Fostul pilot de Formula 1 Felipe Massa merge în instanță pentru cazul Crashgate din 2008 – În cererea de chemare în judecată se arată clar ce vrea să obțină – Este și vorba de mulți bani
Decizia lui Felipe Massa de a se adresa justiției în legătură cu rezultatul Campionatului Mondial de Formula 1 din 2008 este fără precedent. La aproape un an după ce a anunțat că ia în considerare posibilitatea de a intenta o acțiune în justiție împotriva Formulei 1 și a FIA, Massa și-a urmat acum cuvintele cu fapte.
El a intrat în acțiune după ce șeful de atunci al Formulei 1, Bernie Ecclestone, a dezvăluit anul trecut că responsabilii știau de la bun început despre controversele legate de Marele Premiu din 2008 din Singapore.
La acea vreme, Nelson Piquet Jr. provocase în mod deliberat un accident pentru a-l ajuta pe coechipierul său de la Renault Fernando Alonso, să câștige cursa.
Faptul că acest lucru a fost cunoscut la nivel intern înainte de finalul sezonului de Formula 1 din acel an și în special, înainte de gala oficială de acordare a premiilor FIA de la finalul sezonului, înseamnă că a existat suficient timp pentru o investigație adecvată și pentru a se lua măsurile care se impun.
Massa consideră că rezultatul Marelui Premiu din Singapore ar fi fost diferit dacă FIA ar fi acționat așa cum crede el că ar fi trebuit să o facă – cu rezultatul că el și nu Lewis Hamilton, ar fi terminat anul ca campion al Formulei 1.
Argumentele din jurul controversei au fost dezbătute de mult timp, dar procesul în instanță înseamnă că acum se cunosc mai multe detalii specifice ale cazului.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Am văzut documentele depuse de reprezentanții legali ai lui Massa la Înalta Curte britanică din Londra. Acestea oferă o perspectivă fascinantă asupra argumentelor juridice în joc – și asupra rezultatului care se urmărește.
Compensații financiare în valoare totală de 75 de milioane de euro
Când s-a aflat anul trecut că Massa se gândește la o acțiune în instanță în legătură cu evenimentele din 2008, principalul obiectiv a fost să anuleze decizia privind titlul.
Bernardo Viana, de la firma de avocatură Sao Paulo Vieira Rezende Advogados, care îl reprezintă pe Massa în Brazilia, a declarat în septembrie anul trecut: “Scopul este de a aduce trofeul acasă. Nu este vorba despre partea financiară”.
La acel moment, însă, nu era clar cum ar putea fi răsturnat rezultatul campionatului mondial. Asta pentru că statutul FIA prevede foarte clar că nu există niciun motiv pentru a schimba lucrurile odată ce trofeele oficiale au fost prezentate la gala de premiere de la finalul sezonului.
Și se pare că acesta este într-adevăr cazul, deoarece nu există nicio indicație în documentele judiciare că Hamilton ar trebui să fie deposedat de primul său titlu și că Massa ar trebui să îl primească. În schimb, este vorba despre daunele pe care Massa le-a suferit ca urmare a ceea ce el consideră a fi acțiunile greșite ale FIA și ale Formulei 1.
Se susține că Massa nu numai că a pierdut un bonus de două milioane de euro (1,7 milioane de lire sterline) pentru că nu a câștigat campionatul, dar că l-a costat și salariul pe care ar fi putut să-l primească în anii următori.
Nu este vorba doar de salariul său în calitate de pilot, ci și de alte roluri legate de Formula 1 și de sporturile cu motor, precum și de potențiale contracte de sponsorizare și alte oportunități comerciale.
Documentele instanței precizează că suma finală exactă va fi determinată de o “expertiză de specialitate”. Cu toate acestea, cea mai bună estimare a pierderilor înainte de dobânzi este dată ca fiind de 64 de milioane de lire sterline. Aceasta corespunde la 75 de milioane de euro.
Pe lângă această despăgubire, Massa cere explicații de la FIA, care și-a încălcat propriile reguli prin faptul că nu a investigat circumstanțele accidentului.
De asemenea, el dorește o explicație conform căreia, dacă FIA nu și-ar fi încălcat propriile reguli, ar fi anulat sau ar fi corectat rezultatele cursei din Singapore – ceea ce ar fi însemnat că Massa ar fi devenit campion mondial.
Massa menționează directivele clare din statutele FIA
Plângerea lui Massa se bazează pe convingerea sa și a avocaților săi că FIA și șefii Formulei 1 nu au acționat corect în investigarea și gestionarea afacerii “crashgate” Renault după Marele Premiu din 2008 de la Singapore.
După cum s-a dovedit, șeful de atunci al Formulei 1, Bernie Ecclestone, și președintele FIA, Max Mosley, știau despre acest lucru înainte de finalul sezonului din Brazilia.
Argumentul este că ar fi trebuit să reacționeze imediat. Documentele instanței subliniază că FIA era obligată prin contract să investigheze acuzațiile de comportament necorespunzător – pe baza statutelor FIA aplicabile.
De exemplu, FIA trebuie să “protejeze interesele membrilor săi în toate chestiunile internaționale legate de automobilism, turism și motorsport”.
De asemenea, statutul prevede că unul dintre obiectivele FIA este “promovarea dezvoltării sportului cu motor, adoptarea, interpretarea și aplicarea unor reguli comune pentru organizarea și desfășurarea evenimentelor sportive cu motor”.
Massa menționează Codul Sportiv Internațional al FIA, în care se precizează că acest cod a fost creat pentru a se asigura că organismul de conducere își exercită puterile “într-un mod corect și echitabil” și că “nu va fi niciodată aplicat astfel încât să împiedice sau să împiedice competiția sau participarea oricărui concurent”.
Există celebra clauză 151c, care prevede sancțiuni pentru “orice comportament fraudulos sau orice act care aduce atingere intereselor unei competiții sau intereselor sportului cu motor în general”.
În plus, 179(b) prevede că comisarii trebuie să deschidă o investigație în cazul în care se descoperă un “element nou” în legătură cu un eveniment.
În toate acestea, Massa spune că, dacă FIA ar fi respectat regulile, ar fi fost obligată să convoace comisarii pentru a investiga incidentul imediat ce a luat cunoștință de accidentul deliberat al lui Piquet Jr.
Massa susține de asemenea, că Ecclestone trebuie să fi fost la curent cu prevederile regulamentului și prin urmare, a greșit că nu a luat nicio măsură. Brazilianul se consideră victima unei conspirații din partea FOM și FIA pentru a împiedica ca accidentul din Singapore să devină un scandal.
El susține că FIA ar fi trebuit să investigheze corespunzător accidentul la momentul respectiv și, dacă era necesar, chiar să amâne Gala FIA de la sfârșitul sezonului.
Chestiunea va fi decisă acum de un judecător și chiar fostul șef al Formulei 1, Ecclestone însuși, a susținut demersul lui Massa de a acționa în justiție.
Vorbind cu The Press Association, Ecclestone, acum în vârstă de 93 de ani, a declarat: “Dacă m-ar fi întrebat pe mine, i-aș fi spus că singurul lucru corect de făcut este să dea în judecată și să lase un judecător englez să decidă ce este corect și ce este greșit.”
“Nu pot spune nimic despre rezultat și despre ce se va întâmpla. Este mai bine pentru el dacă un judecător englez ajunge la o hotărâre. Îl va ajuta mai mult.”
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.