Oscar Piastri este campion consecutiv la F3 și F2, egalând realizările lui Charles Leclerc de la Scuderia Ferrari și ale lui George Russell, pilotul Mercedes AMG F1, înainte ca aceștia să se afirme în F1.
Cu toate acestea, Oscar Piastri este pregătit pentru un an pe tușă ca pilot de rezervă al echipei Alpine F1. Cum se va descurca anul acesta și ce mai poate face pentru a pătrunde în F1. „Simt că am făcut practic tot ce am putut pentru a încerca să îmi demonstrez valoarea”, a declarat pentru GP Racing Oscar Piastri, campionul în exercițiu al Formulei 2 și pilotul de rezervă al Alpine F1 pentru acest an. „În principal pe pistă, dar simt că mi-am dovedit calitățile și în afara ei. Cred că rezultatele vorbesc de la sine, într-adevăr. Nu cred că trebuie să mai adaug prea multe”.
Este imposibil de argumentat altfel. După ce a câștigat Formula Renault Eurocup în 2019, Oscar Piastri a trecut la Formula 3 pentru 2020 și a luat titlul din prima încercare. Apoi a trecut la F2 și a cucerit din nou coroana în sezonul său de debutant. Chiar nu mai sunt multe de adăugat.
Dintre actualii piloți de Formula 1, doar doi se pot lăuda cu un CV similar. Charles Leclerc a câștigat GP3 de la prima încercare în 2016 și apoi a obținut titlul F2 în anul următor. George Russell a făcut efectiv același lucru în 2017 (GP3) și 2018 (F2). În 2022, ambii sunt piloți la echipe de top din F1, Scuderia Ferrari și, respectiv, Mercedes AMG F1, și se află pe primul și al doilea loc în clasamentul punctelor după primele trei curse.
Pentru tinerii piloți, există efectiv doar două căi principale de a ajunge în Formula 1 modernă. Dacă ești tânăr și talentat, te poți înscrie într-un program de juniori F1 și, dacă impresionezi în categoriile de juniori, poți fi invitat să îți continui educația în F1, în cadrul unei echipe afiliate. Leclerc a debutat în 2018 cu Alfa Romeo F1, care a fost obligată să alinieze un pilot ales de Scuderia Ferrari pe unul dintre locurile sale; George Russell a pilotat pentru Williams Racing, clientul motorului Mercedes AMG F1.
Alpine F1, care l-a adus pe Oscar Piastri în rândul juniorilor săi în urmă cu doi ani, nu are o echipă B în Formula 1. Și din moment ce lista echipei sale A este completată de un dublu campion mondial și de un francez cu un contract pe termen lung, australianul s-a trezit pe banca de rezerve. Există o a doua cale, și este, fără îndoială, mai ușoară. Îl poți ruga pur și simplu pe tatăl tău să-ți cumpere un loc. Dar acest lucru nu prea funcționează pentru Oscar Piastri, din câteva motive.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
„În primul rând”, zâmbește Oscar Piastri, „cred că, din punct de vedere moral, mi-am spus de la bun început că, dacă voi ajunge la F1, voi ajunge acolo pentru că merit să fiu acolo și nu pentru că tatăl meu mi-a cumpărat un loc. În ochii mei, asta contrazice scopul de a fi un pilot profesionist de curse, pentru că nu ești un profesionist dacă este așa. Pentru mine, din punct de vedere moral, acesta a fost un lucru important”.
Team Alpine
„Și, în al doilea rând, nu avem fondurile necesare pentru a face acest lucru. Cu siguranță nu spun că ne luptăm sau ceva de genul acesta. Cariera mea de junior a fost mai mult decât costisitoare. Pentru majoritatea oamenilor, cariera mea de junior a costat mai mult decât ceea ce cred că unii oameni din afara sporturilor cu motor pot doar să viseze în unele cazuri. Așa că sunt foarte conștient de câți bani au fost deja cheltuiți pentru mine, în primul rând de către familia mea, ca număr unu, de către echipa Alpine F1, de asemenea, și de către diverși sponsori”.
„Așa că da, în primul rând, nu vreau să ajung în F1 pentru că cineva a plătit pentru ca eu să fiu acolo, cu siguranță familia mea, oricum. Nu cred că este corect sau corect față de ei. Și în al doilea rând, chiar dacă aș fi de acord cu asta, nu am putea să o facem”. Piastri, după cum spune el însuși, „s-a născut pentru a fi pilot de curse”, datorită legăturilor familiei sale cu industria auto din Australia natală.
„Tatăl mamei mele și tatăl tatălui meu au fost amândoi mecanici”, explică el. „Fiind în această industrie, au urmat în mod natural sporturile cu motor. Apoi, tatăl meu, presupun că în mod natural de la tatăl său, a fost și el interesat de sporturile cu motor, dar, de asemenea, nu a fost niciodată implicat cu adevărat. Dar afacerea lui este în domeniul auto, în domeniul tuningului auto. Deci cred că toate posibilitățile și potențialul erau acolo pentru a se alătura sporturilor cu motor. Dar eu am fost primul din familie care s-a implicat cu adevărat”.
După câteva sezoane de succes în kartingul australian, Oscar Piastri s-a văzut nevoit să facă ceea ce toți compatrioții săi care visează la Formula 1 sfârșesc prin a-și face bagajele și să plece în Europa. A făcut acest lucru în 2016, la vârsta de 15 ani.
„Făcusem câteva curse în Europa înainte de asta, dar în acel an am decis să mergem pe deplin”, își amintește Oscar Piastri. „M-am mutat în Marea Britanie la începutul anului 2016, în primul rând cu tatăl meu, pentru primele șase luni, iar mama mea s-a întors în Australia, având grijă de surorile mele. Au făcut schimb de roluri de câteva ori, dar apoi, la începutul anului școlar, tatăl meu a spus practic: Bineînțeles că vreau să te las să îți urmezi visul, dar trebuie să îmi fac și eu treaba mea, trebuie să te pot susține”.
Oscar Piastri a mers la un internat, ceea ce l-a ținut ocupat în timpul săptămânii, iar în weekend-uri făcea curse. „A fost dificil la început”, recunoaște el. „Și, bineînțeles, faptul că nu mi-am putut vedea mama sau surorile foarte des a fost dificil, toți prietenii mei din Australia, dar cred că faptul că m-am implicat mai mult în comunitate și m-am implicat la școală m-a ajutat, cred, să mă integrez în viața de acolo”.
„Faptul că am fost cu o gașcă de prieteni în internat, că am locuit împreună toată săptămâna, cred că a făcut lucrurile mult, mult mai ușoare. Aveam oameni de vârsta mea cu care să vorbesc și aveam oameni în jurul meu și acel fel de comunitate [de curse] în jurul meu”. Rezultatele sale ulterioare au dovedit că mutarea sa a meritat. Cariera sa în monoposturi de până acum cuprinde cinci sezoane în cinci mașini diferite – deși Oscar Piastri a rămas timp de doi ani în Formula Renault Eurocup, dar aceasta a suferit o schimbare de mașini după prima sa campanie.
De-a lungul timpului, faptul că a învățat rapid i-a permis să lupte pentru podiumuri și victorii încă de la început, în ciuda limitelor stricte de testare din F3 și F2. După cum Oscar Piastri însuși a subliniat odată, „testele excesive nu mi se potrivesc cu adevărat. Cred că o trăsătură naturală a mea este aceea de a învăța lucrurile destul de repede”, detaliază el. „Adică, de-a lungul întregii mele cariere de junior… da, am avut doi ani de Formula Renault, dar au fost două mașini foarte diferite pentru acei ani. Cred că pentru mine adaptabilitatea este unul dintre punctele mele forte. Nu simt că am nevoie de atât de mult timp ca unii piloți”.
„În F3, de exemplu, am avut trei zile de teste și apoi a lovit COVID, am avut o pauză masivă și am revenit direct în sezon. Cred că acel timp liber și acea pauză mi s-au potrivit de fapt destul de bine. Și, într-un fel, cred că și calendarul F2 de anul trecut cu opt etape care se întindeau pe aproape nouă luni mi s-a potrivit, cu pauzele mari între curse”. Inevitabil, a atras atenția asupra sa.
Acum, nu numai că era junior la Alpine, dar era și manageriat de Mark Webber. S-au cunoscut prin intermediul unui alt australian, Simon Sostaric, un om de știință și antrenor sportiv care obișnuia să lucreze cu Webber – și cu Piastri atunci când acesta s-a mutat în Europa.
„Când am ajuns la finalul stagiului din Formula Renault, unde eram lider în campionat la acel moment, și plănuisem să trecem la F3 pentru anul următor, lucrurile au devenit mai serioase”, spune Oscar Piastri. „Aveam nevoie de cineva care să înceapă să mă gestioneze și să aibă grijă de cariera mea cu adevărat. Știam că Mark Webber era deja managerul lui Mitch Evans și, de asemenea, aveam o legătură reciprocă, Mark fiind australian. Și a fost doar o combinație foarte bună de factori, într-adevăr”.
El adaugă: „Adică, am început să urmăresc F1 în mod corespunzător în 2009. Îmi amintesc perfect, Brawn avea o mașină albă/galben-fluorescentă, care, când ai opt ani, arată destul de cool și, bineînțeles, câștigau totul. Dar Mark Webber și Red Bull Racing erau și ei acolo, au avut anii lor dominanți după aceea. Iar Mark era în față sau câștiga. Chiar și când am văzut „Mark Webber” apărând pe telefonul meu, era ca și cum aș fi zis: “OK, e destul de mișto”.
„Așa că da, la sfârșitul lui 2019, am început să lucrăm împreună, oficial în 2020. A fost un parcurs foarte bun de acolo. În primul rând, el este managerul meu și se ocupă de toate lucrurile din spatele scenei, deci de toate actele, de toate contractele, de rezolvarea tuturor acestor lucruri. Dar, de asemenea, este, evident, un pilot de curse de mare succes și a avut o carieră de succes în F1, dar și în mașinile sport. Așa că bănuiesc că există și acel element suplimentar de cunoștințe și expertiză în materie de piloți pe care trebuie să îl ofere”.
Cum Oscar Piastri însuși a vorbit deja pe pistă, acum este rândul lui Mark Webber să se asigure că 2022 va fi singurul an pe bancă al protejatului său. Și în timp ce Oscar Piastri își așteaptă rândul, Alpine F1 îl va ține și ea ocupat. Oscar Piastri este pregătit pentru un program de testare în mașini de F1 de generație mai veche; de asemenea, va participa la marile premii ca rezervă și, bineînțeles, va lucra în simulator. La urma urmei, chiar și așa, Oscar Piastri este un atu serios pentru echipă – mulți cunoscători spun că este unul dintre cei mai buni în simulator.
„Cred că timpii de circuit sunt primul punct de referință pentru oricine crede că sunt bun pe simulator”, zâmbește el cu viclenie. „La categoriile de juniori este destul de diferit, pentru că îl folosim foarte mult ca instrument de antrenament. În timp ce în F1, din munca pe care am făcut-o pe simulator, există o filozofie foarte diferită în ceea ce privește scopul pentru care este folosit simulatorul. În primul rând, deoarece modelele sunt mult mai precise decât cele pentru juniori și există mult mai multe informații disponibile, este mult mai mult despre dezvoltarea mașinii, asigurându-ne că simularea este cât mai aproape de realitate”.
„Este folosit mai degrabă ca un instrument de dezvoltare pentru echipă și pentru mașină decât pentru pilot. Deci cred că aici este o mentalitate foarte diferită. În loc să urmărești doar timpii de parcurs și să fii capabil să exploatezi o simulare, trebuie să fii capabil în primul rând să o conduci în mod sensibil și realist și să poți oferi echipei un feedback util”.
Îl vom vedea cu siguranță pe Oscar Piastri în câteva sesiuni de antrenamente, deoarece regulamentul obligă acum echipele să le ofere juniori kilometraj de weekend de mare premiu. Însă, în majoritatea zilelor de vineri din F1, Piastri va rămâne la baza de la Enstone, ajutând la perfecționarea setărilor pentru piloții de curse.
„Uneori, când am fost în simulator, am condus configurația lui Fernando Alonso, configurația lui Esteban Ocon”, spune el, „și pentru mine este destul de clar ce urmărește fiecare pilot în ceea ce privește configurația și unde au nevoie ca mașina să vireze mai bine, să vireze mai rău, să fie mai stabilă. Până la urmă, în special pentru mine în acest an, nu este vorba de a face mașina mai rapidă pentru mine, ci de a face echipa mai rapidă și, evident, Fernando Alonso și Esteban Ocon”.
- Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.