More

    GP24 Inside: Întrebări și răspunsuri cu Bogdan Duma, printre cei mai tineri piloți RES

    Sunt cel mai tânăr pilot licențiat FIA pe automobilism (am obținut licența FIA Rally-Cross la 10 ani). Timp de patru ani am concurat pe unele dintre cele mai importante circuite de Rally-Cross din Europa: Fuglau (Austria), Greinbach (Austria), Nyirad (Ungaria), Slovacia Ring (Slovacia), Rabocsi Ring (Ungaria), Kakucsring (Ungaria) si am urcat pe podium la aproape toate etapele.

    De unde s-a născut pasiunea pentru Motorsport și Anduranță?
    Bunicul meu a fost pilot de curse, instructor auto si mecanic care a pregătit mașini de curse. Tatăl meu este instructor auto si participa din când in când la etape din Campionatul Național de Raliuri. Probabil ca de aici a pornit si atracția mea pentru acest sport. Mi-am dorit sa particip si in RES (Romanian Endurance Series) pentru ca îmi plac competițiile pe circuit, îmi place sa-mi forțez limitele si îmi plac provocările.

    La ce vârsta ați început, dar și etapele din cariera voastră?
    La 6 ani Tatăl meu mi-a cumpărat un karting, cu care am participat un an in Campionatul Național de Karting Școlar, campionat organizat de Palatul Copiilor, iar anul următor am participat in Campionatul Național organizat de Federația Română de Karting, unde de la prima etapa am fost pe podium obținând locul 3.

    Debutul in automobilism l-am avut la aproape 8 ani, pe un Renault Megane Coupe, mașina de raliuri a tatălui meu. Am participat la câteva competiții locale, iar debutul in Campionatul Național de Viteza pe Traseu Montan a avut loc la etapa de la Straja Lupeni organizata de ACR Hunedoara, unde am obținut locul 1 la clasa Juniori si am fost in prima jumătate a clasamentului general. Pana la vârsta de 10 ani am mai participat la numeroase etape de Viteza pe Traseu Montan la toate fiind pe podium la clasa Juniori.

    In anul 2016, la vârsta de 10 ani, părintii au reușit sa ma înscrie in CEZ (Central European Zone Rally-Cross Championship) unde am participat timp de 4 ani in Junior Kupa, pilotând un Suzuki Swift, unde din păcate nu am putut participa cu licența de pilot Românesc, ci am fost licențiat al unui club maghiar. A fost o perioada in care am învățat foarte mult, pot spune ca a fost perioada in care m-am format ca si pilot. Am participat la competiții pe multe dintre marile circuite Europene, in Ungaria, Austria si Slovacia. Am avut bucuria de a urca pe podium la foarte multe etape, fiind doi ani la rand pe locul 3 in clasamentul general al juniorilor. In aceeași perioada am participat si in tara la campionatul organizat de Dl. Teodor Gheorghe, International AutoTest Challenge unde am reușit la final de an sa urc pe locul 1 la clasa juniori 1. De asemenea, in 2019 am participat împreună cu tatăl meu la Covasna Winter Rally cu un Subaru Impreza STI, aceasta fiind prima mea experientă cu o mașină de raliu cu tracțiune integrală.

    In septembrie 2019 am participat si la 2 etape din Campionatul Național de Viteza in Coasta 2 organizat de FRAS, unde am reușit sa obțin locul 1 la clasa juniori 1 si locul 2 la clasamentul open.

    In RES (Romanian Endurance Series) am debutat in 2019 la bordul unui Citroen Saxo VTS, o mașina inferioara tehnic fata de cele pilotate de adversarii mei direcți. Dar si in aceste condiții am reușit niște timpi onorabili si chiar o clasare pe podium, pe locul 3 la una dintre etape

    De ce a-ți ales Motorsport-ul și în mod special Anduranța?
    Consider că anduranța este o ramura a automobilismului de performanta care iți pune la maxima încercare talentul, rezistenta fizica, psihica, motivația si caracterul. Pentru ca îmi plac provocările, consider ca este contextul perfect in care ma pot evidenția

    Care sunt obiectivele in acest campionat?
    Îmi doresc ca in 2020 sa am o mașina mai fiabila si mai performanta, si sa ma pot bate pentru titlul de campion in clasa A1

    Ne puteți descrie noțiunea de anduranță?
    Anduranța este o ramura a motorsportului destinata sa testeze rezistenta psihica si fizica a piloților. Piloții încearcă să parcurgă un număr cat mai mare de ture într-un timp prestabilit. Dintr-un echipaj pot face parte mai mulți piloți, aceasta schimbându-se după un anumit timp, pentru a se putea odihni, mai pe scurt provocare, munca si foarte multa distracție la volan, într-o gașca de oameni faini.

    În Motorsport există și evenimente mai puțin plăcute, cum a-ți trecut peste ele?
    Din punctul meu de vedere, la capitolul evenimente neplăcute pot enumera trei categorii:

      • Probleme tehnice – foarte frustrante dar sunt strict legate de buget
      • Accidente – acceptabile daca se lasă doar cu tabla îndoita
      • Lipsa de Fair-Play a unor persoane direct implicate in eveniment – lasă un gust amar dar trebuie trecut peste si trase învățăturile de rigoare

    Puteți definii pasiunea despre anduranță?
    Doua cuvinte : provocare si distracție. Pentru mine 2-3 minute cat durează o simplă tura de circuit este prea puțin, de-abia apuc sa ma încălzesc, pe când la anduranța, in cele doua ore de concurs apuc sa dau din mine tot ce pot. Este o provocare mare deoarece sa pilotezi doua ore o mașina de curse la vârsta de 14 ani, timp in care ai o singură oprire la boxe pentru a te relaxa timp de un minut si sa mai bei o gura de apa nu este foarte ușor, dar la fel de mare este si satisfacția când împarți circuitul cu mașini de GT3, GT4 si TCR

    Cum îi îndrumați pe cei care vor să înceapă în Motorsport ?
    8 – Sa fie conștienți că înseamnă foarte multă muncă, costuri mari, dar după multă muncă si perseverență vor avea o satisfacție enorma văzând ca au rezultate din ce in ce mai bune. La început va fi greu, dar daca vreți sa faceți performantă în acest sport va fii mult de muncă

    Cum faceți față emoțiilor la linia de start?
    Emoțiile sunt enorme, încerci sa iți ți mintea ocupată cu tot ce poți, dar gândurile că se poate întâmpla ceva râu in timpul cursei nu iți trec, pană în momentul în care se aprinde lumina verde a semaforului de start, după aceea nu mai există decât competiția si lupta cu secundele.

    GP24.ro Este Partener Media Oficial al Campionatului Romanian Endurance Series

    Sursa: GP24 Author, Gabriela Malutan (Tripon)

    Photocredit: AB Images / Exelixis Motorsport / Ovidiu Satmari / Bogdan Duma


    Crezi că poți prezice rezultatele curselor următoare?
    Dacă reușești, noi te premiem!

    Primii 3 participanți care prezic corect rezultatele vor primi gadget-uri cool după fiecare cursă, iar la finalul sezonului punem la bătaie 2 bilete la Marele Premiu al Ungariei din 2022, un voucher Pirelli în valoare de 1500 RON și un abonament de un an la F1TV.

    Ce mai aștepți? Înscrie-ți predicțiile în GP24 PRONOCONTEST începând cu data de 9.07.2021!


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.