FIA WEC – Toyota cucereşte şi terenul de casă

A partra rundă a mondialului de anduranţă ne-a dus în estul îndepărtat, ţara soarelui răsare la poalele bătrânului Fuji. Toyota din nou în postura de mare favorită, dacă nu cumva v-aţi dat seama deja de acest lucru până acum, iar cursa de casă era chiar inacceptabil de pierdut.

LMP1

Chiar dacă s-au făcut din nou modificări prin intermediul “faimosului” EoT, concret. pe circuit s-a văzut foarte clar încă o dată avantajul prototipurilor japoneze mai la toate capitolele. Astfel, linia întâi la start era ocupată după calificări de ambele modele TS050 Hybrid, cu #7 în pole position. Maşina avea să fie însă penalizată anterior pentru depăşirea vitezei pe linia boxelor, şi trimisă la coada grilei P1. Cursa a început pe o suprafaţă de rulare udă şi în spatele maşinii de siguranţă pentru primele două tururi. Pista a început apoi să se usuce încet, încet, făcând posibilă montarea slick-urilor, schimbare de aderenţă care ştim bine că mai mereu face şi victime. Rebellion-ul #1 a păţit-o de data aceasta, maşina făcând o incursiune destul de violentă în decor unde a lovit şi un perete de pneuri. Avariile s-au dovedit a fi considerabile şi bifam astfel primul abandon al întrecerii.

Cum spuneam, Toyota #7 a plecat de la coada clasei dar a avansat încet şi sigur până pe prima poziţie pe care nu a mai cedat-o până la final obţinându-se prima victorie din acest sezon pentru echipajul Lopez/Kobayashi/Conway. Pe doi a sosit inevitabil prototipul soră care, surprinzător, nu a mai primit victoria pe tavă cum poate ne-am fi aşteptat unii dintre noi.

Podiumul a fost completat de Rebellion #3 care a avut parte de o întrecere liniştită mai ales pentru că principalii rivali, SMP Racing s-au confruntat cu o groază de probleme. De partea ruşilor, maşina #17 a început şirul ghinioanelor devreme în cursă când s-au descotorosit, involuntar evident, de una dintre cele patru roţi după ce aceasta nu a fost fixată cum trebuie de către mecanici. Problemele tehnice aveau să lovească şi ele mai târziu marcând încă un abandon la P1.

Cât despre #11, la rândui lovită de probleme a petrecut ceva timp în garaj, minute care nu au mai putut fi recuperate pentru un eventual duel cu Rebellion pentru treapta a treia a podiumului. Totuşi, după un efort susţinut din partea lui Jenson Button, aceştia au reuşit să smulgă poziţia a patra din mâinile celor de la ByKolles care surprinzător au ajuns întregi la final. Celălalt şasiu Dallara BR1 al celor de la DragonSpeed aproape că ajunsese şi el la finish, aproape, căci prototipul s-a oprit pe circuit în ultima oră şi acolo a rămas, din păcate. Ultima rundă din acest an este programată luna viitoare la Shanghai unde Toyota probabil va câştiga din nou, şi unde sperăm să-i vedem prezenţi şi pe cei de la Ginetta.

LMP2

La P2, cursa a fost dominată aproape în totalitate de cele două modele Oreca ale team-ului Jacky Chan DC Racing, echipajul #37, cel 100% malaezian, fiind marele câştigător. Pe doi a venit #38, în timp ce podiumul a fost completat de prototipul Signatech Alpine #36. De menţionat în ceea ce-i priveşte pe cei de la Alpine că acest echipaj a fost declarat oficial săptămâna trecută câştigătorul celor 24 de ore de la Le Mans după ce apelul celor de la G-Drive/TDS Racing a fost respins de către comisia de apel.

Top cinci-ul de la această clasă a fost completat de TDS Racing şi Larbre Competition în timp ce DragonSpeed şi Racing Team Nederland au încheiat la coada grilei GTE-Pro după probleme întâmpinate pe parcurs. Racing Team Nederland asemeni modelului SMP #17 au pierdut la un moment dat o roată pe circuit iar DragonSpeed au fost implicaţi într-un contact destul de serios cu Ferrari-ul AF Corse #71, coliziune în urma căreia ambele maşini au avut de suferit. La general, datorită acum şi punctelor obţinute pentru succesul de la Le Mans, echipajul Signatech Alpine este lider urmat de cele două DC Racing, în ordine #38 urmat de #37.

GTE-Pro

De data aceasta, GTE-Pro ne-a oferit din nou cel mai intens spectacol încheiat cu un câştigător oarecum surpriză mai ales dacă ne raportăm la calificări şi începutul de cursă. Aston Martin a furnizat de departe cea mai mare surpriză a calificărilor reuşind pole-ul prin intermediul echipajului său danez #95. Mai mult, începutul derulat pe pistă udă a văzut cele două Aston-uri descurcându-se destul de bine, ele şi cele două M8-uri, maşinile noi de anul acesta care evoluează cu fiecare event în parte.

Ferrari şi Ford erau plasate la fel destul de bine, iar Porsche-urile recunoscute pentru abilităţile foarte bune pe pistă udă erau de data aceasta la coadă, asta după runda de calificări care nu a mers deloc în favoarea lor. Suprafaţa de rulare a început să se usuce încet, încet, iar modelele 911 RSR să avansese în clasament în timp ce, de partea cealaltă, cele două Vantage-uri cădeau din nou la coadă. În faţă, BMW se menţinea destul de bine prin intermediul maşinii #82 iar Ferrari urma să preia conducerea cu modelul 488 GTE #71.

Porsche-ul #92 începe să avansese din ce în ce mai mult până a ajuns pe treapta a doua a podiumului în detrimentul BMW-ului #82 şi a Ford-ului #67 care se luptau pentru ultimul loc rămas pe podium. Apoi a urmat accidentul pe care l-am menţionat mai sus între #71 şi DragonSpeed #31 în urma căruia Ferrari-ul s-a ales cu suspensia ruptă pe dreapta spate şi şansele la victorie ruinate. #92 avansa astfel în poziţia de lider pe care nu a mai cedat-o până la final fiind acum primul echipaj de la Pro care obţine două victorii în acest sezon după cea de la Le Mans.

Pe doi a venit BMW #82, rezultat îmbucurător pentru noul M8, podiumul fiind completat de Ford-ul #67. Dacă BMW afişează o creştere de formă evidentă, nu acelaşi lucru îl putem spune şi despre Aston Martin care în continuare se chinuie să ajungă la ritmul de cursă al rivalelor. Poate din etapa viitoare le vor călca pe urme bavarezilor, şi cine ştie, poate China le va aduce chiar un podium?

GTE-Am

Şi la Am lupta pentru victorie şi podium a fost în toi cu aproape toate maşinile aflându-se la un moment dat pe podium şi chiar la conducerea cursei. Prima parte a cursei a fost condusă de modelul Gulf Racing #86 ca în premieră l-a avut în componenţa echipajului pe tânărul pilot de uzină Porsche Thomas Preining, câştigătorul de anul acesta al cupei Carrera Deutchland.

În timp maşina a picat din păcate în clasament făcând loc altor modele 911 RSR dar şi Ferrari sau Aston Martin. În final, victoria a fost obţinută în premieră de Project 1 #56 urmat de Proton Competition #88 care şi-a obţinul acest loc în urma unui duel spectaculos cu Aston-ul TF Sport ce avea să completeze podiumul. Doar că, şi deja începe să devină o obişnuinţă pentru cursele WEC, penalizările au început să curgă imediat după finalul cursei.

În cauză de data aceasta au fost ambele maşini ale team-ului Proton, care din câte se pare nu au respectat timpul minim de alimentare, în cazul modelelor de la AM este de 45 de secunde. Astfel, în urma penalizării echipajul #88 cade de pe doi pe cinci locul acestuia fiind luat de TF Sport iar pe trei avansând AMR #98. În clasamentul general Proton #77 rămân lideri cu Project 1 avansând acum pe doi. Cum spuneam, ne aşteaptă Shanghai la rând unde cu siguranţă vom avea din nou parte de dueluri de calitate, poate şi pentru victorie deşi pare puţin probabil.

Sursa: Cosmin Milcu/GP24.ro
Photocredit: Toyota Gazoo Racing, SMP Racing, Rebellion Racing, Jota Sport, Signatech Alpine, Porsche Motorsport, Ford Performance, BMW Motorsport, TF Sport

Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports.

Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
With the New GP24 App youreceive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

Race Calendar & Standings