Echipa Haas F1 a respins cererea fostului sponsor principal, Uralkali, de rambursare a 13 milioane de dolari deja plătiți și a cerut o compensație suplimentară de 8,6 milioane de dolari pentru „pierderi de profit”.
Imediat după invazia Rusiei în Ucraina, în martie, echipa Haas F1 a reziliat unilateral contractul de sponsorizare cu Uralkali, din cauza legăturilor pe care proprietarul companiei, Dmitri Mazepin, le avea cu președintele țării, Vladimir Putin. De asemenea, a pus capăt contractului pe care îl avea cu pilotul Nikita Mazepin, care a fost înlocuit între timp de Kevin Magnussen.
La momentul respectiv, Uralkali a declarat că ia în considerare posibilitatea de a intenta o acțiune în instanță în legătură cu această chestiune, deoarece a solicitat rambursarea banilor de sponsorizare pe care i-a plătit în avans pentru sezon.
Într-o declarație emisă luna trecută, compania a spus: „Deoarece cea mai mare parte a finanțării sponsorizării pentru sezonul 2022 a fost deja transferată către Haas F1 și având în vedere că echipa a reziliat acordul de sponsorizare înainte de prima cursă a sezonului 2022, Haas F1 nu și-a îndeplinit astfel obligațiile față de Uralkali pentru sezonul din acest an”.
„Uralkali va solicita rambursarea imediată a sumelor primite de Haas”. Ulterior, Uralkali i-a scris lui Haas pentru a contesta drepturile echipei de a rezilia contractul, precum și pentru a solicita rambursarea a 12 milioane de euro (13 milioane de dolari) care au fost plătite în avans. Cu toate acestea, s-a aflat că Haas F1 a răspuns în mod oficial la scrisoarea Uralkali și a respins în totalitate afirmațiile companiei.
În scrisoarea trimisă de echipa Haas F1 către compania rusă, echipa deținută de americani insistă că avea dreptul de a pune capăt înțelegerii din cauza unei clauze din acordul de sponsorizare care prevedea că Uralkali nu „prejudiciază, nu aduce în discuție, nu ridiculizează și nu diminuează reputația publică, bunăvoința sau imaginea favorabilă a Haas F1”.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Haas F1 susține că legăturile lui Mazepin cu Kremlinul, alăturate sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană, au declanșat clauza de discreditare. Cu toate acestea, nici Uniunea Europeană și nici alte părți nu impuseseră sancțiuni la momentul rezilierii contractului. În scrisoare, Haas F1 își prezintă argumentele pentru care consideră că sponsorizarea Uralkali nu ar trebui rambursată.
„Conform jurisprudenței și jurisprudenței unanime, partea care reziliază contractul pentru încălcarea contractului de către cealaltă parte nu are obligația de a restitui acesteia ceea ce a primit deja în temeiul contractului”, se arată în scrisoare. „Prin urmare, cererea Uralkali de a obține rambursarea sumei de 12.000.000 EUR plătite în avans este nefondată și respinsă”.
Haas F1 adaugă că, pe lângă banii deja plătiți, echipa are dreptul la o compensație pentru pierderea profiturilor pe care consideră că le-ar fi obținut dacă afacerea Uralkali ar fi continuat. Ulterior, echipa a cerut o plată de 8 milioane de euro în locul acestei sume, pe care dorește să fie transferată în câteva zile. Haas F1 a precizat, de asemenea, că nu va îndeplini o clauză din contractul inițial prin care Uralkali urma să primească una dintre mașinile de F1 din 2021 ale lui Nikita Mazepin până când nu va primi plata de 8 milioane de euro.
Scrisoarea adaugă: „Dacă și până când suma menționată mai sus nu va fi fost plătită către Haas, nu există nicio obligație din partea Haas F1 de a livra și nu va avea loc nicio livrare a mașinii de F1”. Potrivit unei surse care cunoaște bine situația, Haas F1 a refuzat, de asemenea, să îi plătească lui Nikita Mazepin salariul pentru perioada lucrată în acest sezon înainte de rezilierea contractului său.
Se înțelege că poziția lui Haas a lăsat Uralkali uimită, sursele spunând că sunt „neîncrezătoare” în legătură cu reținerea banilor, cu mașina din 2021 și cu solicitarea unei plăți suplimentare. O sursă a declarat: „Nu am avut nici un răspuns: Toată lumea înțelege că lumea se află într-o situație dificilă, dar este evident ridicol să susții că Haas are dreptul să păstreze banii plătiți dintr-un contract din care a ieșit unilateral, fără să presteze niciunul dintre serviciile convenite”.
„Se pare că nu au nimic împotrivă să cheltuiască banii rușilor – și chiar cer mai mulți – dar nu vor să aibă niciun rus în preajmă. Este un tratament cu adevărat șocant față de un sponsor principal care a intervenit în sezonul trecut când echipa avea mare nevoie de resurse și care s-a oferit să depășească sumele contractate pentru a oferi bonusuri suplimentare personalului echipei, pentru a obține rezultate mai bune pentru toți cei implicați”.
Reprezentanții Uralkali și Nikita Mazepin au refuzat să comenteze acest subiect și au făcut trimitere la o declarație anterioară care a fost publicată pe site-ul companiei. Echipa Haas F1 a fost contactată pentru comentarii, dar nu a răspuns până la momentul publicării. Acum, este aproape sigur că această chestiune se va duce în instanță, cu excepția cazului în care Haas își schimbă abordarea de ultim moment în ceea ce privește banii.
- Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.