Latest Posts

In Memoriam Dietrich Mateschitz: Co-fondatorul Red Bull Racing a murit la vârsta de 78 de ani.

Vizualizări: 21704

Co-fondatorul Red Bull Racing, Dietrich Mateschitz, care a murit la vârsta de 78 de ani, a avut un impact extraordinar în întreaga lume a sporturilor cu motor, și nu doar în Formula 1.

Echipele sale Red Bull Racing și AlphaTauri și circuitul Red Bull Ring din Austria sunt doar cele mai importante exemple. Cu toate acestea, pe lângă cele două echipe de F1, Mateschitz a avut o contribuție uriașă în multe alte forme de sporturi cu motor, de la MotoGP la NASCAR. El a oferit o șansă la zeci de tineri piloți, mulți dintre ei nu ar fi progresat fără sprijinul Red Bull Racing.

Dietrich Mateschitz s-a născut în Styria în mai 1944, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fiind fiul a doi profesori de școală primară. După ce a obținut o diplomă în marketing la vârsta de 28 de ani, în 1972 – reușise cumva să își prelungească la un deceniu perioada în care era student la Universitatea din Viena – s-a angajat la Unilever, promovând inițial detergenți. Apoi s-a mutat la compania de cosmetice Blendax, unde printre produsele sale se numără și pasta de dinți.

Dietrich, Mateschitz

În timpul unei călătorii de afaceri în Asia, a descoperit din întâmplare băutura tonică pe care avea să o lanseze în cele din urmă în Europa sub numele de Red Bull, după ce a fondat compania cu acest nume în 1984, în parteneriat cu omul de afaceri thailandez și asociatul Blendax, Chaleo Yoovidhya. Investiția sa inițială a fost de 500.000 de dolari.

Încă de la început, Mateschitz a crezut în utilizarea curselor de mașini și a sporturilor extreme ca instrumente de promovare. Prima sa legătură cu Formula 1 a venit prin intermediul unei înțelegeri personale cu Gerhard Berger, iar apoi, în 1995, a început o asociere cu echipa Sauber, achiziționând în cele din urmă 60% din organizația elvețiană. În primul an, Heinz-Harald Frentzen a obținut primul podium al echipei, cu un loc trei la Monza.

Printre piloții care au trecut pe la Sauber F1 în timpul erei Red Bull Racing se numără Johnny Herbert, Jean Alesi, Mika Salo, Nick Heidfeld, Giancarlo Fisichella și Felipe Massa. În paralel cu Sauber, Dietrich Mateschitz a sprijinit și piloți în categoriile de juniori, inițial prin intermediul unei relații cu Helmut Marko, proprietarul echipei F3000/F3, care avea să devină mai târziu principalul său consilier și guru în domeniul sporturilor cu motor.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Dietrich, Mateschitz

Șeful echipei, Peter Sauber s-a certat cu Mateschitz după ce l-a angajat pe pilotul de Formula Renault Kimi Raikkonen pentru 2001, ignorând alegerea preferată de sponsor, care l-a ales pe protejatul său, Enrique Bernoldi. Red Bull Racing l-a ajutat în mod corespunzător pe brazilian să obțină un loc la Arrows.

Dietrich Mateschitz l-a susținut și pe Christian Klien, un alt protejat al său, la Jaguar în 2004. Relația s-a dezvoltat într-o direcție neașteptată atunci când, la sfârșitul anului, Ford Motor Company a vrut să se debaraseze de echipa din Milton Keynes și să se retragă din acest sport – iar Mateschitz a fost foarte fericit să o preia pentru o sumă simbolică, despărțindu-se în același timp de Sauber.

Într-o mișcare inspirată, el și Helmut Marko l-au angajat pe șeful echipei Arden F3000, Christian Horner, pentru a conduce echipa, angajându-l în același timp pe David Coulthard pentru a se alătura fostului pilot Jaguar, Mark Webber. Doar un an mai târziu, Dietrich Mateschitz a achiziționat și echipa Minardi F1, aflată în dificultate, redenuminând-o Scuderia Toro Rosso. Ideea generală era de a o folosi pentru a dezvolta tineri piloți pentru Red Bull Racing.

Dietrich, Mateschitz

În forma sa inițială, Red Bull Racing era puțin mai mult decât o echipă Jaguar rebranduită, cu motoare Cosworth. Cu toate acestea, Christian Horner s-a dovedit a fi un lider foarte eficient și a început să schimbe cultura. La sfârșitul anului 2005, cu sprijinul lui Mateschitz, l-a convins pe Adrian Newey să i se alăture în calitate de director tehnic, ceea ce a declanșat o schimbare extraordinară de situație.

Nu a fost imediată, dar după un singur an dificil cu motoare Ferrari în 2006, echipa a făcut progrese cu prima mașină cu motor Renault propriu-zisă a lui Adrian Newey în 2007. Celălalt ingredient cheie a fost Sebastian Vettel. Susținut de Dietrich Mateschitz încă din perioada în care era pilot de karting, tânărul german s-a alăturat echipei Toro Rosso în a doua parte a anului 2007, înainte de a obține o victorie memorabilă la Monza în anul următor.

Este posibil ca echipa din Faenza să fi învins RBR la prima victorie, dar cu Sebastian Vettel la bord în 2009, echipa seniorilor a devenit o candidată la titlu, sărind de pe locul șapte pe locul doi în campionatul constructorilor. Sebastian Vettel a câștigat patru curse, iar Mark Webber a obținut alte două victorii. A fost începutul unei ere uimitoare de succes, Sebastian Vettel câștigând patru titluri consecutive în 2010, 2011, 2012 și 2013, iar echipa a câștigat și versiunea constructorilor. Viziunea lui Mateschitz s-a împlinit, iar încrederea sa în Christian Horner și Adrian Newey a fost răsplătită pe deplin.

Dietrich, Mateschitz

În 2014, sportul a trecut la motoare hibride V6, iar Red Bull Racing a fost dezamăgită de motoarele slabe ale partenerului Renault, tensionând un parteneriat deja dificil. Daniel Ricciardo a reușit totuși să câștige trei curse cu dificilul RB10, dar înainte de sfârșitul anului un Sebastian Vettel frustrat a semnat pentru Scuderia Ferrari.

Își pierduse talismanul, dar Dietrich Mateschitz l-a înlocuit în curând cu altul, fiind convins să îi ofere lui Max Verstappen, în vârstă de 17 ani – care nu a trecut prin rândurile Red Bull Racing – un loc în Toro Rosso pentru 2015. Olandezul a avut un impact imediat și, după ce a fost trecut la RBR la începutul anului 2016, a câștigat prima sa cursă în Spania.

Pe măsură ce relația cu Renault s-a deteriorat și mai mult, Christian Horner și Helmut Marko au început să analizeze alte opțiuni de motorizare. L-au convins pe Mateschitz că Honda era o opțiune viabilă, în ciuda luptelor pe care marca japoneză le avea cu McLaren F1. A fost un pariu uriaș, dar compania a reușit să folosească Toro Rosso pentru a testa, de fapt, Honda în 2018. După un sezon încurajator, RBR a trecut la rândul ei pe partea cealaltă în 2019.

Dietrich, Mateschitz

O altă bucată de istorie a fost făcută atunci când Max Verstappen a oferit Honda prima victorie din era hibridă în Austria, pe fosta pistă A1 Ring pe care Dietrich Mateschitz o cumpărase și, după unele întârzieri timpurii, o reconstruise complet. A fost una dintre cele mai frumoase zile din istoria organizației Red Bull Racing.

Max Verstappen a mai câștigat încă două curse în acel an și a continuat să ia avânt cu alte victorii în 2020, înainte de a-și asigura primul titlu – și al cincilea pentru un pilot Red Bull Racing – chiar în ultimul tur al controversatului GP Abu Dhabi. În mod ironic, a fost realizat în ajunul retragerii oficiale a Honda la sfârșitul sezonului.

Christian Horner și Helmut Marko convinseseră până atunci Honda să continue să aprovizioneze echipa, dar aveau alte planuri pe termen lung. În ceea ce a fost una dintre ultimele sale decizii strategice majore, Mateschitz a aprobat crearea Red Bull Racing Powertrains în vederea creării unui motor pentru regulamentul din 2026. Speranța era de a forma un parteneriat cu Porsche, dar afacerea a eșuat în urmă cu câteva săptămâni.

Dietrich, Mateschitz

În afara sporturilor cu motor, Dietrich Mateschitz a susținut atleți în zeci de alte sporturi, a înființat propriul canal de televiziune Servus și și-a satisfăcut pasiunea pentru aviație cu o colecție impresionantă de avioane de epocă, unele dintre acestea fiind prezentate în mod regulat la reuniunea Marele Premiu al Austriei. În ciuda succesului său uriaș în afaceri și în sport, Mateschitz a rămas un om în esență privat, vorbind rareori cu presa, cu excepția câtorva asociați apropiați din țara sa natală.

  • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss