Echipa de Formula 1 McLaren se apără de acuzațiile că ar fi folosit o strategie în favoarea lui Lando Norris la cursa din Ungaria
Turul 17 în Marele Premiu al Ungariei din 2023, pe circuitul Hungaroring: McLaren a adus, pentru o oprire la boxe, pe Lando Norris care era mai prost clasat. Și asta are consecințe, pentru că, după ce Oscar Piastri și-a schimbat și el pneurile, se trezește brusc în spatele coechipierului său. Așadar, a folosit McLaren o strategie la boxe în favoarea lui Norris?
Șeful McLaren, Zak Brown, a negat cu fermitate acest lucru la “Sky” Anglia, spunând: “A fost vorba pur și simplu de cea mai bună strategie pentru echipă, bazată pe ceea ce am crezut că va face Lewis Hamilton”.
Iar Hamilton era un pericol acut în acest moment: Venise în spatele lui Norris în fereastra DRS cu puțin timp înainte și se oprise în turul 16. Acest lucru a pus McLaren sub presiune pentru a opri și el pentru un schimb de pneuri. Singura întrebare era: cu care monopost mai întâi?
De ce l-a adus McLaren pe Norris primul
Andrea Stella, directorul echipei McLaren, răspunde astfel la această întrebare: “Pur și simplu folosești secvența naturală și acoperi cu mașina care este mai expusă la riscuri, abia apoi cu cealaltă.” Cu alte cuvinte, pentru că Norris era mașina din spate și, prin urmare, mai expusă riscului de a fi subminată de Hamilton, McLaren l-a adus pe Norris primul.
Dar numai acest lucru, nu a fost factorul decisiv, spune Stella. Mai ales că Piastri a petrecut, de fapt, cu 0,370 de secunde mai puțin timp la boxe în timpul opririi sale la boxe în turul 18 decât Norris în turul 17. Ceea ce a fost mai decisiv, însă, a fost turul de ieșire “incredibil de rapid” al lui Norris, explică Stella. “Acest lucru a dus apoi la pierderea poziției de către Oscar”.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
De asemenea, el subliniază că nu a fost niciodată o chestiune de a favoriza un pilot și de a-l dezavantaja pe celălalt: “În astfel de decizii, punem echipa pe primul loc. Gândim ca o echipă. Și abia în al doilea rând ne ocupăm apoi de situația internă”.
“Când ai de-a face cu alți adversari din afara echipei, trebuie să fii foarte atent să nu te împotmolești într-un duel intern care ar putea dăuna întregii echipe. Vrem să evităm acest lucru”, spune Stella, și de aceea Norris a avut prioritate.
Cum a reacționat Piastri la ordinul de oprire la boxe
Piastri nu este îngrijorat de toate acestea. Scena nu i-a fost explicată “până acum”, a declarat el imediat după cursa din Ungaria. “Cred că undercut-ul a fost mult mai mare decât ne așteptam”.
Din punctul său de vedere, “evident că nu a fost ideal” să revină pe pistă în spatele lui Norris. “Dar concluzia este că nu mi-a schimbat cursa”, spune Piastri. “Am terminat la 30 de secunde în spatele lui, așa că nu a contat prea mult. Pur și simplu nu am avut ritmul necesar pentru a ține pasul cu Lando sau chiar pentru a-l ataca.”
Ce daune a avut Piastri la mașină și de ce
Dar de ce nu a ținut Piastri pasul cu mașina soră McLaren după primul stint? Șeful echipei, Brown, indică “un pic” de avarie la MCL60 a lui Piastri, ceea ce a dus în cele din urmă la faptul că Hamilton a reușit totuși să treacă.
Șeful echipei Stella confirmă acest lucru și spune că Piastri a condus prea tare peste borduri, motiv pentru care partea inferioară a caroseriei mașinii a avut de suferit. “A fost o problemă de forță de apăsare pe puntea spate, puterea a scăzut puțin și uzura pneurilor a fost un pic mai mare”, explică el. “Acesta a fost unul dintre motivele pentru care Oscar nu a reușit să rămână în urma lui Lando și a contribuit la recuperarea altor mașini”.
Rămâne întrebarea cum s-a produs avaria. Poate în scena din turul 49, când pilotul Red Bull Sergio Perez a depășit și Piastri a alunecat pe partea dreaptă exterioară a pistei în lupta pentru poziție în virajul 2? “Nu neapărat”, spune Stella. Dar s-a recunoscut de la senzorii de sub caroserie că aerodinamica a fost perturbată.
Uzura pneurilor a fost ” mortală ” pentru Piastri în Ungaria
Dar, mai presus de toate, uzura crescută a pneurilor a fost cea care l-a costat pe Piastri, spune Stella. Piastri însuși descrie uzura ca fiind “un adevărat ucigaș” pentru cursa sa din Ungaria și spune: “Cred că aceasta a fost cheia succesului în această cursă. Îmi făcusem viața ușoară în primul stint [cu startul bun și P2], dar începând de acolo s-a dus.”
“Primul stint a fost bun, al doilea și al treilea au fost destul de medii. Pur și simplu mi-a lipsit mult ritmul și am avut dificultăți cu pneurile”, a explicat Piastri. “De aceea sunt fericit cu P5, pentru că între timp părea că voi coborî și mai mult.”
Și a fost foarte aproape la final: Piastri a trecut linia de sosire cu o diferență de doar 3,253 secunde față de pilotul Mercedes George Russell.
Ce lecții ia Piastri cu el din Ungaria
“Trebuie să ne uităm la asta”, spune Piastri. “Este una dintre primele curse în care am avut atât de multă uzură a pneurilor, cu multiple opriri la boxe și lucruri de genul acesta. Așa că sunt multe de învățat acolo”.
“Mașina poate face mai mult. Lando a arătat că putem rămâne în față chiar și pe căldură. Așa că trebuie să văd ce pot face mai bine pentru a avea mai multă grijă de pneuri. Din păcate, nu înveți așa ceva în antrenamente sau în teste. Trebuie să înveți pe calea cea mai grea, în curse. Și, bineînțeles, vreau să mă îmbunătățesc cât mai repede posibil, pentru că ne așteaptă trofee dacă facem totul cum trebuie.”
Căci acestea sunt cerințele sporite ale celor de la McLaren de la marea actualizare din Austria. Fără inovațiile tehnice, McLaren nu ar fi fost a doua în spatele Red Bull în Ungaria, spune Piastri: “Cu vechea mașină, probabil că am fi terminat cu un tur mai jos. Așa că a fost un weekend cu adevărat pozitiv pentru echipă”.
GP24 PronoContest, jocul 100% gratuit de Pronosticuri Formula 1:
Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 MediaPhotocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.