Peterhansel își construiește conducerea Dakar Rally cu victoria dominantă în etapa 9

Stephane Peterhansel și-a extins avantajul în Raliul Dakar din 2021 cu o victorie dominantă în etapa a 9-a, deoarece Nasser Al-Attiyah și Carlos Sainz...
More

    Latest Posts

    La o vorbă cu Stef Raita, vocea etapelor de VTM și Super Rally

    #Laovorba aduce azi un invitat special. Este vorba despre Stef Raita, un tânăr brașovean ce a devenit „vocea” campionatului național de Viteză în Coastă, cât și MC la Super Rally, iar ocazional participă ca și sportiv la diverse evenimente.

    Salutare, Stef! Ne bucurăm că ai acceptat interviul pentru site-ul nostru. Spune-ne pentru început, cine este Stef Raita?

    S.R: În primul rând, vreau să îi salut pe toți pasionații de motorsport, cât și pe cei de la GP24! Numele meu oficial este Raita Ștefan, sunt nascut în 27.11.1996 și sunt pasionat de mic de motorsport.

    De unde a venit pasiunea pentru motorsport?

    S.R: Pasiunea asta frumoasa nu știu exact de unde am moștenit-o, dar daca ar fi sa dau vina pe cineva cred că bunicii mei ar fi in mare parte „vinovatii”, unul din ei fiind deja celebrul bunic „fost camion” , celălalt fiind si el un împătimit al competitiilor automobilistice. La vârsta de 6 ani,am văzut prima mea etapa de viteză în coastă total întâmplător pe drumul poienii și de atunci știam că acesta este locul în care imi voi dori să fiu mai mereu.

    Ce te-a atras cel mai mult la sporturile cu motor?

    S.R: Pentru acea perioada nu știu să îți răspund sincer să fiu. Eram vrajit pur și simplu, îmi plăceau toate aspectele, de la sunetul rotilor ce scârțâie pe asfalt și sunetul mașinii până la povestea din spatele fiecarei curse. Și cel mai probabil acel sentiment de acțiune și de adrenalină ce îți trezește toate simțurile.

    Cum a fost pentru tine debutul în comentariu sportiv?

    S.R: Era vremea în care mergeam cu Flaviu Suciu pe la curse, cred ca sezonul 2016 daca nu mă înșel, iar Flaviu îmi povestea cu foarte mult entuziasm cum Facebook-ul a inițiat o functie nouă prin care poți transmite în timp real pe această platformă. La inițiativa lui,am început mai mult în joacă fiind spectatori la coasta de la Păltiniș din acel an, un live de pe telefonul lui Flaviu pe pagina Rpm Racing Ro și stând eu acolo langa  el în timp ce filma îi spun la un moment dat, „auzi, hai să și vorbim, ce zici?”. După câteva minute de gândire am început să vorbim, iar feedback-ul urmăritorilor a fost fantastic și pur și simplu surprinzător pentru mine si… După atâta timp uite că lucrurile au explodat pur și simplu. Dar da, primul meu live a fost practic o joacă ?

    Pe lângă comentariul sportiv, tu ai reușit să și concurezi la diferite evenimente, atât ca pilot, cât și copilot. Ne poți spune câteva lucruri despre cariera ta de sportiv?

    S.R: Dacă pe partea de live le sunt recunoscător lui Flaviu, Gabi, Alex  Lascu, Alex Mirea și nu în ultimul rând lui Norris Mageanu, partea de pilotaj a început pentru mine mulțumită lui Norbi Kovacs și a lui Radu Lambrino, 2 nebuni frumoși care au avut curajul să îmi dea mașinile lor pe mâna în cadrul Klausenburg Racing respectiv în cadrul Campionatului Județean de Promo Rally. De acolo, lucrurile au evoluat și iată că anul acesta mi-am achiziționat și eu o mașină așa zisă de competiție care mă bucura la fiecare cursă la care particip. Copilotajul a fost o dorință de a mea încă de la 16 ani, iar la 18 ani știam că este singura mea portiță de a intra in această frumoasa lume mai adânc, prin urmare am făcut cursul de copilotaj și am avut norocul să debutez în același an alaturi de Sorin Moldovan la Transilvania Rally.

    Câteva detalii despre mașina ta de concurs?

    S.R: Mașina cu care concurez este un BMW E36 cu motor de 2500 cmc ce are o putere de aproximativ 170 de cai. Ca și modificări, momentan am dat jos tot cam tot ce înseamnă greutate suplimentară, urmând cel mai probabil într-un viitor apropiat sau mai îndepărtat,pun un diferențial și o frână de mână hidraulică.

     

    Trecem acum la 2020. Pentru început, zi-ne pe unde te vom vedea ca și comentator?

    S.R: Planurile inițiale erau să acoperim in continuare Campionatul de Viteză în Coastă cu o posibilă extindere către Raliu, dar momentan nu știu exact ce va urma din cauza situației actuale. Împreună cu federația pregătim o surpriză în ceea ce înseamnă activitatea live, dar momentan nu pot da detalii.

    Dar pe plan sportiv la ce să ne așteptăm?

    S.R: Planul sportiv ține foarte mult de cel pentru transmisiunile live, care cel puțin pentru mine, are prioritate. Mi-aș dori să ies măcar o data cu mașina pe un circuit mai mare și să merg cu ea măcar forlighter la o etapă de coastă 2 si de ce nu să continui să alerg la Promo Rally, însă toate aceste dorințe după cum spuneam țin de partea de comentariu. La fel și pentru partea de copilotaj.

    Din postura ta de comentator, cât și sportiv, cum crezi că evoluează motorsportul la noi în țară?

    S.R: Din punctul meu de vedere motorsportul evoluează extraordinar de mult de la an la an în toate mediile sale, iar dacă din punct de vedere al materialului de concurs respectiv al transmisiunilor pot spune că progresul este evident, mă bucur foarte mult să vad faptul că din ce în ce mai mulți sportivi încep să investească timp si bani și în pregătirea lor personală pentru a deveni niște piloți din ce în ce mai buni. Acest aspect este un mare plus!

    Pentru tine, care este cel mai mare vis legat de motorsport? Ne referim aici la ambele planuri.

    S.R: Cel mai mare vis al meu este acela de a trai o viață decenta doar din activități legate de motorsport, ceea ce știu că nu este deloc ușor, dar altfel muncești când este și pe placul tău acel job. Pe plan sportiv mi-aș dori să reușesc în continuare să pilotez si să experimentez cât mai multe tipuri de competiții și de mașini de competiție pentru a deveni un sportiv din ce in ce mai complet.

    Bun, Stef. Iată-ne ajunși la finalul interviului. Îți mulțumim pentru timpul acordat. Pentru final, îți dăm cuvântul!

    S.R: Dacă pe parcursul întregului interviu am vorbit mai mult despre mine, aș vrea să inchei prin a vorbi un pic despre alții. Sună ciudat, însă pentru mine, cursele nu ar fi fost niciodată la fel fără oamenii pe care îi am la fiecare prezența de-a mea, în orice calitate, în jurul meu. Lucrurile nu ar fi fost la fel fara #racingfamilly și sunt foarte bucuros de fiecare data că mă pot trezi de dimineață cu motorsport în minte și cu chipuri de oameni dragi în gând care să mă încurajeze și mai mult să continui ceea ce fac în această direcție. Prin urmare în încheiere aș dori să le multumesc lor!

    Sursa: Author-Andrei Mangalia

    Photocredit: Arhivă personală Stef Raita

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Frank van Nunen

    Latest Posts

    Don't Miss

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Frank van Nunen