, cât și ridicarea bordurilor eșuează? Purtătorul de cuvânt al FIA confirmă că toate aceste accidente sunt înregistrate și revizuite ca parte a procesului de siguranță al FIA. În mod liniștitor, ei declară de asemenea: „Comisia pentru circuite a FIA și Grupul de lucru pentru limitele pistei lucrează în mod activ la o revenire la elementele de descurajare naturale, cum ar fi bordurile de iarbă și pietrișul, pentru a descuraja șoferii să depășească limitele pistei.

    „Totuși, aceasta este o problemă complexă, fiind necesar ca orice soluție să fie multidisciplinară (monoposturi, mașini de turism, mașini sport etc.), adecvată atât pentru mașini, cât și pentru motociclete și să țină cont de considerentele legate de întreținerea circuitului”.

    Problem, Borduri

    Având în vedere, pe de o parte, accidentele de profil înalt, rănile și o mișcare tot mai mare de disensiune în cadrul comunității F1 în ceea ce privește „borduri supraînălțate” și, pe de altă parte, faptul că mai mulți piloți s-au plâns de numărul mare de notificări privind limitele pistei la GP-ul Austriei, aceasta este în mod clar o problemă pe care FIA trebuie să o abordeze cât mai curând.

    Problem, Borduri

     

    • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.

    Sursa: Motorsport Network

    Photocredit: Formula 1 Fans Romania


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss