După multiplele victorii din lumea raliurilor, Lancia a hotărât să se orienteze din nou către lumea anduranţei şi Le Mans la începutul anilor ’80 o dată cu introducerea noii Group C din 1982. O nouă specie de prototipuri urmau să populeze mondialul de anduranţă, accentul fiind acum pus în special pe consumul redus de carburant. Doar că proiectul italienilor pentru 1982 intitulat LC1 nu avea să fie construit pe scheletul Group C ci pe cel al vechii Group 6, maşini care încă erau permise pe grilă pentru acel an.
Proiectul LC1 a fost construit în parteneriat cu Dallara, alegându-se un şasiu destul de standard tip monococă din aluminiu cu sespensie double wishbone pe toate cele patru roţi. Motorul era însă cam mititel, patru cilindri turbo de aproximativ 1500cc încadrându-se astfel la clasa de doi litri. Chiar şi aşa, era capabil de o putere cuprinsă între 430-460 de cai, toată această herghelie fiind ţinută sub control de o cutie de viteze în cinci trepte. Întregul ansamblu era acoperit de o caroserie de tip spyder comună prototipurilor din deceniul precedent. Lipsa de putere a maşinii comparativ cu noua generaţie era compensată într-o oarecare măsură de greutate fiind mai uşoară cu aproximativ 25% decât noile prototipuri.
Patru modele LC1 au fost construite pentru 1982 debutul fiind la Monza în prima rundă a mondialului de anduranţă. Surprinzător Lancia a reuşit pole-ul dar problemele tehnice le-au pus capac repede în cursă. A urmat apoi Silverstone unde îşi făcea debutul Porsche 956 prima maşină de uzină construită după noul regulament. Italienii nu s-au lăsat intimidaţi şi au adus acasă prima victorie a lui LC1 urmată de un nou succes şi la Nurburgring. Le Mans pe de altă parte este o cu totul altă mâncare de peşte, circuitul din La Sarthe fiind unul foarte rapid care nu avantaja deloc micuţele prototipuri italiene.
Din acel moment a început declinul lui LC1 iar pentru anul următor era clar că trebuia dezvoltat un nou model urmând liniile noii generaţii. Pentru LC2 s-a ales un nou motor V8 bi-turbo de origine Ferrari cu o putere maximă de până la 850 de cai în ultima sa variantă. Şasiul era de asemenea nou, la fel suspensia şi cutia de viteze. Dar cel mai important aspect, caroseria s-a transformat de la spyder la close cockpit aşa cum o cerea regulamentul, folosindu-se materiale precum fibră de carbon şi kevlar.
Trei prototipuri de uzină LC2 pictate în culorile Martini au fost prezente la Le Mans unde s-au dovedit foarte rapide ocupănd locurile doi şi patru după calificări. Fiabilitatea şi-a spus cuvântul iar până la jumătatea cursei toate modelel italiene erau abandonate cu diferite probleme tehnice. Din nou pentru 1984 Lancia paria totul pe Le Mans cu două prototipuri de uzină LC2 îmbunătăţite atât pe partea de propulsor cât şi aerodinamic. În acel an Lancia era singurul constructor de uzină întrucât Porsche îşi lăsase modelele 956 pe mâinile privaţilor după unele neînţelegeri cu organizatorii. Din nou viteza era punctul forte iar cele două Lancia monopolizaseră prima linie la start.
Partea tehnică a jucat încă o dată în defavoare lor terminând doar pe opt la final în spatele a şapte modele private 956 printre care şi câştigătorii de la Joest Racing. Şi mai multe modificări au fost aduse pentru 1985 când puterea motorului a fost adusă la acel maxim de 850 de cai. La Le Mans echipajul Nannini/Wollek s-a calificat pe trei în grliă de unde a preluat conducerea imediat după start. Motorul, care le era înger şi demon, a eşuat din nou iar Lancia se mulţumea la final cu locurile de la jumătatea top-ului 10. Singurele victorii importante din cariera lui LC2 au fost la Kyalami în 1984 şi la Spa în ’85.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Deşi nu a reuşit niciodată să câştige Le Mans, Lancia rămâne singurul constructor italian implicat cu un model de Group C şi de asemenea singura echipă de uzină care le-a pus ceva probleme celor de la Porsche în prima jumătate a anilor ’80. Enigmaticul constructor italian nu este neapărat cel mai bine cunoscut pentru modelele sale de anduranţă, dar LC1 şi LC2 au fost prototipuri spectacuoase care au rămas cu bune şi cu rele în inimile fanilor.
Sursa: UltimatecarpagePhotocredit: Wheelsage
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.