Cum îți spuneam în materialul trecut, motorsportul poate fi făcut și cu un buget mic. Timpul a trecut, ai reușit să te afirmi într-una dintre competițiile enumerate de mine și totodată ai reușit să prinzi un sponsor. Acum te vei întreba: oare ce urmează?
Ei bine, acum vad că ești pregătit pentru pasul următor. Ai un buget mediu și poți să treci la un alt nivel. Așa că eu ți-am găsit șase campionate care te-ar putea interesa.
ROTAC
Am văzut că mulți mi-ați spus că trebuia să bag ROTAC în materialul trecut. De data asta apare aici. Această serie este una de time attack, mulți afirmând că e cel mai bine organizat campionat de la noi. Bun, te întrebi: ce îmi trebuie ca să mă dau? Se recomandă să ai combinezon, dar nu e ceva obligatoriu. Mai trebuie să ai extinctor și o cască moto sau auto. Totodată trebuie să ții cont că îți vor trebui cauciucuri speciale pentru circuit și să ai mașina în regulă, deoarece verificările tehnice sunt destul de drastice.
O etapă ține doar o zi, iar formatul arată așa: sesiuni de antrenamente cronometrate pentru fiecare clasă de 15 minute, două manșe de concurs și “Superlap” pentru cel mai rapid de la fiecare clasă.
Clasele de acolo sunt: Street, Tuned, Supersport, Race, Race+, Unlimited, Pocket Rocket și Open. Poți să te dai cu mașina ta personală, dar recomandarea mea ar fi ca automobilul să aibă ceva putere și pentru început îți recomand să începi fie cu Street, fie cu Pocket Rocket. La celelalte clase sunt deja mașini pregătite pentru time Attack, dar până să ajungi să te lupți cu mașinile acelea, o să mai treacă ceva timp plus că trebuie să bagi mulți bani în mașină.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Cursele se țin pe circuitele mari de la noi: Motorpark România și Transilvania Motor Ring. Costuri? E aici cam trebuie să ai la tine ceva. Dacă nu mă înșel, înscrierea per etapă, indiferent de clasă, e vreo 700-800 de Lei, dar în acești bani, organizatorul îți oferă multe beneficii.
Campionatul Național de Rallycross
Rallycross-ul este o disciplină ce a crescut enorm la nivel mondial în ultimii 10 ani. Dar noi rămânem în ograda noastră. Campionatul nostru se ține de ceva timp, dar e o alternativă destul de abordabilă. La start sunt în general mașini vechi, iar când o să le vezi, o să zici: Aoleu, ce e cu jafurile ăstea? Ca să înțelegi, “jafurile ăstea” sunt întreținute de oameni foarte pasionați. Eu am fost la o etapă de RX și racing-ul a fost unul fantastic.
Deși avem locații în care se pot ține runde de RX, cursele se țin majoritar pe câmp. O etapă ține două zile, deci va trebui să găsești cazare. Formatul arată așa: în prima zi sunt două manșe de calificări pentru toate clasele, iar în ziua a doua sunt programate finalele, la ele fiind doar o cursă per clasă.
Clasele sunt notate cu H(1,2,3,4) plus juniori 1 și 2 respectiv Buggy. Recomandarea mea ar fi să începi la H1 sau 2. La prima clasă sunt mașini mai slabe și poți veni cu un Renault Clio de exemplu. A doua clasă are mașini ceva mai puternice, dar nu sunt ceva de speriat. Mulți vin acolo cu Golf 2 sau 3, dar poți veni cu altă mașină.
Ce îmi trebuie? Pai ai nevoie de licență FRAS de pilot, echipament profesionist (bine, casca nu trebuie să fie ceva wow), cauciucuri de macadam, deoarece cursele se țin pe pământ, ceva piese ce se pot schimba între manșe. Atenție! Mașina trebuie să aibă rollcage. A să nu uit, nu vei fi singur pe pistă. Există posibilitatea să ai de la doi până la 5 rivali în preajma ta, așa că dă dovadă de fairplay și racing curat.
Înscrierea costă vreo 200-250 de lei, dar recomand să mai ai ceva rezerve pentru orice eventualitate.
Campionatul Național de Slalom Paralel
Poate numele ăsta îți este cunoscut. Oameni precum Raul Badiu, Simone sau Vali Porcisteanu tot zic mereu ceva de acest campionat. Ei bine, de aici cei menționați și-au pornit carierele în motorsport. Eu unul vin la acest campionat de vreo 4 ani și e o atmosferă frumoasă mereu.
O etapă durează o zi, locația fiind una fixă, mai exact, circuitul de macadam din Sibiu aka “Groapa”. Formatul cursei este așa: o manșă de recunoașteri, o manșă de antrenamente cronometrate, 4 manșe de concurs, semifinale și finală. Vrei merge în paralel cu o altă mașină de la clasa ta. Clasele sunt de la 1 la 4 plus juniori, buggy. Mașina pe care o recomand este clar, Dacia Logan. Este extrem de rezistentă pe circuit, mai ales că acesta se cam strică de la o trecere la alta. Plus că e ieftină de întreținut.
Ce îți trebuie? Licență, echipament profi, cauciucuri de macadam, piese etc, că doar știi povestea. Am și o veste bună pentru tine, există și clasă de Nelicențiați, deci te poți da liniștit. Mașina trebuie să aibă rollcage și totodată, să fie cam pe picioarele ei, deoarece la start sunt piloți ce vin cu mașini moderne.
Cât mă costă? Din ce am înțeles, taxa de înscriere se majorează în 2020 la vreo 400 de lei. Nu e nici mult, dar nici puțin. Trebuie să ții minte un lucru, dacă te descurci bine la Slalom, s-ar putea să avansezi mai ușor la “liga mare”.
Campionatul Național de Super Rally
Revenim acum cu roțile pe asfalt și îți arăt în acest moment, un campionat ce crește frumos de la an la an. Această disciplină are o chestie aparte, toate cursele se țin pe circuite stradale în centrele unor orașe mari din România. O să zici: Bă ce mișto! Da, chiar e mișto. La start vin tot felul de mașini, de la Opel Kadett până la Monoposturi și asta îl face și mai interesant.
Stai un pic, nu te panica când vezi la start Radical-uri sau modele R5. Nu ai treabă cu ele. O etapă de Super Rally arată așa: cu o zi înainte ai startul festiv prezentat de bunul meu prieten Stef Raita și crede-mă e destul de mișto să iei parte la un asemenea moment. Ziua de concurs este împărțită între calificări pentru fiecare clasă și finale. Clasele sunt 1, 2A, 2B, 3A, 3B, 4 și Electric.
Pentru început recomand clasa 2A, acolo unde sunt mașini cu puteri mici și cele mai optime modele pentru debut ar fi Renault Clio și Citroen Saxo. Traseele sunt unele tehnice, asemănătoare cu superspecialele de raliu.
Ce îmi trebuie? Din start licență, echipament profesionist ce trebuie să fie în parametrii optimi. Campionatul e destul de permisiv cu alegerea cauciurilor, deci nu e un motiv de disperare. A da, mașina trebuie să aibă rollcage omologat FIA.
Cât mă costă? Din ce știu, taxa de înscriere e vreo 300 de lei, dar privește partea bună. Te dai pe un circuit stradal în centrul orașului, acolo unde ai expunere mare pentru tine, cât și pentru sponsori.
Campionatul Național de Time Attack
Pe lângă ROTAC, FRAS vine cu o alternativă pentru această disciplină. Naționalul de Time Attack începe să prindă rădăcini solide la noi și an de an vin piloți din ce în ce mai rapizi. Cursele se țin în general pe Transilvania Motor Ring, iar etapele sunt duble, ca să înțelegi într-un weekend sunt două etape (sâmbătă și duminică). Aici avem o gamă largă de grupe: de la 1 la 5, Street, OE(One event). Da ai văzut bine, grupă de Street, dar ține cont de un lucru, la această categorie vin mașini destul de puternice, asemănător cu ce vedem la ROTAC. Formatul unei etape din Time Attack: ai două manșe de antrenamente cronometrate și două de concurs în care trebuie să dai totul.
Echipamentul trebuie să fie unul adecvat, clar trebuie să vii cu anvelope speciale pentru circuit, să ai licența la mână plus că mașina trebuie să fie pregătită bine pentru așa ceva. Recomandarea mea este să începi cu o mașină nu foarte puternică și să te dai la clasa 1 sau 2 gen Clio, Saxo, Civic.
Per etapă, taxa de înscriere e vreo 350 de lei, asta doar pentru o zi, deci mai bagă vreo 350 și pentru cursa din ziua următoare.
Campionatul Național de Viteză în Coastă 2
Ultimul campionat pe care ți-l prezint este cel de Coastă 2. Probabil o să zici: eu vreau în campionatul mare! Iar eu îți spun: fă-ți mâna aici că nu strică. Recomand acest campionat pentru te va ajuta să înțelegi ce înseamnă viteza în coastă. În principiu, etapele se desfășurau ca la Time Attack, adică erau duble, dar din acest an va fi doar o etapă ce se va ține doar într-o zi. Ai de făcut 5 urcări: o recunoaștere, un antrenament cronometrat și trei de concurs. Un lucru fain la coastă 2 este că mai sunt runde ce se țin laolaltă cu coasta mare, deci un mare plus pentru cariera ta.
Clasele sunt 1, 2 și 3, prima fiind pentru mașini slabe. La fel și ca la restul competițiilor enumerate, încearcă să pornești cu o mașină de genul ăsta, nu te arunca la ceva mega puternic și scump, pentru că nu e așa de mișto precum crezi.
La capitolul ce îmi trebuie, clar licență, echipament profi, cauciucuri bune, etc. În general etapele se țin în secuime plus două-trei la comun cu campionatul mare. Totodată, alături de coastă 2 se mai ține și regionalul de coastă. Regulamentul se aseamănă cu vtm 2 și dacă dorești poți să te dai simultan în ambele campionate.
Cât mă costă? Să fiu sincer, știu că taxa de înscriere gravitează cam pe la 100 de euro cred, dar probabil poți afla și tu.
Bun, cam acestea sunt opțiunile pe care le-am explorat împreună și azi. Mai trebuie să îți spun un lucru. Cu excepția ROTAC, trebuie să aparții de un club sportiv unde va trebui să cotizezi (nu foarte mult) și licența care și aia costă, dar din nou îți zic, nu te rupe la portofel și oricum o plătești doar odată.
Săptămâna viitoare, o să vin cu un material care sigur te va încânta, mai exact îți arăt cam pe unde poți face pasul în “Champions League”.
Dar până atunci, fii cuminte și fă-ți un nume în aceste campionate ca să ajungi în top! Baftă!
Sursa:Photocredit:
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.