Latest Posts

Directorii echipelor de F1: Cine sunt și cu ce se ocupă? (Partea-1)

Vizualizări: 16127

Rolul unui director de echipă este unul variat și important, dar cine sunt directorii de echipă și ce fac ei? Veniți cu noi în această excursie de 2 zile / 2 articole pentru a afla mai multe despre ele. Astăzi Partea-1

Vrei să devii director de echipă în Formula 1? Ei bine, dovezile actuale sugerează că, dacă ești alb, bărbat, ai între 50 și 70 de ani și limba ta maternă este germana, vei găsi direct un loc de muncă. Bine, poate că nu este cel mai divers grup de indivizi care să conducă cele 10 echipe care alcătuiesc în prezent Formula 1. Dar, cel puțin, nu există cerințe fixe în CV pentru a obține unul dintre aceste roluri râvnite, dar provocatoare.

După cum veți afla în primul parte al acest articol, este bine să ai cunoștințe de inginerie și să știi cum funcționează echipele – dar sunt de dorit și foști piloți, oameni de management pricepuți și oameni de afaceri duri. Și s-ar părea că, dacă sunteți toate cele de mai sus, veți ajunge departe în jocul de conducere a echipelor. Haideți să facem cunoștință cu cei care au făcut exact acest lucru – și să analizăm mai îndeaproape ceea ce fac ei.

Ce este un director de echipă în F1?

În termeni simpli, directorul de echipă este șeful unei echipe de Formula 1. În unele limbi – în special în germană, pe care șase dintre actualii membri ai echipei o vorbesc acasă – “șef” este efectiv cuvântul pe care îl folosesc ca titlu al postului. Ca atare, poziția directorului de echipă este destul de clară. De obicei, ei sunt cei care răspund de performanțele echipei de Formula 1.

A fost o vreme când directorii de echipă și proprietarii/fondatorii erau adesea unul și același lucru – gândiți-vă la Colin Chapman (Lotus), Bruce McLaren F1 sau – cel mai longeviv – Frank Williams Racing. De asemenea, se putea întâmpla ca aceștia să fi proiectat mașina (Chapman), să fi lucrat la ea în boxe (Williams Racing) sau să o fi condus (McLaren F1). În zilele noastre, directorii de echipă nu se murdăresc pe mâini, cu atât mai puțin conduc. De obicei, sunt angajați. Este posibil să dețină acțiuni, dar asta este tot ce se poate spune despre proprietate.

Faptul că directorii de echipă moderni sunt angajați reflectă realitatea că echipele de Formula 1 nu mai funcționează în mod izolat. În unele cazuri, ele fac parte dintr-o organizație mai largă cu care împărtășesc competențe, oameni, spații și istorie – Scuderia Ferrari fiind exemplul clasic în acest caz. Red Bull Racing, pe de altă parte, este un exemplu de echipă deținută de o entitate dintr-o lume complet diferită. Între aceste două extreme, există o serie de structuri de “guvernanță”. Dar este suficient să spunem că directorii echipelor din F1 au cu toții șefi. Șefi care doresc un randament în termeni de rezultate.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Ce face un director de echipă de F1?

Singurul lucru pe care îl face fiecare director de echipă de F1 este să fie imaginea publică a echipei. Aceștia dau nenumărate interviuri de presă în care vorbesc în numele echipei, atât în afara circuitului, cât și în timpul weekendurilor de cursă.
De asemenea, aceștia reprezintă interesele echipei din punct de vedere politic și sportiv, de exemplu, în cadrul întâlnirilor cu organismul de conducere, cu comisarii de cursă și cu alte echipe. Deși, de obicei, vor avea alături de ei specialiști, în funcție de ocazie, aici sunt utile abilitățile diplomatice și de afaceri.

Un alt rol esențial este cel de gestionare a oamenilor – modelarea unui mediu și a unei structuri (sperăm) câștigătoare. Sigur, poți fi un inginer în esența ta, dar un director de echipă nu poate fi genul de persoană care se va ascunde în spatele garajului și se va uita cu atenție la cifre. Ca și în cazul șefului oricărei organizații, va trebui să fie capabil să facă un pas înapoi, să vadă imaginea de ansamblu și să ia decizii în consecință.

Una dintre aceste decizii – și probabil cea mai importantă – este ce ar trebui mai degrabă să delege decât să încerce să facă ei înșiși. O echipă de Formula 1 este formată din oameni foarte specializați, cum ar fi inginerii de curse, strategii și mecanicii. Aproape toți aceștia știu mai multe despre domeniul lor de specialitate decât știe șeful. Prin urmare, este esențial ca șeful de echipă să se asigure că sunt angajați oamenii potriviți, că li se oferă structura potrivită în care să lucreze și apoi că au încredere în ei.

Acestea fiind spuse, unii directori de echipă sunt mai implicați decât alții. În acest caz, stilurile diferă în funcție de filozofia lor de management și de seturile de competențe. Unii pot prefera să își asume un rol de supervizor în toate lucrurile. Dar pentru alții, dacă există domenii în care pot oferi expertiză specifică, atunci pot face exact asta!

Începem cu prezentarea directorilor de echipă în ordinea inversă a clasamentului actual în campionatul constructorilor. Astăzi, ultimii 3.

Williams Racing – Jost Capito:

Directorii, F1

  • Echipa: Williams Racing
  • Timpul petrecut în echipă: Din 2020
  • Victorii în calitate de director de echipă: 0

Situându-se între Franz Tost și Guenther Steiner ca unul dintre cei mai în vârstă dintre directorii de echipă din F1, unul dintre cele mai mari puncte forte ale lui Jost Capito este rețeaua pe care o aduce de la o viață întreagă în diferite discipline din motorsport. Cariera sa în competiții, care a durat câțiva ani, a culminat cu victoria echipajului său la clasa camioane la Paris-Dakar în 1985, la bordul unui Mercedes AMG F1. Mai târziu, în anii 1980, s-a implicat în divizia de curse al constructorul german Porsche, apoi a trecut la Sauber F1.

După aceea a urmat o lungă carieră în raliuri, unde a jucat un rol cheie pentru Ford, mai întâi, și apoi pentru Volkswagen, culminând cu patru titluri consecutive în Campionatul Mondial de Raliuri pentru VW, în perioada 2012-16. Până atunci a fost, de asemenea, responsabil de întregul program de motorsport al VW. În cele din urmă, în toamna anului 2016, Capito a ajuns în vârful lumii sporturilor cu motor cu ceea ce s-a dovedit a fi un concert foarte scurt cu McLaren F1.

După o nouă perioadă la VW, s-a alăturat echipei Williams Racing în calitate de CEO la sfârșitul anului 2020, după achiziționarea echipei de către Dorilton și plecarea lui Frank și Claire Williams Racing de la conducere. Timp de 12 luni, Simon Roberts a fost director de echipă sub conducerea lui Capito, dar acesta din urmă a adăugat apoi acest rol la atribuțiile din consiliu în 2021.

Aston Martin F1 – Mike Krack:

Directorii, F1

  • Echipa: Aston Martin F1
  • Timpul petrecut în cadrul echipei: Din 2022
  • Victorii în calitate de director de echipă: 0

Mike Krack este un om tehnic fără menajamente care a acumulat în liniște suficientă experiență în mai multe discipline pentru a atrage atenția vânătorilor de capete care căutau pe cineva care să-l înlocuiască pe Otmar Szafnauer la Aston Martin F1 la începutul acestui an. El era deja inginer de top la BMW Sauber când Sebastian Vettel și-a început cariera în Formula 1 acolo în 2006-2007, astfel că acceptarea postului la actuala echipă a lui Sebastian Vettel a reprezentat un fel de reîntâlnire pentru cei doi.

În anii care au trecut între timp, Mike Krack a avut un stagiu în Formula 3, a lucrat la proiectul Porsche LMP1 și apoi a ajuns să supervizeze întregul portofoliu de motorsport al BMW din 2014 până în 2021. Originar din Luxemburg, Mike Krack a fost cel care a înclinat balanța în favoarea vorbitorilor de limbă germană în rândul celor zece șefi de echipe de F1. Și da, CV-ul său se suprapune destul de mult cu cel al lui Andreas Seidl.

AlphaTauri – Franz Tost:

Directorii, F1

  • Echipa: Alpha Tauri
  • Timpul petrecut cu echipa: Din 2005
  • Victorii ca director de echipă: 2

La fel ca și Christian Horner de la “echipa mai mare” a echipei Red Bull Racing, Franz Tost deține rolul de director de echipă din 2005. Un alt fost pilot de curse care a decis să se retragă în domeniul operațiunilor de echipă, Franz Tost a fost de asemenea numit de Red Bull Racing în urma preluării de către aceasta a unei alte echipe – în acest caz Minardi. Aceasta a fost, desigur, botezată Scuderia Toro Rosso la acea vreme.

Născut în 1956, Tost este cel mai în vârstă director de echipă de pe grila F1 la momentul redactării acestui articol. Austriacul a crescut idolatrizându-l pe eroul local Jochen Rindt și a profitat de șansa de a concura atunci când aceasta s-a ivit, la 20 de ani. A concurat în diverse categorii de juniori din Austria timp de șase ani, câștigând titlul în Formula Ford 1600 în 1983. După ce a renunțat la curse câțiva ani mai târziu, și-a croit drum în lumea managementului de echipă. Primul său rol în Formula 1 a fost la Williams Racing, unde a rămas timp de cinci ani, înainte ca Red Bull Racing să îl cheme.

Mâine vom reveni cu partea a doua despre directorii de echipă din Formula 1.

  • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss