Latest Posts

F1- Ploaie torențială: Verstappen câștigă Marele Premiu de la Zandvoort după întreruperea cursei

Vizualizări: 15704

F1- Haos la Zandvoort: Max Verstappen își păstrează calmul și câștigă cursa de acasă în fața lui Fernando Alonso și Pierre Gasly

Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Olandei 2023, marcat de precipitații abundente, obținând a noua victorie consecutivă și egalând vechiul record al lui Sebastian Vettel din sezonul 2013.

Pilotul Red Bull și-a păstrat calmul în condiții schimbătoare în fața publicului său de acasă de la Zandvoort și a terminat cursa în cele din urmă în fața lui Fernando Alonso (Aston Martin) și Pierre Gasly (Alpine).

F1

Cursa a fost întreruptă după 65 din cele 72 de tururi programate din cauza ploii torențiale și a unui accident violent produs de Guanyu Zhou (Alfa Romeo) în virajul 1. Sergio Perez (Red Bull) pierduse locul al doilea în favoarea lui Alonso cu puțin timp înainte din cauza unui patinaj pe o pistă umedă și apoi a coborât și el pe locul al patrulea din cauza unei penalizări de timp.

Lucrurile au redevenit pentru scurt timp interesante când Alonso nu a avut nimic de pierdut la reluarea cursei: “M-am gândit să încerc ceva. Dar apoi m-am gândit că, dacă fac asta, nu voi ieși viu din Zandvoort în seara asta”, a râs spaniolul. “Așa că am rămas calm și am terminat pe P2. Dar sunt sigur că vom câștiga o cursă în curând”.

F1

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Carlos Sainz (Ferrari) a fost al cincilea, în fața lui Lewis Hamilton (Mercedes), Lando Norris (McLaren), Alexander Albon (Williams), Oscar Piastri (McLaren) și Esteban Ocon (Alpine).

George Russell (17/Mercedes) s-a aflat pe poziția a opta până cu puțin timp înainte de final, dar s-a ciocnit cu Norris în timpul unei încercări de depășire și astfel a ieșit din puncte. Zhou, Charles Leclerc (Ferrari/abandon) și Logan Sargeant (Williams/accident) nu au punctat.

Nico Hülkenberg (Haas) a fost al 12-lea; Liam Lawson (AlphaTauri) al 13-lea, la debutul său în Formula 1, cu un final bun.

F1

Cine au fost câștigătorii la start?
Pe o pistă uscată, Verstappen a avut cel mai bun start și a ieșit din primul sector în frunte. Dar omul startului a fost Alonso, care a condus alături de Albon la ieșirea din virajul 2, a tras pe interior în curba abruptă 3 – spre deosebire de toți ceilalți – și astfel l-a prins și pe Russell. Russell a avut viteza mai bună la ieșirea din viraj, dar Alonso a reușit să își apere poziția. Când a început să plouă, Alonso l-a prins și pe Norris și a ajuns astfel pe locul 2.

Un singur pilot a avut un start mai bun decât el: Valtteri Bottas (Alfa Romeo) a îmbunătățit de pe locul 18 pe locul 12 în primul tur.

F1

Ce se întâmpla când a început să plouă?
Când a început cursa, reporterul de la Motorsport Network, Kevin Scheuren, a anunțat că ploaia puternică era deja în virajul 3. Spre finalul primului tur, era clar chiar și pentru telespectatorii TV că nu exista nicio șansă de a câștiga un pot cu slick-uri. Totuși, unele echipe au avut nevoie de ceva mai mult timp pentru a realiza acest lucru și astfel și-au aruncat cursa la gunoi.

Red Bull a reacționat cel mai bine. În mod surprinzător, liderul Verstappen a rămas pe slick-uri. Însă Perez a trecut pe intermediare încă din primul tur. O mișcare de aur: deși Verstappen a schimbat și el un tur mai târziu, Perez a preluat conducerea Marelui Premiu – și și-a asigurat un avans de 13 secunde (!) față de coechipierul său.

În jurul turului 10, pneurile de uscat au fost brusc mai bune din nou. De data aceasta, Red Bull l-a adus pe Verstappen cu un tur mai devreme. Verstappen își redusese deja diferența de pe pistă de la 13 la 2,7 secunde și a preluat din nou conducerea cu “undercut”. Spre uimirea lui Perez: “Ne-a făcut Max undercut?”.

F1

Cine au fost marii învinși ai ploii?
Marii învinși au fost Mercedes. Russell, care a pornit al treilea, nu a putut să creadă ce soartă i-a fost hărăzită: “Până la urmă, am fost pronosticat pentru un podium. Cum de am dat-o în bară așa?”. Asta se întâmpla în turul 15 din 72, iar după o primă oprire la boxe mult prea târzie, în turul 4, era deja la un minut în urmă, pe locul 18.

Hamilton, de asemenea, a fost doar al 16-lea, dar nimeni nu ar fi putut ghici că va ajunge al șaselea: “Cu siguranță ar fi putut fi mai bine dacă am fi luat deciziile corecte”, a spus el, adăugând: “Ar fi trebuit să intrăm la boxe mai devreme, dar nu am făcut-o. Am plătit prețul. Apoi am plătit prețul și am făcut tot ce ne-a stat în putință pentru a ne mai reveni din el”.

Cei mai bine cronometrați alături de Perez au fost Leclerc, Gasly, Zhou, Yuki Tsunoda (AlphaTauri), Lawson și Kevin Magnussen (Haas) pentru oprirea la boxe. Cu toții au trecut de la slick-uri la intermediari în turul 1. Verstappen, Alonso, Sainz și Ocon au urmat în turul 2, iar Norris și Hamilton în turul 3. Până atunci pierdeau în jur de 20 de secunde pe tur cu pneurile de uscat.

Drept urmare, Perez era în frunte în turul 5, în fața lui Zhou (+11,7), urmat de Verstappen (+13,0), Gasly (+14,2) și Alonso (+18,0). Norris coborâse înapoi la P12 (+39,5). Este foarte posibil ca pilotul McLaren să fi avut un déjà vu: La Sochi 2021, încercarea sa de a stăpâni o cursă pe ploaie pe slick-uri eșuase deja în mod spectaculos.

F1

Turul 17: Cum s-a ajuns la faza Safety Car?
Sargeant, care se prăbușise deja în calificări, se afla pe locul 20 și ultimul când, în turul 16, a intrat pe interior în virajul 8, a lovit bordura și a pierdut controlul mașinii. Când a lovit barierele, partea din față a suferit daune grave. Continuarea cursei era exclusă.

“M-am accidentat. Nu știu ce s-a întâmplat, omule. Ceva s-a rupt când am lovit crestătura”, a relatat el la radioul de la boxe. După accident, el s-a așezat lângă pistă – evident deprimat. Nu e de mirare: presiunea în ceea ce privește prelungirea contractului era deja mare înainte de Zandvoort. Șansele sale nu au crescut cu două accidente grave într-un singur weekend de cursă.

În timpul lucrărilor de siguranță, plutonul era pe pneuri de uscat. Verstappen a condus în fața lui Perez, Alonso, Gasly, Sainz, Zhou și Magnussen, care au intrat la boxe de două ori. Pe locul 8 se afla Albon, care nici măcar nu se oprise încă. De altfel, el era singurul pilot rămas în pluton. Singurul alt pilot care nu schimbase pneurile era Sargeant.

Ce s-a întâmplat după tot acest haos?
Cursa a fost redeschisă în turul 22. Cu puțin timp înainte de pauză, Verstappen a anunțat că se adună din nou nori negri. Se anunța o ploaie, dar aceasta întârzia să apară. Eroul local conducea cu 5,4 secunde față de Perez, 9,2 față de Alonso, 11,5 față de Gasly și 13,7 față de Sainz după 36 din 72 de tururi.

Albon a fost al șaselea, la 18,3 secunde în urmă, și era încă singurul pilot fără oprire la boxe. El a parcurs 44 de tururi cu pneul soft. Nu a părut să-i facă prea mult rău, deoarece timpii săi au fost chiar un pic mai rapizi decât cei ai urmăritorilor săi (Ocon, Tsunoda, Norris și Hamilton în top 10).

Între timp, riscul de ploaie a continuat să crească, iar cerul s-a întunecat. Red Bull l-a anunțat prin radio pe Verstappen că se așteaptă la o ploaie în ultimele zece tururi și că aceasta ar putea fi “puternică”. O prognoză care nu ar fi putut fi mai corectă.

F1

De ce a fost indicat steagul roșu?
În turul 60 din 72, a început să plouă ușor. Perez a reacționat din nou primul și a intrat pentru a schimba la intermediari, dar a pierdut câteva secunde pentru că pneurile nu erau pregătite. S-a rotit în turul 63 și a pierdut locul doi în cursă în favoarea lui Alonso.

Verstappen a intrat în turul 61 pentru a schimba pe intermediare și a luat full-wets în turul 63, în timp ce ploaia devenea din ce în ce mai puternică și mai multe mașini au ieșit în același timp. Cel mai violent a fost accidentul lui Zhou în virajul 1, care a transformat în cele din urmă faza VSC declanșată inițial într-un steag roșu. Asta s-a întâmplat la ora locală 16:31.

Când mașinile s-au aliniat la boxe pentru reluarea cursei, Verstappen era în fața lui Alonso, Perez, Gasly, Sainz, Sainz, Hamilton, Norris, Russell, Albon și Piastri. Hamilton a fost marele câștigător al ploii, iar Albon marele perdant. Echipa sa Williams a reacționat prea lent la ploaie, la fel ca la începutul cursei. Ca urmare, thailandezul a pierdut poziții în fața lui Hamilton și Norris.

Au existat amânări la reluare?
La ora 17:14 p.m., cursa a putut fi reluată. Important în acest context: directorul de cursă, Niels Wittich, explicase încă dinaintea weekend-ului că, în cazul unui restart după o întrerupere din cauza ploii, nu era obligatoriu să se ruleze cu Full-Wets complet, așa cum era prevăzut anterior în regulament.

Așadar, plutonul a pornit pe intermediare, pe care Wittich le-a anunțat pe monitor ca fiind obligatorii pentru a împiedica pe cineva să se joace cu slick-urile și să provoace următoarea întrerupere în cazul unui eventual accident. Și: startul nu a fost de pe linia de grila, ci în spatele Safty-Car.

La reluarea cursei, Alonso a simțit că are șansa unei “lovituri norocoase” și și-a băgat pentru scurt timp nasul alături de Verstappen. Cu toate acestea, Verstappen și-a păstrat calmul pe parcursul celor cinci tururi și s-a distanțat rapid, datorită și vizibilității mai bune a liderului. La final, cei doi au fost despărțiți de 3,7 secunde.

“A fost puțin cam strâns la final”, a declarat Helmut Marko, consultant în motorsport la Red Bull, într-un interviu acordat. “Mașina noastră – în special cea a lui Max, poate că are legătură cu presiunea pneurilor – a avut nevoie de mai mult timp pentru a încălzi pneurile. Atunci Alonso s-a apropiat alarmant de mult. Dar după un tur a avut totul sub control.

Bărbatul în vârstă de 80 de ani zâmbește și spune: “Pulsul meu era foarte ridicat. Mai ales când diferența a fost de doar 0,6 secunde la un moment dat, iar Max a avut și el o mică deviere. Puteai să vezi entuziasmul și presiunea la care era supus Max din toată Olanda. Dar a dat mâna cu regele, s-a urcat în mașină și a făcut totul cum trebuie”.

F1

De ce a primit Perez o penalizare de cinci secunde?
Perez se afla pe locul trei pe circuit când a primit o penalizare de cinci secunde pentru depășirea vitezei în pitlane. Înainte de reluarea cursei, el fusese unul dintre piloții cărora li s-a permis să parcurgă un tur suplimentar înainte de reluarea cursei (“mașinile cu depășiri pot acum să depășească”). Când a revenit la boxe, probabil că era prea rapid. Cu doar 0,8 km/h.

Perez avea un avans de puțin mai puțin de două secunde față de Gasly când a apărut penalizarea pe monitor. Nu a reușit să mărească semnificativ diferența până la sosirea la linia de sosire, astfel că a fost retrogradat ulterior de pe locul trei pe locul patru.

Spre bucuria lui Gasly: “Am fost destul de supărat că am luat o penalizare de cinci secunde la start. Bineînțeles, am dat apoi totul pentru a rămâne în cele cinci secunde și am reușit. Sprintul de la Spa nu a fost un adevărat podium. Acesta a fost”.

F1

Din nou incidente la Ferrari
Nu există cursă în care Scuderia să nu facă vreo greșeală. Când Leclerc a intrat pentru un schimb de pneuri în primul tur – pe bună dreptate – nu erau pregătite pneuri intermediare pentru el. Ca urmare, oprirea, inclusiv startul și sosirea, a durat 27,3 secunde, cu aproape zece secunde mai mult decât cele mai bune opriri la boxe din cursă.

În apărarea Ferrari, alte echipe nu au avut intermediari pregătiți în timpul primei opriri la boxe agitate. AlphaTauri, de exemplu. Pentru cea de-a doua echipă, cu sediul în Italia, totul a mers oricum prost la început, deoarece Lawson a primit o penalizare de zece secunde pentru obstrucție chiar la start, când a coborât în spate în timpul “pit stop-ului cu două stive” și l-a reținut pe Magnussen în acest proces. Acest lucru nu este permis în Formula 1.

În orice caz, Leclerc nu regretă decizia sa de a intra la boxe neanunțat: “Aș fi pierdut mult mai mult dacă aș fi rămas afară. Poate că am fi putut optimiza acest lucru dacă mecanicii ar fi fost pregătiți. Dar am câștigat mai mult decât am pierdut în acest proces. După oprire eram pe locul șase sau șapte”.

La scurt timp după jumătatea distanței, Leclerc se afla abia pe poziția a 15-a, cu două opriri la boxe, la 47,7 secunde în spatele liderului Verstappen și la 18,0 secunde în spatele lui Hamilton, care se afla pe P10 în acel moment. Dar el se lupta cu o caroserie deteriorată de la un contact cu Piastri: “Suntem atât de lenți. Nu mă pot apăra”.

Nici măcar împotriva lui Lawson, care l-a depășit în virajul 9/10 în turul 40. O umilință pe care Leclerc nu a lăsat-o să se așeze. În turul 41, l-a depășit din nou pe debutantul din Formula 1 la start și la sosire. Un duel pentru galerie – și unul scurt: puțin mai târziu, Ferrari l-a scos pe Leclerc din cursă din cauza unor probleme tehnice tot mai mari.

Potrivit lui Leclerc, avariile au fost “rezultatul contactului cu Oscar. Foarte ciudat pentru că a fost doar un contact mic. Dar cred că a lovit o parte destul de importantă din punct de vedere aerodinamic. După aceea am avut probleme ca la nebuni”.

A mers mai bine pentru coechipierul Sainz: ocupantul locului șase în calificări s-a bazat pe o strategie agresivă și era al treilea după 50 de tururi, după ce a câștigat o poziție față de Alonso din cauza unei opriri la boxe ratate la Aston Martin. Gasly executase deja o penalizare de cinci secunde (exces de viteză în pitlane) și, prin urmare, a alunecat și el în spatele lui Sainz.

Dar bucuria pentru locul trei a fost de scurtă durată. Deja în turul 52, Alonso, echipat cu pneuri soft mai proaspete cu șapte ture, l-a depășit din nou pe Sainz. Și nici pilotul de la Ferrari nu a reușit să se apere prea mult timp de Gasly.

Apropo: Când cursa a fost redeschisă pentru a se parcurge ultimele cinci tururi pe verde, Sainz s-a luptat cu Hamilton pentru locul cinci. În acest proces, nervii săi erau la limită. Inginerul său de cursă a transmis prin radio doar că mai sunt patru tururi de parcurs. Lucru pe care Sainz l-a contracarat cu un răspuns emoționat: “Mai puțin radio la boxe!” Asta a ajutat: Sainz și-a menținut poziția.

Ce se va întâmpla după Zandvoort?
După aceea, abia dacă mai există timp pentru a lua o pauză până la următorul eveniment. Deja vineri (1 septembrie), la Monza vor continua primele antrenamente libere pentru Marele Premiu al Italiei. După Monza, va mai fi o pauză de două săptămâni până la “Cursa de noapte” din Singapore, care va avea loc în paralel cu Marele Premiu al Japoniei de la Suzuka (pe 17 și 24 septembrie).

Se va întoarce Ricciardo pe grila de start la Monza?
În accidentul de antrenament de vineri, Daniel Ricciardo și-a rupt un os metacarpian. El a fost operat sâmbătă, la Barcelona, de către doctorul Xavier Mir, medicul MotoGP. “Operația a decurs foarte bine”, relatează Peter Bayer, CEO-ul AlphaTauri. Cu toate acestea, Ricciardo trebuie să rămână la Barcelona pentru câteva zile pentru continuarea tratamentului.

În acest context, un start la Monza pare aproape imposibil în acest moment. Nici Helmut Marko nu se bazează pe acest lucru: “Arată rău pentru următoarele două curse”, spune consultantul de motorsport al Red Bull într-un interviu acordat Sky. Pentru că: “Din păcate, este o ruptură complicată”.

GP24 PronoContest, jocul 100% gratuit de Pronosticuri Formula 1:

F1
Faceți clic pe imaginea de mai sus pentru a accesa site-ul GP24 PronoContest (https://gp24-pronocontest.ro/) unde puteți juca jocul de pronosticuri F1 100% gratuit și puteți câștiga premii interesante.

Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.

Sursa: GP24 Media
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media

Latest Posts

Don't Miss