Viata la curse nu este deloc usoara. In parcul service se instaureaza agitatia si emotia inca de la primele ore ale diminetii, toate acestea fiind intensificate mai ales in ziua cursei. Despre “Life on the hill”, curaj si mai ales spectatori am vorbit cu Emil Nestor, pilotul surpriza al Campionatului National de Viteza in Coasta, care a reusit sa se acomodeze cu traseele si cu masina intr-un timp extrem de scurt.
De unde pasiunea pentru motorsport?
As spune mai degraba pasiunea pentru masini. Am crescut intr-o perioada si intr-un mediu in care masinile insemnau altceva pentru oameni, nu neaparat un mijloc de locomotie. Erau simbol al reusitei in viata, erau greu de obtinut si intretinut, erau o ocupatie pentru multi oameni pasionati. Deci am avut de cand ma stiu interes pentru masini, eram ucenic la toti vecinii mecanici, reparam in continuu la Dacia parintilor etc Cel mai mult m-a atras insa sa merg, sa conduc, evident fiind cliseul cu masina care iti ofera libertate, nu numai de miscare. Tata a cumparat (pacalit fiind) o masina din Germania in anii 90, Un Opel Ascona B, masina sport care a ramas masina familiei si pe care am invatat sa merg. Era o masina deosebita, nu se compara cu mai nimic ce puteai sa vezi pe la noi si nu prea puteai sa mergi decat sportiv cu ea. Din cauza ei am ramas cu pasiunea mersului sportiv, pasiune care din pacate nu am reusit sa o exersez ani buni pana ce am reusit sa fac niste bani ca sa imi iau o alta masina sportiva. Numai ca pe strada deja nu se mai putea merge sportiv 🙂 M-am uitat atunci ce presupune sa mergi pe circuit la noi si era exact perioada cand se inaugurase Motorpark Romania. De atunci am avut ceva progresie in motorsport, as zice progresie [prea] accelerata, am sarit niste etape din nerabdare de a face performanta si ingrijorat fiind ca varsta ma ajunge din urma.
Ce inseamna pentru tine “Life on the hill”?
Viteza in Coasta are o atractie speciala pentru mine si cred pentru foarte multi pasionati de Motorsport. Daca la circuit primeaza siguranta si performanta condusului tehnic, iar la rally anduranta, la coasta sunt rasplatiti cei curajosi si capabili sa isi atinga potentialul in timp foarte scurt, sa poata sa dea totul in 2 minute. Pentru ca este mult mai periculos ca la circuit rasplata unei urcari reusite este mult mai mare, adrenalina si trairile la volan mult mai intense. In plus descoperi o comunitate de oameni pasionati de disciplina asta, comunitate care la noi este mai mare si mai activa decat in alte discipline de motorsport. Fiecare cursa este un eveniment unde simti interesul spectatorilor, colegilor, echipelor de suport, organizatorilor. Exista rivalitati, gesturi sportive, evenimente de cursa de tot felul, performanta reala sportiva si tehnica. Una peste alta Viteza in Coasta este un fenomen viu si participarea e foarte motivanta.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Ce ne poti spune despre lupta cu secundele?
Daca in prima faza eram interesat in principal sa invat sa merg correct si sa nu fac greseli dupa o vreme devine important sa fii rapid, asta daca ai ambitia rezultatelor. Ca in orice alt sport performanta vine cu experienta si antrenamentul in principal, unii dintre noi sunt ajutati de o predispozitie in a fi rapizi, insa in mare e vorba de experienta si antrenament. Spre deosebire de sporturile fizice in Motorsport exista si partea tehnica, masina. Aici am avut sansa sa pot sa merg cu masini foarte puternice, pregatite pentru competitii (Radical si Norma).
Deci apropo de lupta cu secundele se urmareste pe 2 directii: pregatirea de pilot si pregatirea tehnica a masinii. Pentru prima directie incerc sa ma educ apropo de tot ce inseamna bune practici de pilotaj, ma uit la tot felul de video-uri pe YouTube, incerc lucruri in simulatoare virtuale, ies cat de des am ocazia la track day-uri etc. Pentru a doua directie incerc sa ma asigur ca masina e la cel mai inalt grad de pregatire (ceea ce e costisitor) si apoi incerc sa lucrez cu oameni foarte buni la prepararea masinii.
Pentru tine linia de start are si alta insemnatate decat cea fizica? Ce emotii aduce cu ea?
Pai stii ce se spune ca in general pentru pilotii cu rezultate emotiile nu exista la linia de start. Nu sunt emotiv si in general tratez foarte rational orice cursa, incerc sa ma concentrez cat mai bine pe ce trebuie facut. Cateodata asta poate sa strice pentru ca in motorsport e nevoie de o doza de nebunie ca sa treci de anumite limite. La fel faptul ca sunt mai rational ma impiedica sa am si bucurii intense atunci cand castig. Ca sa nu exagerez cu partea asta rationala sunt si momente in care simti dezamagiri, frica, nerabdare dar asta mai ales inainte si dupa cursa.
Care este etapa ta preferata din campionat? Dar care ti se pare si cea mai dificila?
Etapa preferata este de departe Poiana Brasov, e un traseu special si cu multe calitati pentru o etapa de Viteza in Coasta: are asfalt bun, e un traseu si tehnic si de viteza, suficient de lung, se pleaca din oras.
Etapa cea mai dificila este pentru mine cea de la Sinaia, in principal din cauza calitatii afaltului care in ultimii ani nu este la calitatea necesara. La fel mi se pare o etapa periculoasa pentru spectatori care sunt prea aproape de traseu in caz ca exista incidente.
Viata la curse inseamna asumarea unor decizii si a unor responsabilitati. Cum incerci sa gestionezi si sa depasesti momentele mai putin placute?
Dupa principiul “daca gresesti de doua ori la fel a treia oara esti idiot” greselile le trec la experienta si incerc sa invat din ele 🙂 Sunt multe lucruri care trebuie facute bine, miza fiind siguranta personala si a spectatorilor, in ultima instanta e un sport periculos.Deci preocuparea mea principala e legata de siguranta si aici sper sa nu fac greseli, la fel si echipa mea tehnica. In rest este un proces de invatare bazat [mai ales] pe invatarea din greseli 🙂
Ai un ritual anume inainte de start?
Nu prea, echiparea si ambalarea in masina si cam atat.
Cursa s-a terminat. Ce sentimente aduce linia de finish?
In masina actuala, sentimentul dupa ce trec linia de finish este de usurare, simt ca am scapat cu bine 🙂 In caz ca am un rezultat bun am o satisfactie ca am facut bine ce am facut, ca imi ating scopul. Cum ziceam nu sunt foarte entuziast in general si nu ma bucur in mod deosebit de rezultate la fel cum nu ma afecteaza foarte rau daca pierd.
Ai un mesaj anume pentru spectatorii ce va insotesc pe fiecare proba?
Sigur, este o ocazie foarte buna sa multumesc tuturor celor care au cuvinte bune pentru mine si care ma incurajeaza. Conteaza mai mult decat credeam suportul spectatorilor si faptul ca simti ca esti apreciat. Am realizat ca sunt multi spectatori care sunt la fel de pasionati (daca nu si mai pasionati) de Viteza in Coasta ca pilotii participanti, oameni care cunosc sportul foarte bine, si de la noi si din Europa, oameni cu cunostiinte de mecanica avansate, oameni care inteleg ce inseamna performanta in motorsport, oameni care isi sustin fara rezerve si neconditionat favoritii.
Cum este atunci cand cobori in parcul service iar pe proba spectatorii va asteapta?
Ca sa incep cu o gluma, ai un indicator imediat cat de tare ai trecut prin diverse zone. Unde treci tare spectatorii te aplauda mai cu aplomb.
Orice coborare te incarca cu energia primita de la oamenii de pe traseu, prezenta lor acolo este in sine una din principalele motivatii pentru multi dintre piloti. Nu e mult sa spun ca fara spectatori si entuziasmul lor sportul acesta nu ar exista, din mai multe motive.
“Life on the hill continua cu povestea interesanta a unui debutant ce a reusit sa se impuna spectaculos in lupta sa cu secundele.
Galerie foto: Arhiva personala-Emil Nestor, RallyZoom.ro, RallyArt, ABImages.ro, Darco Pelici
Sursa: https://gp24.roPhotocredit: https://gp24.ro
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.