ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner
More

    ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    GP24 Inside: Întrebări și răspunsuri cu Alex Cascatău, Pilot Român de succes în străinătate.

    Alex Cascatău – “În ziua de azi dorința de a mă măsura cu cei mai buni a devenit cel mai motivant factor pentru mine, precum și ambiția de a progresa și de a avea rezultate cât mai bune.” Subiectul materialului de astăzi este unul diferit, și anume anduranța. Alex Cascatău, tânărul pasionat încă din copilărie de motorsport ne-a povestit câteva momente cheie din cariera să.

    La ce vârstă ai debutat în motorsport și care a fost domeniul de început?
    Am debutat în motorsport destul de târziu, prima mea cursă fiind la vârsta de 19 ani. A fost în Campionatul Național de Karting (FRAS) în 2011.

    De ce Motorsport?
    Interesul pentru curse l-am dobândit de la tatăl meu, care este foarte pasionat de mașini. Țin minte că ne uitam împreună la Formula 1 și obișnuia să îmi explice ce se întâmplă pe ecran, iar eu eram fascinat de viteza Monoposturilor. El m-a învățat să conduc de la o vârstă fragedă, și îmi amintesc dorința de a merge mereu mai repede. Condusul pe stradă mi se părea prea lent și prea previzibil. Dar interesul pentru libertatea de mișcare și viteză l-am avut întotdeauna. Chiar și pe bicicletă îmi place să merg cât de repede pot iar fiecare vehicul mi se pare că devine mai distractiv atunci când este împins la limită. Miezul pasiunii cred că a rămas același  însă apetitul pentru dimensiunea competitivă s-a accentuat pe măsură ce am avansat în vârstă. În ziua de azi dorința de a mă măsura cu cei mai buni a devenit cel mai motivant factor pentru mine, precum și ambiția de a progresa și de a avea rezultate cât mai bune. Simt apetitul competiției mai mult decât niciodată, și sunt și motivat să îmi pot demonstra în continuare potențialul. Fac tot ce îmi stă în putință pentru a găsi locuri competitive și obiectivul meu este să câștig un titlu internațional în viitorul foarte apropiat.

    Ce ne poți spune despre pasiunea ta pentru acest sport?
    Este pasiunea mea de-o viață, și unul dintre cele mai frumoase sporturi. Îmbină curiozitatea mea pentru inginerie, viteză și sport într-un mod inedit. Nu degeaba Ernest Hemingway spunea că „există doar trei sporturi: luptele cu tauri, motorsportul și cățăratul pe munte. Restul sunt doar jocuri.”. Pot spune că trăiesc pentru motorsport și, într-un fel, mi-am dedicat viața acestui sport, făcând foarte multe sacrificii, împreună cu familia mea, pentru a putea concura. Au existat momente când sacrificiile au devenit prea mari, și m-am gândit să renunț, dar nu am putut să rezist fără curse. De aproape 10 ani am fost implicat într-un fel sau altul în acest domeniu.

    Din punctul tău de vedere ce înseamnă curajul?
    Să îți asumi riscuri fără să fii convins că vei reuși.

    Ce sentimente te încearcă la linia de start?
    De obicei când ajung la linia de start sunt deja concentrat după turul de formare, și nu mai simt nimic, ci doar mă focusez pe ce am de făcut. Emoțiile vin de cele mai multe ori când mă urc în mașina, îmi leg centurile și aștept, dar odată ieșit de pe linia boxelor dispar, și mă pot axa pe obiectivele de cursă. Mă ajută mult să îmi derulez în minte începutul cursei, ce s-ar putea întâmpla fix după start, unde pot să depășesc, ce strategie folosesc etc. Sunt mai agitat între stinturi, atunci când coechipierii mei sunt la volan.

    Ne poți defini conceptul de anduranță?
    O analogie bună pentru cursele de anduranță este alergatul în ștafetă, unde fiecare membru al echipei pasează batonul următorului. De obicei sunt curse de o oră (deși acestea sunt rare pe plan internațional) sau mai lungi. Majoritatea etapelor sunt de peste două ore. Este un efort de echipă, și mereu trebuie să împarți mașina cu altcineva. Față de cursele tradiționale avem elemente diferite – cum ar fi schimburile de piloți, condusul pe timp de noapte, schimbarea constantă a pistei și a materialului de concurs etc. De obicei mai multe clase, sau categorii de mașini, concurează pe circuit în același timp, iar asta înseamna că mereu depășești sau ești depășit de cineva, iar asta mi se pare o dimensiune strategică care lipsește din cursele normale de sprint. În ziua de azi, în ceea ce privește ritmul în care forțezi în mășînă, cursele de anduranță au devenit practic niște sprinturi mai lungi, fiindcă mașinile sunt mai fiabile iar orice greșeală poate însemna o poziție pierdută.

    Ce ne poți spune despre participările tale externe?
    Mă pot mândri că până acum au fost destul de multe și foarte diverse – de la participări în Formula Student în Germania până la curse de 24 de ore în prototipuri, victorie la Spa Francorchamps și dueluri roată la roată cu piloți de uzină. Am fost foarte norocos să am un parcurs foarte variat în străinătate.

    Am început în 2014, participând la curse de karting de agrement în Austria. Tot atunci am luat parte la prima mea cursă de anduranță – de 24 de ore, la Jesolo în Italia. A fost senzațional fiindcă deși mergeam cu karturi destul de lente, a plouat torențial iar anvelopele de ploaie nu erau permise. În toiul nopții cursa a fost oprită pentru câteva ore din cauza fulgerelor foarte aproape de circuit. Am terminat undeva spre spatele plutonului, dar experiența a fost grozavă.

    Prima implicare mai serioasă pe plan extern a avut loc în 2016, când am devenit unul dintre piloții oficiali al echipei de Formula Student din Berlin, și am participat la etape în Ungaria, Germania, Olanda și Cehia. Am dezvoltat împreună cu echipa un monopost destul de rapid, deși oarecum problematic. Formula Student nu este tipic o rampă de lansare, dar experiența la Berlin mi-a permis să primesc o invitație de la Audi Sport de a participa la preselecția pentru TȚ Cup în 2016.

    Am avut plăcerea să pilotez un model de cupă la sediul de motorsport din Neuburg și să mă compar cu Markus Winkelhock, fost pilot de Formula 1 și pilot de uzină Audi. M-am înțeles grozav cu Markus, dar și cu Marco Werner, triplu învingător în cursa de 24 de ore de la LeMans. Am avut plăcerea să fiu evaluat și testat de două nume mari în sporturile cu motor, și după preselecție am primit permisiunea de a participa. Din păcate lipsa bugetului n-a făcut posibilă participarea în campionat, dar feedback-ul primit m-a făcut să am mai multă încredere în abilitățile mele în spatele volanului. Philip Ellis și Mikel Azcona au fost fruntași în acel campionat în 2017 iar cariera lor internațională este acum de succes.

    După un 2017 foarte tăcut, în care am luat startul doar la finala ADAC Logan Cup de la Oschersleben, 2018 a fost cel mai mare salt în carieră. Am concurat pentru prima dată la Spa-Francorchamps, și am reușit să termin pe locul secund după o cursă de peste șase ore la comenzile unui BMW E90 325i.

    Au urmat apoi alte podiumuri în Belcar Endurance Championship (campionatul de anduranță al Belgiei), și o victorie la Spa după o luptă grozavă pentru locul 1. Am luat startul pentru prima dată în cursa de 24 de ore de la Zolder, și am încheiat pe podium finala de pe același circuit. Deși nu am participat la toate etapele din campionat, am reușit să terminăm anul pe locul trei la clasa Belcar 5, dedicată BMW-urilor E90 de specificație similară.

    În 2019 mi-am făcut debutul în prototipuri, și am ratat o nouă victorie la Spa Francorchamps în urma problemelor tehnice, dar de departe cea mai memorabilă cursă a fost cea de 24 de ore de la Zolder. La un an după debutul în Belcar am reușit să trec de la cea mai lentă clasă, la cea de top. La prima cursă cu Norma M20 am reușit să termin pe podium alături de cei de la T2 Racing, după o cursă în care coechipierii au avut multe accidente iar mașina era făcută în mare parte din bandă adezivă după primele ore. În antrenamentele de noapte (cu mașina intactă) am reușit al doilea cel mai rapid timp, iar în cursă (cu mășînă avariată) am realizat al treilea cel mai rapid tur (din 28 de piloți care au pilotat o Norma în cursă), urcând rapid pozițiile pierdute de coechipieri. Am condus mult noaptea iar în stintul de dimineață am avut și un duel roată la roată cu Frederic Vervisch, pilot de uzină Audi și învingător în cupa mondială de turisme. De asemenea am avut plăcerea din nou să mă compar cu piloți cu mult mai mult experiență decât mine cum ar fi Sam Dejonge (fost pilot Formula 3) și Gilles Magnus (Formula Renault 2.0 și European TCR).

    Cum reușești  să faci fata tuturor emoțiilor și sentimentelor?
    Cred că cel mai greu este să fac față emoțiilor între curse. Odată ajuns la circuit am destule lucruri la care să mă gândesc și încerc să nu mă las influențat de nimic. Obișnuiam să fiu destul de emotiv, mai ales în karting, dar acest lucru îmi afecta mult performanțele. Îmi fac un plan înainte de weekend, am grijă să am un calendar foarte bine definit de activități în fiecare zi (track walk, briefing etc.) și să studiez cât pot circuitul și mașina înainte de etapă. Folosesc simulatorul pentru a ajunge pregătit, fiindcă testele sunt puține, rare și scumpe, deci încerc să îmi găsesc orice avantaj pot pentru a compensa lipsa timpului pe circuit.

    Știm că în motorsport se pot întâmplă și evenimente mai puțin plăcute. Cum reușești să te concentrezi să treci peste ele?
    Cred că analiza este foarte utilă, dar cel mai mult mă ajută gândul următoarei curse, unde nu este loc pentru depănat amintiri neplăcute din trecut. Încerc să învăț din accidente și să încerc să schimb aspectele care mă nemulțumesc.

    Descrie pasiunea ta pentru motorsport în 3 cuvinte.
    Sacrificiu, ambiție, pasiune.

    Ce îi sfătuiești pe tinerii ce vor să experimenteze astfel de senzații?
    Fiți realiști, dar îndrăzniți să visați. Începeți de jos și nu subestimați importanța educației. Stați departe de mediile și echipele toxice, care sunt atât de prezente în motorsportul românesc. De obicei, dacă nu vă simțiți bine, ci doar mereu sub stres și prea multă presiune, atunci ceva nu este în regulă. Și cel mai important, la început puneți accentul pe învățare și nu pe rezultate, fiindcă această atitudine vă rămâne utilă pentru toată cariera.

    Sursa: GP24 Author, Ana Maria Florea

    Photocredit: Alex Cascatau Personal Archive / Racing Pixels / Ivan Tarantsov

    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    License-1 License-2 Your Banner Nankang-1 Nankang-2

    Don't Miss