Latest Posts

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Vizualizări: 18682

Astăzi #laovorba îl avem invitat pe Ciprian Cristea, un priceput fotograf din Iași ce creează instantanee despre motorsport la Motorsport XSperience Media și RPM Racing Ro. Totodată el concurează în Klausenburg Youngtimer Trophy.

Ciprian, bine te-am găsit #laovorba. Ca la fiecare interviu, te rugăm să te prezinți.

C.C: În viața de zi cu zi sunt IT-ist, întâmplător în domeniul automotive, ceea ce se leagă cu una din marile mele pasiuni, și anume tot ce înseamnă mașini și sporturi cu motor.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Cum ai descoperit pasiunea pentru motorsport?

C.C: Când eram prin școala generală urmăream Formula 1 și ceva WRC. Pe atunci țin minte că țineam cu Michael Schumacher și cu Marcus Grönholm. Îmi plăcea și să joc tot felul de jocuri cu mașini, mai ales NFS, pentru că asta aveam pe atunci. Inițierea adevărată în motorsport cred că a fost undeva prin 2010, cred, de când am început sa merg ca spectator la superspeciala raliului de casă, Raliul Iașului.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

De ce ai ales să fotografiezi sporturi cu motor?

C.C: M-am apucat de media de motorsport în principal din dorința de a contribui la promovarea acestui minunat sport. Știm cu toții situația din România, unde raliurile sunt văzute mai degrabă ca liniuțe in centrul orașului de către omul de rând. Din punctul meu de vedere, cu cât expunerea e mai mare, cu atât va crește încet încet interesul oamenilor pentru motorsport și, sper eu, își vor forma o opinie corectă asupra a tot ce înseamnă. În plus, pentru mine e mai distractiv să văd cursele acolo unde se întâmplă. Chiar și cu aparatul foto la ochi, senzația este complet diferită față de a privi la televizor sau la calculator.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Când ți-ai făcut debutul în fotografierea motorsportului?

C.C: Primele mele fotografii de motorsport sunt din 2016, de pe proba specială Dobrovăț, parte a Raliului Iașului. Am vrut să merg să vad ce se întâmplă la faimoasa săritoare artificială și mi-am luat cu mine aparatul foto. Abia în 2019 am făcut pasul spre ceea ce înseamnă cu adevărat media, când am început să acopăr cât am putut din diverse evenimente, nu doar o probă specială pe aici și acolo.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Ai mers la multe competiții din țara noastră. Pentru tine, care ți se pare cea mai fotogenică cursă de la noi?

C.C: Pentru mine, cele mai frumoase curse sunt raliurile de macadam. Întotdeauna iese ceva spectaculos acolo și pentru mine adrenalina e mult mai intensă, pentru ca trebuie și să îmi aleg un loc unde, preferabil, nu-s stropit cu pietre :). Ca peisaje, mi-a plăcut foarte mult Glejăria, din configurația de macadam a Raliului Brașovului, însă mândria locală și mai ales mândria de organizator mă obligă sa zic și de Cioca Boca, parte din Raliul Iașului.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Recent, am remarcat că ai trecut și de partea opusă a aparatului foto, adică la participarea la competiții. Spune-ne când ai debutat și mai exact unde s-a întâmplat asta.

C.C: Prima cursă am facut-o chiar cu ”lamâia” în geam, la Iași Cultural Trophy 2016. De atunci am căutat orice ocazie de a concura.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Ne poți furniza câteva lucruri despre mașina ta?

C.C: Momentan conduc un Ford Focus MK1, din 2001. Ea m-a însoțit la bine și la rău în ultimii ani. Încet încet am investit și in diverse îmbunătățiri și reparații, pe deoparte ca să o țin pe stradă și pe de altă parte să poată sa alerge la diverse curse de amatori. Ea are un motor nu tocmai puternic de 1.6 aspirat, segmentat anul trecut, deci probabil are aproape 100 de cai, cum spune în cartea mașinii. Practic ea m-a invățat ce înseamnă condusul. Din fericire îmi permite și sa merg cât de cât pe circuit. Preferatele ei sunt cele strânse, de îndemânare, unde nu se vede asa tare lipsa de putere.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Pentru acest an ce planuri ai legate de motorsport? Ne referim aici la ambele planuri.

C.C: Planurile mele pentru 2020 au cam fost date peste cap de pandemie din păcate, ca pentru toată lumea de altfel. Cel mai mult mi-aș dori să văd raliurile din care fac pare din echipa de organizare duse până la capăt. În mod normal săptămâna viitoare trebuia să fiu prin Câmpulung Moldovenesc pentru Raliul Bucovinei. Sper să reușim să îl ducem la capăt și sper să nu fim nevoiți să îl amânăm și pe cel de la Iași. Pe plan media, mi-ar plăcea să reușesc să acopăr măcar jumătate de sezon, în funcție de buget și zilele de concediu :). Aș mai vrea să ajung și poate la o coastă și poate la drift pe Transrarău, dar vom vedea. În orice caz, daca am un eveniment aproape, voi încerca să îl acopăr. Pe plan sportiv, vreau sa particip la cât mai multe etape din Klausenburg Youngtimer Trophy și poate să investesc într-un nou material de concurs, la care nu voi fi nevoit sa fac prea multe compromisuri. Dar cel mai important, vreau sa ies din casa…

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Revenim la partea foto. Ce i-ai recomanda unui fotograf ce debutează în fotografierea curselor? Ne referim aici la aparatură, poziționarea pe traseu etc.

C.C: În ziua de azi, aparatura nu mai contează așa tare, dar chiar și așa, aș recomanda un body cu care să fii obișnuit și sa îi poți face setările cât de repede, indiferent de marcă. Personal, îmi place să am și posibilitatea de a trage rafale rapide. În mod ideal, echipamentul trebuie și sa reziste la rigorile fotografiei de motorsport. Vorbim aici de praf, ploaie, noroi, zăpadă, temperaturi mari, temperaturi mici, șocuri (pentru ca tot timpul ne grabim) și așa mai departe. Ca obiective, aici fiecare după gust și după stil. Ca poziționare, întotdeauna, dar întotdeauna, urmați sfaturile organizatorilor și a celor de la securitate și căutați locuri cât mai sigure. Ecusonul de media și vesta reflectorizantă nu vă protejează de accidente! Căutați locuri spectaculoase, dar sigure. Odată ce v-ați găsit un loc, dați frău liber creativității! PS: dacă aveți posibilitatea, încercați să folosiți și camere remote. Chiar și un GoPro pus într-un loc care ar fi extrem de periculos pentru voi poate prinde ceva incredibil. La urma urmei, un aparat e mai ieftin decat viața voastră.

La o vorbă cu Ciprian Cristea, fotograf de motorsport și pilot

Pe viitor, unde te vezi în lumea motorsportului?

C.C: Visul meu cel mai mare este să concurez intr-un raliu și să îl termin. Ca om de media și organizator, sper să pot ajunge la cât mai mulți oameni și, încet încet, să îi atrag spre sporturile noastre preferate prin ceea ce fac.

Ciprian, am ajuns la finalul interviului. Îți mulțumim pentru răspunsuri, iar acum, cuvântul final este al tău!

C.C: Mulțumesc vouă în primul rând pentru timpul acordat! În continuare vreau să le mulțumesc și să îi salut pe prietenii mei din Motorsport XSperience Media, RPM Racing Ro, #SăracMotorsport, colegilor din XS Motorsport, pe cei din Klausenburg Retro, și nu în ultimul rând, pe toți prietenii pe care i-am cunoscut prin această minunată pasiune! Sper să ne revedem cât mai curând, sănătoși, fericiți, și cu forțe proaspete!

 

 

Sursa: Author-Andrei Mangalia
Photocredit: Arhivă personală Ciprian Cristea
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Author-Andrei Mangalia

Latest Posts

Don't Miss