Latest Posts

Monza 2022. Prewiew aniversar 100 de ani de la construcția autodromului

Vizualizări: 21474

Si avvicina un intenso weekend a Monza! Ultima oprire a paddock-ului din acest an în Europa este la Monza. Un clasic al Formulei 1, o sărbătoare a tifosilor, viraje celebre, tot este adunat pe acest circuit din Nordul Italiei.

Va fi ediția cu nr 92 a Marelui Premiu a Italiei, recordul fiind scris încă din 2013. Autodromo Internazionale di Monza este unul din cele 2 circuite (alături de Silverstone) ce au găzduit cursă în primul an al Formulei 1, 1950, și se află și acum în calendar, însă este circuitul cu cele mai multe prezențe din F1.

Silverstone alterna cu Aintree apoi cu Brands Hatch; Spa cu Nouvelle și Zolder; în Franța au fost multiple circuite; Monte Carlo nu a fost în calendar în 1951, 1953, 1954, 2020. Monza a găzduit Marele Premiu al Italiei în fiecare an, mai puțin în 1980 când tifosii au venit la Imola.

Construcția autodromului a fost terminată în 1922, în acel moment fiind al treilea circuit permanent din lume după Indianapolis și Brooklands. În acest an se împlinesc 100 de ani de la fondare. Vom face o trece aniversară prin istorie, iar apoi ne vom concentra pe ediția din acest an.

  1. Epoca interbelică
  • Prima ediție, cea din 1922, este câștigată de Pietro Bordino, cu un avans de 8 minute.
  • 1928-Emilio Materassi pierde controlul Talbotului său și intră în fani. El și 27 de oameni mor pe loc, iar alți 26 sunt răniți. Este cel mai mare accident până la Le Mans 1955.
  • 1933-Pilotul Ferrari-Alfa Romeo Giuseppe Campari și pilotul Maserati, Baconin Borzacchini, iși pierd la rândul lor viața pe periculosul circuit italian (în acea vreme se concura și pe circuitul oval)
  • cele mai multe victorii-Tazio Nuvolari (3)

Războiul a închis porțile și circuitului italian. În 1949, Monza revine în calendar și devine o locație comună pentru Formula 1. Cursa din anul menționat mai sus a fost câștigată de noua senzație a curselor, Alberto Ascari.

Italy_Circuit.png

2. Monza în Formula 1

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

  • 1950-Giuseppe Farina câștigă aici primul titlu mondial din istorie la volanul Alfettei 158.
  • 1955-Alberto Ascari își găsește sfârșitul în virajul Ascari de astăzi. El testa o mașină sport Ferrari când a pierdut controlul și a intrat în vegetație.
  • 1955-Fangio aduce victoria în ultima cursă în care participă Mercedes. Echipa se retrage după groaznicul accident de la Le Mans și va reveni abia peste 55 de ani.
  • 1956-Aici s-a disputat una dintre cele mai controversate curse din istoria. Era ultima cursă a sezonului iar 3 piloți avea șanse la titlul mondial: Stirling Moss, Juan Manuel Fangio, Peter Collins. Fangio se retrăsese la boxe cu o problemă mecanică. Stirling Moss conducea cursa și la un astfel de rezultat era campion mondial. Musso a fost chemat să îi cedeze mașina lui Fangio dar nu a acceptat. Collins în schimb se dă jos din cockpit, Fangio ia monopostul și câștigă al 4-lea titlu.
  • 1960-Era un sezon dezastruos pentru Ferrari. Echipele cu motor la spate dețineau supremația. Monopostul roșu cu motor frontal avea avantaj doar pe linile drepte. Italienii au decis să maximizeze acest atuu și să includă la layout și circuitul oval. Echipele britanice au refuzat să participe din cauza periculozității circuitului, iar Phil Hill aduce singura victorie din sezon pentru Scuderie.
  • 1961-Pilotul Ferrari, Wolfgang von Trips moare pe circuit după un acroșaj cu Jim Clark.
  • 1966-Ludovico Scarfiotti aducea ultima victorie a unui pilot italian pe Monza.
  • 1969-unul dintre cele mai strânse finaluri din istorie. Între primul clasat, Jackie Stewart, și al patrulea clasat, Bruce McLaren, a fost o diferență de sub 2 zecimi de secundă.
  • 1970-Jochen Rindt, singurul campion post mortem al Formulei 1, moare la Monza în calificări
  • 1971-Cel mai încins final din istorie. Ronnie Peterson pierde victorie pentru doar o sutime de secundă în fața lui Pierre Gethin. Gethin, Peterson, Cevert și Hailwood termină toți în 18 sutimi de secundă.
  • 1973-Jackie Stewart reușește o cursă remarcabilă de recuperare. Dupa o problemă tehnică ajunge pe locul 20 în clasament, dar termină pe 4.
  • 1978- O nouă tragedie lovește Monza. Cel mai rapid suedez din istorie, Ronnie Peterson, intră în parapeții din primul viraj, iar mașina sa ia foc și moare pe loc.
  • 1988-Ayrton Senna abandonează cu 2 tururi rămase pana la final, iar victoria merge în mod surprinzător spre pilotul Ferrari, Gerhard Berger. A fost un moment simbolic, la o lună dupa moartea lui Enzo Ferrari.
  • 1996-Michael Schumacher reușește o victorie legendară la Monza cu F310, una dintre cele mai groaznice mașini Ferrari.
  • 2006-unul dintre cele mai emoționante momente ale Formulei 1. După ce a câștigat pe Monza, Michael Schumacher își anunța retragerea din competitie.
  • 2008-Sebastian Vettel devine cel mai tânăr pilot din istorie care câștigă o cursă de Formula 1. Recordul a fost rescris ulterior de Max Verstappen în 2016.

Cele mai multe victorii pe acest circuit le au Michael Schumacher și Lewis Hamilton, câte 5 triumfuri de fiecare. Urmează Nelson Piquet cu 4 victorii.
La constructori, în clasament conduce Ferrari cu 19 triumfuri, urmată de McLaren cu 11 și Mercedes cu 7.
În ultimii 2 ani am avut 2 victorii surpriză la Monza. Pierre Gasly învingea cu AlphaTauri în 2020, iar Daniel Ricciardo conducea o dublă McLaren anul trecut.

Monza 2022. Prewiew aniversar 100 de ani de la construcția autodromului

Monza în prezent
În acest moment, la Monza se concurează pe varianta clasică, ovalul fiind folosit pentru alte competitii. Circuitul se întinde pe 5793 metri și are 11 viraje. Pista este recunoscută pentru linile sale drepte și frânările serioase.

Turul de circuit începe cu linia de start sosire, urmată de Variante Rettifilo, unde se frânează pana la 70-80 km/h. Urmează virajul 3 (Curva Grande) pe unde se trece cu 300 km/h. Turul continuă cu o șicană, Curva della Roggia, care se abordează cu puțin peste 100km/h. Urmarim Curva di Lesmo, un complex de 2 viraje prin care se trece cu 200 km/h. Variante Ascari (virajele 8-9-10) este următoarea provocare a piloților. Turul se termină cu Parabolica, prin care se trece cu 200 de km/h.

La Monza se folosește un setup unic in calendar cu o aripă spate extrem de low drag. Teoretic, mașinile pot rula și fără aripi spate, tot ar putea parcurge turul. Nivelul de downforce folosit este minim in calendar. Frânele au un rol important aici, o frânare eficientă aducând câțiva km în plus în virajele lente. Nu avem denivelări prea mari pe circuitului italian, iar echipele pot coborî destul de mult garda la sol. Ferrari au anunțat că vor schimba PU-ul pe mașina lui Sainz. Ne așteptăm la aceeași mutare și pentru Sergio Perez.

Aici, unitatea de putere este foarte importantă, de patru ori fiind atins și depășit pragul de 300km/h. Avem 2 zone DRS. Pietrișul este prezent pe margine, iar orice eroare poate fi penalizată de suprafața neaderentă.

Monza 2022. Prewiew aniversar 100 de ani de la construcția autodromului

Având toate datele, ne putem pronunța asupra favoritului pe acest circuit. Monoposturile cu o eficiență aero importantă sunt avantajate. Aici ne referim la Red Bull, Alpine, Williams. Ferrari este monopostul cel mai stabil pe frânare, dar este greu de crezut că nu vor pierde prea mult față de Red Bull pe linile drepte. În dezavantaj vor fi echipele cu o eficienta aero mai mică sau un DRS mai ineficient (McLaren, Aston Martin, Haas). Despre Mercedes este greu să ne pronunțăm, așteptăm antrenamentele libere.

Vremea se anunță una caldă și însorită în zilele de sâmbătă și duminică. Vineri sunt prognozate furtuni violente. Max Verstappen este pilotul on air înaintea ultimului GP din Europa din acest sezon. Pilotul olandez vine în Italia cu un avans de 109 față de Sergio Perez și Charles Leclerc după ce a câștigat ultimele 4 curse. Mai are încă 3 până la recordul lui Schumacher și Vettel de 13 triumfuri într-un sezon.

Când și unde să urmărești Marele Premiu de Formula 1 al Italiei în acest weekend:

  • Vineri 09.09.2022, 15:00 – 16:00, Antrenamente Libere I
    F1TV Pro, Digisport 2 (+HD), Orange Sport 3 (+HD), Prima Sport 1
  • Vineri 09.09.2022, 18:00 – 19:00, Antrenamente Libere II
    F1TV Pro, Digisport 2 (+HD), Orange Sport 3 (+HD), Prima Sport 3
  • Sâmbăta 10.09.2022, 14:00 – 15:00, Antrenamente Libere III
    F1TV Pro, Digisport 4 (+HD), Orange Sport 3 (+HD), Prima Sport 4
  • Sâmbăta 10.09.2022, 17:00 – 18:00, Calificări
    F1TV Pro, Digisport 4 (+HD), Orange Sport 3 (+HD), Prima Sport 3
  • Duminica 11.09.2022, 16:00 – 18:00, Cursa
    F1TV Pro, Digisport 2 (+HD), Digi 4K, Orange Sport 3 (+HD), Prima Sport 1

GP24 PronoContest, jocul 100% gratuit de Pronosticuri Formula 1:

Marele, Italiei
Faceți clic pe imaginea de mai sus pentru a accesa site-ul GP24 PronoContest (https://gp24-pronocontest.ro/) unde puteți juca jocul de pronosticuri F1 100% gratuit și puteți câștiga premii interesante.
  • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss