More

    Latest Posts

    Nyck de Vries, de la resemnare la împlinirea visului în Formula 1

    Nyck de Vries aproape că renunțase la visul său de a concura în Formula 1 atunci când a fost chemat să îl înlocuiască pe Alex Albon la Marele Premiu al Italiei din acest an. Dar cât de esențial a fost acestă cursă pentru a obține un loc de pilot cu normă întreagă la AlphaTauri în sezonul următor?

    În ziua de Crăciun a anului 2020, un cadou special din partea fiului său îl aștepta pe Hendrik de Vries, proprietar al unei reprezentanțe Renault și pilot de curse amator din Olanda. Nyck, care împărtășește pasiunea tatălui său pentru curse, își îndeplinise unul dintre visele de-o viață cu doar câteva săptămâni înainte de sărbători, participând la testele oficiale de Formula 1 pentru tineri piloți – și în mașini care au câștigat titlul.

    “După primul meu sezon în Formula E, am primit ocazia să particip pentru prima oară la testul pentru tinerii piloți cu Mercedes, iar eu am fost în extaz și fericit… pentru că am crezut că nu voi conduce niciodată o mașină de Formula 1”, își amintește cel care anul viitor va fi unul dintre cei 20 de piloți cu normă întreagă de pe grila principalului campionat de curse din lume.

    “Am fost super fericit. Și am o relație foarte emoționantă cu tatăl meu și cu familia mea, așa că, de Crăciun, i-am dăruit o fotografie de la acel test din Abu Dhabi, când am condus pentru prima dată o mașină de Formula 1, și am scris câteva lucruri pe spate. Practic, scria că “după atâția ani am condus în sfârșit una!”. Și îmi amintesc că am plâns cu toții”.

    De Vries avea deja aproape 26 de ani în acel moment. Avusese o carieră de junior plină de succese, dar nu tocmai spectaculoasă. Câștigase două titluri în Formula Renault 2.0 în 2014 – în seriile Eurocup și Alps – dar îi luase trei ani în această categorie pentru a obține acest lucru. Apoi a terminat pe locul trei în singurul său sezon în Formula Renault 3.5 (în urma lui Oliver Rowland și Matthieu Vaxiviere, acum obișnuiți în Formula E și, respectiv, în Campionatul Mondial de Anduranță), înainte de a termina pe locul șase în GP3 anul următor.

    de vries

    De Vries a adăugat titlul în Formula 2 pe lista sa de realizări în 2019, dar și acesta a avut nevoie de trei sezoane complete în această categorie – astfel încât nici măcar o victorie în cea mai prestigioasă serie de juniori nu i-a pus numele pe lista scurtă a echipelor de Formula 1. Iar acel test de la Abu Dhabi din decembrie 2020 a fost mai degrabă un cadou din partea șefului de motorsport al Mercedes, Toto Wolff, pentru unul dintre piloții săi din Formula E decât orice altceva. De Vries recunoaște că aproape renunțase la visul său de a se alinia la startul unui mare premiu de F1.

    “Într-un fel, vine și pleacă”, spune el despre acest vis. “Bineînțeles că obiectivul fiecăruia este să ajungă în Formula 1. Adică, fiecare tânăr pilot împărtășește acest vis. Dar, evident, când m-am îndepărtat de F1 după Formula 2, m-am gândit că asta va fi direcția mea.

    “A dispărut vreodată? Nu. Dar a fost întotdeauna acolo în mod conștient? Nu. Cred că atunci când păstrezi mereu cumva o anumită credință și muncești și lupți pentru asta, da… mai devreme sau mai târziu lucrurile se rezolvă. Și am crezut întotdeauna că munca grea dă roade. Și da, cred că asta se poate aplica și la această ocazie specială.”

    Când de Vries era încă în karting, nu existau prea multe motive de îndoială că va ajunge la un moment dat în F1. El concura cu piloți precum Carlos Sainz, Daniil Kvyat, Alex Albon și Pierre Gasly și era, fără îndoială, mai rapid decât toți aceștia. În parte, acest lucru s-a datorat cadrului său – era pur și simplu mai mic decât toți colegii săi menționați mai sus.

    În orice caz, chiar înainte de a trece la monoposturi, de Vries s-a alăturat programului de juniori al McLaren. Dar nu a reușit să se transforme în următorul Lewis Hamilton, în parte din cauza acestei constituții mici.

    “Cred că cariera fiecăruia este unică și fiecare își urmează propriul drum”, spune el despre faptul că mulți dintre colegii săi din karting au petrecut deja câteva sezoane în F1, obținând podiumuri și victorii. “Bineînțeles, perioadele noastre de karting au fost foarte reușite. Dar cred că mi-a fost puțin mai greu să încep în monoposturi…

    “Ei bine, eu spun asta, dar apoi, în primul meu sezon în Formula Renault, am fost coechipier cu Pierre [Gasly] și el avea un an de experiență și, de fapt, am terminat în fața lui. Și îmi amintesc că în prima mea cursă din Eurocup am fost pe podium cu Daniil [Kvyat]. Dar, totuși, nu prea… nu prea a fost un declic la început. De asemenea, eu, fizic, eram matur din punct de vedere al maturității pentru vârsta mea, dar, fizic, corpul meu era ca la 14 ani. Și cred că asta a făcut o diferență mai mare decât ne-am dat seama la momentul respectiv.

    “Nu aveam controlul total. Poate că am fost matur, dar din punct de vedere emoțional am fost întotdeauna foarte dedicat carierei mele. Și cred că exageram. Aveam nevoie de mai mult timp. Și cred că, de asemenea, poate că nu am avut de partea noastră momentul potrivit și impulsul potrivit.

    de vries

    “La Barcelona mă făceam de râs. Eram super-nervos, pentru că era o șansă de a mă arăta într-un weekend de Mare Premiu” Nyck de Vries

    “Dar totul se întâmplă cu un motiv. Și chiar dacă ați putea crede că aș putea fi frustrat că nu sunt aici [în F1] în timp ce văd 80% dintre vechii mei prieteni [aici], cred că este întotdeauna important să-ți amintești ce ai. Este întotdeauna mai ușor să te uiți la ceilalți și să spui: “ah, știi, el are asta și eu nu am, iar el are asta și eu nu”. Dar și eu mă aflu într-o poziție privilegiată cu tot ceea ce fac, cu tot ceea ce concurez, și probabil că există oameni care își doresc să fie și ei în poziția mea. Așa că am încercat să fiu recunoscător pentru ceea ce am”.

    Și cu siguranță există lucruri pentru care să fii recunoscător și de care să fii mândru. În Formula E, de Vries și-a adăugat încă un titlu în CV, unul care, la rândul său, l-a ajutat să-și reînvie visul de a concura în Formula 1. El a fost deja un jucător în silly season-ul de anul trecut, dar discuțiile cu Williams, în căutarea unui înlocuitor pentru George Russell, au rămas fără rezultat, echipa optând pentru Alex Albon.

    Cu toate acestea, de Vries avea să facă încă un pas spre un loc în F1, preluând rolul de pilot de rezervă pentru mai multe echipe și reușind să participe la câteva antrenamente de vineri, datorită unei schimbări de regulament care obligă acum echipele să acorde kilometraj debutanților. La Barcelona și-a făcut debutul într-o sesiune oficială de Mare Premiu, înlocuindu-l pe nimeni altul decât Albon la volanul unui Williams.

    “Când am câștigat F2 și am trecut la Formula E, singura dorință pe care mi-am pus-o [a fost] să conduc o mașină de F1… doar pentru a mă obișnui cu ea, pentru că la asta visăm cu toții”, spune el. “Și apoi prinzi gustul și apoi… deodată te sună mai târziu, în timpul iernii, ca să te ia în considerare poate ca rezervă. Și apoi călătorești în weekend-uri [de Grand Prix]. Și apoi trebuie să faci din nou testul pentru începători. Și apoi, în acest sezon, au avut această regulă care obligă echipele să pună piloți începători în mașină în timpul FP1.

    Ar fi greșit să spunem fără echivoc că weekendul de la Monza, care i-a oferit lui de Vries șansa de a lua startul în F1, a fost momentul decisiv care i-a schimbat cariera. El era deja în discuții cu echipele pentru a concura în 2023 înainte de Marele Premiu al Italiei, iar numele său se afla pe mai multe liste scurte odată ce piața s-a pus în mișcare după decizia de retragere a lui Sebastian Vettel. Dar performanța de la Monza a fost cea care i-a permis să risipească orice îndoială persistentă cu privire la acreditările sale.

    Inițial, el se afla acolo pentru a face o sesiune FP1 pentru Aston Martin – a treia sesiune a sa din acest sezon, deoarece a mai pilotat în Franța pentru Mercedes.

    “Evident, ca pilot de rezervă, ești aici, într-un fel de relaxare”, își amintește el despre GP-ul Italiei. “Vorbești cu oamenii, bei cafea. Și, de fapt, nu te gândești niciodată că vine momentul în care trebuie să intri în joc.

    de vries

    “În timpul weekend-ului de la Monza am fost convins că ziua de vineri cu Aston Martin era singura șansă de a pilota, așa că vineri seara am stat până la 11 sau 11:30 cu inginerii de la Mercedes pe circuit, pentru că eram curios cum a fost ziua lor de vineri. Am stat și m-am relaxat cu ei. Eram în pat la miezul nopții, ceea ce pentru mine este mult prea târziu.

    “Și apoi [sâmbătă dimineața] am fost în Paddock Club pentru o apariție. Nu erau prea mulți oameni în acel moment, pentru că era dimineața devreme. Așa că beam niște cafea și, deodată, am primit un telefon. Și din acel moment, îmi amintesc doar că am trimis două mesaje, unul către familia mea și unul către prietena mea, și am spus doar “Voi pilota!” cu semne de exclamare.

    “Cred că motivul pentru care sunt atât de recunoscător este, în primul rând, că s-a întâmplat atât de repede. Așa că a fost zero timp pentru a fi de fapt conștient de ceea ce se întâmplă și pentru a fi stresat. Am fost nervos, dar nu a fost o săptămână de pregătire, nu-i așa? Pur și simplu ai fost aruncat în adânc și te-ai confruntat cu asta. Așa că aproape cred că asta m-a ajutat într-un fel. Și apoi duminică… în timpul nopții am fost foarte nervos.

    “Când intri în calificări, simți un fel de… presiune și știi că trebuie să livrezi în acel tur și, dacă vrei cu adevărat să ieși în evidență, trebuie să fii în fața coechipierului tău. Dar în timpul nopții [înainte de cursă] s-a schimbat rapid de la a fi atât de entuziasmat la a deveni apoi foarte nervos.

    “Deci, la început, ca și cum aș fi fost fericit și entuziasmat, pur și simplu vibrând, fără să pot dormi din cauza entuziasmului și apoi, pe parcursul nopții, s-a schimbat în a fi nervos. Întotdeauna există îndoieli. Și era atât de mult necunoscut încât aveam multe îndoieli. Cred că asta m-a făcut să fiu nervos, pentru că nu făcusem nicio cursă lungă, nu luasem niciodată un start [în F1].

    “Iar dimineața, trezindu-mă, am zis: “Uf, va fi o zi grea”. Dar apoi, cu cât mă apropiam mai mult de cursă, cu atât eram mai entuziasmat. Și de la parada piloților încolo, mi-a plăcut fiecare secundă. Am fost atât de fericit să fiu acolo. Îmi amintesc că atunci când am mers de la grilă la toaletă, cineva m-a intervievat în timp ce mă îndreptam spre toaletă și m-a întrebat: “Deci, care este planul tău de joc? Care este strategia ta?” Iar eu m-am uitat la ei și le-am spus: “O să mă distrez!”. Da, îmi voi aminti asta pentru totdeauna”.

    Faptul că a ajuns să ia startul într-un Grand Prix, după ce aproape renunțase la acest vis, nu a însemnat atât de mult doar pentru Nyck de Vries. Tatăl său a fost și el înnebunit de emoție.

    “A venit la cursă, iar televiziunea olandeză a încercat să îi ia un interviu pe grilă”, zâmbește tatăl lui de Vries. “Și nu a făcut-o… nu a ieșit niciun cuvânt din el, pentru că era atât de emoționat…

    de vries

    “Iar dimineața, duminică… Întotdeauna vine mai devreme. Întotdeauna se trezește devreme. Așa că era la pistă înaintea mea, stătea acolo, și l-am văzut și l-am îmbrățișat, dar nu am putut sta cu el nici măcar o secundă, pentru că am simțit imediat că amândoi, doar uitându-ne unul la celălalt… aproape că am început să plângem. Pur și simplu nu puteam să împărțim nici măcar un cuvânt. Așa că am plecat pur și simplu. Sunt atât de recunoscătoar. Recunoscător este cel mai bun cuvânt.”

    Weekend-ul lui De Vries a fost cât se poate de bun. În prima sa ședință de calificare din istorie, el și-a depășit coechipierul cu doi ani și jumătate de experiență în cadrul Williams. Iar în prima sa cursă a rezistat atacurilor și a obținut două puncte, în condițiile în care Williams a obținut doar patru în 2022 înainte de Monza.

    Dar euforia a trecut repede. Stocul său a crescut și în săptămâna de după GP-ul italian a trebuit să lase sentimentul deoparte și să se gândească cum să folosească cel mai bine această performanță în serviciul carierei sale. După o cină de luni cu Max Verstappen, un prieten încă de pe vremea când făceau karting, de Vries a dat un telefon speculativ doctorului Helmut Marko – iar câteva zile mai târziu era oaspetele consilierului Red Bull pentru motorsport din Graz.

    Apetitul vine odată cu mâncarea. Factorul de vis împlinit al unui prim start în Marele Premiu a făcut repede loc determinării de a-și asigura un loc permanent pe grilă.

    “Poate că înainte de acel moment, aș fi sperat și aș fi crezut că este [participarea la o cursă de F1] un fel de vis împlinit, ceea ce este cu siguranță cazul”, spune de Vries. “Cu toate acestea, acest sentiment dispare foarte repede. Bineînțeles, am trăit într-un fel un al nouălea cer, practic de după cursă și până destul de mult timp după weekend. Dar am revenit destul de repede la realitate.

    “Cred că mă gândeam deja la următorul [pas], pentru că după un astfel de weekend, de asemenea… este ca orice în viață, odată ce ai gustat ceva bun o dată, vrei să ai tot timpul acel ceva. Și cred că mi-am schimbat foarte conștient atenția pentru a încerca să folosesc acest lucru, pentru a materializa ceva, dacă are sens.

    “Este ca și cu acel prim test de începător. Trăiești pentru acest moment tot timpul. Te gândești: “Ah, ar fi atât de frumos să ajungi să experimentezi asta”. Și același lucru contează și pentru a concura într-un GP. Dar apoi, când ai trăit-o și ai făcut-o și a mers bine, cred că instinctul meu natural a fost să privesc înainte și să o folosesc pentru a face următorul pas.”

    I-a luat ceva timp să ajungă în F1. Când va începe sezonul viitor va avea deja 28 de ani, ceea ce, după standardele moderne, înseamnă mult. Verstappen a câștigat un mare premiu în adolescență.

    “Să nu renunți niciodată” poate fi o frază des folosită – dar cu greu poți găsi un testament mai bun pentru această mantră decât călătoria acestui olandez spre împlinirea visului său în F1.

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
    Sursa: Motorsport Network
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss