Mani Gyenes termină Dakar 2021 pe locul 2, la clasa Original Malle Moto

Participarea în cea de a 43-a ediție a Raliului Dakar părea imposibilă după accidentarea din iunie 2020, acum însă pilotul sătmărean se întoarce acasă...
More

    Latest Posts

    GP24 Racing Ladies: „Despre lumea arbitrajului cu Alina Maria Gataiantu”

    Din pădure revenim la etapele de asfalt și povestim astăzi despre lumea arbitrajului alături de Alina-Măria Gătăianțu.

    De unde pasiunea pentru motorsport?
    Bună draga mea, și eu îți mulțumesc pentru invitația la mica discuție între gagici!
    Ehh… Este destul de ciudat când mă gândesc cum să enunț un răspuns la această întrebare, în timp ce mă întorc în anii copilăriei, pentru a căuta momentul potrivit de povestit.

    Provin dintr-o familie de muzicieni, toată viața mea a fost înconjurată de instrumente de la mic la mare, am avut casa plină, în fiecare colțișor, ceva producea muzică. Aceasta ramură necesită multă răbdare, câteva (kilo)grame de calm, pedanta, ceea ce nu se regăsea în mine, un copil extra-hiper energic, iar instrumentul practicat nu îmi satisfăcea pe deplin nevoia de a fi mereu activă. Noi că familie am fost mereu în mișcare, multe călătorii, excursii, vacanțe, toate cu mașina și undeva ceva interes s-a aprins în mine, pentru că mereu puneam întrebări: “Tata, ce face pedala aia? Dar becul ăla de la ce e? Și bățul (schimbătorul) ăla ce face? Păi și cum semnalizezi stânga-dreapta?” …pe lângă faptul că mereu mă simțeam super bine și relaxată la drum.

    Puțin mai târziu, am descoperit kartul și destul de des trăgeam câte o fugă în Arad, unde pe vremea aia pista de karting VIK Power era ceva WOW; plin de lume, mulți copii, concursuri de karting și hop și eu, cum să stau pe margine… și așa am îmbinat setea de activitate, cu relaxarea condusului, chiar și în regim de competiție!

    Consideri motorsportul o nebunie?
    Ooo daaa, una foarte necesară, perfectă chiar! Asta dacă știi cum să te bucuri de ea din plin, altfel nu ai cum să o înțelegi. Știi, eu am o vorba: motorsportul este cel mai puternic drog din lume! Enjoy it!

    Această ramură presupune și experiențe mai puțin plăcute. Cum reușești să treci peste momentele mai puțin bune?
    Până și momentele urâte au părțile lor bune, dar am învățat că totul ține de cum privești lucrurile și mai ales cum pui problema în fața situației. Eu mereu caut să văd partea plină a paharului și pe cât posibil, dintr-un moment mai neplăcut, să transform totul într-o amintire amuzantă. Acest lucru mă ajută foarte mult, evitând să îmi stric ziua, pe viitor fiind mai precaută și pregătită pentru situații similare.

    Ce înseamnă curaj în viziunea ta?
    Curajul reprezintă libertatea de a fi EU, capabilă în a-mi menține opiniile, a vorbi deschis și sincer cu privire la orice, față de oricine, fără nici o reținere. Dar în același timp în a fi o persoana asumată, gata să accepte o greșeală și să înțeleagă o mustrare constructivă.

    Consideri motorsportul o poartă de eliberare?
    Da, pentru mine a fost o salvare și din păcate o spun din experiență. În urmă cu ceva timp, pe plan personal am avut niște probleme și mai exact o depresie destul de grea, cu care m-am luptat câțiva ani. Și uite că acest sport, prin tot ce are el; diversitate, activitate, adrenalină, cu fiecare eveniment în care mă ținea “ocupată”, m-a ajutat să mă detașez foarte mult de la problema mea, să ies din anumite stări, îmi producea o bucurie sănătoasă. Iar prin persoanele pe care le-am cunoscut în tot acest timp prin intermediu motorsportului, am învățat foarte multe, cum vreau fiu și cum nu vreau să fiu!

    Cum sunt văzute fetele în această ramură?
    Puternice! Și aici fac referire la femeile prezente în motorsport la modul productiv și constructiv, pentru că mai avem și categoria de prezență feminină doar de dragul imaginii! Față de idea clasică a femeii casnice și gospodine, vreau să cred că noi avem ceva în plus.

    Cum se simte adrenalina din postul de arbitru?
    Depinde de fiecare cum percepe termenul de adrenalină, pe care eu mai mult o simt dincolo de parbriz. În primii ani de arbitraj, fiind totul nou, am simțit ceva ce acum aș defini că sentiment de emoție, când știi că te duci în post doar cu un bagaj de cunoștințe teoretice, respectiv regulamentul, dar practica e egală cu 0 și te apasă teama că o poți comite urâțel. Ulterior s-a transformat într-un sentiment de entuziasm, nerăbdare să ajung în post, să înceapă proba și să primești cu drag provocările zilei, care în cazul meu s-au lăsat și cu cap spart, dar fericită că mi-am făcut treaba!

    Ce înseamnă responsabilitate?
    Un mix de ingrediente, toate importante și esențiale: maturitate, fermitate, putere de decizie și cred că cea ce cântărește cel mai mult aici este asumarea!!!
    Descrie-te în câteva cuvinte.

    Sunt o fire foaaaaarte energică, super activă, cu o nevoie de a fi mereu în mișcare, de a cunoaște și învăța. Am un caracter puternic, ambițios, vulcanic. Ador să fiu spontană, când pot, dar și foarte organizată când trebuie. Iubesc călătoriile și excursiile în natură! Și nu în ultimul rând, puțin mai mult decât aș dori, sunt emotivă.

    Cursa se vede diferit din postura de arbitru?
    Da, foarte diferit și foarte frumos. Defapt totul se vede din culisele spectacolului. Cunoști și înțelegi altfel acest sport, vezi totul din punct de vedere organizatoric, ești chiar tu un pilon pentru buna desfășurare a evenimentului.

    Diferența o mai face și fiecare post în sine, toate având ceva aparte și special. Unele sunt mai ușoare, care îți permit să te bucuri de cursă și că spectator, altele foarte grele când efectiv nu auzi și nu vezi nimic altceva decât treaba pe care o ai tu de făcut. Dar postul meu de suflet este și mereu vă rămâne Regruparea din cadru etapei de la Reșita, a Campionatului Național de Viteză în Coastă; un post foarte greu din punct de vedere fizic, dar frumos datorită faptului că ai ocazia de a cunoaște ce este dincolo de cască!

    Crezi în superputerea motorsportului?
    Așa cum povesteam și ceva mai devreme, aceasta putere a motorsportului cândva pe mine m-a salvat și da, poate sună pompos pentru unii, dar cei care mi-au fost alături în toți anii aceștia și mă cunosc, au văzut o evoluție în bine, datorită acestei, să îi spunem, terapii. Sunt sigură că mulți se regăsesc în situația mea, mai mult sau mai puțin și le doresc putere și curaj, pentru că pe absolut fiecare dintre noi, motorsportul ne tratează de ceva, de la spectator, la media, arbitru, organizator, echipaj, pe toți ne schimbă aceasta doză de nebunie necesară.

    Revenim mâine alături de voi cu povești cel puțin la fel de interesante că cele de până acum, cu femei puternice, curajoase și extrem de pasionate.

    Sursa: GP24 Author, Ana Maria Florea

    Photocredit: Arhiva Personală - Alina-Măria Gătăianțu

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.