Latest Posts

Oficial: FIA îi acordă lui Andretti licența pentru Formula 1, dar…

Vizualizări: 14842

Andretti primește licența de la FIA pentru a intra în Formula 1 ca a 11-a echipă. Însă acum se anunță un conflict cu Liberty Media și cu echipele existente.

Andretti va deveni cea de-a unsprezecea echipă de Formula 1, dacă FIA își va da acordul. După un proces de selecție amănunțit, FIA a certificat că americanii sunt pregătiți pentru Formula 1. Cu toate acestea, înscrierea nu este încă stabilită, deoarece Andretti mai are nevoie de binecuvântarea deținătorului drepturilor comerciale. FIA a respins alți trei solicitanți pentru un loc suplimentar la start.

Candidații respinși sunt Hitech26, susținută de Oliver Oakes și echipa Hitech, Rodin Carlin de asemenea o echipă cunoscută din sportul de juniori, și LKYSUNZ (pronunțat Lucky Sons) din Asia de Sud-Est, echipa originală Panthera Team Asia.

În februarie 2023, FIA începuse deja faza 1 în procesul de licitație. Șapte părți interesate au cerut atunci mai multe detalii într-o perioadă de două săptămâni și au plătit taxa administrativă de 20.000 $ care trebuia plătită pentru acest lucru.

În faza a doua, cea de depunere a candidaturii propriu-zise, candidații au trebuit să răspundă la un număr extrem de mare de întrebări până la 30 aprilie. Doar patru potențiali participanți mai erau încă implicați în această etapă. Pentru aceasta, trebuia achitată o taxă de candidatură de 280.000 $. Acest lucru a descurajat trei dintre cei șapte candidați inițiali.

Formula 1

Noile echipe de Formula 1 devin o dispută de proporții

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

De fapt, FIA dorea ca până la 30 iunie să fi luat o decizie cu privire la dacă și câte licențe de start suplimentare vor fi emise pentru sezonul 2025, 2026 sau 2027 al Formulei 1. Cu toate acestea, procesul a tot fost amânat, deoarece lucrurile se agitau deja în fundal.

Nu toată lumea din paddock era entuziasmată de ideea extinderii grilei de start. De când plafonul bugetar a intrat în vigoare în 2021 și sportul a început să ia avânt, mașinăria de ars bani care reprezintă Formula 1 a devenit un model de afaceri. În timp ce echipele erau greu de vândut în urmă cu câțiva ani, valoarea lor a urcat acum la cote imense.

De aceea, cele zece echipe existente preferă să rămână între ele și să împartă între ele banii de înscriere și premiile distribuite de Liberty Media, deținătorul drepturilor comerciale.

Argumentul că, odată cu adăugarea de echipe suplimentare, tortul devine mai mare, iar bucățile individuale cel puțin nu se micșorează în acest fel, a fost auzit doar într-o măsură mică în cerc. Prin urmare, echipele au cerut întotdeauna ca o nouă echipă să ofere de asemenea, o valoare suplimentară corespunzătoare. Ca urmare, Andretti a făcut echipă cu Cadillac pentru a avea în spate General Motors, una dintre cele mai mari companii auto din lume. Doar nu putea Formula 1 să își închidă porțile unui gigant auto?

Formula 1

Echipele consacrate din Formula 1: Rezistență vehementă în cazul Andretti

În culise, echipele au încercat și încă încearcă totul pentru a împiedica intrarea lui Andretti. În cele din urmă, au încercat chiar să convingă Alpine să nu intre în legătură cu Andretti. Pentru că Andretti și Cadillac nu pot servi cu propriul motor. Motorul și alte componente tehnice urmau să vină de la Alpine.

Fără motor, nu există echipă, asta au crezut mulți din circ. Nu le-a păsat că exista o clauză în regulament care stipula obligația de a furniza. Este relativ ușor să schimbi regulamentele de îndată ce toate echipele și Formula 1 sunt de acord.

Nici o piatră nu a fost lăsată neîntoarsă pentru a-l împiedica pe Andretti Cadillac. Au vrut totodată să creeze o ruptură în cadrul echipei americane. În zadar. Andretti și Cadillac au mers împreună până la capăt cu proiectul, și acum au primit licența de la FIA.

Formula 1

Acesta este cel mai mare obstacol pentru intrarea lui Andretti în Formula 1.

Cu toate acestea, faza 3 este acum aproape. Și aici îl așteaptă cel mai mare obstacol. Este un secret deschis faptul că FIA ar dori ca Andretti să intre în Formula 1. Președintele Mohammed Ben Sulayem o spune clar într-un comunicat de presă: “Obiectivul nostru a fost să confirmăm, după o examinare riguroasă în faza de înscriere, doar candidații la intrare care îndeplinesc criteriile și au demonstrat că aduc valoare adăugată sportului.”

Pentru că în faza 3, zece echipe lacome și Liberty Media abia așteaptă să găsească un motiv pentru a împiedica în continuare intrarea. Atunci când a fost semnat actualul Acord Concorde, care acoperă contractele comerciale dintre echipele de F1, fusese stabilit pragul de 200 de milioane de dolari americani. Banii urmau să fie plătiți de un nou venit ca taxă anti-diluție. Ca o compensație, ca să spunem așa, pentru faptul că tortul trebuie acum împărțit în unsprezece bucăți în loc de zece.

Dar când a fost semnat Acordul Concorde, nimeni nu se aștepta ca Formula 1 să se dezvolte în acest mod. La acea vreme, taxa părea o garanție că niciun nou venit să nu intre în competiție. Când a fost previzibil că vremurile se schimbă, s-a dorit creșterea rapidă a taxei la 600 de milioane de dolari americani.

Majorarea urmează să fie înscrisă într-un nou acord Concorde care va intra în vigoare în 2026. Prin urmare, sezonul 2025 este considerat limita magică. În cadrul licitației, FIA a vorbit despre un start în 2025, 2026 sau 2027. Din punct de vedere sportiv, ar avea sens să se intre în 2026, pentru că atunci ar intra în vigoare un pachet complet nou de reglementări tehnice.

Totuși, din punct de vedere financiar, începerea în 2025 are sens. Cu toate acestea, există și voci care susțin că taxa anti-diluare nu ar fi în conformitate cu legislația actuală a UE. Unii o văd ca pe un cartel, alții cel puțin ca pe o contradicție cu o directivă UE din 2000 care facilitează accesul la evenimentele din motorsport.

De fapt, președintele FIA Ben Sulayem, nu se jenează să precizeze în confirmarea Andretti: “FIA este obligată să accepte acele aplicații care îndeplinesc cerințele expresiei de interes. Am urmat procedura pentru a decide că Andretti Formula Racing LLC va avansa în următoarea etapă a procesului de licitație. Prin această decizie, FIA acționează în conformitate cu directivele UE privind participarea și dezvoltarea motorsportului”.

Formula 1

Conducerea Formulei 1, un obstacol pentru Andretti

Doar Andretti Cadillac nu a pierdut banii. Dar nici intrarea duo-ului american nu este încă sigură. Pe lângă echipe, Liberty Media se opune și ideii de a crește numărul de piloți de pe grilă. Spre deosebire de echipe, deținătorul drepturilor comerciale are un cuvânt oficial și formal de spus în această chestiune.

Pentru că Andretti are nevoie și de Liberty Media pentru acordul Concorde complet. Ideea de a concura fără un contract comercial, dar apoi de a nu fi difuzat la televizor a funcționat o dată. Manor a luat în vizor această mișcare în urmă cu câțiva ani. Aveau permisiunea de a începe, dar nu aveau contract comercial. La acea vreme, șefii Manor, inclusiv Graeme Lowdon, au amenințat că vor acționa în justiție împotriva FOM (Formula One Management), care era încă condusă de Bernie Ecclestone, dacă mașinile lor vor fi difuzate la televizor.

A fost un șantaj care a reușit. Cel puțin la început se vedeau mereu mașinile. Manor și-a obținut contractul. Acest șiretlic nu mai funcționează astăzi, în Acordul Concorde, această portiță a fost închisă. Andretti trebuie să ajungă la un acord cu Liberty Media.

Formula 1

Intrarea Andretti devine o întrebare de milioane de dolari

Nu este foarte clar de ce Stefano Domenicali, în calitate de șef al Formulei 1, are atâtea probleme cu un nou venit. Cota de profit distribuită echipelor de către deținătorul drepturilor comerciale este independentă de numărul de echipe. Dar negocierile privind noul acord Concorde pentru 2026 sunt deja în curs de desfășurare. Ca întotdeauna, echipele vor mai mulți bani din seifurile F1. Cu cât mai multe echipe, cu atât mai dificile sunt negocierile. Domenicali nu mizează, în mod evident, pe o echipă americană care să crească în mod vizibil produsul global și, prin urmare, mărimea plăcintei.

Știind că adevăratul obstacol pentru Andretti va fi faza a treia, FIA a vrut să fie foarte minuțioasă în faza a doua. Nu a vrut să ofere deținătorului drepturilor comerciale nici cea mai mică șansă de a găsi un motiv plauzibil pentru a-l respinge pe Andretti. Prin urmare, anunțul planificat a fost amânat de mai multe ori.

Acest lucru i-a readus pe candidații respinși pe scenă. LKYSUNZ a vrut să meargă mai departe cu cererea și a anunțat public, pe un site mai mult sau mai puțin profesionist, că ar fi dispus să plătească și cele 600 de milioane de dolari americani. În total, ar avea în mânecă o investiție de 1,5 miliarde de dolari. Cu toate acestea, candidatul fusese demult scos din cursă, iar candidaturile inițiale nu au putut fi perfecționate după termenul limită.

În timp ce Andretti Cadillac are acum permisiunea de a se ” distra” cu Formula 1, FIA face același lucru cu candidații respinși. Toți aceștia au investit deja o mulțime de bani. Ei vor o explicație bună din partea FIA cu privire la motivul pentru care au fost respinși. “Andretti Formula Racing LLC a fost singura organizație care a îndeplinit criteriile de selecție în toate aspectele materiale”, ține să precizeze președintele Ben Sulayem.

“Îi felicit pe Michael Andretti și pe echipa sa pentru o candidatură pe deplin incluzivă și aș dori, de asemenea, să le mulțumesc tuturor echipelor interesate pentru participarea lor”, adaugă Ben Sulayem. Candidatura lui Andretti se află acum la conducerea Formula 1. Acolo, aceștia se rețin în public cu o declarație minimă: “Luăm la cunoștință de concluziile FIA în ceea ce privește primele două faze ale procesului și vom face acum propria evaluare”. Rezultatul rămâne deschis.

GP24 PronoContest, jocul 100% gratuit de Pronosticuri Formula 1:

Formula 1
Faceți clic pe imaginea de mai sus pentru a accesa site-ul GP24 PronoContest (https://gp24-pronocontest.ro/) unde puteți juca jocul de pronosticuri F1 100% gratuit și puteți câștiga premii interesante.

Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.

Sursa: GP24 Media
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media

Latest Posts

Don't Miss