Group C nu a fost doar epoca de aur a anduranţei ci şi a celor de la Porsche cu şase victorii consecutive la Le Mans din 1982 până în 1987, iar modelele lor 956 şi 962 sunt poate cele mai de succes prototipuri din istoria curselor de modele sport. Decada anilor ’90 însă nu-i mai avea pe germani în vârful lanţului trofic iar modelul 962 mai era rulat în diferite forme de caroserie doar că de structuri private şi fără aceleaşi rezultate care l-au făcut odată celebru.
Desfiinţarea World Sportscar Championship de la sfârşitul lui 1992 a dus la formarea unei noi competiţii, BPR Global GT Series care punea accentul pe modele de stradă modificate pentru cursă. Grila de start era împărţită în două clase, GT1 şi GT2, pentru cea din urmă Porsche avea modelul 993 GT2 dar pentru clasa regină trebuia ceva mai mult. Impulsionaţi poate un pic şi de victoria McLaren de la Le Mans din 1995, aceştia au luat hotărârea să dea undă verde propriului proiect GT1.
Ambele clase fiind de GT-uri, un număr de 25 de unităţi stradale era cerut pentru omologarea maşinii de curse. În cazul modelului GT2 aceasta nu era o problemă, dar pentru noul 911 GT1 Porsche a luat hotărârea de a construi întâi maşina de curse şi apoi versiunea de stradă. Pe partea de şasiu materialele compozite se foloseau deja de ceva vreme, doar că nemţii în acea perioadă nu stăteau prea grozav la capitolul finanţe iar monococa noii maşini a fost o evoluţie a celei existente deja. În schimb panourile pentru caroserie au fost din fibră de carbon, şi dacă tot se numea 911 GT1 trebuia să aibe şi aspect de 911.
Motorul pe de altă parte a fost o cu totul altă poveste, s-a folosit varianta derivată a celui de 3.2 litri turbo de 600 de cai care rulase şi pe 962, cea mai mare schimbare însă a fost poziţionarea acestuia, între cele două punţi şi nu pe cea spate. Astfel se năştea primul 911 din istorie cu motor central şi nu spate. Porsche a trebuit să dezvolte o suspensie nouă de tip double-wishbone ca şi partea din spate a maşinii care spre deosebire de cea frontală nu mai semăna atât de mult cu modelele de stradă. 911 GT1 a fost gata pentru sezonul 1996 iar cursa de debut a fost chiar Le Mans. Echipa de uzină a venit în La Sarthe cu două maşini care au avut un parcurs neaşteptat de bun pentru nişte modele care nu văzuseră circuitul decât prin teste. Cele două echipaje GT1 au reuşit dubla la clasă şi locurile doi şi trei la general scăpând victoria celor de la Joest Racing pe un prototip WSC95 cu şasiu TWR şi motor Porsche. În restul sezonului maşinile au mers foarte bine obţinând victorii la Brands Hatch, Spa şi Zuhai.
În 1997 BPR se transforma în FIA GT iar Mercedes venea la start cu modelul lor CLK GTR, altă maşină de curse care urma să aibe cândva, poate, şi variantă de stradă. Porsche nu au pierdut nici ei timpul şi au dezvoltat mai departe modelul GT1 la varianta GT1 Evo. Maşina avea o caroserie nouă asemănătoare generaţiei 996 introdusă în acelaşi an. Alte modificări erau prezente şi pe partea tehnică, iar produsul finit necesita un nou rând de modele de stradă, modele care pentru maşina din 1996 nu au mai venit niciodată. Defapt, variantele stradale au fost scoase cu totul din 1998 în condiţiile în care era deja la modă să faci maşina de curse întâi.
Toate bune şi frumoase cu noul GT1 Evo, singura problemă că FIA le-a dat o palmă uriaşă nemţilor când s-au restricţionat motorizările turbo, maşina lor rămânând astfel într-un dejavantaj clar faţă de concurenţa cu motoare normal aspirate. Le Mans pe de altă parte nu se supunea regulamentului tehnic din FIA GT iar Porsche-urile se vedeau din nou cu şanse la victorie. Din nou echipa de uzină venea la start cu două echipaje, ambele cu un ritm bun de cursă şi chiar la vârful acesteia la un moment dat. Din păcate, spre deosebire de anul anterior acum ambele 911 GT1 Evo s-au retras cu probleme tehnice lasând victoria din nou celor de la Joest cu acelaşi WSC95.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Partea bună era că modelele Joest erau încadrate ca Porsche-uri iar cele două victorii din ’96 şi ’97 au intrat tot în palmaresul acestora. Porsche avea într-un final să câştige Le Mans cu modelul GT1 ’98, o maşină complet nouă, printre altele primul Porsche din istorie construit integral din fibră de carbon.
Sursa: UltimatecarpagePhotocredit: Wikipedia Commons, Wheelsage
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.