Toyota și-a asigurat a cincea victorie consecutivă în Cursa de 24 de ore de la Le Mans, în condițiile în care echipajul #8 format din Sebastien Buemi, Brendon Hartley și Ryo Hirakawa s-a impus.
Constructorul japonez nu a fost niciodată amenințat serios de cei doi rivali Hypercar, Glickenhaus și Alpine, într-o cursă relativ curată pentru cele două echipaje GR010 HYBRID. Singura dramă majoră care a afectat oricare dintre cele două mașini Toyota a avut loc cu puțin timp înainte de ora 16, când Jose Maria Lopez s-a oprit pe pistă la bordul mașinii cu numărul 7 și a trebuit să efectueze un ciclu complet de alimentare a sistemului hibrid frontal pentru a porni din nou, pierzând un tur în acest proces.
Deși mașina împărțită de Lopez, Mike Conway și Kamui Kobayashi a reușit să revină în turul întâi, din punct de vedere al ritmului nu a existat practic nimic de ales între cele două echipaje Toyota, care și-au petrecut primele două treimi din cursă schimbând conducerea. Singurul obstacol în drumul spre victorie al mașinii nr. 8 a fost o schimbare ușor lentă de la Buemi la Hartley în penultima oră, Hartley asigurându-și victoria cu o marjă finală de 2m01.222s față de Lopez de pe mașina nr. 7.
Aceasta marchează a patra victorie la Le Mans pentru elvețianul Sebastien Buemi, a treia pentru neo-zeelandezul Brandon Hartley – ambii sunt acum cei mai de succes piloți de la La Sarthe din țările lor respective în ceea ce privește numărul de victorii – și o premieră pentru Hirakawa, care devine al cincilea pilot din Japonia care câștigă acest eveniment. Cel mai bun din restul diviziei Hypercar cu cinci mașini a fost echipa Glickenhaus cu masina nr. 709 a lui Ryan Briscoe, Richard Westbrook și Franck Mailleux, care a terminat cu cinci tururi în urmă, bucurându-se de o cursă în mare parte curată, cu excepția unei călătorii timpurii la garaj pentru a înlocui un senzor.
Cea mai rapidă dintre mașinile constructorului american la începutul cursei, mașina #708 a lui Olivier Pla, Pipo Derani și Romain Dumas, părăsise deja plutonul fruntaș atunci când o problemă la suspensia spate l-a făcut pe Pla să se învârtă la Tertre Rouge în a opta oră. În cele din urmă, trio-ul a recuperat până pe locul patru la general, la 10 tururi de Toyota câștigătoare. Echipa Alpine a avut o cursă dezastruoasă în care mașina A480 LMP1 a fost afectată de probleme tehnice care au dus la faptul că mașina împărțită de Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere și Andre Negrao a terminat în afara top 20, cu 18 tururi mai puțin.
Două drumuri la garaj – mai întâi pentru înlocuirea unității electronice de ambreiaj și apoi a bobinei de aprindere – au fost urmate de o penalizare pentru depășirea vitezei și apoi de o altă perioadă de 20 de minute la boxe, după o ieșire a lui Vaxiviere în curbele Porsche în orele dimineții. Jota a obținut o victorie categorică la clasa LMP2, care părea a fi rezultatul probabil încă din primele etape ale cursei.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
ORECA-Gibson 07 nr. 38, împărțit de Antonio Felix da Costa, Roberto Gonzalez și Will Stevens, a preluat conducerea după prima rundă de opriri și abia a fost condus după aceea, acumulând la un moment dat un avans de un tur față de adversari. Un accident pentru mașina #31 WRT a lui Robin Frijns în primele ore ale dimineții, care a cauzat singura perioadă de Safety Car din cursă, a făcut ca mașina #38 să fie întârziată la capătul pitlanei de un semafor roșu, dar acesta a fost aproape singurul ghinion care s-a abătut asupra echipei.
În cele din urmă, Stevens a adus acasă prima victorie la clasa Jota din 2017 încoace, cu o diferență de 2m21s, în fața echipei Prema ORECA #9 a lui Robert Kubica, Louis Deletraz și Lorenzo Colombo, care, de asemenea, a avut parte de o cursă în mare parte fără probleme. Jota a urcat cu două mașini pe podium, deoarece a doua sa mașină, #28 a lui Ed Jones, Jonathan Aberdein și Oliver Rasmussen, a fost la un tur distanță, pe locul trei, în fața mașinii TDS Racing a lui Nyck de Vries, Mathias Beche și Tijmen van der Helm, înlocuitor de ultim moment.
Echipa Penske a obținut o clasare între primii cinci la ultima sa ieșire în LMP2 pentru viitorul apropiat cu Felipe Nasr, Dane Cameron și Emmanuel Collard, în ciuda faptului că a pierdut timp la începutul cursei din cauza unei aparente probleme la conductele de frână, care a necesitat schimbarea nasului. În afară de Jota, celelalte două echipe puternice cu mai multe mașini din LMP2 au avut ambele curse de uitat.
United Autosports a pierdut o mașină din competiție în virajul 1, deoarece mașina #22 a lui Will Owen a fost lovită de mașina WRT a lui Rene Rast, câștigătoare a Pole-Position-ului, și a ajuns în pietriș, în timp ce mașina #23 a intrat și ea la boxe la începutul cursei din cauza unui pneu dreapta față delaminat, coborând astfel în ordine. Întârziat de o penalizare pentru o lansare nesigură și de un alt drive-through pentru o încălcare a zonei lente, monopostul #23 al lui Alex Lynn, Oliver Jarvis și al celui mai tânăr pilot care a luat startul în Le Mans, Josh Pierson, nu a putut recupera decât până pe locul șase la final, cu două tururi în urmă.
Owen, Filipe Albuquerque și Phil Hanson s-au clasat pe locul 11, deoarece s-au confruntat cu avarii la podea și la partea laterală din primul viraj, pentru care Rast a fost penalizat, iar mai târziu s-au oprit pe pistă în timp ce completau un ciclu de alimentare. În condițiile în care Frijns a abandonat mașina de frunte a echipei WRT, iar mașina nr. 41 Realteam by WRT a fost avariată în incidentul din primul viraj, în care au fost implicați Rast și Owen, mașina nr. 42 a echipei a treia, formată din Dries Vanthoor, Mirko Bortolotti și Rolf Ineichen, a fost cea mai bună clasată a echipei belgiene, pe un modest loc 10.
Legenda WRC, Sebastien Ogier, a obținut o clasare în top 10 la debutul său la Le Mans, ocupând locul nouă la bordul mașinii nr. 1 a echipei Richard Mille Racing, alături de Charles Milesi și Lilou Wadoux. Având în vedere că mașina TDS nu a mai fost eligibilă pentru onorurile Pro/Am după ce de Vries l-a înlocuit pe Philippe Cimadomo, căruia i s-a interzis participarea după mai multe incidente în timpul antrenamentelor, subclasa a fost câștigată de mașina #45 Algarve Pro Racing, împărțită de Rene Binder, Steven Thomas și James Allen.
Bătălia pentru ultima victorie GTE Pro din istorie la Le Mans a revenit mașinii Porsche nr. 91 condusă de Gianmaria Bruni, Richard Lietz și Frederic Makowiecki, în timp ce Corvette Racing, favorită înaintea cursei, a suferit un dublu abandon cu perechea sa de C8.R. Corvette a ocupat prima linie a clasei, iar mașinile sale păreau a fi cele mai bune din cele șapte mașini Pro din punct de vedere al ritmului, Porsche fiind cel mai apropiat adversar, iar Ferrari luptând să se agațe de coada celor doi rivali.
Cu toate acestea, la aproximativ o treime din distanța parcursă, Corvette a pierdut o mașină din cursă, atunci când mașina nr. 63 a lui Antonio Garcia, Jordan Taylor și Nicky Catsburg a suferit o defecțiune dramatică a suspensiei spate-stânga, ceea ce a prefigurat eventuala retragere a mașinii. Acest lucru a pus echipajul Porsche #92, format din Kevin Estre, Michael Christensen și Laurens Vanthoor, pe linia de a replica victoria GTE Pro din 2018, până când mașina a fost lovită de o pană în partea din față-dreapta în orele dimineții, care a distrus partea din față a modelului de fabrică 911 RSR-19.
Corvette și-a reluat avantajul în acest moment cu supraviețuitorul C8.R #64 al lui Nick Tandy, Tommy Milner și Alexander Sims. Dar cursa a fost din nou dată peste cap atunci când Sims, care se lupta pentru conducerea clasei cu Ferrari 488 GTE Evo #51 al lui James Calado, a fost trimis în bariere de-a lungul liniei Mulsanne de către mașina AF Corse LMP2 a lui Francois Perrodo, cu șase ore înainte de final. Cu ambele Corvette-uri ieșite din cursă, cursa a devenit un duel între mașina Porsche #91 și Ferrari 488 GTE Evo condus de AF Corse, pe care Calado l-a împărțit cu Alessandro Pier Guidi și Daniel Serra.
Ferrari abia se agăța de un avantaj subțire când Pier Guidi a fost nevoit să se oprească mai devreme din cauza unei pene la spatele drept, iar de acolo a fost floare la ureche pentru echipajul Porsche #91, care a obținut prima sa victorie în WEC de la cursa de la Silverstone din 2019 cu 42,6s. Echipajul Ferrari #52, format din Miguel Molina, Davide Rigon și Antonio Fuoco, a completat podiumul pe locul al treilea, devansând Porsche-ul întârziat #92 și Ferrari-ul Riley Motorsports #74.
Aston Martin a luat onorurile în divizia GTE Am, Ben Keating de la TF Sport răzbunându-și descalificarea din 2019 cu o victorie în Vantage pe care a împărțit-o cu Marco Sorensen și Henrique Chaves. Trio-ul WeatherTech Racing Porsche Julien Andlauer, Cooper MacNeil și impresionantul Thomas Merrill, care a obținut medalia de bronz, au părut puternici în primele etape, dar greșelile comise atât de MacNeil, cât și de Merrill în timpul nopții au redat inițiativa mașinii TF, care a terminat cu un avans de 44,4 secunde.
Două echipaje Aston au urcat pe podium: NorthWest AMR, format din Nicki Thiim, Paul Dalla Lana și David Pittard, la un tur în urma celor doi lideri. Porsche-ul Dempsey-Proton al lui Harry Tincknell, Sebastian Priaulx și Christian Ried părea să se îndrepte spre ultimul loc pe podium, până când o fractură de osie s-a produs în ultimele trei ore și a făcut ca monopostul #77 să coboare în clasament.
Sursa: Motorsport NetworkPhotocredit: Getty Images
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.