Latest Posts

F1: Aripile McLaren nu sunt ilegale pentru FIA

Vizualizări: 4956

F1: Chiar dacă mulți fani nu vor să creadă acest lucru din cauza imaginilor televizate de la bord: Conform FIA, încă nu există încălcări ale regulilor în ceea ce privește aripile flexibile

Marea majoritate a fanilor Formulei 1 care au închis televizorul după cursa de duminică după-amiază de la Baku probabil că nu au realizat nimic din toate acestea: după Marele Premiu al Azerbaidjanului, comunitatea online hardcore a dezbătut cu pasiune dacă McLaren-ul cu care Oscar Piastri a câștigat a fost legal sau nu.

Mărul discordiei a fost din nou așa-numitul fenomen al „aripilor flexibile”, adică răsucirea părților aerodinamice ale aripii sub sarcină la viteză mare. Utilizatorii au postat fotografii cu presupuse dovezi ale aripii din spate a McLaren și au scris comentarii precum: „McLaren are un DRS activ, chiar dacă nicio altă mașină nu circulă în fața lor”, „E mai mult decât flexibil” sau „Rahatul ăsta nu e legal”.

Ceea ce este frapant aici este că astfel de comentarii sunt postate predominant pe conturi care pot fi atribuite în mod evident fanilor Red Bull Racing sau Max Verstappen și, strict vorbind, folosesc capturi de ecran ilegale care încalcă drepturile de autor ale Formulei 1, motiv pentru care nu putem arăta imaginile ca parte a reportajului nostru.

f1

De ce unii fani suspectează trucuri ilegale la McLaren

Cu toate acestea, fiecare utilizator F1 TV poate vedea ce se poate vedea în fotografii pe diferitele fluxuri de la bord și să tragă propriile concluzii. Iar cei care o vor face își vor da seama: Marginile exterioare ale panoului principal al aripii din spate a McLaren se îndoaie într-adevăr atunci când sunt atinse viteze foarte mari – de exemplu, la linia de start-finis.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Mai exact, imaginile arată că marginile exterioare inferioare ale flapsului superior al aripii spate de pe McLaren sunt trase în sus la viteză mare. Acest lucru determină deschiderea unui spațiu între aripile superioare și inferioare, pe care unii fani îl numesc „efectul DRS” ilegal. Un fenomen care poate fi observat într-o măsură similară pe Red Bull, de exemplu.

La prima vedere, acest lucru contrazice Regulamentul tehnic Formula 1 2024, care definește la articolul 3.2.2 („Influența aerodinamică”) că „toate componentele aerodinamice sau părțile caroseriei care influențează performanțele aerodinamice ale vehiculului trebuie să fie fixate rigid și inamovibil în raport cu cadrul lor de referință”.

f1

Reglementările tehnice prevăd toleranțe

Numai: Acest articol conține toleranțe care sunt definite la articolul 3.15 („Flexibilitatea componentelor aerodinamice”). Acesta prevede, de exemplu, că un flaps al aripii spate se poate deplasa orizontal cu maximum șapte milimetri sub o sarcină de 500 de newtoni. O sarcină care este verificată de oficialii FIA în timpul testelor statice.

În plus, articolul 3.15.2 („Sarcina de liniaritate / torsiune”) definește că torsiunea pieselor aerodinamice poate fi doar liniară. Cu alte cuvinte, dacă un flaps al aripii spate se mișcă cu șapte milimetri sub sarcina standard FIA de 500 newtoni, dar cu mai mult de 14 milimetri sub o sarcină (netestată) de 1 000 newtoni, atunci, strict vorbind, acest lucru ar fi, de asemenea, ilegal.

Adevărul este următorul: în ciuda furiei de pe rețelele sociale, FIA nu planifică nicio intervenție din cauza aripilor flexibile în sezonul 2024. Federația a făcut acest lucru clar ca răspuns, înlăturând astfel suspiciunile de trucuri ilegale la McLaren.

În declarație, FIA spune: „Toate aripile față pe care le-am testat au trecut toate testele pe care le-am efectuat” și că „nu sunt planificate modificări înainte de sfârșitul sezonului”. Mai ales că nicio altă echipă nu a depus un protest după Marele Premiu al Azerbaidjanului, după care problema a fost intens dezbătută de unii fani. Prin urmare, rezultatul cursei este oficial.

f1

Modul în care FIA monitorizează aripile flexibile

Dar este, de asemenea, adevărat că, începând cu acest sezon, FIA a monitorizat problema aripilor flexibile cu o atenție sporită. Recent, au fost instalate camere suplimentare îndreptate spre aripi pentru a urmări flexibilitatea acestora cu și mai multă precizie. Acest lucru se face cu ajutorul unor puncte de referință optice care trebuie lipite sau vopsite pe aripi.

Pe McLaren, de exemplu, acestea sunt puncte negre, iar pe Ferrari puncte galbene, care sunt focalizate cu precizie de camerele FIA. Aceste puncte sunt destinate să ajute la determinarea mai precisă a flexibilităților aerodinamice prin trasarea unor linii de referință în înregistrările video digitale. Dacă punctele se mișcă anormal în raport cu aceste linii, ceva trebuie să fie în neregulă.

Dar chiar și în cursul acestei proceduri, asociația nu a înregistrat anomalii în ultimele Mari Premii care să necesite luarea de măsuri. Mai ales că McLaren nu este singura echipă la care capetele flapsurilor aripii spate se deschid. Acest efect este clar vizibil cu ochiul liber și la alte echipe.

Chiar și la Red Bull. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care Christian Horner nu se află în prima linie atunci când vine vorba să arate cu degetul către McLaren. În schimb, el spune că, dacă astfel de soluții sunt considerate acceptabile de FIA, „atunci acest lucru ne încurajează în mod natural să căutăm și noi soluții similare”.

Cu toate acestea, echipa Red Bull a lui Horner, dintre toate echipele, a fost cea care a strigat tare în sprintul final al Campionatului Mondial 2021 că aripa din spate a Mercedes-ului lui Lewis Hamilton era ilegală. Și Red Bull însăși a fost prima echipă la care s-a descoperit că avea aripi flexibile în urmă cu câțiva ani, ceea ce a determinat FIA să înăsprească reglementările.

O mașină de Formula 1 nu trebuie să fie ilegală doar pentru că părți individuale ale aripilor se mișcă. Există toleranțe pentru testele de sarcină aplicate, care sunt reglementate cu precizie în regulamentele tehnice. Și chiar dacă se pare că unele echipe utilizează acest efect mai mult decât altele: Până acum, în acest sezon, nicio aripă nu a picat la testele FIA.

f1

 

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: GP24 Media
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media

Latest Posts

Don't Miss