ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner
More

    ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    Le Mans 2018 – Testul constanței

    A mai trecut un an, s-au mai scurs încă 24 de ore reprezentând ediția cu numărul 86 a faimoasei întreceri de la Le Mans. Pentru unii a fost un prilej de fericire în timp ce alții au rămas cu un gust amar după ce, poate favoriții lor, au plecat acasă mai devreme decât se așteptau s-au au ajuns la sfârșitul zilei nu tocmai acolo unde își doreau.

    Cert este că după 24 de ore rămânem cu o întreagă pleiadă de amintiri și sentimente pe care le-am trăit căci despre asta este vorba la Le Mans mai presus de cine ajunge la final s-au pe ce poziție. Le Mans este cea mai frumoasă experiență pentru orice fan al motorsportului fie că este la început de drum s-au un veteran adevărat.

    Chiar dacă unele lucruri erau oarecum previzibile chiar înaintea startului, să vedem totuși în mare cam ce s-a întâmplat pe parcursul celor 24 de ore.

    LMP1

    Ei bine, la P1 era clar încă de la începutul anului că Toyota este marea favorită a acestui sezon adică implicit și Le Mans unde sperau ca în sfârșit să spargă șirul ghinioanelor și să aducă acasă marea victorie. Mai mult, după toate eforturile depuse de organizatori în acest sens, decizii care de la un anumit punct mie personal mi s-au părut deja de ordinul penibilului, victoria Toyota părea de-a dreptul iminentă.

    Prototipurile japoneze au fost cele mai rapide mașini de pe circuit începând cu antrenamentele libere și terminând cu cel mai rapid tur din cursă. Astfel se face că modelele TS050 Hybrid au monopolizat prima linia la start, poziții pe care nu le-au cedat până la final.

    Cel mai palpitant moment din toată întrecerea de la LMP1  a fost cu siguranță startul unde modelul Dragonspeed #10 s-a trezit de nicăieri cu Andre Lotterer peste el chiar în primul viraj, un Lotterer care un pic cam optimist sperase la o manevră cu potențiale șanse de succes asupra Toyotei #8 pilotată la acea vreme de Buemi.

    Trecute cu bine de acest prim viraj, cele două prototipuri nipone au pornit într-o cursă la propriu doar a lor, adjudecându-și după scurgerea celor 24 de ore trofeul după care tâmjeau de mai bine de 20 de ani. În afara unor penalizări primite pentru depășirea vitezei pe zonele lente, nimic nu le-a oprit pe acestea din sprintul lor către steagul în pătrățele.

    Marele câștigător a fost echipajul #8 format din Buemi, Nakajima și desigur preferatul mulțimii, Fernando Alonso. Înainte de începerea cursei se discutau o mulțime de teorii conform cărora Toyota #8 va fi favorizată de echipă pentru impactul media pe care îl putea avea o potențială victorie a lui Alonso.

    Din păcate aceste presupuneri nu le vom putea confirma niciodată pe deplin, într-adevăr #8 a trecut prima linia de final dar nu cu ajutorul echipei ci mai mult al direcțiunii cursei care le-a făcut viața mult mai ușoară prin intermediul penalizărilor acordate, să zicem pe drept, mașinii soră. De asemenea gafa făcută de Kobayashi cu ceva mai mult de o oră de rulat atunci când a uitat efectiv că acela era ultimul tur din stintul respectiv trebuind mai apoi să ruleze o bună parte din turul următor cu 80 de km pentru a nu ajunge la așa cunoscuta “pană a prostului”, a jucat tot în favoarea mașinii #8.

    Știu că sunt și persoane care au catalogat toată nebunia creată în jurul lui Alonso ca fiind ceva exagerat, persoane printre care mă număr și eu, dar la finalul zilei trebuie să-i acordăm creditele de rigoare deoarece a făcut o cursă curată, lipsită de greșeli personale iar tururile de noapte intrate în contul acestuia au fost și ele un plus pentru echipă.

    Chiar dacă unii sunt tentați să afirme că victoria Toyota este doar de decor din pricina lipsei unei concurențe serioase, adevărul este că prototipurile japoneze au dovedit și în trecut că sunt capabile să țină piept oricărui rival iar TS050 este o adevărată minunăție a tehnicii moderne.

    De partea cealaltă, pentru privații de la clasă cursa a fost exact așa cum se prezicea încă dinainte de start, un trial al focului. Rebellion Racing care trebuiau să fie principalii contracandidați ai japonezilor au ieșit cel mai bine din tabăra privată dar niciun moment nu au reprezentat un pericol real pentru Toyota.

    Au avut și ei partea lor de probleme tehnice, dar în final ambele mașini au ajuns cu bine la finish, #3 adjudecându-și ultima treaptă a podiumului cu sora #1 pe locul al patrulea. Pe locul al cincilea la clasă, și ultimul supraviețuitor din tabăra P1, a sosit Monor-ul #5 după o serie întreagă de probleme cu, care s-a confruntat echipa.

    Pentru Manor și Ginetta se aștepta să fie o cursă grea dată fiind lipsa totală de tururi în regim de cursă pentru prototipul G60-LT-P1. În final una dintre cele două mașini ale echipei a reușit să termine cursa iar acum privesc poate mai încrezători spre viitor.

    Dar cele mai mari dezamăgiri au fost în tabăra SMP Racing, de altfel singurii dintre echipele private care se puteau duela cu Rebellion pentru podium. Cura a început rău pentru ei când mașina #11 a intrat în garaj cu probleme la unitatea propulsoare, reparațiile durând undeva mai bine de două ore. De partea cealaltă sora #17 a rulat consistent pe ultima treaptă a podiumului până la intrarea în noapte când Matevos Isaakyan a izbit-o de zidurile de pneuri din virajele Porsche consemnându-se abandonul acestui echipaj. În ultimele secvențe ale cursei a cedat și motorul de pe prototipul lui Button aducând SMP Racing la cota zero după scurgerea celor 24 de ore. Pentru ei a fost o cursă de uitat!

    Lucrurile nu au stat mai bine nici pentru celălalt șasiu Dallara BR1 al celor de la Dragonspeed care a fost nevoit să se retragă la rândui în urma uni accident serios la orele prânzului. ByKolles mai rămân singurii de menționat de la clasă, pentru aceștia cursa a mers un pic mai bine decât anul trecut în sensul că au reușit să treacă de primul tur.

    De data aceasta însă Dominik Kraihamer a avariat serios prototipul echipei după un contact cu Porsche-ul Ebimotors ducând la un nou abandon consemnat încă din primele ore ale întrecerii. Per total la LMP1 s-a întâmplat exact ceea ce ne așteptam, mai puțin abandonurile modelelor SMP care puteau face o figură mult mai frumoasă.

    LMP2

    Aici era de așteptat o luptă mult mai crâncenă pentru victorie între modelele Oreca și concurența care venea de la Dallara și Onroak/Ligier proaspăt intrate în posesia noilor schimbări de ordin aerodinamic.

    Pentru Ligier aceste schimbări s-au văzut la propriu pe circuit unde nu au mai părut la fel de neputincioase în fața modelelor Oreca 07, dar ca să fim realiști nici nu au fost în măsura de a lua cu adevărat o opțiune serioasă pentru victorie.

    Aici echipajul G-Drive #26 cu tripleta Rusinov/Vergne/Pizzitola a preluat conducerea încă din primele ore ale întrecerii și nu a mai cedat-o până la final consemnând astfel primul succes în La Sarthe pentru echipă după ce în anii trecuți terminaseră atât pe doi cât și pe trei dar niciodată primii.

    Pe poziția a doua a venit echipajul Signatech Alpine #36 la rândui una dintre echipele foarte puternice ale clasei cu șanse reale la victorie. Finalmente și ultima treaptă a podiumului a fost completată tot de un șasiu Oreca al celor de la Graff-SO24 #39.

    Singurul Ligier care putea termina pe podium a fost cel al francezilor de la Panis Barthez Competition care rulase ore bune pe treapta a doua a podiumului înainte să fie lovit de probleme tehnice în ultima parte a cursei. Până la urmă pe poziția a cincea la final regăsim primul prototip JS P217 al celor de la United Autosports ajuns acolo s-o spunem nu fără ceva emoții, mai ales după ce Montoya a făcut o incursiune prin decor cu mașina.

    De menționat sunt echipele Dragonspeed și câștigătorii de anul trecut Jackie Chan DC Racing care de asemenea puteau reprezenta un pericol real pentru podium și victorie, din păcate ambele structuri au întâmpinat o întreagă serie de ghinioane care le-au dus la coada clasamentului.

    Chiar dacă ne-am fi așteptat poate le ceva mai animat de la P2, câștigătorii sunt mai mult decât meritorii și cu tot cu victoria de la Spa își măresc considerabil avansul în clasamentul general.

    GTE-Pro

    Poate cele mai multe discuții și controverse au fost aici, bineînțeles din pricina eternului BoP și a unui anume Safety Car care a jucat în favoarea echipajului câștigător.

    După sesiunile de calificări Porsche și Ford ieșeau în față ca principale candidate la victorie cu Ferrari în postura de potențiali adversari de luat în calcul. BMW și Aston Martin venind cu modele noi nu sperau la foarte multe iar Corvette-ul C7 ajuns la o vârstă respectabilă urma să stea mai mult la pândă pentru orice posibilă pradă.

    Surpriză, exact așa s-a desfășurat și începutul de cursă! Mai apoi safety car-ul și-a făcut apariția pe circuit și o să încerc să explic această întâmplare într-un mod cât mai simplu cu putință: șansa a făcut ca modelul Porsche #92, porcușorul roz, să intre la boxe exact cu un tur înaintea ieșirii pe circuit a mașinii de siguranță în timp ce concurența a făcut-o după trebuind astfel să aștepte la boxe trecerea întregului pluton până să poată ieși.

    Astfel #92 și-a creat un avantaj considerabil din care nu a cedat nicio secundă până la final aducând din nou victoria acasă pentru Porsche chiar în anul când aceștia sărbătoresc 70 de ani de producție. Pe doi a venit mașina soră #91 în culorile Rothmans după ce Makowiecki și Bourdais ne-au oferit fără discuție duelul întrecerii în ultima parte a acesteia.

    Ford-urile #68 și #67 au terminat în final pe trei și patru cu Corvette-ul #63 venind pe cinci iar cel mai bine clasat Ferrari pe șase. Celălalt Corvette al echipei a fost nevoit să abandoneze la fel ca și Porsche-ul #94.

    BMW-urle nu au mers rău deloc, în special în prima parte a cursei când se luptau pentru podium, mai apoi au venit însă problemele tehnice care le-au tras mult înapoi. De departe însă cele mai dezamăgitoare au fost noile modele Vantage care au fost mult sub ritmul de cursă al clasei, pentru mulți inexplicabilă această lipsă cruntă de performanță a englezilor.

    Vorbeam la început de BoP care va fi mereu un subiect de discuție, dar în final nu cred că victoria celor de la Porsche s-a datorat doar acelui safety car norocos deoarece 911 RSR s-a dovedit a fi cea mai rapidă mașină pe tot parcursul săptămânii Le Mans.

    GTE-Am

    Ajungem în cele din urmă și la clasa mezină unde s-a respectat aceeași regulă ca și la celelalte clase, șefia cursei a fost preluată încă de la început de echipajul care a și câștigat. Mai exact este vorba de mașina Dempsey-Prototn #77 prin intermediul căreia Porsche bifează dubla la GTE.

    Și ei au preluat cârma încă din primele ore rulând apoi constant și fără probleme până la steagul în pătrățele. Pe celelalte două trepte ale podiumului au sosit două echipaje Ferrari, în ordine Spirit of Race #54 și Keating Motorsport #85.

    Printre abandonurile de marcă de la această clasă amintim modelul Aston Martin #98 pe care Paul Dalla Lana l-a izbit din nou de zidul de pneuri și deținătorii pole-ului, echipajul Proton #88 tot în urma unui accident.

    Să amintim și de prezența feminină de la această clasă în persoana Christinei Nielsen care a concurat pe un Porsche 911 RSR înscris de Ebimotors și ajuns la final pe poziția a șasea. Iar ca un fun fact, ultima dată când Porsche a câștigat la GT s-a întâmplat în 2013 când la fel au făcut dubla la clasa mare cu tot cu victoria și la Am.

    Astfel s-a scris și povestea acestei întreceri de 24 de ore, cu siguranță nu cea mai palpitantă din istorie s-au nici măcar din ultimii ani, cu toate astea Le Mans rămâne în continuare Le Mans, adică indiscutabil cel mai greu test atât pentru om cât și pentru mașină!

    Sursa: Cosmin Milcu/GP24.ro

    Photocredit: WEC, 24 Hours of Le Mans, Toyota, Oreca, Ginetta, SMP Racing, Dragonspeed, Signatech Alpine, United Autosports, Porsche Motorsport, Ford Performance, Ferrari Races, BMW Motorsport

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    License-1 License-2 Your Banner Nankang-1 Nankang-2

    Don't Miss