More

    Latest Posts

    Formula 1: Paul Ricard 1990 – La 3 tururi de cea mai mare surpriza din istorie?!

    De multe ori în Formula 1, surprizele apar în momente total neașteptate. De data aceasta nu avem condiții meteo nefavorabile, pur și simplu strategia putea face diferența. În acest articol vă prezentăm Marele Premiu al Franței din 1990 disputat pe Paul Ricard.

    Leyton House a fost prima echipă din Formula 1 la care Adrian Newey a activat ca inginer pe aerodinamică. Această echipă necunoscută pentru 80% din fanii Formulei nu s-a putut lupta cu granzii, fiind cel mult de mijlocul clasamentului, poate și datorită motorului Judd neperformant. Totuși, în Franța urma să se întâmple o mare surpriză.

    Înainte de a prezenta acest GP vom pune în balanță rezultatele piloților titulari, Ivan Capelli și Mauricio Gugelmin, din prima parte a sezonului 1990. Prima etapă a sezonului a fost dezastruoasă pentru Leyton House. Cei doi piloți vor reuși cu greu să se califice în cursă, iar Gugelmin va termina întrecerea pe ultimul loc. Capelli a avut probleme hidraulice care au condus la un DNF.

    Pe Interlagos situația va arăta și mai rău, iar piloții Leyton House nu se vor califica pentru cursă, fiind depășiți de concurenți Onyx sau AGS. Prima undă de speranță se va întrezări la Imola cu clasări pe pozițiile 12 și 16 în calificări. Cursa va fi marcată de un dublu abandon.

    Nici Monaco nu va aduce puncte pentru Leyton House. Doar Capelli se va califica în cursă, dar în turul 13 se va îndrepta spre boxe cu o problemă la frâne. În Canada se va repeta scenariul din calificări. Capelli va termina de această dată cursa pe locul 10, la 3 tururi în spatele învingătorului Ayrton Senna.

    Altă dezamăgire va urma în Mexic, coechipierii Leyton House nu vor lua startul în cursă. Următoarea etapă va fi cea de pe Paul Ricard, unde echipa nu ajungea cu speranțe prea mari.

    Acest GP era primul pentru Adrian Newey la Williams. Inginerul britanic alesese o echipă capabilă să se lupte la titlu. Era ultima cursă pe Paul Ricard până în era hibridă. Magny Cours era aproape finalizat și urma să găzduiască Marele Premiu al Franței din 1991.

    “Această mașină a fost bună doar pe circuite foarte netede, cum a fost Paul Ricard, chiar dacă asfaltul a fost abraziv”, a declarat Capelli pentru Autosport. “Am fost foarte, foarte competitivi în antrenamente și mi-am dat seama că aveam o șansă să salvăm pneurile.

    “Pentru a face acest lucru, a trebuit să nu iau virajul Signes complet flat out, pentru că altfel am fi distrus pneul stânga față.

    “Știu că a face asta ne-a oferit șansa de a face cursa fără să ne oprim, în timp ce toți ceilalți au trebuit să se oprească.”

    Formula 1

    În calificări se va produce prima minune. Capelli va pune Leyton House pe locul 7, la aproape o secundă de timpul de pole al lui Mansell cu Ferrari. Gugelmin se afla pe locul 10 la o jumătate de secundă de timpul coechipierului.

    Alături de Mansell, în prima linie se afla Gerhard Berger care îl învinsese cu câteva sutimi pe Ayrton Senna. Brazilianul ocupa linia a doua cu rivalul Alain Prost lângă el.

    Înainte de cursă, piloții vor avea o discuție aprinsă cu șeful tehnic Gustav Brunner, care opta pentru o schimbare a setup-ului mașinii.

    “Chiar înainte de cursă, a existat ceea ce aș numi o discuție constructivă între mine și Gustav despre mașină”, a adăugat Capelli.

    “Gustav a venit la mine și mi-a spus: “Ascultă, vântul s-a schimbat foarte mult, este un vânt lateral foarte puternic și aș vrea să punem mai multe flapsuri în aripa față, pentru a crește nivelul de forță de apăsare”.

    “Am fost îngrijorat totuși și am spus: “Nu, mașina este atât de perfectă și atât de bine echilibrată. Nu vă atingeți de mașină, pentru că simt că mașina este foarte competitivă’.

    “Dar Gustav a insistat și am ajuns la un compromis foarte amuzant. Am pus numai un grad în plus de flaps doar pe secțiunea interioară, în dreapta aripii față.

    “Am lăsat partea exterioară a aripii față la fel. Deci a avut un set-up asimetric și aceasta, în cele din urmă, a fost o soluție foarte bună.”

    Luminile se sting. Gerhard Berger pleacă senzațional din grilă și îl depășește pe Nigel Mansell. Va fi urmat imediat și de Senna, iar cele doua McLaren controlau cursa, fiind urmate de Mansell, Nannini, Patrese și Prost.

    Lucrurile vor rămâne neschimbate până în turul 30 când fruntașii încep să intre la boxe. Cele 2 McLaren-uri vor avea probleme la standuri, iar în turul 33 Capelli și Gugelmin conduceau cursa cu Alain Prost pe locul 3 la 10s în spate. Mai erau 47 de tururi până la final.

    Formula 1

    Toată lumea se aștepta ca Prost să preia rapid conducerea însă acest lucru nu avea să se întâmple. Francezul recupera din ecart la o rată de maxim 0.5/tur. Abia in turul 54, Profesorul trece de Gugelmin, care se retrage 3 tururi mai târziu cu probleme terminale la motor. Ecartul până la Capelli se situa la 5s.

    “Am văzut mașina lui Maurice oprită cu fum ieșind din motor, așa că am urmărit atent temperaturile, dar totul era în regulă”, spune Capelli. “Eu doar mă luptam cu Prost. M-a prins, dar nu a reușit să mă depășească.

    “Aveam oglinzi montate pe lonjeroane, proiectate de Newey cu un an înainte. În mijlocul cursei, pe partea dreaptă, oglinda din interiorul carcasei a căzut. Așa că nu-l puteam vedea pe Prost dacă era în dreapta, dar puteam oricând să verific în stânga. Când am ajuns la virajul de la capătul liniei boxelor, nu aveam nicio idee dacă era acolo sau nu, așa că a trebuit să virez foarte brusc. Alain a crezut că am fost foarte agresiv, dar eu nu puteam să văd!”

    Din turul 55, ritmul lui Capelli a început să se prăbușească, iar Prost s-a apropiat imediat la 0.5s de italian. Pilotul Leyton House începuse să se lupte și cu presiunea uleiului. Abia cu 3 tururi înainte de final, Alain a reușit să treacă în Signes, dar Capelli a rezistat atacurilor lui Senna și a terminat pe un incredibil loc 3, la 8.6s de Prost.

    Formula 1

    “Pe măsură ce mă apropiam de Signes, senzorul de ulei a luminat și mi-am dat seama că aveam o problemă. A trebuit să dau imediat înapoi pentru a mă asigura că motorul nu se oprește. Evident, Prost a reușit să mă depășească, dar eu am continuat să merg cu motorul care nu funcționa curat. Apropiindu-se de steagul cu carouri, Ayrton aproape că m-a depășit.”

    Diferența a fost oficial de trei secunde. Dacă linia de sosire ar fi fost un pic mai departe, Capelli ar fi pierdut locul doi. Dar el a fost evident mulțumit de rezultat.

    “Pe de o parte, am fost ghinionist pentru că nu am câștigat”, spune el. “Dar, pe de altă parte, am fost norocos, pentru că cel puțin am rămas al doilea între cei doi mari campioni – Prost și Senna. Am fost foarte fericit că am terminat cursa. Dar apoi, imediat după steag, mi-am dat seama că am pierdut șansa de a câștiga. A fost singura șansă din cariera mea de a câștiga o cursă.”

    Formula 1

    Din păcate a fost doar o minune de o zi pentru Leyton House. Într-adevăr, piloții s-au calificat la toate cursele, dar echipa a adunat numai un punct în restul sezonului. În Formula 1 frecvent apar surprize, iar unele dintre ele, depășesc cu mult așteptările.

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
    Sursa: GP24 Media / Motorsport Network
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    GP24 Media / Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss