Latest Posts

Preview MP al Australiei 2023: Pe cine avantajează circuitul din Antipozi?

Vizualizări: 10034

În acest weekend se desfășoară o nouă ediție din Marele Premiu al Australiei. Piloții se vor întrece pe un circuit reprezentativ pentru lumea Formulei 1, care păstrează câteva pagini din analele disciplinei. În acest articol realizăm uzualul preview al GP-ului și punem în revistă principalele puncte de discuție.

După o cursă incitantă în Bahrain și un MP al Arabiei Saudite mai tern, echipele sosesc pe tărâm australian în ultimul weekend înainte de vacanța de primăvară, cauzată de anularea cursei din China. Urmează un weekend foarte interesant pe un circuit complet diferit față de Sakhir sau Jeddah.

Australia a fost mereu parte componentă a lumii motorsportului. Prima cursă importantă a fost organizată în 1928 la Philippe Island, însă piloții de rang înalt au pășit în Antipozi abia la începutul anilor 1960. Motivul era reprezentat de Tasman Cup, o competiție desfășurată în vacanța de vară, structurată ca un mini campionat. Recompensele financiare erau pe măsura drumului parcurs, iar peisajul australian i-a fascinat pe piloți. Jim Clark, Jack Brabham, Bruce McLaren sau Graham Hill au obținut victorii în Australia.

Competiția s-a desfășurat anual, până la jumătatea deceniului viitor, apoi motorsportul australian a intrat în umbra circuitelor europene. Va reveni în 1985, de această dată în calendarul Formulei 1. Circuitul din Adelaide era gazda curselor, la acel moment fiind unul dintre cele mai spectaculoase din calendar. Acesta a organizat finala sezonului până în 1995.

Prima ediție a fost reprezentată de conflictul dintre Senna și Mansell (britanicul a declarat la finalul întrecerii că Senna este un idiot). Victoria i-a revenit lui Keke Rosberg, campionul din 1982, aflat la ultima cursă cu Williams. În anul următor, suspansul atingea cote maxime. Piloții Williams (Nigel Mansell, Nelson Piquet) și Alain Prost se luptau pentru titlul mondial.

Mansell se apropia de triumf când a suferit o explozie la pneu pe linia dreaptă atunci când monopostul rula cu o viteză de 320km/h. Nelson Piquet a fost chemat de urgență la boxe pentru verificări, iar Alain Prost se încorona dublu campion mondial, după, probabil, cel mai bun sezon al său din carieră.

Francezul de la McLaren se va mai întâlni încă o dată cu victoria în 1988, însă aceasta nu a avut rezultat în clasamentul general. Senna a câștigat titlul în penultima cursă de la Suzuka, poate și grație unui regulament ciudat de acordare a punctelor. Victoria lui Prost a fost ultima pentru un monopost cu motoare turbo până la revenirea acestora din 2014.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Mai avansăm 5 ani și ajungem la celebra cursă din 1993, care reprezenta sfârșitul unei epoci din istoria Formulei 1. Pe Adelaide (acum cu o configurație modificată) se desfășura ultimul duel Senna-Prost, care marca și ultima victorie din cariera brazilianului, cea cu numărul 41. După această cursă, Prost se retrăgea în glorie din competiție, cucerind al patrulea titlu mondial cu Williams.

Întrecerea din 1994 marca primul titlu al lui Michael Schumacher, unul foarte controversat. Germanul a avut un contact la jumătatea cursei cu Damon Hill, rivalul său de la Williams, după un gest tehnic considerat nesăbuit. Hill își va lua revanșa anul următor. Acesta va marca una dintre cele mai dominante victorii din istoria Formulei 1, la 2 tururi de orice alt pilot care a trecut linia de finish.

Preview MP al Australiei 2023: Pe cine avantajează circuitul din Antipozi?

Din 1996, Marele Premiu al Australiei se mută la Melbourne pe circuitul Albert Park, care va fi gazda întrecerilor până în 2035. Între cursele din 1995 și 1996 vor fi doar 3 luni (Albert Park organizează prima cursă a sezonului 1996), iar echipele își vor lăsa echipamentele în Australia. Pe Melbourne se va desfășura prima cursă cu un echipament considerat revoluționar, luminile de start.

În comparație cu alte GP-uri, există un echilibru în privința numărului de victorii. Cele mai multe triumfuri le are Michael Schumacher (4), secondat de Sebastian Vettel, Alain Prost și Jenson Button (3). Lewis Hamilton are doar 2 victorii în Australia. McLaren a triumfat de cele mai multe ori, 11, Ferrari are 10 victorii.

Datele tehnice ale circuitului

Circuitul Albert Park are o lungime de 5.275km și prezintă 14 viraje după modificările din 2021. În acest an se va înregistra o premieră, traseul va conține 4 zone DRS între virajele T14-T1, T2-T3, T8-T9 și T10-T11, însă doar cu 2 puncte de detecție (înainte de virajele 7 și 13). Astfel, cursa ar trebui să fie mai intensă decât întrecerile terne din ultimii ani.

Modificări ale circuitului au fost realizate și în virajele T1, T3, T9, T13, T15, de data aceasta din motive de siguranță. Suprafața asfaltică se află la o distanță mică de zid, păturile de pietriș se regăsesc în majoritatea curbelor, iar contactele și aparițiile Safety Car-ului sunt frecvente.

După modificările din 2021, circuitul a devenit mai rapid cu 5 secunde, iar recordul absolut a fost resetat la 1.17.363 (Charles Leclerc, 2022). De asemenea, și recordul de cursă a fost schimbat, acesta fiind 1.20.260 (Charles Leclerc, 2022), vechiul record era cel al lui Schumacher stabilit în 2004 (1.24.0).

Preview MP al Australiei 2023: Pe cine avantajează circuitul din Antipozi?

Vom mai expune succint câteva detalii importante: distanța de la pole la T1 este de 260m, Pirelli va aduce în Australia compozițiile C2-C3-C4, evoluția pistei este una importantă, asfaltul are un caracter abraziv, în cursă vor fi 58 de tururi, piloții vor aborda cel mai probabil o strategie cu o singură oprire la boxe, virajele de pe Albert Park sunt numite în memoria unor mari campioni din trecut (Ascari, Senna, Prost, Hill, Brabham, Jones, Lauda).

Ce tip de setup va fi abordat?

Albert Park prezintă un layout de tip stop&go, cu zone de accelerație destul de scurte și viraje abordate cu viteze mici. Tracțiunea și stabilitatea pe frânare au un rol important pe acest circuit, iar puterea motorului și eficiența aero trec pe plan secund. Inginerii au misiunea să blindeze puntea față, deoarece poate apărea subvirarea în virajele front limited.

Suspensia față joacă un rol important, setarea mai moale a acesteia ar putea aduce câteva zecimi pe tur. Garda la sol va fi una mai înaltă decât pe precedentele două circuite, pentru că asfaltul prezintă câteva denivelări. Aripa față va avea dimensiuni moderate, în ultimii ani a fost aleasă una de tip medium drag.

Cine are cele mai mari șanse la victoria din Australia?

Monopostul Red Bull are cel mai bun pachet din acest moment. Max Verstappen și Sergio Perez nu au avut rivali în Bahrain și Arabia Saudită, iar această situație ar trebui să se repete. RB19 nu are puncte slabe majore și rulează extraordinar în fiecare tip de viraj. Aston Martin ar trebui să dețină un avantaj în disputa cu Ferrari și Mercedes, deoarece drag-ul mai mare nu este atât de penalizant. În schimb, virajele mai lente se pliază pe caracterul monopostului verde.

Preview MP al Australiei 2023: Pe cine avantajează circuitul din Antipozi?

Ferrari și Mercedes au livrat în Australia pachete importante de upgrade-uri, care vor fi testate în ziua de vineri. Ferrari are nevoie de soluții pe partea de apăsare la sol, însă situația nu se va schimba radical până la weekend-ul de la Imola, unde toate echipele vor livra pachete importante.

Vremea ar putea produce mari surprize în acest weekend. Prognoza meteo indică ploi slabe pentru zilele de vineri și sâmbătă. Temperaturile din aer vor fi foarte scăzute și vor depăși cu greu pragul de 17 grade.

Când și unde să urmărești Marele Premiu al Australiei în acest weekend:

  • Vineri 31.03.2023, 4:30 – 5:30, Antrenamente Libere I
    F1TV Pro, Digisport 1 (+HD), Orange Sport 3
  • Vineri 31.03.2023, 8:00 – 9:00, Antrenamente Libere II
    F1TV Pro, Digisport 1 (+HD), Orange Sport 3
  • Sâmbăta 1.04.2023, 4:30 – 5:30, Antrenamente Libere III
    F1TV Pro, Digisport 2 (+HD), Orange Sport 3
  • Sâmbăta 1.04.2023, 8:00 – 9:00, Calificări
    F1TV Pro, Digisport 1 (+HD), Orange Sport 3
  • Duminica 2.04.2023, 8:00 – 10:00, Cursa
    F1TV Pro, Digisport 1 (+HD), Orange Sport 3
  • Prima Sport nu a oferit până la momentul publicării articolului programul tv.

GP24 PronoContest, jocul gratuit în care vă încurajăm să creați pronosticuri pentru cursele de Formula 1.

Pronocontest

Apăsați click pe imaginea de mai sus pentru a accesa site-ul GP24 PronoContest, unde puteți să vă jucați și să câștigați premii interesante.

  • Mai multe știri despre Formula 1 vizionați AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss